Kontinenter
Fra : Jane

Dato : 10-08-02 20:27

Vi har en stor diskution om, hvor mange kontinenter kloden er delt op i,ja
jeg er helt flov over at spørge, men håber, der er en som gider svare, og
gerne med navngivning af kontinenterne.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Jane

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-08-02 20:31

Jane wrote:
> Vi har en stor diskution om, hvor mange kontinenter kloden er delt op
> i,ja jeg er helt flov over at spørge, men håber, der er en som gider
> svare, og gerne med navngivning af kontinenterne.

7 stk.
Europa
Afrika
Asien
Australien
Nord Amerika
Syd Amerika
Antarktisk

mvh
Henning

Fra : Jane

Dato : 10-08-02 20:44

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> wrote in

> 7 stk.
> Europa
> Afrika
> Asien
> Australien
> Nord Amerika
> Syd Amerika
> Antarktisk
>
> mvh
> Henning

Tak skal du have for et hurtigt svar Henning.
Venlig hilsen
Jane

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 10-08-02 21:09

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 7 stk.
> Europa
> Afrika
> Asien
> Australien
> Nord Amerika
> Syd Amerika
> Antarktisk

Det er også den inddeling jeg selv foretrækker, men du vil sikkert høre fra
nogen at f.eks. Europa og Asien egentlig er ét kontinent (Eurasien). Indien
betragtes ofte som et 'subkontinent' og hele stillehavsområdet omtales ofte
som Oceanien (FN har f.eks. forskellige definitioner afhængig af hvad man
taler om - sommetider hører Australien med til Oceanien). Mellemøsten er
egentlig et område for sig selv (politisk/religiøst), men må siges
geografisk at høre til Asien.

Hov! Undskyld at jeg lige ødelagde det hele. Selv foretrækker jeg som sagt
også den enkle udgave, men verden er jo ikke bare sort eller hvid....

Olav

Fra : Mikkel

Dato : 11-08-02 08:32

On Sat, 10 Aug 2002 22:08:47 +0200, "Olav M.J. Christiansen"
<omjc@nospampleasee-kontor.dk> wrote:

>taler om - sommetider hører Australien med til Oceanien). Mellemøsten er
>egentlig et område for sig selv (politisk/religiøst), men må siges

Med Israel som undtagelse, i sport ses landet ofte i pulje med
europæiske lande, og (hvis man vil indrømme at man ser MGP så ses
landet også der, men aldrig Syrien som ligger tættere på Europa og har
langt flere kristne.

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-08-02 09:24

> [...]

> "Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er også den inddeling jeg selv foretrækker, men du vil sikkert høre fra

Pladetektonisk kan man aldrig forsvare at kalde Europa for et kontinent;
det er et kulturelt SUBkontinent.

> Indien betragtes ofte som et 'subkontinent'

I lighed med Europa har Indien sin egen kultur, men i modsætning til
Europa udgør Indien også sin egen tektoniske plade. Som i øvrigt sammen
med den madagaskiske er brudt ud af Afrika.

> og hele stillehavsområdet omtales ofte som Oceanien (FN har f.eks.
> forskellige definitioner afhængig af hvad man taler om - sommetider hører
> Australien med til Oceanien).

sig om en bunke øer i Stillehavet, der ikke engang ligger på samme
plade.

> Mellemøsten er egentlig et område for sig selv (politisk/religiøst), men
> må siges geografisk at høre til Asien.

Pladetektonisk er det nu udskildt fra Afrika, som stadig er under
deling. The Great Rift Valley er resultatet af den deling af Arika der
også har skabt Rødehavet. The Great Rift Valley vil sandsynligvis om
tilstrækkelig mange årmillioner komme til at udgøre en del af Rødehavet
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.
DK-2700 Brønshøj
Tlf + fax 38 89 00 16, mobil 28 23 09 92

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 11-08-02 10:13

"Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> sig om en bunke øer i Stillehavet, der ikke engang ligger på samme
> plade.

Det må du skælde FN ud for. Det er ikke mig der har opfundet det.

