Problem med LiteOn 40x12x48 CD-ROM brænder~
Fra : Michael Døj

Dato : 14-08-02 23:08

Hej, jeg har lige installeret ovenstående i en maskine for en kammerat.
I forbindelse hermed er jeg stådt på nedenstående problem.

Detaljer - Konfiguration:
LiteOn drevet er fra fabrikkens side flashet med nyeste FW revision.
LiteOn drevet sidder som Master (enhed 0) på sekundær IDE-kontroller.
Som master på primær IDE-kontroller sidder en ATA100 harddisk.
Der er ikke yderligere drev i maskinen, (FD undtaget).
Bundkortet er et ASUS A7V133 RAID med nyeste BIOS revision.
Strømforsyning er en Enermax 340.
Operativsystemet er WinXP Pro DK. Alle updates er installeret. SP1 er ikke
installeret.

Brændersoftware er Nero 5.5.8.0 DK, som fulgte med drevet.

Problembeskrivelse:
Når der brændes en Data CD (20 MB, blandede filer) starter
brændingsprocessen som
normalt. Nero meddeler efter brænding, at alt er OK/Succes.
På skiven kan man se, at der er brændt et spor, som kunne svare til 20 MB
data.
Når skiven forsøges læst fra Windows Stifinder får man at vide, at CDROM´en
er tom.
Hvis man højreklikker på CD-Drevet i Stifinder er filformatet angivet som
RAW!
Der_er_ikke kryds i "Brænd imagefil" i Neros brænd-dialog.

Når der vælges "Brænd audio CD" (DAO), og der trækkes MP3 filer over i
venstre side af Nero
figurerer de valgte musiknumre som de skal. Brændingen starter og afsluttes
med et "OK/Succes".

Man kan se på skiven, at den_er_brændt. Når skiven puttes i en stand alone
CD-afspillerer der ingen
numre på skiven. Hvis skiven forsøges læst via Stifinder får man at vide, at
skiven er tom!
Et højreklik -> Egenskaber på CDROM´en i Stifinder fortæller igen, at der er
tale om en skive med RAW data!
Der_er_ikke kryds i "Brænd imagefil" i Neros brænd-dialog.
Der er valgt, at CD´en skal afsluttes.

Der er forsøgt brændt med hastigheder fra 8-40 speed.
Der er forsøgt brændt på Varbatim, Kodak, TDK og LiteOn skiver.
IDE-kablet (sekundær) er forsøgt udskiftet med et brugt og et helt nyt.
Brændingerne er forsøgt med både UDMA (2) og PIO (4) indstillinger.
Indstillingerne i BIOS og Windows har været ens, dvs. enten UDMA_eller_PIO,
ikke en blanding.

Nero har været afinstalleret og installeret indtil flere gange.

Intet har hjulpet

Drevet er allerede ombyttet en gang på garanti.

Hvad søren kan der være galt, er der nogen af jer, der jhar oplevet noget
tilsvarende?

På forhånd mange tak for alle svar.
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Døj, Esbjerg

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-08-02 06:54

"Michael Døj" <FJERNdoej@esenet.dk> wrote in message

> På forhånd mange tak for alle svar.

Har du prøvet i news:dk.edb.hardware.cdrom ?

Der har jeg fået megen hjælp vedr. brændere...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-08-02 06:55

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> Har du prøvet i news:dk.edb.hardware.cdrom ?

news:dk.edb.hardware.drev.cdrom selvfølgelig...

Fra : Michael Døj

Dato : 15-08-02 07:01

> news:dk.edb.hardware.drev.cdrom selvfølgelig...

Jo tak, Jesper. Jeg tillod mig at krydsposte til både
....drev.cd-rom og drev.dvd. Men ellers tak for tippet.

MVH.
Michael Døj

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 14:37

Michael Døj skrev:

> Jeg tillod mig at krydsposte til både drev.cd-rom og drev.dvd

Hvis du absolut skal sende til flere grupper, så ville det være
smartere at lave opfølgning til en bestemt gruppe så de svar der
evt. måtte komme fra de forskellige grupper kun havner i een af
dem. Læs mere her: http://usenet.dk/netikette/crosspost.html

På dette indlæg har jeg sat opfølgning til dk.admin.netikette
så svar til dette indlæg vil kun havne i den gruppe og kan ikke
ses her. http://usenet.dk/ord/lokal.html#fut

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-08-02 23:14

"Michael Døj" <md@valtor.dk> wrote in message
> Jo tak, Jesper. Jeg tillod mig at krydsposte til både

Der findes en decideret gruppe til formålet, så indlægget hører hjemme der
og kun der.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 16-08-02 06:19

Fri, 16 Aug 2002 00:13:59 +0200, skrev Jesper G. Poulsen, på 12
linier, i <3d5c279d$0$43915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : SonofonoS

Dato : 15-08-02 07:01

> Når skiven forsøges læst fra Windows Stifinder får man at vide, at
CDROM´en
> er tom.

