Kalk i vand
Fra : claus Christian Lars~

Dato : 14-08-02 17:04

Findes der nogle kort over hvordan kalkindholdet er i vandet i landets
forskellige kommuner?

I så fald hvor?

Findes der tilsvarende materiale for sverrige, norge og finland?

Venlig hilsen Claus

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 14-08-02 18:13

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der nogle kort over hvordan kalkindholdet er i vandet i landets
> forskellige kommuner?

Hmmm... Miljøministeriet ser ud til at være i gang med noget, men det virker
ikke helt færdigt:
http://www.mst.dk/miljdata/Info/eksempelinfo.html

Muligvis kan man få mere information her:
http://www.vandressource.dk/

M.v.h.
Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 19:12

claus Christian Larsen skrev:

>Findes der nogle kort over hvordan kalkindholdet er i vandet i landets
>forskellige kommuner?

Jeg har set et en gang. Jeg tror at det var i en lille folder som
min kommune (Horsens) udleverede.

--
Bertel

Fra : Psyman

Dato : 15-08-02 01:07

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> wrote in message
> Findes der nogle kort over hvordan kalkindholdet er i vandet i landets
> forskellige kommuner?
>
> I så fald hvor?

Her er et par bud:
http://www.bio-tex.dk/html/haardhed/
http://www.neutral.dk/2/main25.asp

Der er desværre intet kort og inddelingerne går på "hårdt", "middel hårdt"
og "blødt"!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-08-02 06:20

Psyman skrev:

> http://www.bio-tex.dk/html/haardhed/
> http://www.neutral.dk/2/main25.asp
>
> Der er desværre intet kort og inddelingerne går på "hårdt",
> "middel hårdt" og "blødt"!

På bagsiden af Minus Kalk-pakkerne er der et oversigtskort over
hårdhedsgrader i vandværksvand. Desværre er inddelingerne den
samme som den du nævner: blødt, middelhårdt og hårdt. Men man
kan da få en fornemmelse for hvordan hårdhedsgraderne er fordelt
i Danmark. Således kan man se at blødt vand fortrinsvis findes
vest for israndslinjen og så nordenfjords samt Vestbornholm, og
at resten af Danmark har middelhårdt vand, undtagen nogle få
steder som har hårdt vand. Hm...

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 08:27

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>På bagsiden af Minus Kalk-pakkerne ...

Nå ja, det er det jeg har set.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-08-02 15:30

claus Christian Larsen wrote:

> Findes der nogle kort over hvordan kalkindholdet er i vandet i landets
> forskellige kommuner?
>
> I så fald hvor?

»Databog fysik kemi« har et kort hvis målestoksforhold jeg vil
vurdere til at være 1:2.500.000. Bogen fås på papir eller cd-rom og
koster penge. Men du kan låne den på biblioteker og uddannelsessteder.
Kortet har fire farvekoder, og »bredden« af hver af de fire hårdheds-
kategorier er 1 millimol pr. liter.

Læs om bogen på http://www.fy.gymfag.dk/forlag/boeger/bog_19.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 16-08-02 06:44

Jeppe Stig Nielsen wrote:
> [...]

Takker for alle svar det kunne jeg godt bruge. Jeg mangler
sverrige/Norge men jeg kan jo prøve på usenet.

Hilsen Claus