Om såsæd - hvad er Provstiet
Fra : Rømer

Dato : 14-08-02 14:21

Også postet i dk.videnskab.historie:
I en tekst om bl.a. såsæd anføres:

"Kammerherre Dyring på Vamdrupgaard lader hvert Aar frisk Sæderug komme fra
Provstiet"
Perioden er første halvdel af 1800-tallet. Omtalen virker meget indforstået
Hvad er det for et provsti, der her omtales?

Leo

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 14-08-02 18:32

On Wed, 14 Aug 2002 15:21:13 +0200, "Rømer" <romer@esenet.dk> wrote:

> [...]
>Perioden er første halvdel af 1800-tallet. Omtalen virker meget indforstået
>Hvad er det for et provsti, der her omtales?

Det kunne være området øst for Kiel. Det hedder nemlig Probstei,
hvilket normalt betyder provstiet, men i dette tilfælde altså er et
stednavn. Samtidig er det et af de bedste landbrugsområder i hele det
dengang eksisterende rige, og der er en masse større gårde, som
sikkert har været langt fremme med produktionsteknikken.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Rømer

Dato : 15-08-02 08:24

Jeg takker for svaret - det lyder meget sandsynligt!

Leo