Linux til folkeskoler i Norge
Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 17-08-02 13:30

Hej

Prøv at se følgende artikel i Jyllands Posten
http://www.jp.dk/itogc/ncom:aid=1369234/
måske kan vi lære noget af nordmændene.

En gruppe norske frivillige har udviklet en Linux-distribution
til folkeskoler. Pakken skulle være meget let at installere og
indeholder norske udgaver af operativsystemet og mere end
_100_ programmer.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 17-08-02 13:36

Jørgen Kristensen wrote:
> måske kan vi lære noget af nordmændene.

Det er da slet ikke utænkeligt.
Men et link til projektets hjemmeside i artiklen ville da have været
dejligt

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 17-08-02 15:17

"Jørgen Kristensen" <ccc18505@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til folkeskoler. Pakken skulle være meget let at installere og
> indeholder norske udgaver af operativsystemet og mere end

Så mangler vi bare en gruppe danske frivillige!?
De burde jo findes efter de mange positive udsagn her i gruppen.
Eller???

vh Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 19-08-02 22:40

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
>>

> Så mangler vi bare en gruppe danske frivillige!?
> De burde jo findes efter de mange positive udsagn her i gruppen.

De findes!
Hvorfor tvivler du?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-08-02 08:07

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> De findes!
> Hvorfor tvivler du?

Hvem tvivler?
Jeg glæder mig da til at se deres arbejde!
Du bedes straks informere nyhedsgruppen, så snart der er resultater!

hilsen Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 21-08-02 17:56

Niels Aage Schmidt wrote:

> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem tvivler?

Det gør du! Jvf. dit spørgsmål!

> Jeg glæder mig da til at se deres arbejde!

Jamen du er da velkommen til at følge med!

> Du bedes straks informere nyhedsgruppen, så snart der er resultater!

Pas på med siddesår!

Der er allerede resultater! Følger du overhovedet med i hvad der sker på

www.gnuskole.dk? og har du prøvet noget af softwaren?

Og hvad er det for noget software du p.t. meget nødig vil undværere
under et evt. unix-miljø?
(Svar venligst eksplicit!)

> hilsen Niels Aage
Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 21-08-02 19:36

> Det gør du! Jvf. dit spørgsmål!

Siden hvornår er et spørgsmål blevet udtryk for tvivl?

> Jamen du er da velkommen til at følge med!

Jeg er ikke interesseret i at følge med. Jeg har brug for min tid til andre
opgaver - specielt til programudvikling i windowsmiljøet. Men jeg er
selvfølgelig spændt på at se færdige resultater! Hidtil har mine
undersøgelser af LINUX-miljøet kun ført til tidsspilde, så jeg afventer en
færdig CD, som den norske!
Jeg har ikke tid, kræfter til overs til aktivt at deltage i en udvikling
under et styresystem, som jeg ikke problemfrit kan installere på de maskiner
skolen ejer. (Det er endnu ikke lykkedes én eneste gang, maskinerne har
altid lige manglet det ene eller det andet.)

> Pas på med siddesår!

???? Er det ikke tilladt at håbe på resultater af jeres arbejde? Ingen kan
være aktive på alle områder?

> Der er allerede resultater! Følger du overhovedet med i hvad der sker på
>
> www.gnuskole.dk? og har du prøvet noget af softwaren?

Jeg kan ikke bruge stumper til noget. Som underviser har jeg brug for
færdige koncepter. (se f. eks. Mikroværkstedets skoleaftale)

> Og hvad er det for noget software du p.t. meget nødig vil undværere
> under et evt. unix-miljø?

Jeg ønsker en LINUX-server og LINUX-arbejdsstationer, som kan afvikle alle
programmer under skoleaftale1 (mikroværkstedet)

hilsen Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 21-08-02 19:46

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
>>

> Jeg er ikke interesseret i at følge med. Jeg har brug for min tid til andre
> opgaver - specielt til programudvikling i windowsmiljøet.

Og hvordan adskiller disse opgaver fra sig f.eks unix-miljøet?
Og hvad har du egentlig lavet indenfor windows?

> Men jeg er
> selvfølgelig spændt på at se færdige resultater! Hidtil har mine
> undersøgelser af LINUX-miljøet kun ført til tidsspilde, så jeg afventer en
> færdig CD, som den norske!

HJvad er det for nogle undesøgelser su refrerer til?

> Jeg har ikke tid, kræfter til overs til aktivt at deltage i en udvikling
> under et styresystem, som jeg ikke problemfrit kan installere på de maskiner
> skolen ejer.

Har du overhovedet prøvet det? Og vil du have hjælp?

(Det er endnu ikke lykkedes én eneste gang, maskinerne har
> altid lige manglet det ene eller det andet.)
Mangler du ord?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 22-08-02 07:46

> Og hvordan adskiller disse opgaver fra sig f.eks unix-miljøet?

De adskiller sig sikkert ikke, men er blot blevet min interesse.

> Og hvad har du egentlig lavet indenfor windows?

Jeg har bidraget og bidrager til CDORD3, staver, diktatværkstedet og selv
udviklet stilværkstedet, digteværkstedet, matematikværkstedet og en del
andre, som i mellemtiden er blevet uaktuelle.

> HJvad er det for nogle undesøgelser su refrerer til?

Mine egne forsøg på at få linux installeret på 12 forskellige maskintyper,
som ikke længere kunne køre windows optimalt.
Hver eneste gang var der fatale problemer: For lille harddisk, ukendt
netkort, ukendt skærmkort, for lidt RAM, ukendt skærm ....
Jeg brugte tre dage på eksperimenterne - så gav jeg op.

> Har du overhovedet prøvet det? Og vil du have hjælp?

Da jeg manglede hjælp, fik jeg bare at vide, at jeg måtte købe andre
hardwarekomponenter! - Det var ikke lige det, der var formålet.

> (Det er endnu ikke lykkedes én eneste gang, maskinerne har
> Mangler du ord?

Se ovenfor.

Hermed slut, da du tilsyneladende er mere ude på at kule mig ned end at
lytte til, hvad jeg siger. - Den debatform ønsker jeg ikke at deltage i.
Linux får en ny chance, når det kan køre programmer som CDORD3, ROBOLAB, og
Skoleaftale1.

NS

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 24-08-02 00:50

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> udviklet stilværkstedet, digteværkstedet, matematikværkstedet og en del
> andre, som i mellemtiden er blevet uaktuelle.
Og hvilkeket "sprog" har du så skrevet det i? Hvad er det, der gør det

Windowsspecifikt?

> [...]
> netkort, ukendt skærmkort, for lidt RAM, ukendt skærm ....
> Jeg brugte tre dage på eksperimenterne - så gav jeg op.

For lille harddisk lyder plausibelt! Resten er noget vrøvl!

> maskiner

Og det kan du godt! Og hvis du er tvivl vil jeg personligt gerne

vise dig hvordan det skal gøres! (Jeg er i Jylland 6 gange om året)

> Da jeg manglede hjælp, fik jeg bare at vide, at jeg måtte købe andre
> hardwarekomponenter! - Det var ikke lige det, der var formålet.
En større harddisk? Eller hvad?

> Se ovenfor.
Du mangler overbevisende argumenter!
> [...]
> Linux får en ny chance, når det kan køre programmer som CDORD3, ROBOLAB, og

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 24-08-02 07:02

> Og hvilkeket "sprog" har du så skrevet det i? Hvad er det, der gør det
>
> Windowsspecifikt?

Jeg skriver i Delphi - og dermed kunne mine programdele let overføres til
Kylix, hvis der ellers var forlag/styringsteams, som kunne gøre det
rentabelt for mig (minimum 250 kr i timen)
Skulle du kende sådanne grupper, så er jeg selvfølgelig med på den. Dog er
rettighederne til flere af mine "opfindelser" solgt til Mikroværkstedet, der
selvfølgelig også vil tage sig betalt for brugen af dem.

> Og hvis du er tvivl vil jeg personligt gerne
>
> vise dig hvordan det skal gøres! (Jeg er i Jylland 6 gange om året)

Meget spændende.

Jeg har 8 pentium 75 maskiner og et større antal 486-ere, som på den måde
kunne få nyt liv.
De skal bare kunne være på nettet, køre staroffice, ROBOLAB samt
programmerne i skoleaftale1.
Vi må omgående lave en aftale, så du kan komme til Varde. - eller at du
sender en CD, jeg kan installere fra. (Skolen betaler selvfølgelig rimelige
udgifter til den )

NS

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 24-08-02 23:51

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> rettighederne til flere af mine "opfindelser" solgt til Mikroværkstedet, der
> selvfølgelig også vil tage sig betalt for brugen af dem.

Og du har hermed heller ikke noget godt argument for at nedgøre Linux?
Hvad præsenterer du dig egentlig som: programør eller lærer?

> [...]
> programmerne i skoleaftale1.
> Vi må omgående lave en aftale, så du kan komme til Varde.

Min aftale går på at installere linux på en eller flere af de 12 computere,
som du pga. af netkort og skærm ikke selv kunne installere linux på.
Jeg aner ikke hvad ROBOLAB er! og skoleaftale1 interesserer mig p.t. heller
ikke, med mindre du tilsender mig en CD med samtlige programmer under denne aftale.
Måske du i mellemtiden skulle tage lærerekasketten på, og give en respons
ang. de talrige programmer der allerede findes i GNU-regi?

- eller at du
> sender en CD, jeg kan installere fra.

Du kan downloade Linux-CD'ere fra f.eks ftp.sektornet.dk!

(Skolen betaler selvfølgelig rimelige
> udgifter til den )

> og

Jeg fornemmer du trækker i land? At det nu ikke længere gælder om at få skærmen

og netværket til fungere?

Som sagt har jeg ikke forstand på CDORD3, REBOLAB og Skoleaftale1
(skolebørnene i mine omgivelser aner heller ikke, hvad det er!) Men hvis du
tilsender mig en CD, vil jeg ganske vederlagsfrit, tilbagesende mine erfaringer
m.h.t eksekveringsmuligheder under linux.

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 25-08-02 07:35

> [...]
heller
> ikke, med mindre du tilsender mig en CD med samtlige programmer under

Jeg har ikke brug for Linux, hvis maskinen så ikke kan køre f. eks. ROBOLAB
og programmerne i skoleaftale1.
Jeg vil forsøge, om Mikroværkstedet vil sende en SkoleaftaleCD til dig.

> Måske du i mellemtiden skulle tage lærerekasketten på, og give en respons
> ang. de talrige programmer der allerede findes i GNU-regi?

Det er dem, jeg håber vil blive samlet og udgivet på samme måde som CD-en i
NORGE.

> Jeg fornemmer du trækker i land? At det nu ikke længere gælder om at få
skærmen
> og netværket til fungere?

Jeg trækker ikke i land, jeg har hele tiden haft samme mål.
Det var selvfølgelig aldrig endemålet bare at få nogle maskiner til at køre
Linux. Men eftersom jeg aldrig nåede så langt, kunne jeg heller ikke teste
om programmerne kunne køre.
Mit mål er selvfølgelig altid at få maskinerne til at fungere med den
undervisningssoftware, som skolen ønsker. Det er ikke mig, som bestemmer
hvilke programmer maskinerne skal kunne køre.

Niels Aage

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 26-08-02 09:50

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> denne aftale.
>
> Jeg har ikke brug for Linux, hvis maskinen så ikke kan køre f. eks. ROBOLAB

Hvad så med de mange GNU-programmer? Har du nogen holdning til dem?
Eller gider du ikke beskæftige dig med disse, medmindre du får servert et helt nyt sytem?
Hvorfor ikke installere en enkelt linux-server? og afteste programmerne på denne server?
Alle MS-computere på skolens netværk, kan med instalation af XFree86, da kunne eksekvere samtlige
linuxprogrammer på denne server. Med andre ord er linux/MS ikke en diskussion om enten eller! Skolens IT-
muligheder vil alene forbedres!

> Jeg vil forsøge, om Mikroværkstedet vil sende en SkoleaftaleCD til dig.

