Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forening
Fra : Anders Lund

Dato : 11-08-02 19:51

Opløses en forening, til hvem tilfalder penge mm. foreningen ejer ved
opløsningen. Medlemmerne? Bestyrelsen (Er bestyrelsesmedlemmer også
medlemmer af foreningen?)
eller nogle helt 3.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 12-08-02 10:50

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> skrev i en meddelelse
> Opløses en forening, til hvem tilfalder penge mm. foreningen ejer ved
> opløsningen. Medlemmerne? Bestyrelsen (Er bestyrelsesmedlemmer også
> medlemmer af foreningen?)
> eller nogle helt 3.

Som regel fremgår det af foreningens vedtægter hvem der begunstiges ved
foreningens opløsning. En paragraf kan således se ud på følgende måde:

====
§ X
Foreningens opløsning

Foreningen kan opløses, hvis dette vedtages på en ordinær generalforsamling.
Mindst 3/4 af de stemmeberettigede skal være tilstede, og der fordres 3/4 af
de afgivne stemmer til gyldig beslutning om opløsning. Dette skal bekræftes
igen på en ekstraordinær generalforsamling, som afholdes inden 1 måned efter
den ordinære generalforsamling. Også her skal det vedtages med 3/4 flertal
af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer.

I tilfæde af foreningens opløsning, tilfalder alle foreningens midler
XXXXXX.
====

Da der kan være meget stor forskel på foreninger, er der så vidt vides ingen
generelle regler for hvem som begunstiges, men der er med rimelig stor
sikkerhed ingen tradition for, at bestyrelsen overtager midlerne. Jeg
forestiller mig, at det i tilfælde af manglende vedtægtsregulering af
situationen, er op til den opløsende generalforsamling at beslutte hvad der
skal ske med foreningens aktiver.

Og ja, bestyrelsesmedlemmer ER med i en forening. Bestyrelsesmedlemmer
vælges af medlemsskaren, blandt medlemmerne af foreningen. (der kan tænkes
eksempler på, at bestyrelsesmedlemmerne ikke nødvendigvis er medlemmer af
foreningen, men i så tilfælde vil dette typisk også fremgå af vedtægterne -
således kan eksempelvis en parti-vælgerforening acceptere at en
ungdomsorgansiation, oplysningsforbund eller anden relateret organisation
har ret til at udpege 1-2 medlemmer af bestyrelsen)

Venligst,

Thomas
www.pengeportalen.org

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:45

de tilfalder mig! men du må ikke fortælle det til nogen..