Genopret /dev/video
Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-08-02 09:55

Hej,

Jeg er lige kommet til at lave noget, jeg selv tror, er ret forfærdeligt.
Det lykkedes mig at få mit Quickcam til at fungere med min tidligere
RedHat-installation (også 7.3, som jeg bruger nu) ved at lave lidt fusk i
/dev. Når jeg starter xawtv, skal den bruge /dev/video0, og det lykkedes
mig at få skidtet til at virke ved at slette /dev/video0 og lave et link
ved navn video0 til /dev/video (tror jeg nok!). Nu er jeg imidlertid
kommet til at slette /dev/video og /dev/video0. Kan man oprette dem igen?
Jeg aner ikke, hvad det er, jeg laver

/Michael Knudsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-08-02 10:20

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> [...]
> ved navn video0 til /dev/video (tror jeg nok!). Nu er jeg imidlertid
> kommet til at slette /dev/video og /dev/video0. Kan man oprette dem igen?

su
cd /dev
../MAKEDEV video

--
-- Torben.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-08-02 14:02

On Thu, 15 Aug 2002 11:20:02 +0200, Torben Simonsen wrote:

> su
> cd /dev
> ./MAKEDEV video

Takker! Desværre sker der følgende for mig:

[knudsen@localhost knudsen]$ xawtv
This is xawtv-3.73, running on Linux/i686 (2.4.18-3)
can't open /dev/video0: No such device
v4l2: open /dev/video0: No such device
v4l: open /dev/video0: No such device
no video grabber device available

Det samme sker, hvis jeg prøver som root. Hvad kan der mon være i vejen?

/Michael Knudsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-08-02 14:14

> [...]

> no video grabber device available
>
> Det samme sker, hvis jeg prøver som root. Hvad kan der mon være i vejen?

Du mangler et device driver modul i din kerne, som kan håndtere
kaldene til /dev/video0 og snakke med dit Quickcam hardware.

Nu kender jeg ikke lige det dersens Quickcam, så jeg ved ikke,
hvad det aktuelle modul hedder.

--
-- Torben.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-08-02 15:17

On Thu, 15 Aug 2002 15:13:33 +0200, Torben Simonsen wrote:

> Du mangler et device driver modul i din kerne, som kan håndtere kaldene
> til /dev/video0 og snakke med dit Quickcam hardware.

Jeg har tidligere brugt http://qce-ga.sourceforge.net/, men jeg kan ikke
huske, hvordan det var, jeg fik det til at virke. Modulet ser ud til at
blive indlæst godt nok.

/Michael Knudsen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 15-08-02 15:55

> [...]

> Jeg har tidligere brugt http://qce-ga.sourceforge.net/, men jeg kan ikke
> huske, hvordan det var, jeg fik det til at virke. Modulet ser ud til at

Du kan altså se modulet i en /sbin/lsmod?

Skriver modulet eventuelt noget i /var/log/messages, når det
bliver installeret? Der plejer at komme et par linier om, hvorvidt
modulet kan initialisere hardwaren og så'n. Prøv eventuelt at
rmmod'e modulet og derefter insmod'e det igen, så du kan se,
om der bliver tilføjet noget i /var/log/messages.

Jeg har som sagt ikke selv et Quickcam, og jeg kender ikke driveren,
så jeg skriver bare ud fra, hvordan den slags moduler normalt
opfører sig.

--
-- Torben.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 15-08-02 16:59

On Thu, 15 Aug 2002 16:54:58 +0200, Torben Simonsen wrote:

> Du kan altså se modulet i en /sbin/lsmod?

Det er ligegyldigt nu. Af underlige årsager virker det, uden at jeg har
gjort noget som helst! (Well, jeg har godt nok rebootet på et tidspunkt)

/Michael Knudsen