ATA og UDMA?
Fra : Ulrich

Dato : 12-08-02 11:23

Hej

Jeg har planer om at købe en ny harddisk, men har lige et par spørgsmål
inden jeg kaster mig ud i det:

Hvad er forskellen på ATA og Ultra DMA? Nogle harddiske bruger det ene,
andre det andet. Er ATA en nyere standard? Hvis der er forskel, og hvis
det har afgørende betydning, hvordan tjekker jeg så, at mit bundkort kan
køre med en ATA harddisk?

Ulrich

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 11:47

On Mon, 12 Aug 2002 12:22:51 +0200, Ulrich
<Ulrich_egholm@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>andre det andet. Er ATA en nyere standard? Hvis der er forskel, og hvis
>det har afgørende betydning, hvordan tjekker jeg så, at mit bundkort kan

Der er ingen forskel da det bare er 2 måder at betegne det
samme system. Den eneste forskel består i hvilke tal der
står efter ATA, altså ATA 33, 66, 100 eler 133.
Disse tal angiver den maksimale overførselshastighed
mellem harddisk og bundkort.
Medmindre du har et meget gammelt bundkort, så er det ligegyldigt
hvilken disk du køber. Du kan sagtens sætte en ATA100 disk i
en maskine med ATA33. Den vil bare køre lidt langsommere.

Men hvis du fortæller hvilket bundkort du har og hvilken disk
du tænker på at købe, så er der helt sikkert nogen der kan
fortælle dig om det vil fungere. ( hvilket det med 99% sikkerhed vil )

mvh Madsen

Fra : Ulrich

Dato : 12-08-02 12:40

In article <v64flu0h37gg9n68kcoselpdp84seqdqcs@4ax.com>,
madsen@portalen.no says...

> [...]
> du tænker på at købe, så er der helt sikkert nogen der kan
> fortælle dig om det vil fungere. ( hvilket det med 99% sikkerhed vil )

Tak for det hurtige svar Det var alt, jeg ville vide.

Ulrich

Fra : Bachelor

Dato : 12-08-02 12:52

"Madsen" <madsen@portalen.no> skrev i en meddelelse news:v64flu0h37gg9n68kcoselpdp84seqdqcs@4ax.com...

> Der er ingen forskel da det bare er 2 måder at betegne det
> samme system.

Er du sikker på det ?
Læs f.eks. her :
http://www.seagate.com/support/kb/disc/ultra_ata100.html

Fra : Madsen

Dato : 12-08-02 12:58

On Mon, 12 Aug 2002 13:52:01 +0200, "Bachelor"
<not.working@nospam.net> wrote:

>Er du sikker på det ?
>Læs f.eks. her :
>http://www.seagate.com/support/kb/disc/ultra_ata100.html

Ja, og ?

Hvor ser du en uoverensstemmelse med det jeg skrev ?

mvh Madsen

Fra : Bachelor

Dato : 12-08-02 21:27

"Madsen" <madsen@portalen.no> skrev i en meddelelse news:ql8fluc0j0qdl226mtl3aeju6554e6iosr@4ax.com...

> Ja, og ?

OK, der bliver åbenbart rodet rundt med begreberne, men mere
korrekt eller helt korrekt hedder det vist Ultra ATA-100 f.eks.
som også benævnes Ultra ATA DMA Mode 5

Fra : Claus Madsen

Dato : 16-08-02 18:57

> OK, der bliver åbenbart rodet rundt med begreberne, men mere
> korrekt eller helt korrekt hedder det vist Ultra ATA-100 f.eks.
> som også benævnes Ultra ATA DMA Mode 5

Læs hér og bliv kloge, svende...

Tom's IDE Guide:
http://www6.tomshardware.com/storage/02q3/020806/index.html
(del 1, Begreber osv.)

http://www6.tomshardware.com/storage/02q3/020813/index.html
(del 2, bl.a. RAID)

mvh
/CM

Fra : Peter Jespersen

Dato : 12-08-02 19:21

On Mon, 12 Aug 2002 12:47:09 +0200, Madsen wrote:

> [...]
>hvilken disk du køber. Du kan sagtens sætte en ATA100 disk i
>en maskine med ATA33. Den vil bare køre lidt langsommere.

Nej-disken vil ikke køre langsommere, med mindre der er noget galt ...
flaskehalsen er ikke transport protokollen eller databussen, men derimod det
mekaniske drev.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Nothing cures a case of nerves like a case of beer!