jeg vil så gerne prøve linux :-))
Fra : Bjørn

Dato : 12-08-02 20:33

Hej NG.

Jeg har downloadet 3 iso filer kaldet valhalla fra Red Hat.
Jeg har brændt dem med nero under win 98.
Herefter har jeg forsøgt at installere dem. Jeg kommer ligelangt de 4
gange jeg har prøvet, nemlig til disc 3. når jeg bliver bedt om den og
sætter den i drevet, siger installationen, at det er en forkert cd.
Systemet låser og jeg kan ikke gøre andet end at hive stikket ud.

Det skal nævnes at jeg har testet de tre cd er i det test program man
kan få adgang til under opstarten og det siger ok.

Har herefter læst i en anden gruppe, at der skulle være noget galt med
navngivningen og at iso filen skulle kaldes det samme som det navn
nero bruger, det forstår jeg ikke ( Noget med at overholde iso
standarderne for antal tegn i navnet) men jeg fik den ide at pakke
filen ud med isobuster og derefter brænde en ny cd. med samme uheldige
resultat
Jeg forsøger at installere på en 80GB harddisk hvor der ikke er andet.
Mit win 98 ligger på samme pc men på en anden harddisk.
Er her nogen der kan og gider hjælpe en absolut nybegynder i linux på
forhånd tak Bjørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-08-02 20:51

Bjørn wrote:

> [...]
> sætter den i drevet, siger installationen, at det er en forkert cd.
> Systemet låser og jeg kan ikke gøre andet end at hive stikket ud.

Måske et dumt spørgsmål, men "it's a dirty job, but someone's gotta do
it"... Er du helt sikker på, at det er CD3, du har brændt og ikke CD2?

Når den låser gætter jeg på, at problemet er af en anden art. Prøv at slå
DMA fra på CD-drevet (hdX=nodma på syslinux-prompten kan vist gøre det -
skift lige X ud med det rette til dit cd-drev).

Prøv at taste Ctrl+Alt+F3 / Ctrl+Alt+F4 og se, om der er nogle brugbare
fejlmeddelelser.

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Bjørn

Dato : 12-08-02 21:20

On Mon, 12 Aug 2002 21:50:59 +0200, Rasmus Bøg Hansen
<moffe47@hotmail.com> wrote:

Tak for dit hurtige svar, det med dma kan jeg prøve, men jeg kan
forsikre at det med 1-2-3 det har jeg checket flere gang og jeg har
downloadt i flere omgange, også fra 3 forskellige mirrorsites, netop
for at undgå en så nærliggende bøf.
Fejlmeldingerne vil jeg prøve at se efter.

Fra : Anders Lund

Dato : 12-08-02 23:19

"Bjrn" <vejr@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg har downloadet 3 iso filer kaldet valhalla fra Red Hat.
> Jeg har brændt dem med nero under win 98.
Det er med sikkerhed ikke det der er fejlen, men den nyste version hedder
altså enigma (version 7,3) og ikke valhalla (version 7,2)

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-08-02 00:44

Anders Lund wrote:

> "Bjrn" <vejr@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er med sikkerhed ikke det der er fejlen, men den nyste version hedder
> altså enigma (version 7,3) og ikke valhalla (version 7,2)

Jeg er nu ret sikker på, at det er omvendt - og det er RedHats ftp-server
også:

ncftp .../linux/7.3/en/iso/i386 > pwd
ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/7.3/en/iso/i386/
ncftp .../linux/7.3/en/iso/i386 > ls
MD5SUM valhalla-i386-disc3.iso
valhalla-i386-disc1.iso valhalla-SRPMS-disc1.iso
valhalla-i386-disc2.iso valhalla-SRPMS-disc2.iso
ncftp .../linux/7.3/en/iso/i386 >

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : claus Christian Lars~

Dato : 13-08-02 06:54

Bjørn wrote:
> Hej NG.
>
> Jeg har downloadet 3 iso filer kaldet valhalla fra Red Hat.
> Jeg har brændt dem med nero under win 98.

