Ude eller inde??
Fra : Christian Jonassen

Dato : 10-08-02 13:18

Hej gruppe!
Jeg har ført haft spørgsmål ang. at lukke vores to indekatte ud, til trods
for at vi bor i lejlighed i det nordlige Århus. Der er indtil flere katte i
gården, men endnu har nerverne ikke været til at lukke dem ud.

Jeg begyndte så at have dem ud i en sele, hvilket de nu er glade for og de
kommer nærmest væltende når de hører posen med katteseler bliver fundet
frem. Nu er problemet bare, at det jo ikke er hver dag man lige har tid til
at tilbringe 1 time ude i gården, kattene plejer at have en lang line på.
Derfor har jeg jo nok selv givet dem et behov for at komme ud nu, især den
ene gør ALT for at komme ud, prøver nærmest selv at løfte krogen af vinduet
så der er åben. Jeg ved simpelthen ikke om jeg skal prøve at lukke dem ud,
jeg har forsøgt bare at lade dem gå rundt med selen og linen løst hængende,
forstået på den måde at de ikke er bundet fast til noget og det er gået ok.
Men jeg ved ikke hvor langt de vil løbe væk og om de er kloge nok til at
holde sig væk fra vejen, Trøjborgvej. Men som sagt er den ene ved at være
ret belastende, det er en halvstor hunkat på 6 kg og den har det varmt her i
lejligheden og miauver kosntant for at få lov til at komme ud.. Det er svært
at holde ud at se og høre på, så jeg var næsten klar til at forsøge, men nu
har jeg jo læst indlægget med Buster´s skæbne og det gjorde indtryk..

Gode råd, tak )
Christian

Fra : Elwarth

Dato : 10-08-02 14:32

Hej Christian

Det er helt op til dine egne nerver, om du vil tage chancen og lukke dem ud.
Jeg turde nok ikke, men mine forældre har en kat til at gå ude, og de bor
lige ud til en meget trafikeret vej, men den holder katten sig
tilsyneladende fra.
Men uanset hvor og hvordan man bor, skal man altid huske, at risikoen er der
for, at de ikke kommer hjem igen. Det må man så gøre op med sig selv, om man
kan leve med.

Venligst
Dorthe

Fra : Mulle

Dato : 10-08-02 16:02

Hej Christian
Valget er naturligvis dit, men du spørger, og jeg giver dig så min mening:

Hold dem inde og brug sele når i går ud, altså som du gør lige nu.
Man kan sige det er synd for katte, at de ikke kommer ud i naturen i fri
dressur, men det èr altså mere synd at de bliver lemlæstede/kørt over.

Jeg har selv indekatte, og af og til stikker èn af dem af (de er rasende
hurtige*suk*) ...mit hjerte sidder helt oppe i halsen indtil han/hun kommer
hjem igen (bor 100m fra en indfaldsvej til byen)

Men det èr et dilemma, - jeg har valgt, at de må leve i deres "guldbur"
(75m2 lejlighed og 24m2 kattegård)
men til gengæld har de et trygt og sikkert liv (det aner de naturligvis ikke
en dyt om, men whatever)

Hvis du vælger at lade dem løbe ud, vil jeg anbefale dig halsbånd med
reflekser, kattetegn med navn og adresse, og måske overveje at få den
chippet.

Ifølge min dyrlæge har Vejvæsnet ikke pligt til at "tage sig af et påkørt,
dødt dyr", de bliver smidt direkte i en affaldssæk og smidt på lossepladsen.
Har talt med Vejvæsnet, der siger at de plejer at se efter om katten er
øremærket....
Falck tager sig kun af pålørte dyr, der ikke er døde, blot til orientering.

I Vordingborg kommune optager Politiet ikke rapport om forsvundne/fundne
katte, alle andre dyr pånær katte....hvilke har undret mig meget, men sådan
èr reglerne ifgl. den Vagthavende.

Så hvis èn af mine katte bliver væk, er chancen for at finde ud af hvad der
er sket, usandsynlig lille. Den vil sikkert ende på lossepladsen.....

Af disse grunde lever Frede, Miver og MissRosa som 3 forholdsvis lykkelige
indekatte :)

Håber du kan bruge mine erfaringer/råd, på den ene eller anden måde...

