Ukrudtssprøjtet halm???
Fra : Zirfelt

Dato : 13-08-02 07:29

Det er helt normalt at landmanden sprøjter sine marker for ukrudt med raunup
10 dage før han høster. Nu har jeg lige hørt at det kan være skadeligt for
hesten at få det halm.
Er det rigtigt eller er det noget overhysterisk pjat?
Hilsen Irene.

Fra : Iben Holst

Dato : 13-08-02 17:20

> Det er helt normalt at landmanden sprøjter sine marker for ukrudt med
raunup
> 10 dage før han høster.

Vi er ikke økologer, men vi sprøjter i al fald ikke sådan lige 10 dage før
høst. Jeg har svært ved at tro at nogen overhovedet gør det ?!? Når kornet
først er så langt henne er det totalt spild af tid og penge at sprøjte - og
medvirker til alt for stort forbrug af kemikalier. Desuden kan man med det
danske sommervejr ikke sådan lige sige at man høster om 10 dage ....

Er det round-up du mener ??. Hvis det er round-up er det helt sikkert ikke
dét som landmanden bruger, for det sørger simpelthen for at ALT går ud .....

Men det er godt du finder ud af hvad landmanden har gjort ved kornet gennem
tiden, så du ved hvad dit halm muligvis indeholder!!

Iben

Fra : Zirfelt

Dato : 13-08-02 18:44

Jeg siger tak for de mange svar. Nu går halm jagten så ind.
Fortsat god aften
Irene.

Fra : Marlene

Dato : 14-08-02 06:34

Zirfelt <zirfelt@post9.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d594481$0$27832$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg siger tak for de mange svar. Nu går halm jagten så ind.
> Fortsat god aften
> Irene.

Ja, og hvis du kigger i Krak's under økologiske landbrug, så vælter det frem
med adresser.... At jeg ikke lige tænkte på det i starten!! Jeg havde svært
ved at opdrive økologisk halm dengang. Men der er faktisk en del, som dyrker
økologisk korn. God jagt.

Mvh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 14-08-02 05:57

> [...]
>
> Er det round-up du mener ??. Hvis det er round-up er det helt sikkert ikke
> dét som landmanden bruger, for det sørger simpelthen for at ALT går ud

Og for en god ordens skyld går jeg mod sædvane til PC´en fra morgenstuden
for at rette mig selv. Jeg er blevet klogere siden ovenstående indlæg ....

Round-up sørger åbenbart ikke i alle tilfælde for at alt går ud (det må være
noget med blandingsforholdet ?!) og nogle landmænd bruger det
tilsyneladende, for at få kornet til at modne ensartet. At der er 10 dage
til høst derefter, er både rigtigt og forkert - det der ligger i dét er, at
der skal gå mindst 10 dage før man høster hvis man har sprøjtet.

Iben