sommereksem
Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 16-08-02 11:03

Hejsa.
Jeg har en super dejlig frederiksborger som lider meget af sommer eksem.
Sidste år,(da jeg købte hende) havde hun denne lidelse. Jeg købte noget som
kaldes sweet itchs, i en hesteforretnig. Til min store skuffelse virkede det
ikke ret meget. I år har hun det igen. Og da jeg fandt et stort betændt sår
i halen, blev jeg panikslagen. Jeg snakkede med en pige fra et stævne, og
hun sagde tee tre oil var godt. Det havde hun brugt på sin islænder, og det
havde virket. er i gang med en behandling, med tee tre oil. Og det ser
faktisk ud til at hjælpe. Mange siger bare at tee tre oil udtørrer hestens
hud. Fejl. Det er mod udtørring, det gør hestens hud fugtig.
B-vitamin er også godt. Man kan f.eks. give hesten det i foderet. B-vitamin
har den virkning at hestens hud kommer til at lugte. Kun insekter kan lugte
det, og de skulle holde sig væk. Har kun hørt det, men skal til at give min
hypper det til vinter.
Håber jeg kan/kunne hjælpe andre i samme situation.
Hilsen Maja

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 17-08-02 13:01

"Maja Veronica Nielsen" <mvn@kisu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lugte
> det, og de skulle holde sig væk. Har kun hørt det, men skal til at give

- og det virker ikke kun på heste, men også på os mennesker. Så hvis du er
træt af myg og andre stygge insekter, så spis en B-vitaminpille eller to
5-10 minutter inden du går ud.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Iben Holst

Dato : 18-08-02 07:27

Hej ...

> [...]
> træt af myg og andre stygge insekter, så spis en B-vitaminpille eller to

Kan man få ren B-vitamin til hestene (dyr) ?? - og er det i så fald i puvler
eller flydende ??

Iben

Fra : Tanja Bromley

Dato : 18-08-02 10:57

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man få ren B-vitamin til hestene (dyr) ?? - og er det i så fald i
puvler
> eller flydende ??

Jeg ved Stormøllen har noget der hedder B-komplex
(http://www.stormollen.dk/Vitaminer/B-komplex.htm) - det skulle efter
sigende være det billigste på markedet ?
Blue Hors har vist også noget, men de er selvsagt noget dyrere - og
indholdet i Sormøllen's produkt er fuldt ud lige så godt, udfra hvad jeg kan
læse mig frem til.
Det er forøvrigt i flydende form ...

/Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 18-08-02 12:26

> Jeg ved Stormøllen har noget der hedder B-komplex
> (http://www.stormollen.dk/Vitaminer/B-komplex.htm) - det skulle efter
> sigende være det billigste på markedet ?

Mange tak !!

Nu kunne jeg så læse mig til at det er rigtig godt til at opbygge
immunforsvaret m.v. så det kunne min hoppe have rigtig godt af at få, med al
den sygdom hun er gået igennem de sidste 5 måneder. Men min første interesse
gik jo mht. til at kunne holde insekter væk - men taler vi insekter generelt
eller hvad ?? Jeg er specielt interesseret i at holde mitter væk .....

Kan det passe der slet ikke er nogen vejl. priser på produkterne på
Stormøllens hjemmeside??

Iben

Fra : Tanja Bromley

Dato : 18-08-02 14:17

> [...]
generelt
> eller hvad ?? Jeg er specielt interesseret i at holde mitter væk .....

Hvis din hoppe har gået sådan og skrantet, kunne det være du skulle prøve
f.eks. hyben (hele eller pulver) ? Sådan en C-vitamin-indsprøjtning er
særdeles effektiv overfor heste med lidt dårligt imunforsvar. Eller kig evt.
forbi www.askim.dk - der er mange muligheder, og min erfaring er, at det
HJÆLPER.

> Kan det passe der slet ikke er nogen vejl. priser på produkterne på
> Stormøllens hjemmeside??

Jeg har heller ikke kunne finde priser, så det passer nok meget godt

/Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 19-08-02 20:35

Hej igen ..

> Hvis din hoppe har gået sådan og skrantet, kunne det være du skulle prøve
> f.eks. hyben (hele eller pulver) ? Sådan en C-vitamin-indsprøjtning er
> særdeles effektiv overfor heste med lidt dårligt imunforsvar.

Se der var måske noget! Vi har en hel del hyben selv og hestene er ret glade
for dem, så det var faktisk meningen at jeg i denne uge skulle ude og plukke
nogle til dem. Det bliver vist alle sammen nu, hvis de har SÅ gavnlig en
virkning.
Men hvor meget tror du hun skal have for at det giver nok ??
Og ved du om de bevarer de givtige stoffer hvis jeg fryser dem ned til
senere brug ??

> Eller kig evt. forbi www.askim.dk - der er mange muligheder, og min
erfaring er, > at det HJÆLPER.

Ja det gør det !! Hun har fået den Immunstyrkende urteblanding derfra siden
´98, men alligvel bliver hun i år overfaldet af det ene og det andet og
specielt er det så astma og mitter som plager hende .... Urteblandingen skal
hun nok have til sine dages ende, for 2-3 måneder uden dem = svampeudbrud i
stor stil !!

Iben -)

Fra : Tanja Bromley

Dato : 19-08-02 22:08

> [...]
> Men hvor meget tror du hun skal have for at det giver nok ??
> Og ved du om de bevarer de givtige stoffer hvis jeg fryser dem ned til

Sidste år gav jeg mine heste 4-5 stk. hyben hver i deres krybbe til aften -
og det tog sommerforkølelserne, som lige var brudt ud. Jeg tror det antal
passer meget godt, hvis hesten lige skal ha' et boost.
Jeg håber det går an at nedfryse ... skal selv prøve det for første gang i
år. Jeg har ladet mig fortælle, at de bare skal nedfryses hele
(portionsanrettet *S*), og så skulle de være lige til at servere efter
optøning. Men jeg er da spændt på, om det bliver noget snask
Frysning skal såmænd nok bevare vitaminerne - det er jo li'som frosne
grøntsager. - De skal bare nedfryses hurtigst muligt efter plukning.

Vi er nogen gode HesteHekse

/Tanja

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 20-08-02 06:18

Hejsa i to hestehekse

Piller i kernerne ud af hybenen?
V H Gitte

Fra : Tanja Bromley

Dato : 20-08-02 12:19

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa i to hestehekse
>
> Piller i kernerne ud af hybenen?
> V H Gitte

Niks, jeg gør ikke ... serverer dem hele, fra busk til hestemund
Det meste pulver man kan købe er også med kernerne i. - Det kaldes vist for
en slags kløpulver, men hestene lader sig ikke mærke med noget og guffer
glade løs.

Mvh. Tanja

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-02 16:49

> Hejsa i to hestehekse

*GG*

> Piller i kernerne ud af hybenen?

Har ikke tidligere gjort det, så det gør jeg heller ikke nu ... Hvis de
ikke ville æde det hele ville de have sagt fra flere år tilbage.

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-02 16:52

> [...]
> og det tog sommerforkølelserne, som lige var brudt ud. Jeg tror det antal
> passer meget godt, hvis hesten lige skal ha' et boost.

Hold da op - skal der virkelig ikke mere til ?! Det er meget mere
overkommeligt end jeg havde forestillet mig. Nu skal der gang i hybenen *SS*

> Men jeg er da spændt på, om det bliver noget snask

Ja det er jeg også ret spændt på !

> Vi er nogen gode HesteHekse

Ja det kan vi vel efterhånden godt kalde os *LOL*

Tak for hjælpen !!!

Iben