Boot problem!
Fra : Carsten Sørensen

Dato : 11-08-02 16:13

Hej NG

Jeg har et boot problem med mit MSI kt3 ultra aru kort....Jeg kører med en
amd athlon XP 2000+, som skal køre 133 mhz i bussen. Som standard kører
kortet med 100 mhz i bussen, men når jeg hæver dn til 133 får jeg følgende
fejl melding ved start af Winxp pro

Page_fatlt_in_nonpaged_area

Mit system kan boote med en fsb op til 127 mhz

Hvad kan problemet være?

Vh. Carsten
cs@sleepy.dk

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 16:21

Carsten Sørensen skrev:

> Page_fatlt_in_nonpaged_area

http://makeashorterlink.com/?E2B352C6 siger:

Stop 0x00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
This Stop message, also known as Stop 0x50, occurs when requested data
is not found in memory. The system generates a fault, which normally
indicates that the system looks for data in the paging file. In this
circumstance, however, the missing data is identified as being located
within an area of memory that cannot be read to disk. The system
faults, but cannot find, the data and is unable to recover. Faulty
hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted
NTFS volume can all generate this type of error.

Interpreting the Message
The four parameters listed in the message are defined in order of
appearance as follows:

Virtual address which caused the fault
Type of access (0 = read operation, 1 = write operation)
If not zero, the instruction address which referenced the address in
parameter 1
Opaque information about the stop, interpreted by the kernel
Resolving the Problem
Faulty hardware. Stop 0x50 usually occurs after the installation of
faulty hardware or in the event of failure of installed hardware
(usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or
video RAM). If hardware has been added to the system recently, remove
it to see if the error recurs. If existing hardware has failed, remove
or replace the faulty component. You should run hardware diagnostics
supplied by the system manufacturer. For details on these procedures,
see the owner's manual for your computer.

Buggy system service. Often, the installation of a buggy system service
is a culprit. Disable the service and confirm that this resolves the
error. If so, contact the manufacturer of the system service about a
possible update. If the error occurs during system startup, restart
your computer, and press F8 at the character-mode menu that displays
the operating system choices. At the resulting Windows 2000 Advanced
Options menu, choose the Last Known Good Configuration option. This
option is most effective when only one driver or service is added at a
time.

Antivirus software. Antivirus software can also trigger this error.
Disable the program and confirm that this resolves the error. If it
does, contact the manufacturer of the program about a possible update.

Corrupted NTFS volume. A corrupted NTFS volume can also generate this
error. Run Chkdsk /f /r to detect and repair disk errors. You must
restart the system before the disk scan begins on a system partition.
If the hard disk is SCSI, check for problems between the SCSI
controller and the disk.

Madsen.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 11-08-02 17:08

> [...]

Ja okay, undrer mig baer over at problemet først opstår når jeg hæver fsb'en
til de 133 mhz

Fra : Frank Hahn

Dato : 11-08-02 17:42

"Carsten Sørensen" <cs@sleepy.dk> wrote in message

> "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja okay, undrer mig baer over at problemet først opstår når jeg hæver
fsb'en
> til de 133 mhz

Har samme problem med noget PQI-ram SD133,
kører kun op til 130 MHz. Jeg gætter på at du har
en defekt ram-klods, der ikke kan klare de lovede
133MHz.
Hvis du hare mere end 1 klods, så prøv dem ad,
enkeltvist, indtil du har fundet den defekte. Den
kan så byttes under garanti.

MvH
/Frank

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 18:53

Carsten Sørensen skrev:

> Ja okay, undrer mig baer over at problemet først opstår når jeg
> hæver fsb'en til de 133 mhz

Som Frank nævner må det være noget hardware der ikke kan klare presset.
Sandsynligvis ram'en, men jeg ved det ikke. Det må et program som
Memtest86 kunne fortælle, når du har stillet fsb'en til 133 Mhz.
Se evt.: <news:Xns9264AD6C22D84copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>

Madsen.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 11-08-02 20:06

> Som Frank nævner må det være noget hardware der ikke kan klare presset.
> Sandsynligvis ram'en, men jeg ved det ikke. Det må et program som
> Memtest86 kunne fortælle, når du har stillet fsb'en til 133 Mhz.

Har prøvet at køre Memtest og efter en 54% skriver den unexpected interrupt

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 20:23

Carsten Sørensen skrev:

> Har prøvet at køre Memtest og efter en 54% skriver den unexpected
> interrupt

Og det gør den også når du kører 100 på fsb'en, eller?

Madsen.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 11-08-02 21:40

> Og det gør den også når du kører 100 på fsb'en, eller?

Har kørt det igennme med 127 mhz i bussen nu (Altså det jeg kan starte pcen
med), og der er ingen problemer!

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 22:19

Carsten Sørensen skrev:

> Har kørt det igennme med 127 mhz i bussen nu (Altså det jeg kan
> starte pcen med), og der er ingen problemer!

Så er det temmelig sikkert også ram-problemer ved de 133 Mhz, vil
jeg tro. Det lyder da sandsynligt i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Casper H.

Dato : 12-08-02 18:22

"The AGP/PCI divider is also selected in the BIOS"
http://www.sharkyextreme.com/hardware/motherboards/article.php/10703_1367631
__7

Har du sat PCI 1/4 - divideren i bios? 127 fsb giver 42,3 på PCI-bussen og
denne udviser ofte ustabilitet over 41-42.

Casper H.

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 13-08-02 17:32

"Casper H." <chb@aub.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du sat PCI 1/4 - divideren i bios? 127 fsb giver 42,3 på PCI-bussen og
> denne udviser ofte ustabilitet over 41-42.

Ja det har jeg også tænkt på, men jeg kan ikke finde den indstilling i
biosen, ved ik om jeg er blind

Vh Carsten