Påhængsmotor kort/langt ben ?
Fra : Sune

Dato : 11-08-02 17:39

Hej
Hvad sker der ved at sætte en motor med langt ben på en båd, der normalt
bruger en motor med kort ben ?

Jeg har fået et godt tilbud på en motor med langt ben, men min båd er ikke
så høj i hækken - den bruger normalt en kortbenet motor.

mvh
Sune

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-02 21:55

Båden vil lægge sig anderledes i vandet, når du sejler... pga. af
momentet... (kraft x arm) hvilket højst sandsynligt vil munde ud i større
modstand og dermed større benzin forbrug...
Der vil også komme et større bræk i hækken, men det burde nu ikke være det
store problem, alt afhængig af motor størrelsen...

Fra : Sune

Dato : 13-08-02 01:18

"Jan Rasmussen" <jr@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Båden vil lægge sig anderledes i vandet, når du sejler... pga. af
> momentet... (kraft x arm) hvilket højst sandsynligt vil munde ud i større
> modstand og dermed større benzin forbrug...

OK, så er den tanke slået ud af hovedet.

Heldigvis faldt jeg i går over et godt tilbud på en kortbenet, så den vil
jeg lige se på.

Tak for svaret.

mvh
Sune