cykelpumpe, og dæk(matmatik)
Fra : thor

Dato : 11-08-02 21:02

Har fået en opgave for, som jeg håber i vil hjælpe med at løse.
Jeg skal fortælle min lære hvor meget luft der kan være i en
cykelslange(lige meget vilken), har tænkt over flere metoder til at løse
dette, men har ikke kunne finde på nogle gode endnu, så hvis nogle ved hvor
meget luft der kan være i en cykel pumpe(bare ca.) eller i et dæk, som man
kan køre på uden det er for fladt, så vil jeg være meget glad, eller også
hvis i har en måde at for resultatet på ville jeg være mere glad

På forhånd tak
Thor

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-08-02 10:40

"thor" <thorjak@ofir.dk> writes:

> [...]
> kan køre på uden det er for fladt, så vil jeg være meget glad, eller også
> hvis i har en måde at for resultatet på ville jeg være mere glad

Hej Thor,

jeg ved ikke hvad klasse du går i, og derfor ikke om følgende er en
hjælp ellerbare forvirrer:

En cykelslange er et antal tommer i omkreds rundt om fælgen. Desuden
kan du måle/sjusse hvor stor diameter dækket har på tværs. Arealet på
tværs af dækket bliver så pi*diameter*diameter/4.

Du kan heraf finde rumfang af luft i dækket. Det er omkredsen af
fælgen i meter gange arealet på tværs af dækket (også i meter).
Så har du volumenet af luft.

Kig på slangen se hvor stort tryk den skal pumpes op til. Med
Boyle-Mariottes lov: tryk gange specifikt volumen [kg/m³] er konstant
kan du finde hvor meget luften fylder ved det forøgede tryk.

Hermed kender du det samlede volumen af tryksat luft og dermed hvor
meget luft ved atmosfærisk tryk der er i dækket.

Alternativt eller som kontrol kan du jo tømme en slange for luft og se
hvor mange pumpeslag, der skal til for at pumpe den op. Regn pumpens
volumen ud og du har svaret. Pumpens volumen kan findes som
pi*diameter*diameter/4*slaglængde.

Jeg håber det hjalp lidt,
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

*** Dansk Simuleringsdag *** 30. august ***