Ny PSU og undren.
Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 16:49

Hej,

Jeg har et ASUS CUV4X-D (socket 370) med 2 x P3 CPU'er på.
I lang tid har jeg været meget træt af den 300 W strømforsyning
der oprindelig sad i, da den var temperaturstyret og meget ofte
gik op i omdrejninger ved belastning, og det betød at den larmede
meget. Det lød nærmest som en elkedel lige før vandet går i kog
og når pc'en var ekstra presset, kunne PSU'en finde på at stå og
køre sådan op og ned bare ved at jeg åbnede for et program.

I dag har så monteret en ny Enermax PSU magen til denne her:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=376&page=1
Da jeg skal til at montere den opdager jeg to stik på PSU'en ved
navn 'Aux Power Connectors'. Det ene er bredt med 6 ben, mens det
andet er firkantet med 4 ben. På mit bundkort har jeg et stik med
6 ben som det ene af stikkene fra strømforsyningen passer på, men
har jeg i det hele taget brug for det stik? Har jeg forstået det
rigtigt hvis jeg påstår, at det er det stik der forsyner AGP-porten
med strøm, eller?

Jeg kan forstå at det firkantede stik med 4 ben er beregnet til P4,
men da det ikke er et P4-bundkort jeg har, kan jeg godt forstå at
det stik ikke er at finde på bundkortet, men det undrer mig hvorfor
den gamle strømforsyning ikke havde det brede Aux-stik med 6 ben,
eller det er måske slet ikke nødvendigt at forbinde det stik til
mit bundkort? Noget tyder jo ikke helt på det når den gamle PSU
ikke havde det stik.

Det undrer mig også at den gamle PSU ikke havde en blæser under
bunden som den nye PSU har. Jeg troede faktisk det var standarden
med ATX strømforsyninger at der skulle være en blæser underneden
til at køle bundkort og processor?
Kan det tænkes at den gamle PSU slet ikke har været en ATX, selvom
den er koblet til et ATX-bundkort og kabinet? Der står ellers ATX
på den (Logic ATX), men jeg synes det ser lidt mystisk ud.

Madsen.

Fra : Sven

Dato : 13-08-02 18:48

Hej Madsen.
Tillykke med din nye strømforsyning. jeg har den ældre (men samme
"størrelse") fra EnerMax, dvs på min er der ikke en drejeknap til at justere
blæserhastighed med, istedet for er begge blæsere termostatstyret, hvilket
virker fint her.

> [...]
> har jeg i det hele taget brug for det stik? Har jeg forstået det
> rigtigt hvis jeg påstår, at det er det stik der forsyner AGP-porten

SVJV giver det 6-benet stik seperart 5V og 3.3V til CPU (hvis det er
tilgængeligt) for at give en mere stabil spænding ved varierende
belastninger af f.eks HD, AGP-kort o.lign. Det er, SVJV, valgfrit for dig at
bruge det 6-benet stik, men det skulle vist kun give fordele hvis bundkortet
understøtter det.

> [...]
> den er koblet til et ATX-bundkort og kabinet? Der står ellers ATX
> på den (Logic ATX), men jeg synes det ser lidt mystisk ud.

Den oprindelige ATX standard foreskrev en blæser i bunden af
strømforsyningen som du beskriver, men det var bestemt ingen succes
(kabinettemp. steg med denne konfiguration), derfor blev blæseren igen
flyttet om bagpå, så din gamle PSU er altså en ATX af den nyere slags.

Til sidst vil jeg lige påpege, at jeg selv (lidt endnu) kører med VIA og
AMD, og derfor ikke selv har brugt nogen af de ekstra stik på omtalte PSU.

Sven

Fra : Lars Krag

Dato : 13-08-02 19:31

"Sven" skrev i en meddelelse ...

[snip]

> [...]
> bruge det 6-benet stik, men det skulle vist kun give fordele hvis bundkortet

Det er fuldstændig korrekt. Stikket bruges ofte til serverboards eller dual
boards hvor strømforbruget er højere end normalt. Flere nyere P4 boards,
især de der er "beregnet" til seriøs overclocking eller generelt bare bruger
en pokkersmasse strøm, har også stikket. Hvis stikket er på bundkortet,
så sæt det endelig i. Mit Abit TH7-II skal f.eks. bruge alle 3 strømstik
(ATX, AUX og P4 12V). Og det skader i hvert fald ikke overclockings
egenskaberne, men det er jo en anden gruppe

[snip resten]

Lars

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 19:51

Lars Krag skrev:

[6-benet stik]
> Stikket bruges ofte til serverboards eller dual boards hvor
> strømforbruget er højere end normalt.

Det lyder jo som ideelt for mit bundkort da det jo netop køre dual,
men gad vide om jeg skal gøre noget specielt for at få det stik til
at køre, eller mon den bare bruger det når det er koblet til? Jeg
synes ikke jeg kan finde noget information om dette i manualen.

Madsen.

Fra : Lars Krag

Dato : 13-08-02 20:03

"Madsen" skrev ...

> [6-benet stik]

> Det lyder jo som ideelt for mit bundkort da det jo netop køre dual,

Præcist

> men gad vide om jeg skal gøre noget specielt for at få det stik til
> at køre, eller mon den bare bruger det når det er koblet til? Jeg
> synes ikke jeg kan finde noget information om dette i manualen.

Du skal bare proppe det i så trækker bundkortet selv det strøm det
har brug for. Hvis du bruger MB Monitor eller lignende, så kunne du
jo evt. prøve at køre hhv. med/uden AUX stikket og se hvordan dine
cpu, 3.3V og 5V linier kører under load. Det er jo muligt at dit system
ikke har "behov" for den ekstra støm, men ellers burde det hjælpe.