Du kan jo ofre en 20er hos linuxpusher: www.linuxpusher.dk

Hilsen Claus.

Fra : Lars Lindgren

Dato : 13-08-02 08:20

Bjørn <vejr@hansen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Mit win 98 ligger på samme pc men på en anden harddisk.
> Er her nogen der kan og gider hjælpe en absolut nybegynder i linux på

Hej Bjørn,

Jeg havde præcis samme problem, for en uges siden siden - dog filer
hentet fra sunsite. Løste problemet ved at anskaffe CD's fra Linux
pusher. Overvej i øvrigt at satse på Mandrake Linux istedet - meget
brugervenligt og nemt at gå til, når man er uden linux erfaring.

M.v.h Lars

Fra : Bjørn

Dato : 13-08-02 18:09

On Tue, 13 Aug 2002 09:20:17 +0200, tegnestue@worldonline.dk (Lars
Lindgren) wrote:

>Hej lars jeg ved endnu ikke hvad dert er der er fejlen hos mig men, jeg vil gøre et par forsøg endnu da det ærgre mig ikke at løse problemet.
Vil du fortæle mig om du har downloadet de 3 isoer fra samme site. Det
kan åbenbart være et problem idet der skulle være to releases af 7.3
på grund af kopyright problemer og de har ikke den samme check sum.
Jeg har hentet den ene iso fra et site og de to andre fra et andet
site så jeg prøver at hente den sidste fra det site jeg hentede de to
første, inden jeg kaster håndklædet i ringen og konsulterer
linuxpusher om Mandrake
MVH Bjørn
Citat:
The problem is that there are TWO different releases of 7.3. If you
mix
the CDs from the two distributions, they won't work as the installer
looks for a specific MD5 signature. You must make sure you pull the
images from a single FTP mirror, not two from one and one from
another.

For everyone's information, here are the MD5 signatures from both
sets:

-- First distribution --
cb91810ce8173039fed24420407e4c59 valhalla-i386-disc1.iso
ec1b813d32ffdc8edc2be261735d17de valhalla-i386-disc2.iso
5dc81ce523cfddf99b4d4d63e91bcaa7 valhalla-i386-disc3.iso
c9a4d963a49e384e10dec9c2bd49ad73 valhalla-SRPMS-disc1.iso
41b03d068e84d2a17147aa27e704f79b valhalla-SRPMS-disc2.iso

-- Second distribution --
a91011f1c6b5f331d120d33ee5898d95 valhalla-i386-disc1.iso
422948492b984060b21923d11febb422 valhalla-i386-disc2.iso
505a73bac591882c14c80bfe452cd757 valhalla-i386-disc3.iso
9fc872b4dca927dfd86b80cba4da4814 valhalla-SRPMS-disc1.iso
88f1e7b2187402e29fe1377a1209f42b valhalla-SRPMS-disc2.iso

The second distribution was done because there was some copyright
issue
with a couple of packages in the first distro.

Fra : Lars Lindgren

Dato : 14-08-02 08:24

> [...]
> jeg prøver at hente den sidste fra det site jeg hentede de to første,
> inden jeg kaster håndklædet i ringen og konsulterer linuxpusher om

Hej Bjørn,

Jeg hentede alle 3 fra Sunsite, brændte dem som ISO9660 CD'ere og
erfarede at CD nr. 3 ikke ville læses - årsag ukendt, men ssv. ikke fejl
på noget af mit hardware.

Når man skal hente 3 x 650 MB, måske på en normal lille 256/256 ADSL
forbindelse skal man nok lige oveveje om det ikke bedre kan betale sig
at få noget helt OK materiale fra starten af. Som Linux-nybegynder er
der nok af andre ting at sætte sig ind i, og det er da rart at få
elimineret en mulig fejlkilde (defekt installer).

Mvh. Lars