M.v.h.
Olav

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-02 22:25

Henning Præstegaard skrev:

>Nord Amerika
>Syd Amerika
>Antarktisk

Det hedder Antarktis.

(og nu jeg er i gang så er Nord- og Sydamerika i ét ord)

--
Bertel

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 10-08-02 21:26

"Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har en stor diskution om, hvor mange kontinenter kloden er delt op i,ja
> jeg er helt flov over at spørge, men håber, der er en som gider svare, og
> gerne med navngivning af kontinenterne.

Jeg ville lige indskyde at der er faktisk er en betydningsforskel mellem
'verdensdel' og 'kontinent'. Jvnf. mit gamle Lademann er verdensdelene netop
de syv klassiske. Et kontinent er derimod "et større sammenhængende
landområde ...". Faktisk omtales Europa, Asien og Afrika som værende ét
kontinent.

Dog står der også under kontinent: "Undertiden anvendes ordet i betydningen
verdensdel."

M.v.h.
Olav

Fra : P

Dato : 10-08-02 21:53

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@nospampleasee-kontor.dk> writes:

> de syv klassiske. Et kontinent er derimod "et større sammenhængende
> landområde ...". Faktisk omtales Europa, Asien og Afrika som værende ét
> kontinent.

Kan du prøve at slå op under pladetektonik og se hvad der står
der. Jeg vil nemlig mene at ordet kontinent også bruges i sammenhæng
med pladetektonik.

(Men måske kun i populærvidenskablige udgaver af pladetektonik?)

--
- P

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 10-08-02 22:47

"P" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
> Kan du prøve at slå op under pladetektonik og se hvad der står
> der. Jeg vil nemlig mene at ordet kontinent også bruges i sammenhæng
> med pladetektonik.

Jo, gerne. Ordet "pladetektonik" findes ikke som opslagsord. Derimod kan man
finde følgende:

"Tektonik (græsk): Læren om bevægelser i og forskydninger af jordlagene samt
årsagen hertil. I kunsthistorien læren om et håndværks omdannelse til
kunst."

"Kontinentalbevægelser (latin): Langsomme, lodrette bevægelser af
fastlandsblokkene eller dele af disse. Resultatet heraf viser sig som
transgressioner og regressioner. Forekommer i alle geologiske formationer."

"Kontinentalforskydning (latin): Visse bevægelser, hvorved store dele af
jordskorpen forskydes i forhold til hinanden." (efterfulgt af en længere
forklaring)

I billedteksten til kontinentalforskydning nævnes at teorien også kaldes
"pladeteorien", men det er vist det nærmeste vi kommer "pladetektonik".
Udtrykket har nok ikke været kendt (eller udbredt) dengang (leksikonet er
fra ca. 1985).

M.v.h.
Olav

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-08-02 09:24

P <peter@makholm.net> wrote:

> Kan du prøve at slå op under pladetektonik og se hvad der står
> der.

Du kan få en /introduktion/ fra mit leksikon, der imidlertid rummer
/meget mere/ om emnet:

plate tectonics

theory dealing with the dynamics of the Earth's outer shell, the
lithosphere. According to the theory, the lithosphere consists of about
a dozen large plates and several small ones. These plates move relative
to each other and interact at their boundaries, where they diverge,
converge, or slip relatively harmlessly past one another. Such
interactions are thought to be responsible for most of the seismic and
volcanic activity of the Earth, although earthquakes and volcanoes are
not wholly absent in plate interiors. While moving about, the plates
cause mountains to rise where they push together and continents to
fracture and oceans to form where they pull apart. The continents,
sitting passively on the backs of plates, drift with them and thereby
bring about continual changes in the Earth's geography.

