At lære en hund at gø..
Fra : Holm

Dato : 16-08-02 19:26

Hej alle...

Alle 8 hvalpe stortrives !!
Det er ganske enkelt en fornøjelse at få lov til at opleve dette lille
under, at have hvalpe og at have været med under hele forløbet.
De er fantastiske.
Kommer i hænder hver dag.
Min hunhund er yderst tolerent , og gæster må meget gerne beundre de
små..hun er nærmest stolt over dem !!

Nå , jeg har jo et spørgsmål også ..for jeg er kommet i C-klassen hos DcH,
og her skal min hund gerne kunne gø når hun finder en figurant.
Det vil hun bare ikke !

Jeg prøver rigtig mange ting..øver bla. med min gamle hund som er eminent
til at gø på komando , både højt og lavt..
men pigen vil ikke !!

Nogen forslag ??

Mange hilsener fra Holm

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-08-02 21:06

Holm wrote:
> [...]
>
> Jeg prøver rigtig mange ting..øver bla. med min gamle hund som er eminent
> til at gø på komando , både højt og lavt..

Jeg havde akkurat samme problem med min hund da vi kom til det.
Jeg endte med at lære ham det med hans mad. Jeg stod med skålen i hånden
og fik hunden til at sitte. Så sagde jeg: "halse", jeg blev ved en 15-20
gange og så fik han maden. Efter ca. en uge havde han lært det, men det
krævede også at det var mad han virkelig gerne ville have. De første
gange var det ikke særligt overbevisende bjæf, men det kom ret hurtigt.
Til træning havde jeg hunden i lang line da han fandt figuranten og jeg
gik med hen og bad hunden give hals. Da det sad fast gik jeg over til at
have hunden løs men gik stadig med og bad ham give hals. Dette gjorde
jeg på stadig større afstand og til sidst kunne han det. Det tog lang
tid, men han lærte det. Jeg tror at han ikke var helt modig nok og
skulle have lidt selvtillid. Det eneste jeg aldrig har fået lært ham er
at bære apporten. Så det er gentagelser, konsekvens og tålmodighed (+
små terninger af kogt lever, i vores tilfælde) så tror jeg at det kommer.

Held og lykke.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-08-02 01:55

dortheholm@tdcspace.dk writes:
>Nogen forslag ??
Det er ganske vist for sent i dit tilfælde - men jeg bruger altså omvendt
indlæring.

Når Nuggi (godt fire måneder gammel Airedal terrier / Borderline Collie
blanding) bjæffer, gør eller knurrer, får han kommandoen. Den har han
allerede fanget.

På samme måde har jeg lært ham 'sit' og 'læg dig ned' - dog med visuelle

Hilsen Sverre.

Fra : Carina Bach Hansen

Dato : 17-08-02 09:01

Hej

Selvfølgelig vil det være en fordel at du kan få din hund til at gø, men når
du sender din hund ud i en rundering, er det figurantens arbejde at få din
hund til at gø...Belønningen skal altid komme fra figuranten, ellers
risikerer du at vuffer vender om ligeså snart den ser dig. Og det er jo ikke
meningen. Det er dit job at fortælle figuranten hvad han skal gøre ( eller
hvad du ved at din hund tænder på ) og han skal så få hunden til at give
hals. Ligeså snart hunden giver så meget som et piv fra sig, skal figuranten
belønne. Og så kan man så begynde at strække den til der kommer et rigtigt
gø. Og så går det jo bare derudaf. Husk når du kommer så langt, at hunden
skal blive ved med at gø, selvom du er nået ud til figuranten. Netop derfor
må du ikke belønne hunden.

Mange hilsner fra Carina

Fra : Holm

Dato : 17-08-02 10:32

Hej
Mange tak for de rigtig gode råd , dem vil jeg benytte mig af !
Det er noget af et tålmodigheds-arbejde , men det er al træning jo!
Jeg skriver tilbage når det lykkes !!!

Holm

Fra : Winther

Dato : 17-08-02 12:22

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mange tak for de rigtig gode råd , dem vil jeg benytte mig af !
> Det er noget af et tålmodigheds-arbejde , men det er al træning jo!

Tja, - når du har haft de første 1000 fremsendelser, så starter du bare på
de næste 1000.
Vh. Winther