Jørn Hedegaard Povlesen
Research Center COM
Danmarks Tekniske Universitet bygn. 345W.
2800 Lybgby

> Det er dem, jeg håber vil blive samlet og udgivet på samme måde som CD-en i
> NORGE.

En del af programmere på CD'en er givetvis allerede overat til dansk! Du skal bare sætte en
locale-environparameter til dansk! Men ellers forstår du vel engelsk eller norsk? Hvis du viser
begejstring for et ikkeoversat program, vil dette givetvis anspore nogle udviklere til at oversætte!

> skærmen
>
> Jeg trækker ikke i land, jeg har hele tiden haft samme mål.

Din barierre bestod iflg. dit oprindelige indlæg i, at du ikke kunne installere Linux
på en enste af 12 computere! Hvorfor tager du ikke mod hjælp for at komme over
denne lille hurdle?

> Det var selvfølgelig aldrig endemålet bare at få nogle maskiner til at køre
> Linux. Men eftersom jeg aldrig nåede så langt, kunne jeg heller ikke teste
> om programmerne kunne køre.

Prøv igen!

> Mit mål er selvfølgelig altid at få maskinerne til at fungere med den
> undervisningssoftware, som skolen ønsker. Det er ikke mig, som bestemmer
> hvilke programmer maskinerne skal kunne køre.

Du bestemmer en del, når du konsekvent fravælger GNU-software!

> Niels Aage

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 26-08-02 11:46

"Jørn Hedegaard Povlsen" <jhp@com.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
installere Linux
> på en enste af 12 computere! Hvorfor tager du ikke mod hjælp for at komme

OK! Kom snarest muligt og læg Debian 3.0 på en af vores pentium 75. Den kan
undværes til formålet.
Jeg kan se, at den Norske CD kræver Debian 3.0.
(Jeg forsøgte selv én gang til - uden succes.)

hilsen

Niels Aage Schmidt

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 26-08-02 12:44

Niels Aage Schmidt wrote:

> "Jørn Hedegaard Povlsen" <jhp@com.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> installere Linux
> over
> >
> OK! Kom snarest muligt og læg Debian 3.0 på en af vores pentium 75.

Jeg foreslår en nyere PC hvor vi kan installere PC-i en partionering for sig, med MS forblivende i en anden
partionering. Pentium 75-PC'ere kan udmærket, hvis der er nok ram, bruges i et unix-miljø, hvis de kan "hjælpes"
af en hurtigere lokalnetsserver. Næste gang jeg besøger hovedlandet bliver sidst i oktober eller i begyndelsen
af november. Måske du inden da skulle eksperimentere selv. Jeg tror også, at det er bedst til start at fokusere mod
serverfunktinalitet fremfor de egenglige undervisningsprogrammer. Måske vi kan få Gunnar Poulsen fra www.gnuskole.dk til at rådgive ang. valg af deciderede undervisningsprogrammer. Valget af
Linuxdistributør er ikke så væsentlig. For en nybegynder,
der vælger at prøve selv, ville jeg nok foreslå en Mandrake- eller Redhadinstallation.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-08-02 17:22

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> rettighederne til flere af mine "opfindelser" solgt til Mikroværkstedet,
> der selvfølgelig også vil tage sig betalt for brugen af dem.

Det lyder meget interessant, at de programmer, du har udviklet for
Mikroværkstedet sker i Delphi.

Er det den generelle udviklingsplatform for Mikroværkstedets
skoleprogrammer?

Hvis dette er tilfældet, så vil jeg tage kontakt til dem omkring muligheden
for at portere disse programmer til Linux vha. Kylix.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 26-08-02 18:47

"Claus Sørensen" <cs@openoffice.org> skrev i en meddelelse

> Det lyder meget interessant, at de programmer, du har udviklet for
> Mikroværkstedet sker i Delphi.
>
> Er det den generelle udviklingsplatform for Mikroværkstedets
> skoleprogrammer?

Nej, desværre! Det jeg laver pt. er sproghåndterende-DLL'er, som har
interface til C++-programmer.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Claus Sørensen

Dato : 27-08-02 09:31

Niels Aage Schmidt wrote:

> Nej, desværre! Det jeg laver pt. er sproghåndterende-DLL'er, som har
> interface til C++-programmer.

Nu er Kylix også lige kommet i en udgave som håndtere C++. Er det også et
Borland-produkt du bruger til udvikling i C++ til Mikroværkstedet?

De herligste hilsner

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 28-08-02 08:05

Jeg sidder netop og læser, at den nye Delphi 7.0 studio har endnu tættere
bånd til Kylix/Linux, så man kan rekompilere sine MS-applikationer til
Linux. Det lyder spændende.

hilsen Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-08-02 10:44

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvordan adskiller disse opgaver fra sig f.eks unix-miljøet?

Forskellen er, at i den udvikling, jeg deltager i, bliver jeg godt
honoreret. Under GNU får man ikke en øre. Jeg går ikke ind for at bruge min
tid på gratis arbejde, med mindre der er tale om egentlige velgørende
formål.

uvh Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 24-08-02 01:01

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> honoreret. Under GNU får man ikke en øre. Jeg går ikke ind for at bruge min
> tid på gratis arbejde, med mindre der er tale om egentlige velgørende

Har du den samme holdning når din skole skal købe nye lærerbøger?
Altså at du ikke gider at vurdere de forskellige alternativer, medmindre
du eksplicit får løn for det?
Er lærerbøger fra GAD også altid de bedste?

Jeg ved heller ikke, hvad du mener med, at du ikke får en øre under GNU?
Hvad får du nu?. At man bruger GNU/Linux som værktøj hindrer ikke en i
at producere kommercielt software! Måske du lige skulle læse GNU-copyrights
igennem igen?

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 24-08-02 06:50

> Har du den samme holdning når din skole skal købe nye lærerbøger?

Det var dog en usædvanlig absurd og irrelevant parallel. Du spurgte til min
programudvikling - jeg svarede - derpå hopper du over til undervisning. Hold
dig dog til emnet.
For det første køber vi ikke lærerbøger og for det andet har mit arbejde som
lærer intet at gøre med min private programudvikling.

> Altså at du ikke gider at vurdere de forskellige alternativer, medmindre
> du eksplicit får løn for det?

Uden sammenhæng med mit udsagn. Hvordan kan man konkludere fra det specielle
til det generelle? En elementær logisk brøler af rang.

Jeg har vurderet (og brugt den tid, jeg kunne afse) og konkluderet, at jeg
vender tilbage, når vi får en CD á la Norge. - og Linux kan afvikle
programsamlingen: Skoleaftale1 og den tilsvarende skoleaftale fra UNI-C, så
vil jeg omgående være interesseret (mit oprindelige udsagn).
Derfor bad jeg om et praj, når CD'en kommer. - det gør den jo efter dit
udsagn.

> Er lærerbøger fra GAD også altid de bedste?

Endnu et tåbeligt og irrelevant spørgsmål! Hvad har det med programudvikling
at gøre?

> Jeg ved heller ikke, hvad du mener med, at du ikke får en øre under GNU?
> Hvad får du nu?.

Et ganske betragteligt honorar, hvis størrelse selvfølgelig ikke kommer
andre ved.

At man bruger GNU/Linux som værktøj hindrer ikke en i
> at producere kommercielt software! Måske du lige skulle læse
GNU-copyrights
> igennem igen?

I computerens barndom kunne man udvikle programmer alene - og det gjorde jeg
selvfølgelig også.
I dag laves de gode programmer i teamwork, hvor et forlag eller lignende
styrer de praktiske forhold og man som enkelt innovator får sit honorar. Jeg
ville ikke tilnærmelsesvis kunne få det udbytte af mine ideer, som jeg får
nu.
Hvorfor forlade et godt team, hvor man har stor indflydelse på koncept og
mål?

uvh

Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 24-08-02 23:28

Niels Aage Schmidt wrote:

> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> min

> Det var dog en usædvanlig absurd og irrelevant parallel.

Hvorfor er en stillingtagen til undervisningssoftware meget anderledes end
stillingtagen til undervisningslitteratur? Absurditeten består vel i at du ser
en forskel?

> Du spurgte til min
> programudvikling - jeg svarede - derpå hopper du over til undervisning.

Jeg mener, at jeg holder mig til debatten!

> Hold
> dig dog til emnet.

Og til emnet!

> For det første køber vi ikke lærerbøger

Hverken lærerbøger eller lærebøger? Hvem køber dem så?

> og for det andet har mit arbejde som
> lærer intet at gøre med min private programudvikling.
Nej,men det er jo dig der blander disse ting sammen!

> Uden sammenhæng med mit udsagn. Hvordan kan man konkludere fra det specielle
> til det generelle? En elementær logisk brøler af rang.

Hvad er det jeg konkluderer? At du ikke gider at vurdere software til andre systemer
en MS-Windows er ikke min konklusion, men derimod hvad du skriver!

> [...]
> programsamlingen: Skoleaftale1 og den tilsvarende skoleaftale fra UNI-C, så
> vil jeg omgående være interesseret (mit oprindelige udsagn)

Har du uld i munden?

> Derfor bad jeg om et praj, når CD'en kommer. - det gør den jo efter dit
> udsagn.
Der er et eller andet, du har misforstået!

Afprøv "CD'en á la Norge" og meld konstruktivt tilbage! GNU-software er ikke
et forretningskoncept! og det udvikles nødvendigvis i samspil med brugerene!

> Endnu et tåbeligt og irrelevant spørgsmål! Hvad har det med programudvikling
> at gøre?

Det er da ikke irrelevant! netop fordi du betragter MS-software som noget
helt glorificerende specielt!
M.h.t. programudvikling, er det først i planlægningen af den
grafiske brugerflade (Graphical User Interface:GUI), at styresystemet
spiller en rolle. I unix-verdenen har mam desk-top-brugerfladerene
KDE og GNOME. Store dele af disse kan idag benyttes under MS, ligesom MS'es
"lukkede" GUI fra linux-verdenen er tilgængelig via programmet wine.
På progammørsiden findes der imidlertid idag også værktøjer til at udvikle
mod styresystemsuafhængige GUI'ere.

> [...]
> ville ikke tilnærmelsesvis kunne få det udbytte af mine ideer, som jeg får

Jamen, det er da ikke dig, der bestemmer om forlaget, eller hvad det nu er, laver
et styresystemsuafhængigt produkt?

> Hvorfor forlade et godt team, hvor man har stor indflydelse på koncept og
> mål?

Naeh, men hvad har det med GNU-software at gøre?

Føler du, det er trussel mod din læregerning,
at nogle meget kvalificerede GNU-programmører er villige
til at gøre en indsats mod at udvikle undervisningsprogrammer?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 25-08-02 08:02

> [...]
> stillingtagen til undervisningslitteratur? Absurditeten består vel i at du

Fordi programudvikling ikke har med indkøb at gøre.

> Jeg mener, at jeg holder mig til debatten!

> Hverken lærerbøger eller lærebøger? Hvem køber dem så?

Jo skolen køber lærebøger - jeg gør ikke!
Men det har stadig ikke en dyt med min personlige programudvikling at gøre.
Jeg holder skæg for sig og snot for sig.

> Nej,men det er jo dig der blander disse ting sammen!

Nå er det nu mig? Læs lige forløbet igen. Du spurgte til min personlige
programudvikling!!!
Du hopper pludselig til indkøb af "lærerbøger"!!

Jeg har vurderet, at jeg afventer et samlet udspil á la den Norske CD. - Det
er en klokkeklar vurdering, som jeg vel har lov til. Jeg siger ikke en lyd
om Linux kontra Windows. Den debat rager mig en høstblomst.

> Hvad er det jeg konkluderer? At du ikke gider at vurdere software til
andre systemer
> en MS-Windows er ikke min konklusion, men derimod hvad du skriver!

Jeg vurderer i samme øjeblik, der kommer et samlet undervisningsudspil.
Derfor mit håb om, at nogen vil gøre som i Norge.

> Har du uld i munden?

Har du én logisk brist - eller måske flere???

> Der er et eller andet, du har misforstået!

Sagde du ikke, at jeg ikke behøvede at tvivle??