The theory of plate tectonics, formulated during the late 1960s, rests
on a broad synthesis of geologic and geophysical data. It is now almost
universally accepted and has had a major impact on the development of
the Earth sciences. Its adoption represents a true scientific
revolution, analogous in its consequences to the Rutherford and Bohr
atomic models in physics or the discovery of the genetic code in
biology. Incorporating the much older idea of continental drift, the
theory of plate tectonics has made the study of the Earth more difficult
by doing away with the notion of fixed continents, but it has at the
same time provided the means of reconstructing the past geography of
continents and oceans. While its impact has, to a considerable degree,
run its course in marine geology and shows signs of reaching the limits
of usefulness in the study of mountain-building processes, its influence
on the scientific understanding of the Earth's history, of ancient
oceans and climates, and of the evolution of life is only beginning to
be felt.

For details on the specific effects of plate tectonics, see earthquake
and volcano. A detailed treatment of the various land and submarine
relief features associated with plate motion is provided in tectonic
landform and oceans.

Copyright © 1994-2002 Encyclopædia Britannica, Inc.
=======

Skal man tage udsagnet om at kontinenter sidder passivt på pladernes
ryg, så kan et kontinent ikke omfatte mere end én plade. Da kan hverken
Arabien eller Indien være en del af Eurasien ...

Fra : P

Dato : 11-08-02 07:19

> [...]

> fastlandsblokkene eller dele af disse. Resultatet heraf viser sig som
> transgressioner og regressioner. Forekommer i alle geologiske formationer."

Nå, men vi har da i hvert fald kontinentalbevægelser som en brug af
ordet 'kontinental' hvor det ikke bare betyder 'sammenhængende
landmasse'.

--
- P

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-08-02 09:24

Olav M.J. Christiansen <omjc@nospampleasee-kontor.dk> wrote:

> Jeg ville lige indskyde at der er faktisk er en betydningsforskel mellem
> 'verdensdel' og 'kontinent'.

Desværre kan man ikke oversætte denne betydningsforskel til nutidens
lingua france: engelsk.

bliver det amerikanske dobbeltkontinent, Australien etc pludselig til en
del af Europa ...

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 11-08-02 10:12

> Desværre kan man ikke oversætte denne betydningsforskel til nutidens
> lingua france: engelsk.

Øh..... hvorfor skulle vi også det? Vi taler da stadig dansk, så vidt jeg
ved?

> bliver det amerikanske dobbeltkontinent, Australien etc pludselig til en
> del af Europa ...

Det lyder som en meget dårlig idé (du spøger forhåbentlig). Men forskellige
faggrupper vil have forskellige måder at dele Jorden op på, afhængig af om
man kigger på det geografiske, politiske, religiøse eller sproglige (for nu
at tage nogle få fagområder). Man kan f.eks. tale om den 'arabiske' eller
'muslimske' verden (hvilket iøvrigt ikke er det samme) og f.eks. den
'vestlige' eller 'kristne' verden (som heller ikke nødvendigvis er det
samme). Mexico ligger f.eks. geografisk i Nordamerika, men hører politisk og
sprogligt tættere sammen med Sydamerika (Latinamerika). Tyrkiet er et godt
eksempel på et land der ligger midt imellem det hele: Det hører egentlig til
den vestlige verden (skriver med latinske bogstaver, er medlem af NATO,
søger om optagelse i EU, .....) men landet ligger i Asien (Lilleasien - en
geografisk del af Mellemøsten), og hører religiøst sammen med de muslimske
lande (er De forvirret?).

M.v.h.
Olav

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 11-08-02 10:41

> [...]

> "Per Erik Rønne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Øh..... hvorfor skulle vi også det? Vi taler da stadig dansk, så vidt jeg

Halvdelen af min kommunikatione sker efterhånden på engelsk.

> Det lyder som en meget dårlig idé (du spøger forhåbentlig).

Ja - for at sige at Europa, Amerika og Australien er samme kontinent er
nu lidt langt ude.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 11-08-02 10:48

> Halvdelen af min kommunikatione sker efterhånden på engelsk.

Jeg kommunikerer da også ret meget på engelsk, men vi befinder os lige nu i
en dk-gruppe og burde da ikke ty til engelsk for at kunne forstå et bestemt
udtryk?

