Gateway Adr. ?
Fra : ab

Dato : 13-08-02 14:17

I forbindelse med opsætning af et trådløst netværk skal jeg i routeren
indtaste min gateway adr. (har fast IP-adr.). Er det adressen på min router
på det lokale netværk.

ab

Fra : Peter Rathlev

Dato : 14-08-02 15:18

"ab" <abc_ab@image.dk> wrote in

> I forbindelse med opsætning af et trådløst netværk skal jeg i routeren
> indtaste min gateway adr. (har fast IP-adr.). Er det adressen på min
> router på det lokale netværk.

Det lyder som om du snakker om to forskellige routere. Hvilke roller har
de? Dit trådløse netværk består i hvert fald af et access-punkt som du
kan betragte som en slags switch/hub.

Hvis du har en forbindelse til en andet netværk, f.eks. internettet, har
du en router du forbinder "ud igennem". Alt på netværket der skal have
adgang gennem routeren skal have denne som (typisk default) gateway.

Ellers må du præcisere.

Mvh
Peter Rathlev

--
"Det her skrevne er for egen regning og ikke min arbejdsgivers."
Ny stregkode: |||| | | ||

Fra : ab

Dato : 16-08-02 09:25

> Det lyder som om du snakker om to forskellige routere. Hvilke roller har
> de? Dit trådløse netværk består i hvert fald af et access-punkt som du
> kan betragte som en slags switch/hub.

Ja, jeg kører (helt problemløst) med en Speedstream 5711 og TDC pro@ccess,
men desuden har jeg en Gemtek router som gerne skulle komme til at kører med
et trådløst net - enten ud over 5711´eren eller som erstatning af det
nuværende system.

Jeg står helt på bar bund, men har ud af et andet indlæg fået indtryk af, at
pro@ccess kun kører ATM og ikke kan bruges sammen med min trådløse router ?

> Hvis du har en forbindelse til en andet netværk, f.eks. internettet, har
> du en router du forbinder "ud igennem". Alt på netværket der skal have
> adgang gennem routeren skal have denne som (typisk default) gateway.

Skal gateway-adr. stå til 192.168.2.1 - som også er "Device-adr." ?

DHCP er aktiveret og dermed håbede jeg på, at mine PC´er selv skulle kunne
finde TDC, men det er måske ikke nok ? Statusbilledet i den trådløse router
viser, at der ikke er forbindelse til ISP når jeg kobler på i stedet for
5711´eren?

ab

Fra : Peter Rathlev

Dato : 20-08-02 01:52

ab skrev i news:3d5cb519$0$88394$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> pro@ccess, men desuden har jeg en Gemtek router som gerne skulle komme
> til at kører med et trådløst net - enten ud over 5711´eren eller som

Hvis denne Gemtek virkeligt er en router, og hvis den altså ikke kan
nøjes med at bruge sine hub egenskaber, så bliver du nødt til at have to
lag 3 segmenterede netværk. Sådan noget som det her:

Wan

+----+a1 +-------+
|5711|-----------+-+ +----+
+----+ | netværk 1 |
|a2 | |
+------+
|Gemtek|b2_ _ _ _ _ ............
+------+ : netværk 2:
: Wireless :
:..........:

Hosts på netværk to skal have Gemtek'en som default gateway, Gemtek'en
skal have 5711'eren som default gateway, og det samme skal hosts på
netværk 1.

> Jeg står helt på bar bund, men har ud af et andet indlæg fået indtryk
> af, at pro@ccess kun kører ATM og ikke kan bruges sammen med min
> trådløse router ?

Pro@ccess kørte i hvert fald ATM i "gamle dage" (to år siden), men de er
nok gået over til PPPoE nu istedet, fordi SS5711 er meget billigere end
Cisco1401. Men de har/havde begge/alle et Ethernet interface. Eller ville
det være ikke trivielt at slutte det til "hjemme-netværket".

Med den ovenfor skitserede opstillingen skulle det gerne virke. Hvordan
man konfigurerer en Gemtek trådløs router håber jeg du har styr på.

Husk forresten at Gemtek routeren skal have et Ethernet interface... Hvis
den har et RJ11 stik eller andet sjov bagpå har du et problem der. (*)

> Skal gateway-adr. stå til 192.168.2.1 - som også er "Device-adr." ?

Der er jeg ikke helt med. "Device-adr." ? Hvor står dette? Hvis det er
Gemtek routeren skal den selv have f.eks. 192.168.2.1 på dennes
"inderside" (tegningens b2) og f.eks. 192.168.1.2 på dennes yderside (b1,
adressen kommer an på konfigurationen af SS5711'eren). Den "gateway-
adr." skal så være f.eks. 192.168.1.1, eller hvad adresse (a2) nu har.

Samme kommentar som oppe ved (*)'en.

/Peter Rathlev

--
------
"Det jeg skriver her er min egen og ikke min arbejdsgivers mening"