mobning -etymologi
Fra : Lenny .

Dato : 14-08-02 20:47

Hvad forstås på dansk ved mobning?

Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog:
drille groft igennem lang tid

Men er denne definition i overenstemmelse med ordets afstamning?
Det engelske Mobbing : at angribe i flok.

Etymologi fork. af mobile, kort for L mobile vulgus "den bevægelige
almue"

Altså, ifølge den danske def. kan et enkelt individ godt udføre
mobning.
Hvorimod, den oprindelige betydning fordrede en gruppe der udførte
handlingen.

Dette betyder et langt større antal mobningsofre end tidligere
antaget, idet de fleste der har haft en såkaldt plageånd så er
mobningsofre. Samtidigt kan en enkelt tyran mobbe mange forskellige
individer i en klasse. Tidligere krævede det at tyranen kunne få andre
med førend handlingen konstituerede mobning.

mvh lenny

Fra : Svend Pedersen

Dato : 05-09-02 06:45

Jeg kan huske, da ordet blev introduceret på min egen skole sådan omtrent i
1977-78, da en lærerpraktikant satte en klassediskussion i gang over det
tema, at enkelte personer udsattes for gruppedrilleri; at mange rottede sig
sammen mod en enkelt.

"Mob" betyder jo flok, så den danske udvikling af begrebet er forkert.
Hvorfor kan man ikke anvende ordet "drilleri" om dét, og så "mobbing" /
"mobning", når der er tale om dét?

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-09-02 23:02

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> "Lenny ." <surfexpedition@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Denne definition er ikke i overensstemmelse med den materialer og det
indhold, der er i de anti-mobbekampagner der
er sendt ud på skolerne.

Politikens ordbog er på mange punkter lidt for "populær" og har flere
lignede fejl.

Det er stadig definitionen på mobning=gruppedrilleri over lang tid.

venlig hilsen Niels Aage