Kan du dine signalflag?
Fra : Esben Zeuthen

Dato : 17-08-02 18:19

- det er åbenbart ikke alle med et sejlskib, der kan. Lå ved Hven i dag og
dykkede - med signalflag A oppe. En dansk sejler kommer lovlig tæt på, så vi
råber an og peger på flaget - ingen reaktion, han fortsætter på uændret
kurs.

Hvis du er lidt rusten i dine signalflag, så smut lige forbi
http://www.doyou.dk/resources/signalflag/signalflag.htm og tjek hvordan et
dykkerflag ser ud - så bliver du ikke skyld i en ulykke.

Mvh. Esben Z.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 17-08-02 19:41

"Esben Zeuthen" <zept@diku.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.doyou.dk/resources/signalflag/signalflag.htm og tjek hvordan et
> dykkerflag ser ud - så bliver du ikke skyld i en ulykke.

Alle burde vide hvordan et dykkerflag ser ud - og hvad man skal holde øje
med.

På den anden side, sidste år oplevede jeg dykkere der var langt væk fra
deres flag - flere hundrede meter - der var drevet ind på på stensætningen.
Dette sket på en fin sommeraften lige udenfor Sejlklubben Lynettens
indsejling.

Det kan på ingen måde undskylde den skiderik du nævner, men husk også at
ikke alle dykkere er lige gode.

Fra : Esben Zeuthen

Dato : 17-08-02 23:02

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> wrote in message

> [...]

> indsejling.
>
> Det kan på ingen måde undskylde den skiderik du nævner, men husk også at

Det har du helt ret i - jeg har også hørt flere skrækhistorier om folk der
dykkede oppe ved Kronborg, Helsingør under store færger og deslige. At der
af og til ryger et skib henover hovedet på den slags folk er ikke så
mærkeligt - men at man ikke kan vide sig sikker selv når man har et endog
meget tydeligt flag, en båd med mandskab og ligger et rimeligt fredeligt
sted, det gør mig mildest talt en smule harm. I dag var kun én episode ud af
flere, jeg har oplevet - og jeg har kun dykket ca. 35 dyk, såeh.. Heldigvis
er vi oftest dybt nok til at der ikke er fare på færde, men alligevel...

Mvh. Esben Z.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-08-02 00:32

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan på ingen måde undskylde den skiderik du nævner, men husk også at
> ikke alle dykkere er lige gode.

Næh, de er faktisk sunket dybt...

Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-08-02 08:21

Forleden dag så jeg i TV en dykker der pustede sit dykkerflag op. Flag,
stang og flyder udgjorde tilsammen en slags badedyr.

I.h.t. søvejsreglerne skal et dykkerflag være mindst 1 meter højt, og det
skal holdes udspilet.

Husker man dette???

Ivar Holm

Fra : Esben Zeuthen

Dato : 18-08-02 19:15

"Ivar Holm" <iwholm@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> stang og flyder udgjorde tilsammen en slags badedyr.
>
> I.h.t. søvejsreglerne skal et dykkerflag være mindst 1 meter højt, og det

Der findes flere forskellige typer markeringsbøjer, som anvendes til
dykning. Det afhænger dels af hvem der dykker og hvilke forhold dykningen
udføres under. Ved stranddykning vil man typisk rejse et stort dykkerflag
inde på stranden og lade dykkerne slæbe en mindre markeringsbøje. Der findes
mange typer bøjer og ikke alle opfylder de danske krav - nogle er endda
forsynet med et hvidt og rødt flag i stedet for signalflag A. Selv
foretrækker jeg de store gule oppustelige flydere forsynet med et udspilet
signalflag A og påskriften "DIVER BELOW" - så er der da intet at tage fejl
af.

Ved dykning på vrag vil man typisk ikke anvende en bøje som slæbes efter
dykkerne. I stedet vil man sætte signalflag A på båden - hvilket også var
hvad vi havde gjort i går...

Jeg må desværre indrømme at jeg har set alt for mange alt for dårligt
markerede dykkere - sågar dykkere helt uden markering. Til det kan man
bemærke, at de løber en ofte unødig risiko...

/Esben Z.

Fra : John Lydom

Dato : 20-08-02 09:07

Hej.
Der findes så vidt jeg ved kun et dykkerflag og det skal som
nævnt være mindst 1 meter og i stille vejr holdes ude med en bom.
Det har jeg endnu aldrig set en dykker der gjorde.
Det der med signalflag A der hænger og dasker, er ikke godt nok,
men desværre er det det de fleste bruger.
John

Fra : Esben Zeuthen

Dato : 24-08-02 01:40

Det er derfor jeg er vild med de dersens gule "DIVER BELOW" bøjer - de er
synlige, og flaget er spændt ud på en bøjle, så det aldrig klapper sammen.
Om det så er en meter højt, ved jeg ikke - men suppleret af et stort
dykkerflag på land, burde det være tilstrækkelig markering til stranddyk.

/Esben