gamle postkort
Fra : Dorthe Skall

Dato : 15-08-02 16:03

Hej NG

For nogle dage siden var der her i gruppen et indlæg om gamle postkort på
CD, vistnok fra Bangsbomuseet ved Frederikshavn.
Indlægget er desværre forsvundet af en aller anden årsag her hos mig.
Jeg vil derfor gerne spørge, er der kommet svar på spørgsmålet om ophavsret
på disse postkort?
Med Venlig Hilsen
Dorthe Skall

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 15-08-02 17:21

"Dorthe Skall" <n.skall@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Indlægget er desværre forsvundet af en aller anden årsag her hos mig.
> Jeg vil derfor gerne spørge, er der kommet svar på spørgsmålet om

Spørgsmålet blev stillet så sent som den 6.8.02 kl. 00:11 af Peter Loumann,
så det er da vist en umanerlig emsig udbyder du har, hvis det allerede er
slettet fra serveren!
Hov,.... ser lige at din udbyder er TDC. Så er det ikke dem der har fjernet
det, for det er også min udbyder, og jeg kan godt se indlægget......
Fejlen ligger så nok hos dig selv

Der er i skrivende stund ikke kommet svar ang. ophavsretten til de gamle
postkort.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ole Damgaard

Dato : 16-08-02 00:26

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Der er i skrivende stund ikke kommet svar ang. ophavsretten til de gamle
> postkort.
>
> Venligst
> Poul F. Andersen

Jamen, så skal du da få et svar her - der er ingen ophavsretsproblemer hvis
de er mere end 50 år gamle. Jvnf. §70 i ophavsretsloven:

§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret
til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at
gøre det tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er forløbet
efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

mvh ole

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-08-02 09:40

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev:

>Jamen, så skal du da få et svar her - der er ingen ophavsretsproblemer hvis
>de er mere end 50 år gamle. Jvnf. §70 i ophavsretsloven:

Tak skal du have!

Det jeg egentlig tænkte på: hvad, hvis der er et mellemled? Altså, du
har et postkort fra 1913, men du har ikke selv originalen, så du
skanner det ind fra en gengivelse i en bog fra 1985 og lægger det på
internettet.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-08-02 12:03

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev Fri, 16 Aug 2002 10:39:56 +0200

> [...]
>har et postkort fra 1913, men du har ikke selv originalen, så du
>skanner det ind fra en gengivelse i en bog fra 1985 og lægger det på

Hvis eksemplaret i bogen er en direkte kopi af det originale billede
(altså ikke en viderebearbejdning) må du gerne tage det derfra.

Hvis ophavsretten er udløbet - så er den udløbet. Og det kan selv nok så
mange genoptryk ikke ændre på.

Du må derimod ikke kopiere hele sider og gengive det i samme opstilling
mv. som i bogen. Men de enkelte billeder må du altså godt bruge,
forudsat de er mere end 50 år gamle.

--
mvh, A:\Feldborg