Problem spamfilter og "anonym" spam
Fra : Steffen

Dato : 15-08-02 10:18

På Opasia er det muligt at lave et personligt spamfilter. Nedenfor har jeg
kopieret brevhovedet fra en spam, men jeg kan ikke se hvilket e-mail adresse
eller hvilket domæne jeg skal taste ind i Opasias spamfilter. Ud for "From"
står der bare "Hear Clearer", så det kan måske slet ikke lade sig gøre?
Steffen

Her følger brevhovedet:

From: "Hear Clearer" <>
Date: Wed, 14 Aug 2002 16:16:07
To: steff@nypost.dk
Subject: FREE *** ANTENNA BOOSTER

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-08-02 10:50

Steffen wrote:

> [...]
> står der bare "Hear Clearer", så det kan måske slet ikke lade sig gøre?

Afsender addressen er ikke det mest interessante at sortere
efter. Den kan jo nemt være forfalsket. Det vil nok være
mere interessant at kigge på afsenderens IP addresse.

> Her følger brevhovedet:

Afsenderens IP addresse er 68.46.5.197

or mailto:mcxumhvenwblvtl@skrammel.yaboo.dk

Fra : Steffen

Dato : 15-08-02 11:21

Jamen så er det jo intet værd, det som Opasia tilbyder, nemlig at indtaste
e-mail adressen eller domænenavnet på ens PERSONLIGE spamfilter. Hvis man
kunne indtaste IP-adressen, sådan som jeg forstår på dig, så var det først
rigtig effektivt.
Steffen

Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 15-08-02 17:01

In article <3d5b80d8$0$33498$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Steffen wrote:
> [...]
>kunne indtaste IP-adressen, sådan som jeg forstår på dig, så var det først

Prøv at indtaste IP adressen i domænenavnet, og se om det ikke virker,
det skulle undre mig meget om ikke TDC's system bruger deres DNS efter
at man her tastet domænenavnet ind.

--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : Steffen

Dato : 15-08-02 18:44

Mener du, at jeg, der hvor der står "Indtast mailadresse eller domæne, som
skal tilføjes filteret:", skal indtase f.eks. "193.162.153.3"?
Steffen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 16-08-02 09:57

> [...]

> kunne indtaste IP-adressen, sådan som jeg forstår på dig, så var det først

Det eneste jeg kender til der virker ordenligt er filtering gennem en
ORDB server (info: http://www.ordb.org). Den undersøger om den ip,
afsenderen
brugte som SMTP server, er registeret som såkaldt "Open Relay", altså en
server hvor alle må sende igennem. Hvis den pågældende SMTP-server er
det, nægter din lokale server at sluse mailen igennem.

Men det kræver at du har en e-mail konto hos en server der understøtter
ORDB-filtering, hvilket jeg ikke tror Opasia's gør.

Jeg faldt lige over fabel.dk det ser ud somom man kan der.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-08-02 10:05

Bo Simonsen wrote:
> [...]
> server hvor alle må sende igennem. Hvis den pågældende SMTP-server er
> det, nægter din lokale server at sluse mailen igennem.

Den forhindre ikke spammerne i at bruge deres egen mailserver som ikke
er sat op som et open relay.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 16-08-02 10:47

In article <3D5CC03B.2020302@spindelnet.dk>, Christian E. Lysel wrote:

> Den forhindre ikke spammerne i at bruge deres egen mailserver som ikke
> er sat op som et open relay.

Det har du ret i. Men jeg synes nu at ORDB, sluger en del af det.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-08-02 13:22

On Fri, 16 Aug 2002 09:46:57 +0000 (UTC), Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:

> Det har du ret i. Men jeg synes nu at ORDB, sluger en del af det.

Det gør det også. Dog er der desværre andre muligheder:

1) Fejlkonfigurerede formmail scripts og andet på webservere
2) Fejlkonfigurerede proxies

--
Jesper

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 16-08-02 10:37

On Fri, 16 Aug 2002 08:56:57 +0000 (UTC), Bo Simonsen <bo@geekworld.dk> wrote:
> Det eneste jeg kender til der virker ordenligt er filtering gennem en
> ORDB server (info: http://www.ordb.org). Den undersøger om den ip,
> afsenderen

Den virker ikke mod ikke-åbne-relays. Der virker DUL lister nogengange.
Det bedste er dog noget filtrering på baggrund af typisk spamindhold:

http://www.spamassassin.org

Og mon ikke det er pseudo off-topic...

--
Jesper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-02 22:25

On Thu, 15 Aug 2002 11:18:06 +0200, "Steffen" <steff@nypost.dk>
wrote:

> På Opasia er det muligt at lave et personligt spamfilter. Nedenfor har jeg
> kopieret brevhovedet fra en spam, men jeg kan ikke se hvilket e-mail adresse
> eller hvilket domæne jeg skal taste ind i Opasias spamfilter.

Man kan i praksis ikke bruge den form for filtrering til at be-
grænse spam. Spammerne er ikke så tåbelige, at de benytter samme
afsenderadresse flere gange; netop fordi det er så nemt at fil-
trere på 'From'.

-A
--
http://www.hojmark.org/