> [...]
brugerene!

> Det er da ikke irrelevant! netop fordi du betragter MS-software som noget

Du tager helt fejl. Jeg er ikke MS-freak eller tilhænger. Jeg bruger det
system, fordi jeg kan tjene penge ved det. For min skyld kunne det være
UNIX, Linux eller OS2. Det rager mig en papskid. Det er muligheden for at
kunne bruge mine ideer, der tæller.

> [...]
> "lukkede" GUI fra linux-verdenen er tilgængelig via programmet wine.
> På progammørsiden findes der imidlertid idag også værktøjer til at udvikle

Ja, og?

Jeg

> Jamen, det er da ikke dig, der bestemmer om forlaget, eller hvad det nu
er, laver
> et styresystemsuafhængigt produkt?

Nej - men mit forlag har pt. valgt at producere MS-software. Det kan jeg da
ikke gøre for??

> Naeh, men hvad har det med GNU-software at gøre?
At jeg ikke skifter fordi jeg befinder mig godt i mit nuværende system.

> Føler du, det er trussel mod din læregerning,

Jeg er IKKE imod!!! Jeg er kun imod at jeg selv spilder mere tid på
området - Det er vel en menneskeret.

> at nogle meget kvalificerede GNU-programmører er villige
> til at gøre en indsats mod at udvikle undervisningsprogrammer?

Du skriver vist ikke det du mener??
Hvorfor er GNU-programmørerne imod at udvikle undervisningssoftware.

-OK- jeg forstår meningen på trods af den indbyggede lapsus.
Endnu en gang. Jeg GLÆDER mig til, at disse GNU-programmører kommer med et
samlet udspil ligesom i NORGE. - er det så svært at forstå, at jeg bare
ønsker, at man gør det samme i Danmark. - gerne med statsstøtte som man vil
søge det i Norge.
Jeg er hverken for eller imod bestemte styresystemer. Hvor har du den
vrangforestilling fra?? Hele debatten om styresystemer er tåbelig og
imbecil. Jeg vil bare have noget, der kan afvikle de programmer, skolen
ønsker at benytte.

Niels Aage
Billedhugger, programmør og lærer.

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 05-09-02 00:53

Niels Aage Schmidt wrote:

> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ser

> Fordi programudvikling ikke har med indkøb at gøre.

> Jo skolen køber lærebøger - jeg gør ikke!

Aha!

> Men det har stadig ikke en dyt med min personlige programudvikling at gøre.

Naeh, men det har da med din funktion som lærer at gøre?

> Jeg holder skæg for sig og snot for sig.

Er du sikker på det?

> Nå er det nu mig? Læs lige forløbet igen. Du spurgte til min personlige
> programudvikling!!!

Ja, men da var influeret af min en naivr forestilling om at det
hang sammen med dit job som lærer!

> Du hopper pludselig til indkøb af "lærerbøger"!!
Hvori består den dybere forskel på at vurdere undervisningsprogrammer
og undevisningsbøger?

> [...]
>>

> Jeg vurderer i samme øjeblik, der kommer et samlet undervisningsudspil.
> Derfor mit håb om, at nogen vil gøre som i Norge.
Hvorfor ikke bare gå igang?

> jeg

> så

> Har du én logisk brist - eller måske flere???

Måske. Mener du selv, at I på din skole har et fuldt funktionelt IKT-miljø?

Mener du selv, at det ville skade dette miljø at afprøve MS-alternativer?
Mener du selv, at du i den forbindelse mindst skal have 250 kr i timen?
Din sludrehistorie om dine 12 forsøg et lidet sandsynlig!

> Sagde du ikke, at jeg ikke behøvede at tvivle??
Hvad snakker du om?

> [...]
>>

> Du tager helt fejl. Jeg er ikke MS-freak eller tilhænger. Jeg bruger det
> system, fordi jeg kan tjene penge ved det.

ER DET FORKLARINGEN?

> For min skyld kunne det være
> UNIX, Linux eller OS2. Det rager mig en papskid. Det er muligheden for at
> kunne bruge mine ideer, der tæller.

Man må sige, at du er fantastisk ærlig!

> MS'es

> Ja, og?

Som betyder, at du som SKOLELÆRER, fra producenterne, kan efterspørge
software til andre operativsystemer end windows!

> [...]
>>
> er, laver

> Nej - men mit forlag har pt. valgt at producere MS-software. Det kan jeg da

Jo! Det kan du også godt gøre for! Er der nogen grunde til, at softwaren
kun kan eksekveres under windows?

> og

> At jeg ikke skifter fordi jeg befinder mig godt i mit nuværende system.

Du er en smule konservativ? En dum ting en hirtigt foranderlig verden!

> Jeg er IKKE imod!!! Jeg er kun imod at jeg selv spilder mere tid på
> området - Det er vel en menneskeret.

Det er ikke en menneskeret og slet ikke en "lærer-ret" at afvise alternativer
uden antydning af intelektuel fordybelse!

> Du skriver vist ikke det du mener??
> Hvorfor er GNU-programmørerne imod at udvikle undervisningssoftware.

Jeg skriver ikke "imod" (modretning) men "mod" (medretning)

> [...]
> ønsker, at man gør det samme i Danmark. - gerne med statsstøtte som man vil

Du kan da bare downloade, hvad de laver i Norge!

> Jeg er hverken for eller imod bestemte styresystemer. Hvor har du den
> vrangforestilling fra??

Skal jeg virkelig uddybe dette?

> Hele debatten om styresystemer er tåbelig og
> imbecil. Jeg vil bare have noget, der kan afvikle de programmer, skolen
> ønsker at benytte.

Og dette "skolens ønske" defineres af dig? Opfat ikke Linux som et spørgsmål
om "enten eller", men derimod som et tilbud om "både og"!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 05-09-02 01:02

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]

Er du sikker på det?

> Nå er det nu mig? Læs lige forløbet igen. Du spurgte til min personlige

Ja, men det var influeret af min en naive forestilling, om at det
> [...]

Mener du selv, at det ville skade dette miljø at afprøve MS-alternativer?
Mener du selv, at du i den forbindelse mindst skal have 250 kr i timen?
Din sludrehistorie om dine 12 forsøg er lidet sandsynlig!

> [...]

> er, laver

> Nej - men mit forlag har pt. valgt at producere MS-software. Det kan jeg da

Jo! Det kan du også godt gøre for! Er der nogen grund til, at softwaren
kun kan eksekveres under windows?

> og

> At jeg ikke skifter fordi jeg befinder mig godt i mit nuværende system.

Du er en smule konservativ? En dum ting en hurtigt foranderlig verden!

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 05-09-02 01:09

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]

Er du sikker på det?

> Nå er det nu mig? Læs lige forløbet igen. Du spurgte til min personlige

Ja, men det var influeret af min naive forestilling, om at det
> [...]

kun kan eksekveres under windows?

> og

> At jeg ikke skifter fordi jeg befinder mig godt i mit nuværende system.

Du er en smule konservativ? En dum ting i en hurtigt foranderlig verden!

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 05-09-02 07:54

> Ja, men det var influeret af min naive forestilling, om at det
> hang sammen med dit job som lærer!

Tjah!

undervisningsudspil.
> Hvorfor ikke bare gå igang?

Man kan kun bruge sin tid én gang. Jeg ønsker at andvende min rationelt.

> Måske. Mener du selv, at I på din skole har et fuldt funktionelt
IKT-miljø?
> Mener du selv, at det ville skade dette miljø at afprøve MS-alternativer?

Jeg HAR brugt den tid, der kunne afsættes til formålet!

> Mener du selv, at du i den forbindelse mindst skal have 250 kr i timen?

Og du blander sammen igen! Hold dog skole for sig og programudvikling for
sig!!

> Din sludrehistorie om dine 12 forsøg er lidet sandsynlig!

Tjah! Det må du så selv om.

> Hvad snakker du om?

Du spurgte, hvorfor jeg tvivlede! Se dine egne ord i tråden!

> [...]

> Som betyder, at du som SKOLELÆRER, fra producenterne, kan efterspørge
> software til andre operativsystemer end windows!

Ja, det kunne jeg!

> Jo! Det kan du også godt gøre for! Er der nogen grund til, at softwaren
> kun kan eksekveres under windows?

Spørg forlaget!

> Du er en smule konservativ? En dum ting i en hurtigt foranderlig verden!

Nej! Konservativ er jeg ikke. Men i min alder er der grænser for, hvor meget
arbejdstid, jeg har tilbage. - Den jeg har skal helst udnyttes effektivt, så
jeg når at gennemføre bare nogen af mine ideer.

> Det er ikke en menneskeret og slet ikke en "lærer-ret" at afvise
alternativer
> uden antydning af intelektuel fordybelse!

Jeg afviser ikke! Jeg afventer et koncept, hvor tingene er forberedt i
detaljer til installation og kørsel. Det er simpel rationel tænkning.

> Jeg skriver ikke "imod" (modretning) men "mod" (medretning)

Så trænger du til lidt danskundervisning. Du savner det lille ord "hen" i
din konstruktion for at du får sagt det du mener!

> Du kan da bare downloade, hvad de laver i Norge!

Har gjort, men deres produkt knytter sig til Debian-Linux, og den følger
ikke med. - og jeg har ikke pt. tid til endnu en styresystemsjagt - og har
heller ikke pt. en maskine ledig til formålet. Jeg venter til du engang
kommer og installerer Debian-Linux.

> Skal jeg virkelig uddybe dette?

Ja tak! Det kan du nemlig ikke.
Et styresystem er jo blot en underliggende samling koder, som bare skal
virke til det formål maskinen skal bruges til.
Et moderne styresystem skal være "selvinstallerende", medbringe drivere og
automatisk kunne opgradere sig fra nettet. Den dag Linux kan det er jeg
straks med på at prøve styresystemet!

> Og dette "skolens ønske" defineres af dig?
Nej. Det defineres af skolens ledelse i samarbejde med pædagogisk råd.!

Opfat ikke Linux som et spørgsmål
> om "enten eller", men derimod som et tilbud om "både og"!

OK. - Jeg afventer, at Linux bliver "voksen", så man ikke behøver være nørd
for at håndtere og installere det.
Og igen: Hvilke skoler bruger pt. Linux på deres elevmaskiner?
Jeg har stadig ikke fået svar (heller ikke fra www.gnuskole.org)

Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-02 20:32

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og igen: Hvilke skoler bruger pt. Linux på deres elevmaskiner?
> Jeg har stadig ikke fået svar (heller ikke fra

Og tro mig -det får du heller ikke. Det lover så sandelig godt for
påstanden om at man blot kan hente hjælp fra nettet vedr. linux, når man
har behov for det.

Arne H.Wilstrup
- som ikke mere kan læse J.Hedegaards udgydelser, da de for det meste
kun består af personangreb og ordkløverier - og det er min tid ikke til.

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 08-09-02 23:38

Arne H. Wilstrup skrev:
> "Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> skrev i en meddelelse

Det gør jeg. Jeg har både RedHat Linux og WinNT på mine elevmaskiner.

Vi har haft meget travlt med at gennemgå vores serverbog for fejl. Den
udkom for en uge siden og kommer også i en ny version slutningen af
denne uge. (http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=28)

Hvis I ikke kan lide Linux, så jer om det. Jeg er godt tilfreds.

Gunner Poulsen - skolelærer.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http:\\www.gnuskole.dk

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-09-02 07:29

"Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg. Jeg har både RedHat Linux og WinNT på mine elevmaskiner.

Hvorfor har du også Win NT? Er der programmer, som Linux ikke kan køre?

Hvilken skole?
Findes der en oversigt over, hvilke skoler, der bruger Linux på
elevmaskinerne til fagspecifik undervisningssoftware?

> Hvis I ikke kan lide Linux, så jer om det. Jeg er godt tilfreds.

Jeg har ikke spor mod Linux! Jeg har bare ikke kunnet få den til at virke
inden for rimelig tid.

venlig hilsen og tak for svaret

Niels Aage Schmidt
(Evt. kan vi gå over til personlige mails, da det nok ikke er særlig
relevant for nyhedsgruppen!)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-02 07:55

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> writes:

> (Evt. kan vi gå over til personlige mails, da det nok ikke er særlig
> relevant for nyhedsgruppen!)