Mange hilsner fra Heidi

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html

Fra : Christian Jonassen

Dato : 10-08-02 16:37

Jo,tak for svaret, jeg kan sagtens bruge det til noget. Beslutningen er ikke
taget endnu, men jeg kan kun sige det er hårdt at se Berta med bedende øjne
stå og strække sig op af altandøren og "skrige" )

Christian

Mulle <@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d552adf$0$88385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Sander

Dato : 10-08-02 18:09

> [...]
øjne
> stå og strække sig op af altandøren og "skrige" )

Hejsa !

Vi har selv haft 3 katte, der led samme skæbne, som Buster. Det var ikke en
befærdigede vej, vi boede ved på det tidspunkt. Folk kørte bare for stærkt
og når man konfronterede dem, var holdningen: Vi gider ikke bremse for en
kat. : (

Vi bor nu på 2. sal i Århus, og har igen fået kat. Han var en 12 uger gammel
udekat, men det er slut nu. Selvom missen gerne vil ud og det kan være
ulideligt varmt herinde, lige for tiden, så synes jeg, at der er en stor
sikkerhed i, at han er inde og vi ved, hvor vi har ham. ( Næsten ).

Han skal også øretatoveres om et par måneder. Bare for en sikkerheds skyld.

Jeg synes den metode du bruger nu, er den bedste. Det gør alt for ondt at
miste en kat, på den anden måde. De mister livet, helt uden grund, bare
fordi, folk ikke gider køre forsvarligt. Eller også forsvinder missen, bare
en dag og så kan man bekymre sig om, hvad der er sket med den. Det er ligeså
slemt, omend værre.

Bare lige et par tanker herfra...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-08-02 20:01

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

.. Folk kørte bare for stærkt
> og når man konfronterede dem, var holdningen: Vi gider ikke bremse for en
> kat. : (

Man MÅ faktisk ikke bremse for en kat, hvis man dermed kan blive årsag til
færdselsuheld (fx at en bagvedkørende kører op i en). I så fald får man
hele skylden (og erstatningsansvaret). En hund må man derimod godt bremse
for, for den har en ansvarsforsikring - men hvis man ikke finder hunden
bagefter og opsporer ejeren, hænger man vist alligevel på udgifterne.

Til gengæld må man naturligvis godt overholde hastighedsgrænserne, men det
kan det jo desværre tit knibe med.
------
Mine gamle katte (burmesere) har altid været gode til at holde sig i egen
have, og er de fulgt med ud på vejen, så gemmer de sig under en hæk, så
snart der kommer en bil. Men de nye skovkatte, som helt bestemt skulle være
udekatte, har jeg heller ikke haft nerver til at slippe ud endnu.
Kunne jer der har udekatte ikke tage og berette lidt om, hvordan det gik, da
I slap jeres katte løs?

Mvh. Else.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-08-02 20:15

"Else Gyldenkærne" wrote:

> [...]
> færdselsuheld (fx at en bagvedkørende kører op i en). I så fald får man

Hvordan hænger det sammen?
Hvis du normalt kører ud af en vej og bliver nød til at lave en kraftig
opbremsning (kan jo være pga så meget andet end et dyr) og den
bagvedkørende
kører op i dig, så er det da den bagvedkørende der får skylden fordi
han ikke har holdt tilpas bremseafstand.

Eller er der noget jeg helt har misforstået?

/Robert

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 10-08-02 20:42

Jeg _tror_ nok, at der skelnes mellem, om der er en årsag til
opbremsningen - og en kat regnes så i den forbindelse ikke som tilstrækkelig
årsag. Men jeg har det altså ikke på skrift, har hørt noget om det i
Trafikradio, og vist også i forbindelse med at jeg tog kørekort.

Mvh. Else.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-08-02 21:07

"Else Gyldenkærne" wrote:

> [...]
> årsag. Men jeg har det altså ikke på skrift, har hørt noget om det i
> Trafikradio, og vist også i forbindelse med at jeg tog kørekort.

Det virker da bare lidt mærkeligt at reglen om bremseafstand træder ud
af kraft alt efter hvilken forhindring der får den forankørende til at
bremse.
Enten holder man afstand eller også gør man ikke.

/Robert

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-08-02 21:23

> [...]
> bremse.
> Enten holder man afstand eller også gør man ikke.

Nah, ikke helt...

Jeg mener, hvis jeg kommer kørende ud af en landevej med de tilladte 80 i
timen, og selvom jeg har god afstand til den forankørende, så må den
forankørende altså ikke bare "hakke bremsen" for ingenting, og så satse på,
at jeg får stoppet... Det er jo tit, at man lige rører bremsen for at tage
lidt fart af i fx et sving eller lignende - og det kan de bagvedkørende
sagtens "rette ind efter", en anden ting er at stå på bremsepedalen for at
forhindre at køre en fugl (eller kat) ned.

