Primtalstestning er af klassen P
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-08-02 14:29

Har I hørt (jeg ser det først nu) at nogle indere har bevíst at
problemet at afgøre hvorvidt et forelagt tal er et primtal eller
ej, kan løses i polynomiel tid?

Se http://mathworld.wolfram.com/news/2002-08-07_primetest/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-08-02 14:45

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> Har I hørt (jeg ser det først nu) at nogle indere har
> bevíst at problemet at afgøre hvorvidt et forelagt tal er
> et primtal eller ej, kan løses i polynomiel tid?
>
> Se http://mathworld.wolfram.com/news/2002-08-07_primetest/

Det blev nævnt på Slashdot for en uges tid siden:

http://slashdot.org/article.pl?sid=02/08/07/0151216&mode=nested&tid=172

Men artiklen selv var mere interessant end diskussionen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-08-02 18:38

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:

> Det blev nævnt på Slashdot for en uges tid siden:

[...]

> Men artiklen selv var mere interessant end diskussionen.

Øhhhh, ja. Sådan er Slashdot og ligende websteder.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-08-02 15:53

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Har I hørt (jeg ser det først nu) at nogle indere har bevíst at
> problemet at afgøre hvorvidt et forelagt tal er et primtal eller
> [...]

Er det ikke åbenlyst at det kan løses i polynomiel tid. F.eks. kunne
man undersøge tallet N i O(N^2) tid ved at gange alle tal 2, ..., N
med alle tal 2, ..., N sammen og se om et af resultaterne er N.

Efter at have læst lidt på det er jeg kommet frem til at de nok mener
'polynomisk i tallets længde', hvilket også passer med deres
kompleksitet på O(log^12 N).

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-08-02 17:12

Kim Hansen wrote:
> [...]

> de nok mener 'polynomisk i tallets længde', hvilket også
> passer med deres kompleksitet på O(log^12 N).

Inputstørrelsen sættes ganske rigtigt til antallet af bit
i tallets binære repræsentation.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : smølf

Dato : 16-08-02 21:12

WOW......kanon!

Hva skal vi bruge det til?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-02 21:45

smølf skrev:

>Hva skal vi bruge det til?

Hvad skal vi bruge dit bevis til?

--
Bertel

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-08-02 10:00

On Fri, 16 Aug 2002 22:45:27 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad skal vi bruge dit bevis til?

Hvilket bevis?

/Michael Knudsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-02 10:10

--
Bertel

Fra : Michael Knudsen

Dato : 17-08-02 14:04

On Sat, 17 Aug 2002 11:09:33 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Hmmm...hvor smider man sådan et link hen?!

/Michael Knudsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-02 15:05

Michael Knudsen skrev:

>Hmmm...hvor smider man sådan et link hen?!

Prøv at dobbelklikke på det.

I mit program kan jeg højreklikke og vælge "Lauch URL".

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 17-08-02 15:11

Michael Knudsen skrev:

> Hmmm...hvor smider man sådan et link hen?!

Hvad man skal gøre i din news-reader ved jeg ikke, men fx OE
og Netscape genkender linket og man skal blot trykke på det.
Linket referer til starten af en tråd sendt her i gruppen 15/8
kl. 14.54.

Smølf har send masser af tåbelige indlæg i denne og andre
grupper. Han er en troll og derfor bør han stoppes.

Ivar

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-08-02 09:15

smølf wrote: