DDR RAM Forvirring !?!?!
Fra : Daniel Andersen

Dato : 13-08-02 21:05

Hejsa

Har selv PC2100 RAM i min maskine, som passer til min Athlon 1400 med 266
FSB. Nu har jeg så ikke lige fulgt helt med det sidste ½ år, og undrer mig
nu hvad i hulen man skal bruge PC2700, PC3000 og PC3200 RAM til, når FSB'en
på alle AMD CPU'er alligevel stadig er 266?.

Hvad med det nye KT333 - Kører det 333 FSB selvom CPU'en kører 266 eller
hvordan hænger det sammen?.

Håber på lidt lys på denne sag

Mvh

Daniel-San

Fra : Zalasta

Dato : 13-08-02 21:52

jeg ved det ikke helt men jeg tror det har noget med at kunne OC(overclocke)

Fra : Kristian Espensen

Dato : 13-08-02 22:15

"Daniel Andersen" <bluwduch@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> på alle AMD CPU'er alligevel stadig er 266?.
>
> Hvad med det nye KT333 - Kører det 333 FSB selvom CPU'en kører 266 eller

Hej Daniel
For det første kører din fsb ikke med 266 mhz, ellers er du forbandet god
til at overclocke . Jeg forstår godt, at du er forvirret, da det er en
jungle at finde rundt i. Din athlon kører med 133 mhz fsb, men da DDR ram
blev introduceret fandt producenterne på at angive fsb'en til 266 mhz.
Athlon XP og Pentium4 Northwood kører også ved fsb133, Intel angiver dog
P4Northwood's fsb 533 mhz selvom den kører ved 133 mhz (QuadSpeed).
Grunden til at man kan lave rammene hurtigere er at man er begyndt at køre
rammenes frekvens asynkront med CPU'ens:
maks. overførsel i MB/s - reel frekvens - effektiv frekvens - divider
(rammens frekvens i forhold til fsb)
PC2100 = 133 mhz (266DDR) 4:4
PC2700 = 166 mhz (333DDR) 4:5
PC3200 = 200 mhz (400DDR) 4:6

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Daniel Andersen

Dato : 14-08-02 07:43

> [...]
> rammenes frekvens asynkront med CPU'ens:
> maks. overførsel i MB/s - reel frekvens - effektiv frekvens - divider

AHA! - Ligesom i gamle dage

Betyder det også, at selve forøgelsen i ydelse er ganske marginalt som det
plejer at være med den slags, eller er det de teoretiske 50% fra 133 >> 200
MHz?. Det var mere om det kunne betale sig at smutte andet end PC2100 RAM i
sin maskine...

Daniel-San

Fra : Søren

Dato : 14-08-02 12:37

> [...]
200
> MHz?. Det var mere om det kunne betale sig at smutte andet end PC2100 RAM

Ja det er marginalt, det er jo kun dataoverførslen der bliver førøget med
teoretisk 50%.
Beregningshastigheden for cpu er den samme, desuden har HD / RAM /
GRAFIKKORT jo også betydning. Man siger at pc2100 frem for pc133 giver
højest 10-20 % bedre ydelse på pc'en generelt. Mir råd der at hvis du
opgradere fra sd-ram til ddr så behold mængden af ram. Hvis du har 512
sd-ram så køb også 512 ddr. Der vil du mærke mest.

Søren.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-08-02 10:13

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> wrote in message
> jungle at finde rundt i. Din athlon kører med 133 mhz fsb, men da DDR ram
> blev introduceret fandt producenterne på at angive fsb'en til 266 mhz.

Du mangler forklaringen...

En Athlon clocker data på både forflanken og bagflanken af clock-signalet,
dvs. 2 gg pr. clockcycle à 133MHz. Det giver altså 266MHz. Det er den
faktisk hastighed som RAM'en skal leve op til.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Flare

Dato : 14-08-02 11:41

Men er der en reel hastighedsdforøgelse?. Det blev der aldrig svaret
på..Skal selv ud og købe ram til et 266 MB...kan det så betale sig at købe
DDR333 ram??

Mit MB er et ECS K7S6A som understøtter DDR2700....Men betyder understøtter
at det kun kører DDR2100?? Også forvirret

Anders

Fra : Søren

Dato : 14-08-02 12:45

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote in message
> Men er der en reel hastighedsdforøgelse?. Det blev der aldrig svaret
> på..Skal selv ud og købe ram til et 266 MB...kan det så betale sig at købe
> DDR333 ram??

Nej da det så vil klocke som DDR266 (pc2100).
Sidder selv med pc2700 på 266 motherboard da mit 333 mb ikke virker.

> Mit MB er et ECS K7S6A som understøtter DDR2700....Men betyder
understøtter
> at det kun kører DDR2100?? Også forvirret

Nej det 'kører' pc2700 = 333/166 altså bushastighed på 166 med asynkron
forhold på 4:5 som tidligere beskrevet.

Søren.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-08-02 13:21

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> wrote in message
> Men er der en reel hastighedsdforøgelse?. Det blev der aldrig svaret

Der er en hastighedsforøgelse fra SD-RAM til DDR-RAM.

> på..Skal selv ud og købe ram til et 266 MB...kan det så betale sig at købe
> DDR333 ram??

Kun hvis dit setup er clocket til det. Hvis din FSB kører 166/333 MHz, så
skal du ha' DDR333.

> Mit MB er et ECS K7S6A som understøtter DDR2700....Men betyder
understøtter
> at det kun kører DDR2100??

Hvis det understøtter DDR2700 så kan det køre med DDR2700. Hvad det kører
nu, afhænger af dit clock-setup.

Fra : Søren

Dato : 14-08-02 19:39

For at summere:
pc100 (sdram) kan køre med fsb 100 mhz
pc133 (sdram) kan køre med fsb 133 mhz
pc1600(ddr200) kan køre med fsb 100 men på begge 'flanker' svarer til at
køre 200 fsb
pc2100(ddr266) kan køre med fsb 133 men på begge 'flanker' svarer til at
køre 266 fsb
pc2700(ddr333) kan køre med fsb 166 men på begge 'flanker' svarer til at
køre 333 fsb

Et motherboard der undstøtter 266 fsb kan køre pc1600 - pc2100
Et motherboard der undstøtter 333 fsb kan køre pc1600 - pc2700

Det er opsætningen i bios der afgør om man udnytter rammen fuldt ud.

Søren.