Li-ION batteri
Fra : Anders

Dato : 12-08-02 16:41

Hej alle!
Jeg har en laptop med et Li-ION batteri i. Nu holder det imidlertid ikke så
lang tid på strømmen som det engang gjorde. Er det en god idé at smide det i
fryseren? Måske ville det så blive ok igen?!

-Anders

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-08-02 16:51

"Anders" <muhko@msn.com> skrev:

> [...]
> imidlertid ikke så lang tid på strømmen som det engang gjorde. Er
> det en god idé at smide det i fryseren? Måske ville det så blive

Jeg kan ikke rigtigt se, hvilken effekt det skulle have på de kemiske
reaktioner i batteriet som sker ved op- og afladning. Men du kan da
altid prøve det skader formentligt ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Olsen

Dato : 12-08-02 17:38

On Mon, 12 Aug 2002 15:51:29 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Jeg kan ikke rigtigt se, hvilken effekt det skulle have på de kemiske
>reaktioner i batteriet som sker ved op- og afladning. Men du kan da
>altid prøve det skader formentligt ikke.

Ved at sænke temperaturen nedsættes også hastigheden af de kemiske
reaktioner i batteriet. Jo varmere der er desto hurtigere aflades det.
Du skal nok bare sørge for at batteriet ikke får fugt.

Hvor mange gange (sådan cirka) er batteriet blevet opladet/afladet?

Peter

Fra : Anders

Dato : 12-08-02 18:06

> Ved at sænke temperaturen nedsættes også hastigheden af de kemiske
> reaktioner i batteriet. Jo varmere der er desto hurtigere aflades det.
> Du skal nok bare sørge for at batteriet ikke får fugt.

Så du mener altså at det ville være ok at gøre?

> Hvor mange gange (sådan cirka) er batteriet blevet opladet/afladet?

Uha, det er svært at sige.. Et skud vil være omkring 80, eller 100. Måske
mere, måske mindre.

-Anders

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-08-02 19:49

Peter Olsen <peter-olsen@get2net.dk> skrev:

> Ved at sænke temperaturen nedsættes også hastigheden af de kemiske
> reaktioner i batteriet.

Sandsynligvis ja, men det afhjælper ikke det aktuelle problem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Olsen

Dato : 13-08-02 09:59

On Mon, 12 Aug 2002 18:48:50 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Sandsynligvis ja, men det afhjælper ikke det aktuelle problem.

Det sker, tro mig, men du har ret i at det ikke hjælper på nuværende
problem.

Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-08-02 19:57

"Anders" <muhko@msn.com> skrev:

> Så du mener altså at det ville være ok at gøre?

Det kan du godt, men som sagt hjælper det ikke.
Du skal derimod følge det råd som Henning har givet dig.
Køleskabstingen er mest af alt en skrøne.

Læs evt. http://www.fs.dk/pdf/rr/96/rr960724.pdf
Hvor jeg i øvrigt vil stille spørgsmålstegn ved den test de henviser
til, der angiveligt skulle have vist, at et år i køleskab skulle give
5% ekstra kapacitet for, hvor skulle de 5% komme fra?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-08-02 16:48

> Det sker, tro mig,

Jeg skrev også bare "sandsynligvis" fordi jeg ikke har gidet at slå
reaktionen efter i min databog.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning

Dato : 12-08-02 18:38

On Mon, 12 Aug 2002 17:41:00 +0200, "Anders" <muhko@msn.com> wrote:

> [...]
>lang tid på strømmen som det engang gjorde. Er det en god idé at smide det i
>fryseren? Måske ville det så blive ok igen?!

Lad det helt op og aflad det helt igen - efter 3-5 gange har det
genvundet sin "gamle" hukommelse mht. opladning.

Henning
hsb(at)image.dk