I er meget velkomne til at fortsætte jeres diskussion om Linux og
lignende i dk.edb.system.unix.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 12-10-02 22:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> I er meget velkomne til at fortsætte jeres diskussion om Linux og
> lignende i dk.edb.system.unix.
Her kan Niels Aage måske få hjælp med installation.

Men Niels Aage er jo ganske atypisk, fordi instalation af linux
almindeligvis er problemløs.

Det problematiske består i at det offentlige bruger omkring 6 milliarder
kr/år på MS-produkter. Udgiften for det private er meget større. Vi snakker
derfor om tusinder af kroner pr. indbygger i en indirekte tvungen MS-skat.

Denne side af debaten har meget mere hjemme her end i dk.edb.system, og den er så
væsentlig, at alle der orker det, vedvarende må blive ved med at spørge,
om hvad det er for nogle skolesoftwareprodukter, der forudsætter et MS-styresystem.

Udvikling/evaluering af Open Source undevisningsprogrammer er ligeledes meget relevant
for nærværende gruppe.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 13-10-02 07:48

J Hedegaard Povlsen wrote:

> [...]
> og den er så væsentlig, at alle der orker det, vedvarende må blive
> ved med at spørge, om hvad det er for nogle skolesoftwareprodukter,

Det kunne da være dejligt, hvis de der orkede at blive ved med at spørge,
også orkede at læse og forstå svarene.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 09-09-02 21:16

Niels Aage Schmidt skrev:
> "Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor har du også Win NT? Er der programmer, som Linux ikke kan køre?

Ja, mange. Men der er efterhånden også mange Windows ikke kan køre. Se
fx http://edu.kde.org/ .

Min holdning er at det er fornuftigt på en skole med 2 eller flere
computerlokaler at have et med Windowsmaskiner med de fagspecifikke
programmer og et med Linuxmaskiner med rugbrødsarbejdsstationerne med
Open Office, Mozilla og så de undervisningsprogrammer der nu findes til
Linux.

Lyngbjerggaardskolen http://www.lyngbjerggaardskolen.dk

> Findes der en oversigt over, hvilke skoler, der bruger Linux på
> elevmaskinerne til fagspecifik undervisningssoftware?

Det er ikke mange.
Vi har i GnuSkole-projektet en liste over skoler der bruger Linux (mest
på serveren), men den er mangelfuld. http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=13

> Jeg har ikke spor mod Linux! Jeg har bare ikke kunnet få den til at virke
> inden for rimelig tid.

Det er en ærlig sag. Kan du huske hvor lang tid det tog at blive
fortrolig med mulighedderne i Win 3.11

> venlig hilsen og tak for svaret
>
> Niels Aage Schmidt
> (Evt. kan vi gå over til personlige mails, da det nok ikke er særlig
> relevant for nyhedsgruppen!)

Åh jo. Men jeg vil da så foreslå at vi fortsætter i
gnuskole.undervisning på http://80.208.193.36/newsportal/

Den har jeg lige oprettet til lige præcist at snakke om Open Source
undervisningsprogrammer.

Venlig hilsen Gunner Poulsen.

--
Aktiv i projektet Gnuskole http:\\www.gnuskole.dk

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-09-02 22:54

> [...]
>
> Det er ikke mange.
> Vi har i GnuSkole-projektet en liste over skoler der bruger Linux (mest

Mange tak for nogle ærlige og nyttige svar.
Jeg må nok vente lidt med at gøre mere ved området, hvis jeg når det inden
min pensionering.

Mange venlige hilsner Niels Aage Schmidt

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 08-09-02 00:34

Niels Aage Schmidt wrote:

> Du spurgte, hvorfor jeg tvivlede! Se dine egne ord i tråden!

Jeg er stadig ikke med? ("tvivl" dukker op i en søgning?)
Hvad er der for en tvivl vi diskterer?

> Nej! Konservativ er jeg ikke. Men i min alder er der grænser for, hvor meget
> arbejdstid, jeg har tilbage. - Den jeg har skal helst udnyttes effektivt, så
> jeg når at gennemføre bare nogen af mine ideer.

Som er uden relation til undervisningssoftware?

> Jeg afviser ikke! Jeg afventer et koncept, hvor tingene er forberedt i
> detaljer til installation og kørsel. Det er simpel rationel tænkning.
Og det er den samme tænkning der gør sig gældende nær du eksternt

udvikler for 250 kr i timen? Konceptet bliver aldrig færdigt!

> den

> Ja tak! Det kan du nemlig ikke.

Jeg orker næsten ikke! Men hvis du bliver ved med at insistere, gør jeg det.

> [...]
> automatisk kunne opgradere sig fra nettet. Den dag Linux kan det er jeg

Og så burde du da forlængst være med på linuxeksperimenterne!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 08-09-02 01:43

Nu har jeg fulgt lidt med, men gad egentlig ikke blande mig, men jeg kunne
altså ikke lade være nu!

<sarkasme til>
Det er da godt at der er nogen der kan definere nøjagtigt hvad et moderne
styresystem er for en størrelse! Jeg håber bare ikke at Unix eller andre
producenter af specialiserede systemer ser dette, det kunne være de følte
sig tvunget til at dreje nøglen om! Iøvrigt er det meget længe siden at
Windows har haft de drivere jeg og mange andre har brug for pre-installeret.
<sarkasme fra>

At MS på mange områder har gjort sig til standarden er både godt og ondt.
Eksempelvis tvinger de brugerne til at installere en mængde programmer, man
simpelthen ikke har mulighed for at vælge fra. Det kan godt være det foregår
automatisk, men man mister til gengæld justeringsmulighederne.

Til Linuxfolkene: Linux mangler stadig meget på mange områder, men jeg
indrømmer at det er gået stærkt de sidste par år!

Til folk i begge lejre: Drop debatten! Den er lige så intetsigende som "om
velcro eller snørebånd er bedst!" Nogle foretrækker det ene, andre det
andet. Men i alle tilfælde er det praktisk hvis børn kan finde ud af at
bruge begge slags på egen hånd!

Blot min mening - i må gerne kommentere den, men jeg garanterer ikke at i
får et svar.

Mvh Thomas

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-09-02 07:59

> Som er uden relation til undervisningssoftware?

Nej! Som er videreudvikling af undervisningssoftware, som allerede fungerer
og anvendes på et stort antal skoler.

> Og det er den samme tænkning der gør sig gældende nær du eksternt
> udvikler for 250 kr i timen?

>Konceptet bliver aldrig færdigt!

Det ved jeg da ikke! Men endnu er LINUX-konceptet bestemt ikke færdigt, mens
mine programmer kører i bedste velgående.

> Og så burde du da forlængst være med på linuxeksperimenterne!

Hvor køber jeg en Linux-CD, der opfylder ovenstående krav? Så vil jeg straks
teste den. Hvad hedder den version?

hilsen Niels Aage

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 11:53

> og

> Hvor køber jeg en Linux-CD, der opfylder ovenstående krav? Så vil jeg straks
> teste den. Hvad hedder den version?

Red Hat 7.3 kan så vidt jeg ved det hele. Man skal manuelt tilmelde
sig den automatiske opdatering via nettet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-09-02 12:24

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Red Hat 7.3 kan så vidt jeg ved det hele. Man skal manuelt tilmelde
> sig den automatiske opdatering via nettet.

Har du prøvet den på elevmaskiner? Med hvilken undervisningssoftware? Det
lyder meget interessant?

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-02 12:56

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> writes:

> Har du prøvet den på elevmaskiner? Med hvilken undervisningssoftware? Det
> lyder meget interessant?

Kun personligt - jeg er ikke lærer - og jeg ved kun den opfylder de
krav du stillede her.

Hvilke slags undervisningssoftware tænker du på? Hvis det er Office
af en variant, så kig på OpenOffice.org som kan det hele til husbehov.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-09-02 13:13

Det

> Kun personligt - jeg er ikke lærer - og jeg ved kun den opfylder de
> krav du stillede her.

Tak!

> Hvilke slags undervisningssoftware tænker du på? Hvis det er Office
> af en variant, så kig på OpenOffice.org som kan det hele til husbehov.

Nej! Jeg tænker på fagspecifik undervisningssoftware som pædagogisk og
didaktisk lever op til folkeskoleloven.

velig hilsen Niels Aage Schmidt

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 28-09-02 15:31

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
>>

> Nej! Jeg tænker på fagspecifik undervisningssoftware som pædagogisk og
>0 didaktisk lever op til folkeskoleloven.

Kan du give et par referencer til folkeskoleloven ang. dette?

ER DET IKKE SNART PÅ TIDE AT VI, UDENFORSTÅENDE, FÅR LIDT AT VIDE OM
DEN UNDERVISNINGSSOFTWARE SOM INGEN, JEG GENTAGER, INGEN, UDENFORSTÅENDE
KENDER TIL?

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-09-02 10:20

> ER DET IKKE SNART PÅ TIDE AT VI, UDENFORSTÅENDE, FÅR LIDT AT VIDE OM
> DEN UNDERVISNINGSSOFTWARE SOM INGEN, JEG GENTAGER, INGEN, UDENFORSTÅENDE
> KENDER TIL?

Brug af undervisningssoftware:

Se f. eks. i undervisningsministeriets hefte: ... at bruge Lær-IT 1998 fra
folkeskoleafdelingen.
Hæftet Fysik/kemi (faghæfte 16) side 38 om simulationer.
Danskfaghæftet er fyldt. (Jeg gider ikke finde alle sidehenvisningerne, det
må du selv gøre!)
Faktorhæftet: Matematik og EDB handler udelukkende om regneark og anden
undervisningssoftware til matematik.
Allan C Malmberg: IT i skolens fag: Matematik.
..... det er nogle få af dem, der lige står i min reol, men det må være nok!

(Der er selvfølgelig også meget om almindelig brug af internet,
kommunikationsmidler, regneark og tekstbehandling, da det også er en vigtig
del af IKT i skolen.

At du ikke kender til det siger mere om dig end softwaren.
Se også på http://www.uni-c.dk/produkter/uvmidler/index.html og
www.mikrov.dk (Skoleaftale 1 og 2)
Har du allerede glemt de henvisninger.

Niels Aage Schmidt

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 12-10-02 20:45

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
> må du selv gøre!)
> Faktorhæftet: Matematik og EDB handler udelukkende om regneark og anden

Regneark kender vi alle som et godt anvendelsesprogram, der ikraft af
dette selvfølgelig også er et godt undervisningsprogram. Regnearks- og
editerings-programmer udbydes som bekendt også i Open Source

Du har fortalt at man i df anvender undervisningsprogrammer, hvis funktionalitet
alene kan realisers i et MS-miljø?

Da Staroffice/Openoffice giver skolerne gratis adgang til tilsvarende produkter
er mit spørgsmål ang. øvrige undervisningsprogrammer vel relevant? og jeg finder
ikke svar i ovn. kilder.

> Allan C Malmberg: IT i skolens fag: Matematik.
> .... det er nogle få af dem, der lige står i min reol, men det må være nok!

Anmelder Malmberg her et kommercielt program? Eller hvad?

Hvad med at prøve at formulere, hvad disse ukendte programmer, som kun
de færreste stifter bekendskab med, formår?

Jeg har stillet spørgsmålet et hav af gange og venter stadig på et
nuanceret svar!

I den del af landet, hvor jeg kommer fra genkendes eksistensen af denne
undervisningsvigtige software hverken af elever eller lærere.

> (Der er selvfølgelig også meget om almindelig brug af internet,
> kommunikationsmidler, regneark og tekstbehandling, da det også er en vigtig
> del af IKT i skolen.
Du taler stadig om alm. brugssoftware?
Hvor er dine argumenter for ikke Open Source? Hvad er det du savner under
Open Source?

> At du ikke kender til det siger mere om dig end softwaren.
> Se også på http://www.uni-c.dk/produkter/uvmidler/index.html og
> www.mikrov.dk (Skoleaftale 1 og 2)
Har kigget! Men bliver ikke kloger heraf!

