Tystor 1210, eller kan mindre gøre det?
Fra : Thomas T

Dato : 11-08-02 20:40

Hej GRP

Jeg har en fornyligt købt Maxi 77, hvor der sidder et nyt 76 ah startbatteri
i. Jeg ved godt at man skal have et forbrugsbatteri, men batteriet er/var
helt nyt, så jeg kan jo lige så godt bruge det først. Det skal ikke trække
de store ting.

Lys (4x10watt = 3,33 A), men de er ikke tændt hele tiden og aldrig på samme
tid.
Autoradio
Køletaske (4 Ampere), kør hele tiden.
Lanterner
o.s.v.

Jeg har en rigtig 100-kr-skod-lader nu, men har læst en del om Tystor 1210,
og den er jo lækker. Det er prisen desværre også, 1995,-
Jeg har jo ikke et af de største batterier eller forbrug, så kan man få en
lader i stil med 1210'eren, som er billigere, ellers må jeg jo bide i den
sure pengepung og anskaffe en Tystor "kongen-under-2000-kr" lader.

Hvad med Exide til 695,- kan den bruges eller vil jeg fortryde. Den skal
kunne holde til at være sat til i længere tid af gangen uden at overlade.

Thomas Thomsen,
som er meget glad for sin nye fritidsbeskæftigelse.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-02 21:48

Hej Thomas

Jeg tror dit spørgsmål er meget svært at svare på... dels fordi det er meget
individuelt hvad folk synes er bedst, og dels fordi man vil have noget der
er lige så godt som det bedste, men som kun koster det havle, eller
mindre...

Selv har jeg valgt Tystor 1210, men jeg vil ikke afvise der er andre
fabrikater, der er ligeså gode... men det kunne måske være en idé at du
opstiller en række krav laderen skal kunne leve op til... hvilket du også
har gjort lidt af i dit indlæg... med disse krav i hånden kan du jo let
afdække om der er billigere ladere der kan leve op til dine krav... kan de
det... Tja, så har du jo løst dit dilemma...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-08-02 22:16

Jeg har netop stået i samme situation og spurgt en masse forskellige
mennesker der skulle mene at have forstand på slige sager og forsøgt at
kombinere dette med mine egne el-ingeniør evner.

Jeg har selv haft en Tystor i min gamle båd og var ganske godt tilfreds med
den. I min nye båd har jeg *ikke* valgt en Tystor, primært pga af prisen.

Tystor's fordel er den "intelligente" lade karakteristik, der sikrer lang
levetid på batterierne og minimere risiko for at batterierne gasser. Tystors
ulempe er (eller skulle være) at den har svært ved at opretholde ladningen,
hvis spændingen på broen dykker meget under 200 volt, og det sker jo ofte.
Jeg har dog aldrig selv været generet voldsomt af dette.

Onde tunger siger at Tystor er en god lader, men at andre ladere (billigere)
på markedet er mindst lige så gode og at Kjøller har tjemt en formue på
snedig markedsføring og ved at udnytte bådejeres "frygt" for at deres nye
dyre batterier fiser af.

Andre ladere har yderligere den fordel, at de er "switch-mode" konstrueret
og denne konstruktion typisk kan lade ved langt lavere indgangsspænding (se
fx ladere til pc'ere, de er ofte de samme til 110 og 230 volt ...). De er
derfor ikke så sarte for spændsfald på broen. De lader bare videre ...

Baseret på disse oplysninger valgte jeg en Dacon. Mine erfaringer kan du
ikke bruge til noget, for jeg har kun haft den i 2 md., men den har været
sluttet på batterierne stort set lige siden og de har det tilsyneladende
fint.

/Bjarke

PS: Ladeindikatorerne på "Dacon" sidder det mest idiotiske sted, så man
aldrig kan bruge dem til noget, når "kassen" er monteret et pasende sted

Fra : Hans

Dato : 12-08-02 09:53

Det billigste vil være at købe en lader der kan levere 15 amp og som selv
slår fra når batt er opladet.
Der er en del hysteri omkring det, et batteri der er i orden
er slet ikke så følsomt. Det skal bare holdes over 12,3 volt heletiden. Mine
lader jeg op om efteråret så de har 12,7 volt i hvilespænding og de har ikke
tabt noget i 6 mdr.
Det er noget andet hvis du har et køleskab kørende hele tiden, så skal
laderen også køre hele tiden.
God førnøjelse Hans.

Fra : Jens Skov

Dato : 12-08-02 14:03

Jeg har anvendt den tidligere omtalte DANIA lader (ca. 900,00 kr. hos
www.topdane.dk - også set til lidt mere hos et af katalogfirmaerne), siden
forsommeren. jeg har ikke foretaget større videnskablige undersøgelser af
mine batterier (2 x 60 ah), men den har da sørget for at der var fuld knald
på disse, samt leveret forbrugsstrøm til lys, mini-tv,køleboks mm. når der
var landstrøm.

med venlig hilsen
Jens skov
maxi 77