Inventor vs. SolidWorks ??
Fra : Claus Frølund

Dato : 05-12-00 17:06

Spørgsmålet har sikkert været oppe før, men mit firma står nu overfor en
CAD-opgradering. Vi arbejder iøjeblikket med Mechanical Desktop 3.0 med
Genius og Autopol påklistret. Vi har haft kombinationen i 2 år og har aldrig
været helt tilfredse. MCD er svært tilgængelig indlæringsmæssigt da det ikke
arbejder på samme logik som de to ovenstående.. Derfor vil jeg spørge
gruppen:

Er der nogen der har kendskab til begge programmer, altså Inventor og
Solidworks?
Hvad er fordele/ulemper (Mit firma arbejder meget med pladeudfoldning)?
Er der nogen der kender fremtidsvisionerne for de to programmer?
Hvilke smarte features har det ene program, som det andet evt. mangler?
Hvilket program er det mest hardwarekrævende?
Hvilket af de to softwarehuse yder den bedste support?

Det var en stor mundfuld, men på forhånd tak..

Hilsen Claus Frølund

Fra : lp

Dato : 05-12-00 17:44

Kan vi ikke blive enige om, at det er BRUGERNE, der udtaler sig herefter -
ingen forhandlere, tak!

Overvejer selv kraftigt Inventor efter 3 år med MDT og samme manglende
brugervenlighed. Den har
Inventor - jeg er så heldig at være valgt til beta-tester på inventor 4, så
bare glæd jer.

Mvh Leif

Fra : SW

Dato : 12-12-00 22:52

Det er da vist første gang at lp udtaler sig negativt om Autodesk-produkter.
"Manglende brugervenlighed" - uhadada lp - det er da vist noget værre noget.
Nu blev der spurgt efter erfaringer med begge produkter, ikke udtalelser fra
en smalsporet Autodesk-flop-fanatiker.
Sandheden er jo, at Autodesk endnu engang forsøger sig med et 3D-cad
produkt, efter utallige uheldige forsøg. Og hvad med de tidlige MDT-kunder
?, tjah de står med et produkt der ikke udvikles mere. SYND. Hvordan mon det
går i fremtiden når Autodesk endnu engang ? må erkende at de ikke formår at
udvikle et levedygtigt 3D-CAD-produkt?
Og lad os sige det som det er: Inventor ligner godt nok SW meget på
overfladen, men går man i dybden med den egentlige funktionalitet, ja så er
det sket. For ikke at nævne SolidWorks omfattende net af Solutionpartners
(over 300) der til stadighed udvikler nye og bedre add-on produkter så som
CosmosWorks (FEM-analyse), PhotoWorks, Animator etc. etc. etc..........
Og Claus, når I nu beskæftiger jer meget med pladeudfoldning, jamen så har
du netop fravalgt Inventor, da de her fejler på det groveste (hvilket lp som
beta-tester sikkert også gerne vil erkende......?)
Claus, du er meget velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger.
(for alt i verden - VÆLG IKKE INVENTOR !!!!! - du vil senere fortryde det)

mvh
sw

Fra : TIA

Dato : 13-12-00 15:26

Negativt og negativt - Ok hvis det er den måde du opfatter min udtalelse på
må det være for din egen regning -
Jeg sammenligner med det nye - kritiserer ikke det gamle.

Jeg tror mange, der ser Inventor, kan følge mig; at du måske ikke har
benyttet begge programmer er mest synd
for dig selv, da jeg mener en cad-bruger så videst muligt bør orientere sig
bredt, men mellem linierne føler jeg, du
måske har tættere tilknytning til SolidWorks og så er vi vist derhenne, hvor
jeg netop ikke efterlyste. Måske du tør træde frem i lyset.

Vedr. pladeudfoldningen er det for nemt at slynge om sig uden objektivt at
fortælle: hvad sammenligner vi, på hvilke
niveauer osv.

Endeligt opfordrer jeg da Claus Frølund til, at han udfordrer forhandlere på
begge produkter med versioner på samme niveau til at vise, hvad de kan og
måske især, hvad de ikke kan. Og ikke bare påstå "det her kan det andet slet
ikke" osv.

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 08:34

Fra : TIA

Dato : 14-12-00 08:34

Til lykke med valget.
Claus, jeg tror gruppen ser frem til (mange ?) indlæg vedr. dette program
fra dig.
Det der med vieweren kan vist blive noget af et problem:
At se selve tg. kan de fleste på markedet, men jeg har det sidste års tid
forgæves forsøgt at finde en, der også kunne printe de rigtige
stregtykkelser ud.

> [...]
> forhandlere påpeger deres produkt som det bedste, hvilket er forståeligt,
> men det er jo her forbrugeren lades i stikken.. Forhandleren kommer pænt

> besøg for at demonstrere softwaren, hvilket kan virke indøvet. Dette er
> ingen kritik, da sælgeren også skal videre, men en god ide, er måske at
> forhandleren et par dage i forvejen "låner" et par tegninger, som han/hun

> kan demonstrere ud fra... Dette ville give køberen en forudsætning for at
> bestemme sig.
>
> Efter ca. 14 dage med overvejelser, har vi næsten besluttet os for
Inventor

Fra : Hans Nygaard

Dato : 15-12-00 09:21

Jeg blander mig lige... Vi er produktudviklere indenfor mekanik, har SW, Pro/E
og Unigraphics, og kender en del til de fleste andre CAD-systemer. Hvis du laver
tyndplade, skal du vælge SW frem for noget som helst Autodesk (og nej, jeg ved
intet om næste Inventor). Hvis du har for mange penge er Unigraphics også
rigtigt godt, men en licens render nemt op over 130.000kr! Prøv og ring til
Borre Metalvarefabrik i Ballerup (Skovlunde?) - de laver masser af pladearbejde
og har haft SW de sidste 3 år såvidt jeg husker. Snak med Jesper Borre (flink
mand!).