> Har du allerede glemt de henvisninger.
Nej, men der er ingen information at hente! Hvorfor ikke bare begejstret forklare
os andre om et eller andet fantastisk programs muligheder.
Iøvrigt dokumenterer søgemaskinen Google, at skoleaftalens programmer er totalt
ukendte for andre end en ikke-kommunikativ lærer/progammør-gruppe!
Det ville da være særdeles interesant om lærerne, der skriver i denne gruppe,
anmeldte nogle af disse produkter?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-10-02 22:09

J Hedegaard Povlsen wrote:
> [...]
> ikke-kommunikativ lærer/progammør-gruppe! Det ville da være særdeles
> interesant om lærerne, der skriver i denne gruppe, anmeldte nogle af

Du kan næppe forvente at finde det hele på forsiden.

Hvad angår Mikroværkstedets undervisningsprogrammer er der faktisk en hel
del information.

Hvis du klikker foroven i Produkter (eller her:
http://www.mikrov.dk/produkter/) vil du kunne læse om en række programmer,
hvis funktioner ikke dækkes af OpenOffice, eller noget af det andet
gnu-materiale der reklameres så voldsomt for her i gruppen.

For Uni-c's vedkommende kan du læse om f.eks. undervisningsprogrammerne til
fremmedsprog her:
http://www.uni-c.dk/produkter/uvmidler/omraader/gsk-sprog.html. Ved hjælp af
den mus og enkelte klik kan du på samme måde læse om andre fagområder. Med
hensyn til funktionerne i disse programmer kan det også generelt siges at de
ikke dækkes af hverken OpenOffice eller gnu-programmerne

Mange af programmerne er allerede anmeldt i diverse tidsskrifter.

Kan du stadig ikke finde rundt på siderne, er du velkommen til at henvende
dig igen.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 12-10-02 23:14

Peter Hindsgaul wrote:

> [...]
> hvis funktioner ikke dækkes af OpenOffice, eller noget af det andet
> gnu-materiale der reklameres så voldsomt for her i gruppen.
Hvilket af disse programmer synes du selv bedst om? og hvorfor?
Lad os tage populariten fra en ende af
10 finger 2.0 44 hits
Fortæl nu 148 hits (de fleste har intet med programmet at gøre)
25 regneark 33 hits
Osv. osv.

Søger vi på ordet "mikroværkstedet" får vi:
Mikroværkstedet 233 hits

mens f.eks Openoffice giver
Openoffice 233000 hits (globalt)
3650 hits (nationalt)

Hvad konkluderer vi fra dette?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : N/A

Dato : 13-10-02 07:45

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 13-10-02 07:45

J Hedegaard Povlsen wrote:

> Søger vi på ordet "mikroværkstedet" får vi:
> [...]

At du benytter dig af praktisk talt enhver mulighed for at afspore debatten.
Antallet af hits i Google(?) siger intet om, hvorvidt der er informationer
om Mikroværkstedets programmer på deres hjemmeside.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 14-10-02 18:36

Peter Hindsgaul wrote:

> At du benytter dig af praktisk talt enhver mulighed for at afspore debatten.
> Antallet af hits i Google(?) siger intet om, hvorvidt der er informationer
> om Mikroværkstedets programmer på deres hjemmeside.

Det siger vel lidt om udbredelsen?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-10-02 19:35

J Hedegaard Povlsen wrote:
> Det siger vel lidt om udbredelsen?

Og?

Hvis du i dit svar oven i købet kan belyse relevansen af, hvor mange hit
forskellige søgninger giver på Google i forhold til undervisning af børn i
folkeskolen vil det glæde mig.

vh
Peter Hindsgaul

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 15-10-02 09:19

Peter Hindsgaul wrote:

> [...]
> forskellige søgninger giver på Google i forhold til undervisning af børn i

Der er min påstand, at skoleundervisningsprogrammerne fra Mikroværkstedet, kun
benyttes sporadisk. Dette bygger jeg på samtaler med børn og lærere i min omgamgskreds og
på hit-resultatet fra Google. Da disse programmer i nærværende diskussion benyttes
som argumentation for ikke at installere overhovedet, har udbredtheden selvfølgelig
en relevans.

En anden fremført påstand i nærværende debat er iøvrigt, at disse programmer ikke kan eksekveres
på andet end MS platforme. Hvor ved du egenlig det fra?

Jeg har selv tilbudt at undersøge dette, men har endnu ikke fået tilsendt en demo.

Derimod har Finn Nielsen fra den Newangle Software www.newangle.dk været så venlig,
at lade mig eksperimentere med klientsoftwaren til "Den virtuelle skole".
Denne installerede jeg i gåraftes på min hjemme-linux-pc vha af programmet wine og
det ser indtil videre ud til at fungere.

Iøvrigt er Newangle Software villige til at portere softwaren til linux.
Universitetssoftware, der på sigt har et mindre marked end skolesoftware,
har i mange år været tilgængelig for flere platforme, og mikroværkstedet vil nok
også portere deres produkter til flere systemer, hvis efterspørgslen kræver dette.

Så længe ingen gider at undersøge om mikroværkstedsts produkter kan eksekveres
via wine, kan kun kværulanterne konkludere, at disse ikke kan eksekveres under
linux, og det er ynkværdigt at mikroværkstedet benyttes som argumentation for
ikke at installere linux på skolerne.

Noget andet er, at der på linux-platformen findes en del undervisningssoftware, du
ikke kan installere på et MS-system. Disse softwaremuligheder kan imidlertid gøres tilgængelige
for alle skolens MS-pc'ere, hvis blot en enkelt pc udstyres med styresystemet Linux.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-10-02 10:23

> Der er min påstand, at skoleundervisningsprogrammerne fra
Mikroværkstedet, kun
> benyttes sporadisk.
Det må du så spørge Mikroværkstedet om - ingen af os sidder vel med
deres salgstal?

Dette bygger jeg på samtaler med børn og lærere i min omgamgskreds og
> på hit-resultatet fra Google.

Det er ikke sikkert at børnene overhovedet aner, hvor deres
skolesoftware kommer fra - det er altså en dårlig parameter til at måle
noget som helst i den anledning med. Og hvad lærerne anbelanger, så ved
de færreste lærere også distributørens navn -de kender til softwaren,
men det er normalt dem helt indifferent hvor den kommer fra. Det kender
jeg til via mine mange år som it-vejleder og administrator af
program-bevillinger. Lærere efterspørger softwaremulighederne -om de
kommer fra Mikroværkstedet, Christiansborg eller noget helt femte, kerer
de sig sædvanligvis ikke om.

Da disse programmer i nærværende diskussion benyttes
> som argumentation for ikke at installere overhovedet, har udbredtheden
selvfølgelig
> en relevans.

Du må spørge Uni- C og mikroværkstedet og andre relevante salgssteder
for skolesoftware -det kan vi ikke have en præcis mening om.

> En anden fremført påstand i nærværende debat er iøvrigt, at disse
programmer ikke kan eksekveres
> på andet end MS platforme. Hvor ved du egenlig det fra?

Hvor ved du fra at de kan?

> Jeg har selv tilbudt at undersøge dette, men har endnu ikke fået
tilsendt en demo.

Det er altså dit problem.

> [...]
> Denne installerede jeg i gåraftes på min hjemme-linux-pc vha af
programmet wine og
> det ser indtil videre ud til at fungere.

jamen, det er fint, så - men det ændrer stadig ikke ved det faktum at
undervisningssoftwaren ikke bliver gratis af den grund. Og det var jo
det økonomiske incitament, du fremførte ustandselig for dit valg af
Linux.

> Iøvrigt er Newangle Software villige til at portere softwaren til
linux.

Gratis?

> [...]
mikroværkstedet vil nok
> også portere deres produkter til flere systemer, hvis efterspørgslen

Muligvis - men det er endnu ikke sket.

> [...]
eksekveres under
> linux, og det er ynkværdigt at mikroværkstedet benyttes som

Næ, det er simpel praktisk sans - hvis det ikke findes, så er der ingen
grund til at efterspørge det. For lærere og elever er styresystemet
fløjtende ligegyldigt, som vi efterhånden har forsøgt at forklare dig
mindst 100 gange - du VIL øjensynlig ikke fatte dette enkle argument.
Det er kommunerne og dermed politikerne, der laver prioriteringerne for
valget af styresystemer i forhold til økonomien. Det er altså
politikerne du skal klandre, hvis du vil forsøge at ændre noget. Vi er
blot brugere, aftagere om du vil, af det der er tilgængeligt, og som
lærer er man - for syv sytten - fuldkommen indifferent omkring
styresystemer - med mindre man har personlige ideosynkrasier mod dem,
sådan som jeg har. Men det er skolen uvedkommende. Og hvis min kommune
pludselig mente at Linux var sagen, så måtte jeg naturligvis acceptere
dette - at det så ville ske med protester fra min side, er en anden
sag - de fleste af mine kolleger ville nok være temmelig ligeglade.

> [...]
imidlertid gøres tilgængelige
> for alle skolens MS-pc'ere, hvis blot en enkelt pc udstyres med

Hvordan det? Hvis de pågældende undervisningssoftware ikke er skrevet
til en Windows-platform, kan de vel ikke køre på disse platforme, selvom
du ønsker det -med mindre du taler om at de øvrige maskiner så skal
fungere som terminaler?
Og her kommer så netværksbelastningerne ind - og igen: der findes ingen
dansk skolerelevant software til Linux som opfylder kriterierne for
pædagogisk tilrettelagt undervisning - i modsat fald mangler du stadig
at forklare hvor. Jeg har indtil dato ikke kunnet få et svar -heller
ikke fra GNU-skolen. Mon det ikke ligner en tanke?

Arne H.Wilstrup

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 18-10-02 08:39

Arne H. Wilstrup wrote:
> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det må du så spørge Mikroværkstedet om - ingen af os sidder vel med
> deres salgstal?

Salgstal afspejler i denne sammenhæng ikke anvendelse.
> Dette bygger jeg på samtaler med børn og lærere i min omgamgskreds og

> Det er ikke sikkert at børnene overhovedet aner, hvor deres
> skolesoftware kommer fra
Det går jeg da heller ikke ud fra!
> - det er altså en dårlig parameter til at måle
> noget som helst i den anledning med.
Og den bruger jeg heller ikke!
> Og hvad lærerne anbelanger, så ved
> de færreste lærere også distributørens navn -de kender til softwaren,
> men det er normalt dem helt indifferent hvor den kommer fra.
Jamen, hvis du ellers læser tilbage, vil du se, at det netop er softwaren,
jeg spørger efter. Jeg er helt enig i, at en gennerel henvisning til
mikroværkstedet er lidet informativ.
> [...]
> program-bevillinger. Lærere efterspørger softwaremulighederne -om de
> kommer fra Mikroværkstedet, Christiansborg eller noget helt femte, kerer
Jeg har jo gentagne gange her i gruppen spurgt specifikt efter beskrivelser
af populært/anvendeligt undervisningssoftware, men har ikke fået andre
svar end henvisninger til nogle aftaleindkøb. Ingen orker tilsyneladende at
beskrive/diskutere disse fantastiske produkter og man finder kun en sporadisk
diskussion herom ude på nettet. Spørger man de unge, kender disse mere til
mp3-downloadsprogrammer end deciderede undervisningsprogrammer. Hvis ikke engang
børnene kender disse programmer, er det selvfølgelig svært at forestille sig,
at de p.t. er meget vigtige.

> [...]
>

> Du må spørge Uni- C og mikroværkstedet og andre relevante salgssteder
> for skolesoftware -det kan vi ikke have en præcis mening om.

Salgstallene afspejler stadig ikke anvendelsen. Lærernes præcise mening
om specifikke undervisningsprogrammer er selvfølgelig uhyre
mere interesant.

> programmer ikke kan eksekveres

> Hvor ved du fra at de kan?

Jeg mener ikke, jeg har påstaet dette?
Tror du, jeg gider at undersøge dette, hvis jeg er sikker på at at de kan?