> Ja - for at sige at Europa, Amerika og Australien er samme kontinent er
> nu lidt langt ude.

Det har jeg nu aldrig påstået, faktisk tværtimod. Man kan sige at de hører
til den vestlige verden, men det er jo mere en kulturel, politisk eller
sproglig inddeling.

Iøvrigt fandt jeg lige endnu en opdeling. Zoologer opdeler Jorden efter
hvordan fauna har udviklet sig, og opererer f.eks. ofte med følgende
inddeling:

Zoogeografiske zoner

Nearktisk (Nordamerika inkl. Grønland, nordpolen, det meste af mellemamerika
og Caribien)
Neotropisk (Sydamerika + lidt af mellemamerika)
Palæarktisk (Europa, Mellemøsten, det nordlige Asien, lidt af Nordafrika)
Etiopisk (hovedsageligt Afrika inkl. Madagascar)
Orientalsk (ca. lig med det der i daglig tale kaldes Sydøstasien)
Australsk (Australien, New Zealand, Papua New Guinea + småøer samt det
østlige Indonesien)

Her taler man bevidst om 'zoner', og ikke kontinenter eller verdensdele.

M.v.h.
Olav

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-08-02 20:20

"Olav M.J. Christiansen" wrote:

> [...]
> geografisk del af Mellemøsten), og hører religiøst sammen med de muslimske

Det er klart at opdelingen af Jordens landområder i verdensdele er
ret vilkårlig. Særligt »[a]dskillelsen af Europa og Asien savner både
fysisk og kulturel begrundelse« (citat SDE).

Tyrkiet ligger delvis i Europa, delvis i Asien; for der er tradition
for at grænsen mellem de to verdensdele følger Bosporusstrædet,
Marmarahavet og Dardanellerne. Kulturelt er Tyrkiet i øvrigt på sin
vis (som du antyder) også et overgangsland mellem Europa og Mellem-
østen.

Den øvrige grænse mellem Europa og Asien følger Kaukasus samt Ural-
floden og -bjergkæden.

De andre verdensdelsgrænser er kanalerne Suez og Panama.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 11-08-02 23:28

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> Den øvrige grænse mellem Europa og Asien følger Kaukasus samt Ural-
> floden og -bjergkæden.

Enig (og derfor er Rusland også delt imellem Europa og Asien).

> De andre verdensdelsgrænser er kanalerne Suez og Panama.

Enig igen (men hvordan delte man så før man gravede Panamakanalen?).

> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
> hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Ikke helt enig. Skulle dette ikke have været:
"Sire, répondit Laplace, je n'avais pas besoin de cette hypothèse"
(iflg: http://matin.math.unicaen.fr/~reyssat/laplace/#nebuleuse)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 12-08-02 10:45

> [...]

> de syv klassiske. Et kontinent er derimod "et større sammenhængende
> landområde ...". Faktisk omtales Europa, Asien og Afrika som værende ét

Siden Suezkanalen er Afrika adskilt fra Eurasien, og er derfor strengt
taget et selvstændigt kontinent. Tilsvarende deler Panamakanalen
Nord- og Sydamerika.

   Torben

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 12-08-02 11:20

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Siden Suezkanalen er Afrika adskilt fra Eurasien, og er derfor strengt
> taget et selvstændigt kontinent. Tilsvarende deler Panamakanalen
> Nord- og Sydamerika.

Ikke helt korrekt, for definitionen går bl.a. på om der er en
fastlandssokkel under landområderne. Den ville i så fald stadig være der,
selv om man har gravet en lille grøft i overfladen. Den geologiske
definition af et kontinent er altså ligeglad med om mennesker har lavet
nogle kanaler hist og pist.

Olav

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-08-02 19:22

serse@diku.dk (Per Erik Rønne) writes:

> Du kan få en /introduktion/ fra mit leksikon, der imidlertid rummer
> /meget mere/ om emnet:

Jeg ved godt hvad pladetektonik er. Spørgsmålet er hvordan det passede
ind i det citerede leksikons begrebsverden.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and