Lars

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 20:09

Sven skrev:

> Har du ikke to blæsere i din Enermax? En i bunden der suger (den
> oprindelige ATXstandard pustede luft ind i kabinettet!!!!), samt
> en bag som også trækker luft ud af kabinettet? Det er der da på
> min Enermax.

DOH!
Jeg har lige haft låget af skidtet og kan mærke, at den i bunden
suger og den bagpå blæser luft ud, så du har helt ret. Det er mig
der har misforstået ideen med de to blæsere i PSU'en.
Jeg kan for øvrigt se i BIOS, at temperaturen på bundkortet er
faldet ca. 5 grader siden jeg fik den nye strømforsyning og det
er egentlig ikke så ringe når man tænker på, at kabinetsblæseren
foran i bunden ikke kører pt. Jeg vil tro at luftgennemstrømningen
i kabinettet er steget pga. PSU'en fra Enermax. Den gamle PSU havde
jo slet ingen blæser i bunden. Den havde blot nogle små riller i
den ene ende, så den har næppe kunnet flytte så meget luft som den
nye kan.

> Mine 2 Papst-blæsere (magen til dine forøvrigt) har jeg tilsluttet
> vha et y-kabel til et af de 4-polede stik fra PSU'en (dem til HD,
> CD-ROM osv), så de trækker slet ikke strøm via bundkortet.

Det var jo selvfølgelig også en brugbar løsning.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 20:11

Lars Krag skrev:

> [...]
> dine cpu, 3.3V og 5V linier kører under load. Det er jo muligt at
> dit system ikke har "behov" for den ekstra støm, men ellers burde

Tak for tippet og det vil jeg prøve.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 14-08-02 13:08

> Tak for tippet og det vil jeg prøve.

Hej Madsen
Melder du tilbage, for det kunne da være interessant at se om der er en
forskel.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 13:21

Leony skrev:

> Melder du tilbage, for det kunne da være interessant at se om der
> er en forskel.

Jeg skal se om jeg husker det, når og hvis jeg får det testet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 13:21

Leony skrev:

> Det kommer vist an på hvor kraftige (strømslugende) blæserne er,
> man kan ikke trække uendelige mængder strøm ud af sit bundkort.
> Har set et par blæsere, hvor det anbefales ikke at sætte dem til
> bundkortet på trods af at de har 3-bens tilslutning, da de trækker
> for meget strøm, dette kan resultere i et sammenbrændt bundkort.

Det kunne godt være jeg skulle bruge den løsning Sven nævner så.
Altså det med at koble kabinetsblæserne på et af de stik som er
beregnet til at forsyne drevene med strøm.

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 15-08-02 10:01

> Det kunne godt være jeg skulle bruge den løsning Sven nævner så.
> Altså det med at koble kabinetsblæserne på et af de stik som er
> beregnet til at forsyne drevene med strøm.

Det skulle være rimeligt risikofrit.

Fra : Madsen

Dato : 14-08-02 14:02

Madsen skrev:

> I bunden af kabinettet har jeg sådan en blæser
> siddende: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1

En rettelse.

Det er ikke ovenstående blæser jeg har siddende i toppen og i bunden
af kabinettet, men derimod denne:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 19:19

Sven skrev:

> Hej Madsen.

Hej Sven :)

> Tillykke med din nye strømforsyning.

Jo tak.

> [...]
> SVJV, valgfrit for dig at bruge det 6-benet stik, men det skulle
> vist kun give fordele hvis bundkortet understøtter det.

Jeg har koblet dem begge til. Altså det helt brede som forsyner
bundkortet med spænding og også det med 6 ben. Om det så har nogen
effekt ved jeg ikke, men nu sidder det der, og gør åbenbart ingen
skade. Ikke indtil videre i hvert tilfælde.

> [...]
> succes (kabinettemp. steg med denne konfiguration), derfor blev
> blæseren igen flyttet om bagpå, så din gamle PSU er altså en ATX

Nå for hulen. Så er den nyindkøbte Enermax måske endda ældre end den
der sad der tidligere, for Enermax'en har en blæser i bunden.

> Til sidst vil jeg lige påpege, at jeg selv (lidt endnu) kører med
> VIA og AMD, og derfor ikke selv har brugt nogen af de ekstra stik
> på omtalte PSU.

Ok og tak for dit svar.

Ved du forresten om man kan koble to kabinetsblæsere på det samme
stik på bundkortet? I bunden af kabinettet har jeg sådan en blæser
siddende: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1
- og det samme har jeg i toppen af toweret. Problemet er blot, at
den nye PSU skulle bruge det stik på bundkortet der hedder Power
Fan til den her reguleringsknop, så nu har jeg ikke længere to
stik på bundkortet til kabinetsblæsere, men kun eet. Hvis man nu
køber et y-kabel, kan man mon så ikke trække begge kabinetsblæsere

Fra : Sven

Dato : 13-08-02 19:53

> Ok og tak for dit svar.

Velbekomme

> Nå for hulen. Så er den nyindkøbte Enermax måske endda ældre end den
> der sad der tidligere, for Enermax'en har en blæser i bunden.

Næ, det er den ikke. Har du ikke to blæsere i din Enermax? En i bunden der
> [...]

> stik på bundkortet til kabinetsblæsere, men kun eet. Hvis man nu
> køber et y-kabel, kan man mon så ikke trække begge kabinetsblæsere

Der må jeg blive dig svar skyldig, da jeg selv har en Silverado 50 CPU køler
som kræver to strømstik fra bundkortet. Mine 2 Papst-blæsere (magen til dine

Fra : Leony

Dato : 14-08-02 13:04