> tilsendt en demo.
>
> Det er altså dit problem.

Hvorfor er det det?

> [...]
> undervisningssoftwaren ikke bliver gratis af den grund. Og det var jo
> det økonomiske incitament, du fremførte ustandselig for dit valg af
Jeg har tidligere nævnt at
Styresystemet Linux er GNU-software og derfor i modsætning til MS gratis.
Du misforstår et eller andet, hvis du herfra har fået den opfattelse, at jeg
er gennerel modstander af betalingssoftware.

> linux.
>
> Gratis?
Næppe.

> skolesoftware,

> mikroværkstedet vil nok

> kræver dette.
>
> Muligvis - men det er endnu ikke sket.

Og så? Måske du, Arne, kunne give en top-tre-vurdering af mikroværkstedets produkter?

> eksekveres

> eksekveres under

> argumentation for

> Næ, det er simpel praktisk sans - hvis det ikke findes, så er der ingen
> grund til at efterspørge det.
Hvad er det, der ikke findes? Forstår du selv, hvad du skriver?
> For lærere og elever er styresystemet
> fløjtende ligegyldigt, som vi efterhånden har forsøgt at forklare dig
> mindst 100 gange - du VIL øjensynlig ikke fatte dette enkle argument.
For dig er det da tilsyneladende ikke ligegyldigt, og påstanden ville da også
kun være rigtig for de andre lærere i denne debat, hvis diskussionen var
baseret på et reelt kendskab til andre styresystemer end MS.

> Det er kommunerne og dermed politikerne, der laver prioriteringerne for
> valget af styresystemer i forhold til økonomien.

Mener du, at der er kommuner, der forbyder Linux? Og hvilke kommuner taler vi da
om? Eller prøver du blot, at fordreje debatten til et spørgsmål om enten eller
i stedet for et både og?

> [...]
> styresystemer - med mindre man har personlige ideosynkrasier mod dem,
> sådan som jeg har. Men det er skolen uvedkommende.
Det er det da ikke! Hvis du f.eks sidder i en position, hvor du har afgørende
indflydelse på skolens it-miljø, så har du også afgørende indflydelse/ansvar
for skolens fravalg af f.eks Linux.
Lad mig give dig et eksempel. Min søster er lærerer i en københavnsk forstadskommune.
På denne skole er en af lærerne af historiske grunde eneforvaltende edb-administrator
og dermed eneansvarlig for skolens edb-område. Som på mange andre skoler,
har edb-administratoren, ikke evnet at implementere et fungernde flerbrugersystem, hvor
lærere og elever, som minimum egne mapper. I stedet benyttes en fællesdisk,
som kort betegnes "serveren". Derudover har edb-administratoren installeret MS-works på
alle skolens PC'ere og MS-Office på nogle få udvalgte. Upload/download mellem skole
og hjem er ikke implementeret.
En tilbagevendende arbejdssituation for lærerene på denne skole, er at et hjemmedokument
skal bringes til skolen via disketteskrivning, at læreren, når denne så kommer til
skolen, først skal finde en ledig MS-Office-pc (MS-works er jo ikke MS-office kompatibel), og
dernæst flytte dokumentet over på "serveren". Prøver læreren på sidstnævnte i f.eks.
spise-frikvarteret, kan dette oftest kun lade sig gøre ved, at der slettes lidt på
"serveren", fordi denne, hver eneste dag, overfyldes af elevenes internet-downloads. Min
søster har forsigtigt påtalt disse skavanker over for edb-eksperten, der, i spøg, må
man håbe, foreslog, at hun søgte job i Gentofte.
Denne tilstand er selvfølgelig uacceptabel, specielt fordi en Linuxserver med quota, kan
konfigureres på en eftermiddag og fordi Open Office, der er frit tilgængelig er mere
MS-office kompatibelt end MS-works.
At edb-administratorens kollegaer finder sig i at blive fastholdt
i et dårligt edbmiljø grundet edb-administratorens arrogante inkompetance er gådefuldt.
Det bliver spændende at høre, hvordan han i næste uge vil forholde sig til min
søsters Open-Office-cd.

> Og hvis min kommune
> pludselig mente at Linux var sagen, så måtte jeg naturligvis acceptere
> dette
Og hvad nu, hvis det er en kollega, der gerne vil have etableret en linuxserver?
Vil du da også fastholde, at dette kun kan komme på tale ved krav fra kommunen?
> [...]
> til en Windows-platform, kan de vel ikke køre på disse platforme, selvom
> du ønsker det -med mindre du taler om at de øvrige maskiner så skal
Ordet 'terminal' er ikke helt rammende, men vi taler selvfølgelig om en
eksekvering på serveren med fremvisning på MS-klienten via en netværksforbindelse.
> Og her kommer så netværksbelastningerne ind
Mon dog?
> - og igen: der findes ingen
> dansk skolerelevant software til Linux som opfylder kriterierne for
> pædagogisk tilrettelagt undervisning - i modsat fald mangler du stadig
> at forklare hvor.
Du kunne jo evt. downloade undervisningssoftwaren
fra den i denne tråd omtalte norske skolelinux og dernæst respondere
med en konstruktiv kritik.
> Jeg har indtil dato ikke kunnet få et svar -heller
> ikke fra GNU-skolen. Mon det ikke ligner en tanke?

Der er nok ikke rigtig nogen, der forstår, hvad du spørger om? Du er selv lærer
og har da meget bedre forudsætninger til at vurdere de pædagogiske aspekter
end teknikkerne. Der er ingen, der forhindrer dig i at downloade selv?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-10-02 10:19

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har efterhånden fået skyld for meget - blandet andet at jeg synes,
jeg skal kommentere alt - altså hvert eneste synspunkt i en debat.
Det er også en korrekt analyse, hvorfor jeg her vil koncentrere mig om,
hvad jeg finder væsentligt i dit indlæg.

1. Linux er sikkert et udmærket styresystem. Jeg har faktisk selv
installeret det så sent som i går på min bærbare - ikke uden problemer
og skavanker må man sige (Mandrake version 9.0) - jeg har altså fået en
erfaring med selve installationen af det pågældende produkt, men jeg
kender ikke til andre produkter m.h.t. installering.
Selve installationen tog godt en time og var fuld af pudseløjerlige ting
og ting, som nok mere krævede en tekniker end en standardbruger, men det
var da en nyttig oplevelse.

Ved installationen snakkede jeg med andre linux-folk, og de var slet så
fanatiske eller forhippede på at få det implementeret til skolebrug. En
af dem indrømmede oven i købet at det nok ikke var modent til
folkeskolen. Og det kalder jeg da en åbning for en bedre dialog end den
skyttegravskrig, der føres her.

Men det, der åbenbart er vanskeligt at trænge igennem med er blot dette,
at du hele tiden taler om styresystemer og ikke taler om programmel.
Der er ingen grund til at tro at det er muligt at give en udtømmende
liste over foretrukne programmer og dermed sige noget om kvaliteten af
disse, men det er muligt at forholde sig til diverse skoleaftaler
omkring programvalg - og her kan linux stadigvæk ikke følge med.

Pointet er, at uaget at styresystemet er "gratis" (at downloade har vi
faktisk forsøgt, men det gav kun det resultat at det ikke virkede på
visse af vore mange maskiner, men kom op med kryptiske fejlmeddelelser
som kunne tolkes på mange forskellige måder - først ved en
"pusher-distribution" (som i Linux-folkenes jargon åbenbart betyder
"salgsdistribution") kunne det lade sig gøre), betyder det ikke at
skoleprogrammerne er det. Det drejer sig om simuleringssoftware, det
drejer sig om staveprogrammer, det drejer sig om programmer til brug i
geografi, hjemkundskab, sløjd, håndarbejde, matematik, dansk, biologi
etc.
Disse udmærker sig alle ved at indeholde programmer til fagene, der er
på dansk, skrevet med skolebørn for øje og overholder kravene til
læseplanerne.
Disse programmer er skrevet til Windows - de kan ikke uden videre føres
over i linux og de bliver næppe gratis.

Styresystemerne får man af kommunen for nærmest en slik - og som det
siges i Aarhus kommune - kan man spare 15 mio kr. ved at skifte system,
men det skal også kunne fungere sammen med de øvrige windowsprogrammer,
personalet skal også kunne finde ud af det, og sådan som jeg umiddelbart
ser det, mangler der en del førend det bliver muligt.

Penge er altså ikke alt - som jeg allerede har nævnt adskillige gange,
når jeg har talt om TCO, altså de penge, det koster at implementere og
uddanne folk. Og når en chef for IT-afdelingen i Aarhus udtaler sig på
den måde begrundet i en rapport fra Teknologisk institut, så må man da
lytte opmærksomt, da den pågældende må mene at have forstand på de dele.

Hvad det koster i Københavns kommune ved jeg ikke, men hvis tendensen
holder, så vil der være tale om en besparelse på godt halvdelen - og det
er jo penge, der batter -men hvis disse besparelser ædes op af licenser
til andet software og fremstilling af denne til at kunne køre under
linux, finde frem til stabile produkter, der kan køre evt.
Windowsprogrammer etc., så vil mit gæt være at det bliver en dyr affære.

2.Det er altså ikke kun styresystmets fortræffelighed eller mangel på
samme, der er til debat her og det er ikke eksplicit økonomien. Det
handler om, hvorvidt man kan finde en platform, der matcher det som
Windows kan på alle mulige måder -og at være afhængig af at en eller
anden glad linux-amatør skulle finde på at udvikle software til
skolerne, at der skulle være tale om at denne i al "evighed" vil
fortsætte med at producere dette software og til en billig penge, er for
risikabelt.

Et af min kommunes argumenter for at indkøbe mærkevaremaskiner til
skolerne er at disse maskiner kommer fra store, veletblerede firmaer
(IBM,Compaq), der nok ikke lige med det samme går "på røven", og at
indkøbe software fra Mikroværkstedet eller Uni-C eller andre større
distributører og fremstillere samt at købe software fra Microsoft virker
som en bundsolid løsning, hvor man kan se perspektiverne i det:
vedvarende udvikling og produktion af tilstrækkelige mængder af software
supporteret af producenterne til en overkommelig pris med en kendt
brugerflade som folk kan finde ud af (og tro mig -der mangler stadig en
række layoutmæssige ting i linux - og så skal man lade være med at
overdynge det med alle mulige "valg" af skriveborde etc., ligesom det
ser ud som om man skal tage stilling til skærmopløsning allerede under
installationen førend man kan se, hvad brugerfladen egentlig byder på -
det er muligt at det er godt for teknikere, og for amatører, der elsker
at lege, men for den gemene bruger, er det forvirrende).

Så alt i alt: Linux er endnu ikke moden til folkeskolen - den er stadig
præget af at det er folk, der elsker teknik og som ikke vil "finde sig
i" at der er taget nogle valg for dem på forhånd. Det lever fint op´til
teknikernes yndlingsprogram, hvor man kan styre alle ting i programmet -
men det er kun en tekniker -ting - det er ikke interessant for de mange
almindelige brugere at have et valg under installationen som f.eks. "vil
du partitionere denne disk på ovennævnte måde?" eller at opleve at man
er i stand til at "mounte " en disk - uden nærmere forklaring på,
hvordan det kan lade sig gøre og hvad de overhovedet skal med det som
standardbrugere.

Det virker som et interessant stykke legetøj for eksperter og glade
amatører - og man kunne da med lethed fremstille en version til
almindelige brugere, hvor man skulle tage stilling til mere jordnære
ting som "vil du have et tekstbehandlingssystem installeret?" i stedet
for at man kan vælge mellem fire forskellige af slagsen, fire
forskellige skriveborde etc.

Lav en produktion for eksperter og en for almindelige brugere. Lav
programmer for skolen og overbevis om at disse programmer vil kunne fås
stabilt gennem mindst fire år - og så naturligvis gratis eller til en
beskeden pris (med ret til at kopiere til alle) - DA og KUN DA, vil det
være interessant for skolerne. Og så naturligvis at de kan fungere med
hinanden og på diverse maskiner.