Har du prøvet at bruge brænderen som cd-drev? Altså lade cd'en side i
brænderen og så se om dataen er der på..

SonofonoS

Fra : Michael Døj

Dato : 15-08-02 07:50

> Har du prøvet at bruge brænderen som cd-drev? Altså lade cd'en side i
> brænderen og så se om dataen er der på..

Hej, ja det har jeg prøvet. Der er ingen problemer med at bruge drevet
som almindeligt CD-ROM drev.
Det læser både originale dataskiver, hjemmebrændte dataskiver og musik
CD´ere uden problemer.

MVH
Michael Døj

Fra : SonofonoS

Dato : 15-08-02 08:40

> Hej, ja det har jeg prøvet. Der er ingen problemer med at bruge drevet
> som almindeligt CD-ROM drev.
> Det læser både originale dataskiver, hjemmebrændte dataskiver og musik
> CD´ere uden problemer.

Det var ikke lige det jeg mente. Har du prøvet de cd'er som der umiddelbart
ikke er noget på. Altså dem som cd-drevet ikke kan læse?

SonofonoS

Fra : J.F.K

Dato : 15-08-02 10:55

> [...]
> CD-afspillerer der ingen
> numre på skiven. Hvis skiven forsøges læst via Stifinder får man at vide,

Jeg har et problem som minder en lille smule om dit! A7V266-E med en masse
harddiske, og Plextor 24x10x40 brænder. Altsammen med winXP pro DK og Nero
5.5.8.0.
Jeg kan brænde alle mulige ting i alle mulige formater, og hvergang kommer
den frem og siger "OK/Succes".
Men i stifinderen er den (cd'en) tom lige som du beskriver!!! (Lead-data,
skive)
Så jeg tog en anden skive "Silver Circle" 24x 80min. Og gentog det samme som
før, og denne gang virkede det sku...
Og det er konsekvent, for i ny og næ prøver jeg en af de lead data skiver og
de er blanke bagefter i stifinderen. Men med de andre skiver virker det
hvergang.
Dog kan jeg bruge mine lead data inde på mit arbejde (HP-brænder) den er
glad for dem, min Plextor gider bare ikke have noget med dem at gøre

Så mit råd prøv en anden fabrikant før du prøver noget som helst andet
!!!!!!!!!!!

mvh. John

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 15-08-02 11:23

"J.F.K" <flintstone@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3d5b7a70$0$87316$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> glad for dem, min Plextor gider bare ikke have noget med dem at gøre
>
> Så mit råd prøv en anden fabrikant før du prøver noget som helst andet

Hej J.F.K
Prøv at sætte din brænder hastighed ned det kunne være at det hjalp.
Der er forskel på hvor hurtig skiverne kan lide at blive brændt.
Så det kan være at Nero synes at alt er gået godt, men så er hullerne for lille
til at blive læst ordentlig. Dette er kun et forslag.
Men har indtryk af at alle efter at burn proof er kommet tror at de kan
brænde med 24x på en 8x skive og det så går godt, det eneste
burn proof gør er at stoppe når bufferen er ved at være tom,
derefter kører den på på fuld skrald igen.
Paul Ø. Sørensen

Fra : J.F.K

Dato : 15-08-02 12:07

> [...]
> burn proof gør er at stoppe når bufferen er ved at være tom,
> derefter kører den på på fuld skrald igen.

Hej igen!

jeg værdsætter din kommertar, det kunne jo være at du havde en pointe, men
jeg lavede alle mine tests ved 4x hastighed !!! Så er det på plads
Faktisk er jeg ikke tilhænger af de vilde brænde hastigheder jeg har prøvet
24x engang bare for at se om skidtet ville virke bagefter og det gjorde det
til min forbavselse
Hvis jeg brænder mp3 > cd (wav) bruger jeg 4x
når jeg brænder images fra harddisk > cd bruger jeg 12-16x efter fornemmelse
jeg brænder aldrig med mere end 16x da jeg aldrig har så tralvt, jeg er klar
over at det kan gå ud over kvaliteten!
desværre kan min brænder (Plextor) ikke brænde med hverken 6, 8, eller 10x
så jeg skal vælge 4 eller 12, 16, 20, 24x på cdr, dog på cdrw 2, 4 og 10x
!!

mvh. John

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-08-02 12:57

> [...]
fornemmelse
> jeg brænder aldrig med mere end 16x da jeg aldrig har så tralvt, jeg er

Nu skal det også lige pointeres, at flere af de hurtige brændere faktisk er
optimeret til den maksimale hastighed, og derfor laver de bedste brændinger
ved maks. hastighed forudsat at der ikke kommer buffer-underrun.

signing off.. Martin Sørensen