Dværggurami par yngler! HJÆLP!
Fra : Silverflame

Dato : 18-02-01 09:22

Hej NG!

Mit relativt nyindkøbte Dværggurami-par er lige blevet flyttet fra
karantænen over i deres (indtil videre) helt eget 200l. I aftes begyndte de
så legen. Som 'førstegangsfødende' følte jeg mig meget privilegeret over at
få lov til at overvære denne smukke og spændende seance, men samtidig breder
panikken sig. De begyndte nemlig ret sent om aftenen, og da tiden til at
slukke lyset var kommet... og gået, var de stadig ikke færdige. Til sidst
følte jeg mig nødsaget til at slukke lyset aligevel for fiskenes og især
planternes døgnrytmes skyld. Da var tiden også overskredet med 2 timer. Nu
er det så at jeg er i tvivl om, om hunnen fortsat skal have lov til at blive
hos hannen. Jeg ved ikke om de har gjort det færdigt i nat eller om de
starter forfra idag eller hvad. Hvis der er nogen, der har erfaring med det
videre forløb er jeg meget interesseret i at høre fra dem. Hannen jager
hunnen væk, men det gjorde han også imellem æglægningerne i aftes, og det
lader ikke til at han gør hende nogen skade. Så måske ville det være lettest
at lade dem begge blive der indtil ungerne er fritsvømmende? I den
forbindelse har jeg hørt/læst både for og imod fodring med infusorier på
tube... Nogen erfaringer? Og kan Artemia-nauplier erstattes af noget andet
og lettere fremskaffeligt, såsom pulveriseret tørfoder, når den tid kommer?
Håber nogen kan hjælpe.
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-02-01 11:13

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> tube... Nogen erfaringer? Og kan Artemia-nauplier erstattes af noget andet
> og lettere fremskaffeligt, såsom pulveriseret tørfoder, når den tid

Det havde nu ikke været nødvendigt at slukke lyset over akvariet, en
enkelt nat med lys
klarer planterne nok.
Hvis du kan se at der er æg i skumreden, eller at du har set dem lægge
æggene, så vil det nok
være nemmest at finde en fladbundet plastikbakke, og så flytte skumreden
fra akvariet.
Placer så reden i et andet akvarie, selvfølgelig med vand fra det store.
Akvariet behøver ikke
være ret stort, et par liter er nok. Kom en lille smule svampedræbende
middel i vandet, det skal være
noget der er beregnet til fiskeæg også, jeg har selv brugt Tetras
Fungistop.
Sæt en meget svag gennemluftning på. Da akvariet ikke behøver at være
stort, kan du sætte det oven
på det andet akvarie og derved spare opvarmningen, evt. noget underlag
under.
Efter et par dage begynder de at klække, men de er MEGET små. Når de
begynder at svømme rundt,
skal de også have noget at leve af. Dertil er microorm meget velegnet.
Microorm er meget nærene og skal kun
bruges i begyndelsen, siden hen så fodres der med nyklækket artemia.
Microorm er samtidigt meget lette at lave selv.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 18-02-01 11:47

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruges i begyndelsen, siden hen så fodres der med nyklækket artemia.
> Microorm er samtidigt meget lette at lave selv.

Hej...
Jeg havde nu forstået det sådan, at æggene/larverne var afhængige af deres
fars pleje indtil de er fritsvømmende. Men det er måske ikke tilfældet? Kan
skumreden godt holde til at blive flyttet??? Den virker ikke synderlig
stabil. Jeg går ud fra at du mener man skal samle den op ved at føre bakken
ind under reden og så løfte den op sammen med vandet. Kunne man så ikke evt.
lade reden blive i bakken?
Hvad angår fodring, er infusorier på tube uegnede? Min akvarieforhandler er
ikke voldsomt velassorteret, så måske bliver jeg aligevel nødt til at lave
mit eget foder... har du en opskrift på microorm? Og kan Artemia erstattes
af noget andet og lettere tilgængeligt?
MVH SF.

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-02-01 16:22

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
bakken
> ind under reden og så løfte den op sammen med vandet. Kunne man så ikke

Hvis det drejer sig om effektivt opdræt, så flyt reden - men ellers synes
jeg du skal unde dig selv den oplevelse det er at se hannen vogte og pleje
reden. Du kan så flytte forældrefiskene, når de små bliver fritsvømmende.
Det giver mindre kuld, men er meget, meget sjovere.

> [...]
> mit eget foder... har du en opskrift på microorm? Og kan Artemia erstattes

Da jeg for mange år siden opdrættede guramier brugte jeg Liquifry
(tubefoder) med stort held. Artemia er så lette at lave, at jeg har svært
ved at forestille mig noget der er stort lettere tilgængeligt.

mvh
Jan

Fra : Karsten Plesner

Dato : 18-02-01 21:10

> [...]
> reden. Du kan så flytte forældrefiskene, når de små bliver fritsvømmende.
> Det giver mindre kuld, men er meget, meget sjovere.

Ja, sådan en han kan virkelig sætte andre selv meget større fisk på plads.

> Da jeg for mange år siden opdrættede guramier brugte jeg Liquifry
> (tubefoder) med stort held. Artemia er så lette at lave, at jeg har svært
> ved at forestille mig noget der er stort lettere tilgængeligt.

