Hofteskred ?
Fra : Torben

Dato : 15-08-02 08:39

Hej gruppe,

min datter var til femugers undersøgelse i tirsdags - det viste sig at hun
hade en 'fold' ekstra på låret, og lægen sagde at det kunne være tegn på
hofteskred. Hun kunne desuden mærke et lille 'klik' i hoften.

Øv - men nu skal min lille datter til undersøgelse. Hun blev undersøgt to
gange lige efter fødslen (også for hofteskred). Dels af en jordemoder men
også et par dage senere af en børnelæge - burde de ikke havde opdaget det ?

Er der andre der har erfaring med hofteskred - hvordan ser den skinne ud som
barnet skal have på, kan hun få et normalt liv osv.... Jeg har søgt en del
på nettet, men kan ikke rigtig finde information.

Håber at i kan hjælpe ?

På forhånd tak!
Torben - den bekymrede far

Fra : Nyberg

Dato : 15-08-02 09:57

> [...]
> hade en 'fold' ekstra på låret, og lægen sagde at det kunne være tegn på
> hofteskred. Hun kunne desuden mærke et lille 'klik' i hoften.

Min søn er også født med en ekstra hudfold på inderlåret, som også er blevet
undersøgt og røgenfotograferet - det viste sig heldigvis at han bare var
lidt "ekstra fed" på det ene lår.

> [...]
> også et par dage senere af en børnelæge - burde de ikke havde opdaget det
?

Det kan man ikke altid regen med at de gør - vores søn var 4 mrd. før vi fik
vores læge til at henvise os til børne afd. og derfra blev vi sendt til
Ortopæd kirurgisk hvor han fik taget billeder og blev undersøgt, og der var
som sagt ingen ting og nu , nu ved jeg jo ikke hvilke amt i bor i - men i må
nok regen med lidt vente tid rundt omkring på de forskellige afd.

Mvh.

Malou

Fra : Torben

Dato : 15-08-02 12:00

"Nyberg" <Nyberg@T-Online.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> som sagt ingen ting og nu , nu ved jeg jo ikke hvilke amt i bor i - men i

> nok regen med lidt vente tid rundt omkring på de forskellige afd.

Hejsa,

vi har lige fået en indkaldelse fra Sønderborg Sygehus - vi skal derop i
morgen (fredag), så det gik hurtigt ;)

Så håber vi bare på det bedste !!

/Torben

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-08-02 10:46

Torben wrote:
::
[...]

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med, hvordan de skinner, man bruger i dag,
ser ud. Men skulle din datter vise sig at have hofteskred, er det "blot" et
spørgsmål om nogen tid med skinnen, hvorefter hun vil være 100% rask. Når
hofteskred opdages så tidligt, får hun ingen varige men.
Jeg er selv født med dobbeltsidet hofteskred, og da først skinnen blev taget
af, var min motoriske udvikling ganske som andre raske børns.

Som min mor beskriver det, var skinnen da et irritationsmoment,mens
behandlingen stod på, men det var sådan set det hele...

Så hvis jeg var dig, ville jeg ikke være så bekymret (men ok, det er man jo
af natur, når det gælder ens børn

MVH Mette

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 15-08-02 19:55

Hej Torben

Det er min oplevelse, at forældre til børn, der ligger i "Dennis
Brown-skinne" (tror jeg den hedder) hurtigt finder ud af at få hverdagen til
at fungere alligevel.

Min baggrund er, at jeg selv er født med hofteluksation. Dog bliv den først
opdaget da jeg var 14 måneder og efter 3 måneder i stræk blev jeg opereret i
en alder i 17 måneder. Jeg havde mange komplikationer i form af angstanfald
efter operationen og var en del bagefter med den motoriske udvikling p.g.a.
den lange periode i stræk, hvor jeg ikke måtte komme ud af hospitalssengen.
I dag er jeg 28 år og har haft smerter/problemer med hoften siden jeg var 20
år. Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, for min historie er der
heldigvis ikke så mange af, men blot for at fortælle, at skinnen er klart at
foretrække.

Da der også er tilfælde af medfødt hofteluksation i min mands familie, var
vores datter kraftigt disponeret og hun blev undersøgt i samme ambulatorium,
som alle børnene med skinner på gjorde. Jeg fik snakket en del med flere
forældre (noget skal man jo fordrive ventetiden med G*G) og jeg har ikke
oplevet nogen par, som ikke efter kort tid har lært at leve med den ekstra
besværlighed det er, at have barnet i skinne. De fleste børn er jo så små,
at de endnu ikke er opmærksomme på benenes bevægelser, så de savner vel
heller ikke at kunne bevæge dem.

Min datter havde også et lille klik i den ene hofte, men efter både
lægeundersøgelse, ultralyd og senere kontrolrøntgen (man kan ikke rigtig se
noget på et røntgenbillede, når barnet er under 3 mdr., fordi det meste
stadig er brusk), blev hun frikendt. Hun er i dag 2 år og har ingen
problemer med bentøjet.

Jeg ønsker jer alt mulig held og lykke i morgen især, men selvfølgelig også
fremover - uanset om din datter skal have skinne på eller ej.

Venlig hilsen

Sunne

Fra : Torben

Dato : 16-08-02 15:00

Hej igen,

jeg vil da lige fortælle at min lille datter Mette ikke har hofteskred
alligevel - det er jo bare dejligt. Lægen fortalte yderligere at det mest
var 'i gamle dage' at man kiggede efter 'den ekstra fold'.

Men nu er vi glade, og rødvinen er trukket op Tak for jeres svar, og god
weekend til jer alle !

mvh
Torben - den glade far !

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 16-08-02 21:16

Hej Torben

Det var dejligt at høre - men til de der måtte tænke over hvad det vil sige
at ens barn kommer i skinne i livets 3 første måneder, kan jeg fortælle om
vores oplevelse med vores nu snart 4 årige søn. Da han var en uge gammel fik
han skinne på - en hvid ring omkring hvert lår - disse 2 ringe var forbundet
via en metalskinne der gik bag om ryggen - skinnen der gik bag om ryggen -
eller rettere bagdelen - var meget fint foret.

Vi var totalt smadret til at starte med - "vi troede han var perfekt" !
Lægen sagde at vi snart ville lære at sætte pris på skinnen. da den kunne
bruges som håndtag når han skulle skiftes - "sikke en idiot" tænkte vi.
Mikkel - som han hedder - havde benene i frøstilling i 3 måneder hvorefter
han blev scannet og erklæret "rask".

Faktisk havde lægen iøvrigt ret - allerede i løbet af et par dage havde vi
vænnet os til skinnen og brugte den lidt som et håndtag - vi havde fået en
omdog ældre videofilm udlånt fra sygehuset som viste os et par trick mv. som
hjalp da lidt - det viste sig faktisk ikke at være et problem overhovedet -
barnet er jo vant til trange kår uden megen bevægelse, så tilvæning til
skinnen er primært et forældreproblem.

I dag er han ligeså perfekt som vi kan ønske os - hvilket vil sige
fuldstændig

Mvh Kim (en anden glad far)