Ridning for bevægehandicappede med FOF-Årh~
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-02 09:51

Hej

Er der nogen herinde der har erfaring med FOF-Århus' ridning? Jeg
overvejer at søge, da jeg lige er kommet hjem fra Gråsten
Gigthospital med diagnosen hypermobilitet som er ved at gå over i
slidgigt. Det er bl.a. i ryggen og knæene, så fysioterapeuten
anbefalede ridning. Her syntes jeg jo så at det kunne være rart, hvis
der var en fysioterapeut til stede under ridningen, så man ikke
risikerede at gøre det værre end det er ved at gøre forkerte
bevægelser osv.

Så hvis der er nogen der har erfaring med ridning med fysioterapeut
i/omkring Århus, så vil jeg meget gerne høre fra jer. Det _skal_ være
et sted man kan komme vha. offentlige transportmidler, helst tog.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-08-02 10:11

news@trinekc.dk writes:
>Er der nogen herinde der har erfaring med FOF-Århus' ridning?

Nej, men jeg ved en masse om ridning.

Handicapridning er formelt fysioterapi og er gratis for deltagerne. Enten
er der én person, der fungerer både som ridelærer og fysioterapeut - og
det er at foretrække.
Eller så er der en ridelærer med begrænset kendskab til handicappede og en
fysioterapeut med begrænset kendskab til ridning. Det er noget rod, for
ridning er en af de sværeste sportsgrene, der findes. Hvis fysioterapeuten
ikke har mærket på sin egen krop, hvad det indebærer at ride en hest, vil
det være meget svært at vurdere, hvad der foregår hos rytterne.

Hilsen Sverre.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-02 10:36

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> writes:

> [...]
>
> Handicapridning er formelt fysioterapi og er gratis for deltagerne. Enten
> er der én person, der fungerer både som ridelærer og fysioterapeut - og

Det kan måske godt blive et problem, for mine småskavanker står jo
ikke på listen over vederlagsfri fysioterapi. Faktisk står der direkte
nævnt at hypermobilitet ikke er nok. (Det er i øvrigt lidt dumt, for
det er da vigtigt at gribe ind og træne inden det udvikler sig alt for
meget til slidgigt.)

Så det jeg skal finde er et sted hvor man mod betaling, kan komme til
at ride og hvor træneren er både ridelærer og fysioterapeut.

Men måske er FOFs ridning for bevægelseshæmmede ikke under de samme
regler som vederlagsfri fysioterapi?

Nu er det lang tid siden jeg har redet, så jeg kan ikke helt huske
det, men er det netop ikke styrkende for ryggen og de lårmuskler der
holder knæet på plads?

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-08-02 11:06

news@trinekc.dk writes:
> [...]
>nævnt at hypermobilitet ikke er nok. (Det er i øvrigt lidt dumt, for
>det er da vigtigt at gribe ind og træne inden det udvikler sig alt for

Enig, men det er altså en meget dyr behandling.

> [...]
>at ride og hvor træneren er både ridelærer og fysioterapeut.
>
>Men måske er FOFs ridning for bevægelseshæmmede ikke under de samme

Sikkert ikke, men hvis prisen er acceptabel, er det vel bare at ringe og
spørge dem om ridelærerens kvalifikationer.

>Nu er det lang tid siden jeg har redet, så jeg kan ikke helt huske
>det, men er det netop ikke styrkende for ryggen og de lårmuskler der
>holder knæet på plads?

Ridning styrker næsten alle muskler. Efter et distanceridt på 25 km -
fortrinsvis i galop - havde jeg i de følgende dage ondt i muskler, jeg
ikke engang vidste at jeg havde. Og jeg HAVDE trænet.

Ryggen arbejder hele tiden under ridning, og lårmusklerne kommer på uvant
arbejde, fordi de skal holde knæet inde til sadlen. Om det lige er dem,
der holder knæet på plads ved jeg ikke.

Hilsen Sverre.