Efter at have brugt mikroorm i nogle år, må jeg erkende, at mikroorm er markant
nemmere end artemia. De kræver ca. 2 minutters arbejde hver 2-3 uge, og man har
altid småt levende foder til rådighed. Jeg laver mine på tørgær, vand og
havregryn, så de er også billige at have på kost.

M.v.h.
Karsten

Fra : Silverflame

Dato : 19-02-01 11:00

> Ja, sådan en han kan virkelig sætte andre selv meget større fisk på plads.

Guramierne er så heldige at have et 200l. helt for dem selv (+ et par
rejer), så det er ikke forsvaret han behøver bruge en masse energi på.
Men jeg har nu valgt at lade reden blive i akvariet og så fjerne hannen når
ungerne er fritsvømmende. Dels fordi jeg synes det er sjovest, dels fordi
det ikke praktisk lader sig gøre at fjerne reden, da den er spændt ud mellem
en masse bambus der illuderer en sivskov. ( Noget at huske til en anden
gang! )

> [...]
> altid småt levende foder til rådighed. Jeg laver mine på tørgær, vand og
> havregryn, så de er også billige at have på kost.

Jeg har læst om det og har forstået at der kræves en startkultur for at lave
microorm. Hvor kan man få sådan én? Microormene kan vel også først bruges
efter et par uger p.g.a. størrelsen? (Dvs. på samme tidspunkt som man ville
have overgået til Artemia nauplier) Så jeg må ud og have fat i noget
Liquifry til den første tid. Det er nu 1½ døgn siden æggene blev lagt, så
jeg skal da snart til at være klar med foder osv.
Jeg har iøvrigt læst at man bør holde ynglen ved en lav vandstand og holde
en hindefri overflade vha. en fintperlende luftstrøm. Er der nogen der har
erfaring med nødvendigheden af det? Jeg kan såmænd sagtens sætte en luftsten
derned, men det vil være noget sværere at tappe størstedelen af vandet af
akvariet. (Af hensyn til interiør, planter og teknikken...)
Med venlig og noget ivrig hilsen SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-02-01 11:24

> Jeg har læst om det og har forstået at der kræves en startkultur for at
lave
> microorm. Hvor kan man få sådan én? Microormene kan vel også først bruges
> efter et par uger p.g.a. størrelsen?

Selvfølgelig skal man have en start kultur et eller andet sted fra, men
dem er vi nu
nogle stykker der har. En microorm, er virkeligt micro.De er omkring 1 mm
store.
Du kan ikke se de enkelte orm i kulturen men når de kommer i vand,
er det muligt at se de meget små orm, sno sig i vandet.
Microorm har også en anden fordel, de holder sig mest i overfladen, hvor
ungerne også
svømmer/flyder rundt.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 19-02-01 11:21

"> Selvfølgelig skal man have en start kultur et eller andet sted fra,
men
> dem er vi nu
> nogle stykker der har.

Hej Carsten.

Er det evt. noget du har lyst til at sælge en portion af? Forudsat at du
altså bor i nærheden...
MVH SF

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-02-01 12:15

> [...]
> men
>
> Hej Carsten.
>
> Er det evt. noget du har lyst til at sælge en portion af? Forudsat at du

Det er ikke noget jeg sælger, men til meget interesseret giver jeg gerne
en kultur.
Det er dog noget der lige skal forberedes.
Hvor i landet bor du??

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 19-02-01 12:52

> Det er ikke noget jeg sælger, men til meget interesseret giver jeg
gerne
> en kultur.
> Det er dog noget der lige skal forberedes.
> Hvor i landet bor du??

Østjylland, mellem Horsens og Vejle.
MVH SF

Fra : Karsten Plesner

Dato : 19-02-01 17:20

> Microorm har også en anden fordel, de holder sig mest i overfladen, hvor
> ungerne også
> svømmer/flyder rundt.

Der er jeg godt nok uenig med dig. Mikroorm bevæger sig stille og roligt ned mod
bunden. Der er netop akvarister, der mener, at man ikke bør fodre med mikroorm
af denne grund, da det kan forurene bundlaget. Jeg er ikke enig, da der er jo
mange andre former for foder, der kan forurene bundlaget, hvis man fodrer i så
store mængder, at foderet kan nå der ned.

M.v.h.
Karsten

Fra : Silverflame

Dato : 20-02-01 09:40

Jeg begynder nu så småt at have mine tvivl om der overhovedet kommer noget
ud af æggene... De blev jo lagt lørdag aften under Melodi Grand Prix, men
jeg har endnu ingen yngel set. Måske er de ikke blevet befrugtet... Da
jeg så æggene blive lagt, kunne de knap skelnes i vandet. De var meget små
og fuldstændig glasklare, så jeg kan ikke se dem i reden, men jeg går da ud
fra at de stadig er der.
Hvor lang tid plejer der normalt at gå? Jeg havde ellers læst at ynglen
bliver fritsvømmende 2-3 døgn efter at æggene er lagt.
MVH SF

Fra : Tom Manczak

Dato : 27-02-01 14:04

Hejsa!

Jeg læser her at du har dværg guramier. Jeg har 4 stks. flotte
perleguramier- 5-7 cm. Dem skal jeg af med. Hvis du bor i kbh, så er
det jo perfekt hvis du er interresseret. 80 kr, og så er de dine.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379