Malawi
Fra : Lasse Christiansen

Dato : 18-02-01 18:23

Jeg er en nybegynder inden for "malawi-sporten" og har lige erhvervet mig
mine første fisk (5 par). Jeg har dog lidt spørgsmål vedr. de fisk jeg
købte. Er der nogen som kan hjælpe med de fulde latinske navne, evt
danske/engelske kaldenavne for dem - Evt også lidt om hvordan det er
optimalt at passe dem (foder, yngel, hvor store de kan blive og så
videre...

Ps Manda
Aul. M.C
Aul. nyassa
S. Ahli
G. Special

På forhånd tak

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-02-01 22:00

Lasse Christiansen <christiansenlasse@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> danske/engelske kaldenavne for dem - Evt også lidt om hvordan det er
> optimalt at passe dem (foder, yngel, hvor store de kan blive og så

Ham du har fået fiskene fra, skal have nogen over nakken!!
Og du har forhåbentlig ikke betalt noget for dem.
Der er en fisk der hedder Aulonocare nyassa, men chancen for at det er den
er minimal, da den
sandsynligvis aldrig har været importeret, den fisk du har under det navn,
er sandsynligvis Aulonocare stuartgranti.
igen den fisk du har fået som S. ahli, er sandsynligvis den der hadder
Scainochromis fryeri, den har tidligere gået under navnet
ahli, men er ikke en ahli!
De andre fisk er noget hjemme brygget noget, som ikke kan bruges til noget
seriøst!
Den fisk som du har fået under navnet Aul, M. C. er en krydsning og hører
ikke til nogen steder, og forhåbentligt er den steril.

Det lyder desværre meget hårdt, men det er desværre fakta at der er alt for
mange fisk til stede under forkerte og hjemme bryggede
navne. Sålænge at der tilstadighed findes både nye arter og varianter af
kendte arter, er det ikke nødvendigt at "berige" os med alt
muligt andet skrammel.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 18-02-01 22:43

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> navne. Sålænge at der tilstadighed findes både nye arter og varianter af
> kendte arter, er det ikke nødvendigt at "berige" os med alt

Hej

Jeg er desværre for dig meget enig i det Carsten skriver ... Kunne den der
Aul m.c være en Marmelad Cat ???

Og hvis jeg var dig ville jeg aflevere fiskene tilbage og finde et sted hvor
du får ordentlig besked og vejledning.. Og til alle jeg der vil igang med
Malawier så lad vær med at købe fisk af nogen som ikke kender fiskense
navne.. Det er jo en god indikation på om vedkommende ved hvad det er
han/hun har med at gøre ... og lad vær med at købe fisk som går under navnet
Ps. zebra et eller andet, som jeg lige har set en annonce med i DBA...ok så
får man også Zebra et eller andet...

Lige når man har fået fiskene er det som regel ikke et problem at man ikke
er helt sikker på hvad det er for en fisk ...men når man kommer lidt mere
ind i det og begynder at få lyst til at få noget ud af det yngel man laver
osv... Ja så bliver man pludselig ked at at man ikke helt præcist ved hvilke
type fisk man har... Med hensyn til Malawi ciclider er det for de flestes
vedkommende vigtigt at man kender det fangsted hvor den oprindelige
vildtfangede fisk kommer fra , da det er fangstedet der siger hvilken type
fisk man har ...eks. Aulonocare sturatgranti der findes mange forskellige
typer inden for denne gruppe - der ser forskellige ud alt efter hvor de er
fanget... Så fangstedet skal man kende ...

ok lige en kæp hest... men sprøg bare løs..

mvh.

Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-02-01 23:08

Brian Christensen <bc@time4media.dk> skrev i en

> Jeg er desværre for dig meget enig i det Carsten skriver ... Kunne den der
> Aul m.c være en Marmelad Cat ???

Det er det formentlig, jeg ved at der oppe hos Calle i AAborg har været
nogen til salg under dette navn,
tilogmed har de påstået at det var F1 !! Det er en krydsning mellem en
zebra M. C. og en Aulonocare.

Carsten

Fra : Sanne Christiansen

Dato : 19-02-01 19:50

Det var da kedeligt at høre...