Med venlig hilsen,
Hans Nygaard

inova as - Fra ide til virkelighed
Priorparken 152 / 2605 Brøndby
tel: 4348 3890 / fax: 4348 3892
http://www.inova.as

Fra : Patrick de Stobbelei~

Dato : 15-12-00 10:08

Claus Frølund,

Jeg har lige vist en meget habil SW bruger hvad Inventor R4 kan med
tyndplade, ham er stadig tavs!!!!! Ingen tvivl om at SW et et stærkt
produkt, men prøv at finde et par forhandler der kan vise dig en demo på
jeres tyndplade konstruktioner før du tager en beslutning.

Samtidig findes der et suverænt tillægs produkt SPI SheetMetal til både
Autocad og MDT.

SPI virker på en helt unik måde idet man ikke skal tegne/modellere alt inden
man kan udfolde det, men kan fx. nøjes med at udpege kanterne på en udhulet
klods for derefter at kunne udfolde den, i både SW og Inventor skal der
konstrueres disse "åbninger" ellers kan emne ikke udfoldes. SPI kan også
udfolde skarpe kanter, det betyder at modellen ikke skal have alle radier
påsat i modellen. SPI har bruger defineret K og M faktor til udfoldning!

PS Er der en der kan give mig en ide om hvad der gør SW til et stærkt
tyndplade værktøj?

Med venlig hilsen
Patrick de Stobbeleir

Fra : Patrick de Stobbelei~

Dato : 17-12-00 23:58

Det lader til at der er flere der har kikkert den habil SW bruger over
skulderen for tavsheden har bredt sig....!!!!!!

(måske kan SP10 opmuntre SW manden? for ham siger ikke så meget... :)) )

God jul
Patrick

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 15:26

Fra : TIA

Dato : 13-12-00 15:26

Tak Uffe for din respons.

Fra : SW

Dato : 17-12-00 22:11

Nu bliver jeg altså nødt til lige at korrigere div. fejlciteringer mm.:
Grunden til at jeg reagerede som jeg gjorde på lp´s indlæg kan læses ud af
de første linjer.
Han har aldrig holdt sig tilbage med himmelrosende superlativer til
Autodesk/Autodesk-produkter.
Når man (Autodesk) så endelig erkender at det hidtil har været knap så
skønt, er lp den første til at nikke, og i samme åndedrag lade roserne
fortsætte til næste skud på stammen. Det må da skabe stof til eftertanke?

"Uffe Bak" <uffe.bak@autodesk.com> skrev i en meddelelse

>..........Med knap 300.000 brugere...

Åbenbart ikke særligt tilfredse?

> Tilbage til Inventor kontra SolidWorks. Sjovt nok nævner SW at der
> mangler bl.a. supplerende 3.parts løsninger til Inventor

Øhhh, hvor var det liiiige du så ordet "mangler" ? jeg tillod mig at nævne
SolidWorks´ omfattende net af Solution Partners, skrev da ikke noget om at
det manglede ved Inventor, vel? Men hvor mange er der til Imitator, undskyld
Inventor?

> Hvis vi kigger på det oprindelige spørgsmål.....

Ja prøv det.

Prøv også at svare på det om de store problemer I har haft med
pladeudfoldning.
Hvorfor overhører du dette fuldstændigt?

"Patrick de Stobbeleir" <pdsa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Claus Frølund,
>
> Jeg har lige vist en meget habil SW bruger ...

Hvilken version SolidWorks kører han med ? 95?

> ......hvad Inventor R4 kan

Hvorfor taler I altid om hvad kommende versioner kan?
Er det erkendelse af at det nuværende ikke er godt nok?

> Ingen tvivl om at SW et et stærkt produkt

Nemlig

> Samtidig findes der et suverænt tillægs produkt SPI SheetMetal til både
> Autocad og MDT.

Det skal man jo ikke betale ekstra for i SolidWorks!!!

> ......i både SW og Inventor skal der konstrueres disse "åbninger"

Sikke noget vrøvl. Det skal man ikke i SolidWorks 2000. (måske i tidligere
omtalte ver. 95)

> PS Er der en der kan give mig en ide om hvad der gør SW til et stærkt
> tyndplade værktøj?

F.eks. at SolidWorks kan hvad du skriver at det ikke kan.......

Med venlig hilsen
En tidligere Autodeskbruger, som nu har set lyset....

Fra : Patrick de Stobbelei~

Dato : 18-12-00 00:06

Kære SW

"Religion" er desværre skyld i mange krige og misforståelser, jeg vælger
derfor at trække mig ud af denne diskussion.

Med venlig hilsen
Patrick de Stobbeleir

Fra : SW

Dato : 18-12-00 07:16

> [...]
>
> "Religion" er desværre skyld i mange krige og misforståelser, jeg vælger
> derfor at trække mig ud af denne diskussion.

Det er det jo nok!!!!!

Fra : TIA

Dato : 22-12-00 08:14

Her er lige sidste nyt: Se NG: dk.binaer, Inventor4

Glædelig jul