I øjeblikket har skolerne brug for både standardsoftware (adgang til
e-mails, internet, kontorprogrammer) og specialsoftware til skolefagene,
hvor programmerne er skrevet til børn og ikke til gymnasierne og på
dansk. Og den software skal være velbeskrevet, stabil og kunne erhverves
gennem mindst de næste fire år frem (den tid man regner med i kommunen
der skal gå førend man tænker ´på opgraderinger) og de skal ikke være
for "langhårede" nørder, der elsker at fifle med linux-kerner og skabe
afhængighed af hvilke amatører, der gider udvikle det.

Disse fordele får man mindst med Windows-produkterne. Men hvem gider at
udvikle skolesoftware på amatørbasis og binde sig til at gøre det i
årene fremover uden at få særlig meget for det? Det er i virkeligheden
kun de store producenter, der har råd til at "gamble" og sørge for at
også mindre attraktive programtyper kan erhverves for en billig penge.

Jeg tror at folkeskolens eneste chance er at de store softwarehuse også
fremstiller de nævnte programmer til linux-platformen og samtidig åbner
op for en mindre stram licenspolitik - jeg tror det kommer til at knibe
der, da de jo skal tjene penge -mange penge.
Så med mindre man acceptere offentlig produktion - og jeg kan allerede
se dig slå syv kors for dig ved det synspunkt - så tror jeg simpelthen
ikke på en fremtid for linux i det danske grundskolesystem, men nok som
en nicheproduktion et eller andet sted og som software på mindre
privatskoler eller skoler med under 300 elever. Og tendensen går altså
mod større og større skoler (hvor man ifølge en forsker, lærer mere - og
så er det billigere)

Det var vist stort set, hvad jeg kunne sige om den situation, de er til
debat her, og hvor man bruger Norge som eksempel.
Arne H.Wilstrup

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 20-10-02 13:09

"Arne H. Wilstrup" wrote:

> [...]
> af dem indrømmede oven i købet at det nok ikke var modent til
> folkeskolen. Og det kalder jeg da en åbning for en bedre dialog end den

Hej alle

Nedenfor ser I et indlæg om Linux til norske skoler.

Tak til Jim Oksvold fra Oslo for dette indlæg

Subject: [MISC] SkoleLinux vs Microsoft på TV2 Norway
Date: Sun, 20 Oct 2002 10:37:08 +0200
From: "Jim Oksvold" <jimoks@bredband.no>
To: <sslug-misc@sslug.dk>
Newsgroups: sslug.misc

Program på TV2 om SkoleLinux vs Microsoft.

ftp://ftp.nlc.no/pub/movies/stereo_linux.mpg

OBS OBS programmet er ikke tekstet for hørselssvekkede

Filen er omtrent 112 Mb

Mvh
Jim Oksvold

Mvh. Jørgen

Fra : N/A

Dato : 14-10-02 18:36

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 13-10-02 00:13

Niels Aage Schmidt wrote:

>Nej! Jeg tænker på fagspecifik undervisningssoftware som pædagogisk og
>didaktisk lever op til folkeskoleloven.

Kan du præcisere dette?
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-09-02 10:35

> [...]
>

> ER DET IKKE SNART PÅ TIDE AT VI, UDENFORSTÅENDE, FÅR LIDT AT VIDE OM
> DEN UNDERVISNINGSSOFTWARE SOM INGEN, JEG GENTAGER, INGEN,

Du har fået læssevis af henvisninger og forklaringer, men du gider ikke
at læse dem - til gengæld fremturer du med at efterlyse ting, som du
allerede har fået anvist - så der er ingen speciel grund til at gentage
disse ting her endnu en gang. Det er muligt at Niels Aage har
tålmodighed til det (han har vist nok taget det lille kursus i
tålmodighed), men jeg har ikke, især da det gang på gang viser sig at du
simpelthen ikke "hører efter" i timen.

--
Arne H.Wilstrup

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-09-02 21:27

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du give et par referencer til folkeskoleloven ang. dette?

Folkeskoleloven side 47 i bemærkningerne til §5 henvises til faghæfterne,
der altså er en direkte detailpræcisering af loven. Alle de faghæfter, jeg
har haft i hånden har et afsnit om IKT/EDB i i undervisningen - også andet
end værktøjsprogrammerne, som dog selvfølgelig har en vigtig og stor plads.

Læs selv faghæfterne.

vh Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-09-02 21:56

> [...]
>
> ER DET IKKE SNART PÅ TIDE AT VI, UDENFORSTÅENDE, FÅR LIDT AT VIDE OM
> DEN UNDERVISNINGSSOFTWARE SOM INGEN, JEG GENTAGER, INGEN, UDENFORSTÅENDE

Er det dig, der er INGEN? (som i det gamle Grækenland)

Se også: http://www.uni-c.dk/produkter/uvmidler/skolepro/index.html#1 Hvor
der er 37 programmer, som INGEN kender eller gør du?

venlig hilsen Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 13-10-02 00:21

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
>
> Se også: http://www.uni-c.dk/produkter/uvmidler/skolepro/index.html#1 Hvor
> der er 37 programmer, som INGEN kender eller gør du?
De forbliver ganske ubekendte. De kendes ikke af stort set nogen som
helst. Hvis et eller flere af disse programmer har en stor betydning for
din undevisning, ville det være ønskværdigt, om du kunne detaljere dette!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 28-09-02 15:21

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
>>>
> og

> Hvor køber jeg en Linux-CD, der opfylder ovenstående krav? Så vil jeg straks

Jeg kan evt sende CD'erne til dig. Jeg har netop downloaded Mandrake9.0
og installeret den på 4 pc'ere uden problemer.På mandag kommer der en ny Redhat.
Fra begge udbydere har du mulighed for at få fuldautomatisk opgradering fra nettet.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 29-09-02 10:27

> [...]
Redhat.
> Fra begge udbydere har du mulighed for at få fuldautomatisk opgradering

Mange tak for tilbuddet. Det er pænt af dig, men jeg venter lige til der er
relevant undervisningssoftware at lægge på maskinerne. - og jeg har ikke
lige nu tid til at lege med et nyt styresystem.
(Jeg er ved at lave afgangsprøveopgaver i mundtlig matematik - med brug af
bl. a. undervisningssoftware og almindelige brugerprogrammer. . De skal
være tilpasset klassen og det stof, den har arbejdet med i årets løb, så det
tager tid.)

venlig hilsen Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 13-10-02 00:50

Niels Aage Schmidt wrote:
> [...]
>
> Mange tak for tilbuddet. Det er pænt af dig, men jeg venter lige til der er
> relevant undervisningssoftware at lægge på maskinerne.
Hvad mangler du?
(Det er trælst, hvis du blot henviver til en skoleaftale!)
Har du en forholdsvis ny computer tager instalationen ca. 15 minutter!
Hvem er det, der er kostbar? Tiden? Eller du selv?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-10-02 12:41

"J Hedegaard Povlsen" <jhplong@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Hvad mangler du?
> (Det er trælst, hvis du blot henviver til en skoleaftale!)

Hvad med at læse om den?

> Har du en forholdsvis ny computer tager instalationen ca. 15 minutter!
> Hvem er det, der er kostbar? Tiden? Eller du selv?

gang det med f.eks. 200 maskiner - læg dertil at der også skal
installeres undervisningssoftware på, der så ikke kan installeres fordi
det ikke er skrevet til at køre på en linux-maskine - læg dertil at du
som lærer ikke nødvendigvis skal foretage disse ting, men at de skal
varetages af en person, der er på skolen to dage om ugen i 6 timer (der
gives ikke mere tid) og at denne person samtidig skal vedligeholde
systemerne, sætte dem op, ændre på konfigurationer, sikre at eleverne
ikke laver om på disse ting etc. etc. Og så kan du naturligvis indvende,
at det netop er i orden at eleverne laver om på installationerne - heri
er jeg ikke enig. Mange skoler har computerlokaler hvor der står en snes
maskiner. Men disse maskiner skal betjenes af alle - også børn i første
klasse, og man kan ikke have at der er lavet voldsomt om på en maskines
muligheder, når disse førsteklassebørn kommer efter en "kvik" 9.klasse,
der har moret sig med at ændre på baggrunde, museforhold, farver,
programmer m.v.
Det indebærer altså at man skal anvende visse begrænsningssoftware på
maskinerne - findes det til Linux? og hvad med den software man allerede
har indkøbt til Windows? Det kan køre på Linux, skriver nogen - jamen,
det er da muligt, men har I selv set det med den undervisningssoftware,
der tilbydes fra Microværkstedets side eller er det blot gætværk?
Og ved den it-ansvarlige overhovedet noget om dette produkt? eller skal
han først på kurus for at lære det? Og hvad med i mellemtiden?
Nej, der mangler stadig en forståelse for hvordan en folkeskoles hverdag
er skruet sammen også på det punkt blandt diverse linux-fanatikere.
Derfor er det relevant at vi gør diskussionen her kort ved at sige at vi
som lærere ikke behøver at beskæftige os med hvilken platform vi skal
have vores programmer på, blot de opfylder hensigten med vores arbejde,
pædagogikken og læseplanerne. Og derfor er det overflødigt at diskutere
om vi kan spare x antal kroner ved at ændre platform, for der er så
mange forskellige linux-distributioner, andre ikke-linux-produkter der
med samme ret kunne hævdes at være en mulighed, at vi næppe ville kunne
blive enige, endsige kunne overskue det hele.
Det indebærer så at vi som lærere må sige, hvad vi er bedst til, og det
er pædagogikken - alt andet kan vi som privatpersoner have et vist
kendskab til, ligesom det er rart at vide, hvad der sker, hvis en
maskine "går ned"og evt. hvordan vi kan få den "op at køre" igen. Men
generelt sagt er det den pædagogiske side af sagen, der er vort
æriende -ikke hvilket styresystem, der skal ligge på maskinerne.
Hvor svært kan det være at forstå?
Arne H.Wilstrup

Arne H.Wilstrup

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-10-02 21:06

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> writes:

> gang det med f.eks. 200 maskiner

Det er muligt at lave et automatiseret installationssystem baseret på
enten en installationsdiskette, eller et netværksimage. Herefter kan
installation foregå uovervåget.

Vedligehold foregår via nettet - det er _IKKE_ nødvendigt at være
fysisk ved hver eneste maskine.

Jeg har absolut intet imod at du høvler Linux ned under
gulvbrædderne. Jeg vil dog foretrække at du satte dig ind i tingene
først.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-10-02 17:31

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en
meddelelse news:kkfzvat87j.fsf@mimer.null.dk...

> [...]
>
> Jeg har absolut intet imod at du høvler Linux ned under
> gulvbrædderne. Jeg vil dog foretrække at du satte dig ind i tingene

Som min far altid sagde: at man er dum, det kan tilgives, men at man er
fræk, det kan ikke tilgives. Da du giver udtryk for det sidste, så må du
selv tage følgerne. Hvad er det, jeg ikke ved om linux, som du mener
jeg skal sætte mig ind i? Hvor er det nu liiige, jeg har udtalt mig om
dansk softwaremanglend til linux, som du og andre til dato har nægtet at
oplyse om i forhold til de forespørgsler, jeg - og andre - har skrevet?
Hvad med at DU satte dig ind i tingene først, førend du skosede
undertegnede omkring ting, DU ikke har sat dig ind i?
--
ahw

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-10-02 09:06

> [...]

> selv tage følgerne. Hvad er det, jeg ikke ved om linux, som du mener
> jeg skal sætte mig ind i? Hvor er det nu liiige, jeg har udtalt mig om

Du har udtalt dig om administrationsbesværet ved Linux, herunder hvor
bøvlet det er at rydde op efter en elev som har fx sat baggrundsfarven
til noget tåbeligt osv.

> dansk softwaremanglend til linux, som du og andre til dato har nægtet at
> oplyse om i forhold til de forespørgsler, jeg - og andre - har
> skrevet?

Jeg har ikke nægtet at oplyse noget om software, men tværtimod haft
travlt med at pointere at jeg kun ved noget om den tekniske side, hvor
jeg har løbende korrekset dig når du siger noget som jeg ved er
decideret forkert.