Det var tilfældigvis Calles dyrerige som jeg købte fiskene hos...
Hvad gør jeg?????
Smider fiskene i hovedet af ham og får nogle andre som ikke er en krydsning
af en hund og en tangloppe.
Hvor kan jeg ellers købe malawi hos en seriøs forhandler i Nordjylland..??
*Jeg bor i Frederikshavn..
Og hvilke ville i foreslå mig at købe? ikke alt for dyre - max en 250 pr.
par..

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-02-01 20:13

"Sanne Christiansen" <sanne.c@12move.dk> wrote in message

> Hvor kan jeg ellers købe malawi hos en seriøs forhandler i Nordjylland..??
> *Jeg bor i Frederikshavn..

Jeg vil anbefale dig at besøge Carstens Dyrehandel i Aalborg. Han er nærmest
skør mht. vildfangede malawicichlider og nægter stort set at sælge andet end
disse og førstegenerationsyngel.
Han ved virkeligt, hvad han taler om, og er efterhånden ikke særlig dyr.

> Og hvilke ville i foreslå mig at købe? ikke alt for dyre - max en 250 pr.
> par..

Vil du have voksne fisk er udvalget forholdsvis begrænset - derimod er der
mulighed for at få bunker af unger til noget under den pris. De vokser
temmeligt hurtigt, men du får selvfølgeligt ikke hele farveorgiet fra
begyndelsen.

Rart at se, at jeg ikke er den eneste Frederikshavner, der holder Malawier.

mvh
Jan

Fra : Brian Christensen

Dato : 19-02-01 20:29

"Sanne Christiansen" <sanne.c@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> *Jeg bor i Frederikshavn..
> Og hvilke ville i foreslå mig at købe? ikke alt for dyre - max en 250 pr.

Hej Igen

Ja, jeg ville gå ned til ham med fiskene og få ham til at tage dem tilbage
igen. Ahli' en eller S. fryeri som den hedder er sikkert god nok men G.
special ??? og den der A. m.c er det forresten sådan en gulig en med brune
klatter ??? dem kan du gå tilbage med .. Så ved jeg ikke hvad den der Ps.
manda er så den kunne du måske også kræve en forklaringe på evt lade dem
vise dig nogle billeder af den med navn også videre i en af Konig's eller
Spreinarts bøger, så du er sikker på at du har fået noget ordenligt.

eller vil jeg også som Jan anbfaler gå ind i Carstens Dyrehandel der er
ihvertfald et godt udvalg og du kan faktisk få vildtfanget til under 250,.-
kr parret... en anden mulighed var at kigge dig lidt omkring på nettet
Akvariebladet, DBA eller andre stede for at se om du ikke kunne finden nogen
fisk hos en privat person...Ok det er ikke nogen garanti for at du får noget
der er bedre en det du har købt hos Calle men der der ihvertfald
billiger....

held og lykke..

Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-02-01 01:56

> [...]
> vise dig nogle billeder af den med navn også videre i en af Konig's eller
> Spreinarts bøger, så du er sikker på at du har fået noget ordenligt.

Jeg faldt faktisk over en prisliste fra Aquarium Malawi i Sverige der
havde de en Ps. zebra "white blaze" Manda,
om det er den samme ved jeg jo ikke, men det kunne være.
Jeg har også fundet et billed af den, i Aqualog African Cichlids Malawi
Mbuna, side 111 billed nr. a79063-5

Carsten

Fra : Sanne Christiansen

Dato : 20-02-01 11:33

Tak for hjælpen indtil videre... Jeg vil prøve at tage en tur ud til Calle
ved først givne lejlighed og høre en forklaring på dette. Og så må jeg vist
hellere smutte forbi Carsten dyrehandel...
Kanont at der er nogle så hjælpsomme som jeg for os nybegyndere.....

Lasse
Lac@christiansen.dk

Fra : Sanne Christiansen

Dato : 20-02-01 11:41

Jeg tror at jeg har fundet ud af at G. special er en Labidochromis
Caeruleus.
På denne hjemmeside er der et billede af den hvor de kalder den golden
spice:
http://home.worldonline.dk/~isl42477/gallery.htm
Den gule med sort rygfinne.

Lasse