Rottweilere født med stumphale??
Fra : John Sorenson

Dato : 16-08-02 10:08

Jeg er stødt på denne hjemmeside http://www.short-tail.dk/kennelen.htm hvor
han fortæller at nogle af hundene bliver født med stumphale, det er endda
bekræftet af en dyrlæge! Jeg har lidt svært ved at tro på dette, men da jeg
syntes at en Rottweiler er flottest med stumphale, og har overvejet at
anskaffe mig en af slagsen ville jeg jo gerne vide om det kan være rigtigt.

Det skulle heller ikke være muligt at deltage i udstillinger og konkurrencer
i Danmark, hvis hunden har fået kuperet halen, men gælder det også , hvis
det er en hund man har importeret?? og kan man stadig deltage til
hundetræning?

John

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 16-08-02 10:13

Hejsa.

Har selv en Australien sherpherd født med stumphale, dyrlægen kan nemt mærke
forskel. Sørg for at få en attest på at den er født sådan, så får du ingen
problemer.
V H Gitte

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 16-08-02 10:45

"John Sorenson" <v@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> syntes at en Rottweiler er flottest med stumphale, og har overvejet at
> anskaffe mig en af slagsen ville jeg jo gerne vide om det kan være

Hej John,

Jeps....Da jeg i sin tid, gik til hvalpetræning med vores hund, var vi på
hold med en Rottwilerhvalp, uden hale. Detr viste sig, at hunden ikke var
hentet i udlandet, men simpelthen født uden hale.

> [...]
> i Danmark, hvis hunden har fået kuperet halen, men gælder det også , hvis
> det er en hund man har importeret?? og kan man stadig deltage til

Se det ved jeg ikke, men du kan i hvertfald hvis hunden er født uden hale.

Mvh. Renate

Fra : John Sorenson

Dato : 16-08-02 11:14

Mange tak for jeres hurtige svar

Fra : KT

Dato : 16-08-02 12:00

Hej John.

Da dit oprindelige spørgsmål åbenbart ikke gidder at vise sig på
(møgelendige) orangenet, svarer jeg lige her i stedet for
Jo, man kan skam godt få haleløse rotter, men................ halen er jo
altså et temmelig vigtigt kommunikationsmiddel for hunden! Specielt i
forhold til andre mennesker, der jo ofte synes at en rottweiler ser stor og
grum ud - så er det altså en fordel, hvis halen pisker frem og tilbage; så
er de færreste mennesker nemlig i tvivl om, at den er overlykkelig for at se
dem. I tillæg bruger de den vel også temmelig meget til at manøvrere med - i
vand, på trapper osv.
Desuden synes jeg personligt, at de er langt flottest med sådan en
majestætisk buet hale - men det er måske nok også fordi, jeg aldrig har
været vant til kuperede/haleløse hunde, så det bliver nok en smagssag!

Mvh. Line, Grisling og Diva (de 2 sidstnævnte med store flotte haler....som
bliver flittigt benytttet)

Fra : Johnny

Dato : 18-08-02 14:45

Jeg har faktisk lige hentet en hvalp fra denne kennel. En han, født d.
17.6.02. Der var 4 hanner at vælg i mellem, 2 med hale og 2 uden hale. Fra
samme kuld.
Brian viste mig en af de helt små hvalpe, ca 7 dage gammel, hvordan man kan
se at de ER født uden hale : Hvis den er kuperet, så ville man kunne se et
lille sår, og der var INGEN sår overhovedet.
Når der følger en attest med fra dyrlægen på at den ER født uden hale, så er
der ingen begrænsninger overhovedet hvad du kan bruge din hund til. Både
udstillinger og seriøs træning. Og avl, hvis det skulle få din interesse.
Min egen dyrlæge (Christina Jespersen, Fr.Sund) har arbejdet ved den dyrlæge
der har haft kontrol ved kennelen. I 2 år. Og ifølge hende har der aldrig
været en finger at sætte på hans hunde. Sunde og flotte i pelsen, og med
masser af plads. Det skal lige siges at der er kontrol 12 gange/år. 6 gange
med forvarsel og 12 gange uanmeldt.
Jeg har selv valgt en hvalp med hale, så det er såmænd ingen "reklame" for
stumphalede hunde. Og jeg har ej heller noget specielt forhold til kennelen
som sådan.
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig igen.
Mvh Johnny

Fra : John Sorenson

Dato : 19-08-02 08:32

Endnu en gang tak for jeres meget uddybende svar, så kan jeg tage det med i
mine overvejelser når jeg skal ud og finde min hund, tak