Forveklser du mig ikke med en anden?

> Hvad med at DU satte dig ind i tingene først, førend du skosede
> undertegnede omkring ting, DU ikke har sat dig ind i?

Administration af Linuxmaskiner og Windowsmaskiner, samt edb i al
almindelighed, véd jeg noget om. Det er - så vidt jeg husker - det
eneste jeg skoser dig angående.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-10-02 17:56

> [...]
>
> Det er muligt at lave et automatiseret installationssystem baseret på
> enten en installationsdiskette, eller et netværksimage. Herefter kan

Det er muligt at benytte Ghost og lignende programmer - men det kræver
altså stadig viden om, hvordan det gøres, og det ændrer stadig ikke ved
det faktum, at det skal installeres på 200 maskiner, og at det tager en
vis tid. Desuden skal programmerne først installeres før de kan ghostes,
netværket skal være velfungerende og folk, der foretager sig disse ting
skal være særdeles godt inde i, hvad det drejer sig om.

> Vedligehold foregår via nettet - det er _IKKE_ nødvendigt at være
> fysisk ved hver eneste maskine.

Har jeg skrevet det? Jeg skrev blot at givet 200 maskiner, så tager det
en vis tid -intet om at jeg forestillede mig at man skulle gå fra
maskine til maskine i dette tilfælde. Men det kan være nødvendigt af
andre grunde.

Arne H.Wilstrup

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 19-08-02 23:09

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
>>

> Så mangler vi bare en gruppe danske frivillige!?
> De burde jo findes efter de mange positive udsagn her i gruppen.

Hvad mener du med tre spørgsmålstegn?
Lad fodommenne hænge! Og giv det en chance!
Med venlig hilsen
Jærn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-08-02 08:12

> Hvad mener du med tre spørgsmålstegn?

Jeg mener: Er der særlige danske forhold, som gør, at man ikke kan lave det
samme herhjemme?

> Lad fodommenne hænge! Og giv det en chance!

Hvilke "fodommenne" (hvad det så ellers er? )
Jeg glæder mig da til, at der kommer noget direkte brugbart og let
tilgængeligt fra LINUX-fronten. Jeg er pragmatiker, og vil til enhver tid
anvende det undervisningsværktøj, som oplagt er det bedste.

Fortæl os endelig, når CD-erne er klar.

hilsen Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 21-08-02 18:04

Niels Aage Schmidt wrote:

> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener: Er der særlige danske forhold, som gør, at man ikke kan lave det
> samme herhjemme?

Hvad mener du selv?

> Hvilke "fodommenne" (hvad det så ellers er? )

Læs dit reply igennem igen! For at bruge en af dine egne floskler
så: "må man håbe, at du ikke er dansklærer!"

> Jeg glæder mig da til, at der kommer noget direkte brugbart og let
> tilgængeligt fra LINUX-fronten. Jeg er pragmatiker,

Pragmatiker er ikke det samme som dovenskab! Hvad er du?

>og vil til enhver tid
> anvende det undervisningsværktøj, som oplagt er det bedste.
Så prøv dog at være alsidig!
> Fortæl os endelig, når CD-erne er klar.
Fortæl, hvad du vil have!

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 21-08-02 19:49

> Hvad mener du selv?

At det burde være muligt, med mindre LINUX-folk har det hele i munden.

> Læs dit reply igennem igen! For at bruge en af dine egne floskler
> så: "må man håbe, at du ikke er dansklærer!"
Undskyld - jeg troede du havde humor.

?? Jeg ved stadig ikke hvilke fordomme du taler om??
Jeg har givet LINUX en chance, nu har jeg blot ikke mere tid at bruge på
noget, som jeg ikke har fået til at virke bare nogenlunde tilfredsstillende.

> Pragmatiker er ikke det samme som dovenskab! Hvad er du?

Skulle jeg nu også være doven? Jeg arbejder normalt 50-60 timer om ugen - er
det en særlig form for dovenskab?
Mine ekstra kræfter lægges i at udvikle software til windowsmiljøet. Det er
vel ikke suspekt?

Hvad er der i vejen med, at jeg håber på en god samlet undervisningspakke
med LINUX som styresystem?

> Så prøv dog at være alsidig!
> Fortæl, hvad du vil have!

Et lignende indhold som den Norske CD samt desuden en LINUX, som kan afvikle
windowsprogrammer som mikroværkstedets Skoleaftale1 og 2 og LEGOS
robotstyringssoftware via netværk og som standalone.

vh Niels Aage

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 21-08-02 20:09

Niels Aage Schmidt wrote:

> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@ltiscali.dk> skrev i en meddelelse

> det

> At det burde være muligt, med mindre LINUX-folk har det hele i munden.

> Undskyld - jeg troede du havde humor.

Kan du eksemplificere?

> ?? Jeg ved stadig ikke hvilke fordomme du taler om??
> Jeg har givet LINUX en chance, nu har jeg blot ikke mere tid at bruge på
> noget, som jeg ikke har fået til at virke bare nogenlunde tilfredsstillende.

På det her sted har jeg lyst til at kundgøre: At du er en idiot!
(Jeg beklager, men jeg kan ikke her konludere anderledes!)
Fortæl om din chance!

> [...]
> det en særlig form for dovenskab?
> Mine ekstra kræfter lægges i at udvikle software til windowsmiljøet. Det er

Naeh, men hvad med i fremtiden at udvikle mod en mere fleksibel GUI?
Hvad er det egentlig for et program du har lavet?

> Hvad er der i vejen med, at jeg håber på en god samlet undervisningspakke
> med LINUX som styresystem?
Der er det i vejen at du blot vil sidde og vente på at der bliver tilsendt dig en CD!

(og min bekymring ang. siddesår går herpå)
Du har iøvrig også misforstået fænomnetet "linux". GNU-software er meget ældre
end linux-styresystemet, og GNU-software udvikles heller ikke specielt mod linux!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 22-08-02 07:33

> På det her sted har jeg lyst til at kundgøre: At du er en idiot!
> (Jeg beklager, men jeg kan ikke her konludere anderledes!)

Jeg beklager, men med det udsagn er denne tråd afsluttet for mit
vedkommende!
Mennesker, som kommer med den slags udsagn ønsker jeg ikke at kommunikere
med. En debat vil være formålsløs - og jeg hader tidsspilde.
Mærkværdigt, at en i udgangspunktet positiv kommentar fra min side i den
grad kan misforstås af en enøjet linux-freak (for at tilnærme mig dit
debatniveau).

uvenlig hilsen

Niels Aage

(Der indtil i dag troede at JHP var et intelligent menneske)

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 24-08-02 00:33

Niels Aage Schmidt wrote:

> [...]
> vedkommende!
> Mennesker, som kommer med den slags udsagn ønsker jeg ikke at kommunikere

Det er OK!

En debat vil være formålsløs - og jeg hader tidsspilde.

Det gør jeg også!

> Mærkværdigt, at en i udgangspunktet positiv kommentar fra min side i den
> grad kan misforstås af en enøjet linux-freak (for at tilnærme mig dit
> debatniveau).

Hvori består det positive? Hvorfor gider du overhovedet at diskutere noget du
ikke gider at bekæftige dig med?
For os andre er din deltagelse tidsspilde!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 17-08-02 18:49

Jørgen Kristensen wrote:

> [...]
> til folkeskoler. Pakken skulle være meget let at installere og
> indeholder norske udgaver af operativsystemet og mere end

Undskyld at glemte links i farten.

Norge: http://www.linuxiskolen.no/
Sverige: http://www.linuxiskolan.com/
Danmark: http://www.gnuskole.dk/

Jeg har selv set alle tre sites og der spændende læsning alle tre steder

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 17-08-02 19:44

Jørgen Kristensen wrote:
> [...]

Jeg synes nu i højere grad at Jyllands Posten glemte et link.

Men mon ikke det er dette http://skolelinux.ping.uio.no/

Du har ret i at der er meget spændende læsning, men umiddelbart ser
jeg ikke mange muligheder vi ikke allerede har.

Det er dybest set den side af arbejdet med IT i folkeskolen jeg
synes er den vigtigste: At give børnene bedre muligheder for
læring, at give flere børn mulighed for læring og at give børnene
muligheder for mere læring.

Om de muligeheder så i den sidste ende gives ved hjælp af Windows,
Linux, OS2 eller noget andet er jeg egentlig ligeglad med.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 25-08-02 11:38

Jørgen Kristensen skrev:
> [...]
> til folkeskoler. Pakken skulle være meget let at installere og
> indeholder norske udgaver af operativsystemet og mere end

Nordmændenes distributionen indeholder alle de nordiske sprog også dansk.
Se http://www.skolelinux.no/

Gunner Poulsen.

En glad skolelærer der bruger Linux på serveren på 3. år og er godt
tilfreds.

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 25-08-02 14:33

> Nordmændenes distributionen indeholder alle de nordiske sprog også dansk.
> Se http://www.skolelinux.no/

Hvor læser du, at den understøtter dansk????

> Gunner Poulsen.
>
> En glad skolelærer der bruger Linux på serveren på 3. år og er godt
> tilfreds.

Hvorfor bruger du ikke Linux på dine arbejdsstationer??

vh Niels Aage

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 31-08-02 02:06

Niels Aage Schmidt skrev:
> "Gunner Poulsen" <gp@lyngbjerggaardskolen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor læser du, at den understøtter dansk????

Det snakkede jeg med dem om da jeg mødte dem til en konference i
Stockholm. Men når man ser i deres cvs, ser det ud til at det ikke går
så godt med det danske i andet end KDE.

> Hvorfor bruger du ikke Linux på dine arbejdsstationer??

Det gør jeg også - jeg har dualboot mellem NT 4.0 og RedHat.
Men det er på serveren at fordele er mest indlysende.

Gunner.

Aktiv i projektet Gnuskole http:\\www.gnuskole.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-08-02 09:20

Gunner Poulsen wrote:
> Det gør jeg også - jeg har dualboot mellem NT 4.0 og RedHat.
> Men det er på serveren at fordele er mest indlysende.

Interessant at du har med GNU-skolen at gøre - jeg har skrevet til dem
uden at få svar (det er ret længe siden) om blandt andet
skoleprogrammer - men det har åbenbart ingen interesse.

Hvad angår serveren, så har jeg svært ved at få øje på de indlysende
fordele, men det kan du sikkert forklare mig.

Desuden er det ikke væsentligt at man kan benytte en server med linux,
da de store udgifter ligger i klientsoftwaren til undervisningsbrugen,
og det er her, der skal udvikles, hvis Linux skal have en chance - da
salget af Linux er for nedadgående, så er der næppe sandsynlighed for at
vi i nær fremtid kommer til at se større udviklingsprojekter af
skolesoftware, hvis det ikke er sket hidtil.

--
ahw

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 31-08-02 23:04

Arne H. Wilstrup wrote:

> Interessant at du har med GNU-skolen at gøre - jeg har skrevet til dem
> uden at få svar (det er ret længe siden) om blandt andet
> skoleprogrammer - men det har åbenbart ingen interesse.

Jo, det har interesse! Skriv evt til sslug.undervisning.

> Hvad angår serveren, så har jeg svært ved at få øje på de indlysende
> fordele, men det kan du sikkert forklare mig.

Fordelen er, at du kan få det hele! Du kan f.eks momentant opnå
et skole-IT-miljø, hvor eleverne har egne private mapper, og hvor
eleverne har egne email-adresser.

> [...]
> da de store udgifter ligger i klientsoftwaren til undervisningsbrugen,
> og det er her, der skal udvikles, hvis Linux skal have en chance - da

"Salg af linux" er noget vrøvl! idet det er gratis!

Som vi hører fra en anden subtråd, ser det ud somom at progamudviklingen,
p.t. basereses på Borland-udviklingsværktøj, som jo godt kan
kompileres under linux.
Om skolen evt. har linux som mulighed svækker vel ikke noget som helst?

Med venlig hilsen
Jærn Hedegaard Povlsen