Og sådan set er det jo også "ligemeget" med material skade - men hvad nu
hvis den bagvedkørende, for at undvige kollision, trak over i den
modkørendes vejbane og blev "splattet" ud selv... Selvom mine katte
naturligvis ikke kan gøres op i hverken penge eller noget andet, så er de
trods alt "mindre værd" end et menneskeliv.

Men bortset fra det, så har dette nok udviklet sig mere til en juridisk
diskussion angående tolkning af færdselsloven (som i øvrigt findes her:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0071229.htm - det fremgår i øvrigt af
§ 41, stk. 3, at "Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved
uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
bremse".

Mvh. Camilla

Fra : Sander

Dato : 10-08-02 20:14

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> for, for den har en ansvarsforsikring - men hvis man ikke finder hunden
> bagefter og opsporer ejeren, hænger man vist alligevel på udgifterne.

Nej, det ved jeg godt, at man ikke må, men hvis der ikke er nogen bagved en,
kan man da godt bremse. Det har jeg da selv gjort. ( Også for fugle ) Jeg
vil da ikke køre en kat ned, bare fordi det er tilladt......Det der generer
mig er folks holdning, med at det er bare en kat og det er tilladt, at bare
køre den ned og dermed gøre dens liv værdiløs....(Selvfølgelig kan man også
være uheldig).
Selvfølgelig skal man ikke bremse, hvis det er til fare for sig selv eller
andre. Men når man drøner afsted igennem, en øde landsbyvej, behøves man
ikke at "sigte" efter katten. Om natten (hvor vores katte mistede livet ),
lyser kattens øjne jo langt væk, så man kan, som regel se dem.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : LC

Dato : 10-08-02 22:37

On Sat, 10 Aug 2002 21:00:48 +0200, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@post.tele.dk> wrote:

snip

>Kunne jer der har udekatte ikke tage og berette lidt om, hvordan det gik, da
>I slap jeres katte løs?
>
>Mvh. Else.

Hej Christian og hej til gruppen.

Jeg har fulgt mange indlæg med stor glæde (til tider med sorg og
medfølelse )
Jeg har skrevet en gang før for at fortælle om mine oplevelser med
dyrlæge Breth da Mudde (Rudolf ) skulle kastreres .
Vi hentede Mudde 2. juledag og siden har han kun været til stor stor
glæde for min mand og mig.Han sov hos mig om natten ,helst i arm, mens
motoren kørte for fulde omdrejninger spin spin.
Han var altid klar til leg og hygge. Åh hvor jeg savner ham !!
Vi købte sele .klatrestativ og mange legesager . Han skulle være
indekat . Efter et stykke tid syntes vi som dig Christian at det var
synd for Mudde ,han ville så gerne ud . Vi bor i hus med stor grund
(på blind vej ) lidt væk fra andre veje og gader .
Alt gik godt Mudde gik ud om morgenen , han var næsten altid inde når
vi kom hjem fra arbejde ellers gik der max 15 min. så var han der .
I lørdags d. 3-8 skulle vi møde kl. 6 Mudde stod op sammen med mig som
sædvanlig ,fik morgenmad og gik ud og siden har vi ikke set ham . Han
har været hjemme for der lå en mus på køkkengulvet da vi kom hjem.
Vi har efterlyst ham , vi har kørt,cyklet gået rundt alle mulige og
umulige steder ,men han er som sunket i jorden.
Vores råd til dig Christian er, lad IKKE din kat blive udekat det er
alt for farligt .
Ingen der ikke har prøvet det kan forestille sig hvordan det er ikke
at vide hvad der er sket sin lille mis , man forestiller sig det
værste og er fuld af selvbebrejdelse , Jeg glemmer det aldrig nogen
sinde.
Det har taget lang tid at skrive dette for tårene presser sig hele
tiden på ,jeg er så ked af at jeg ikke ved hvad der er sket ham.

Mange hilsner fra Lisbeth.

Fra : Kate

Dato : 11-08-02 01:48

LC <likusuka@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Det har taget lang tid at skrive dette for tårene presser sig hele
> tiden på ,jeg er så ked af at jeg ikke ved hvad der er sket ham.

Hej Lisbeth

Åh hvor jeg håber Mudde kommer hjem igen, at han bare er på en
strejftur. Du har helt ret. At miste en kat er slemt, ikke at vide dens
skæbne er værre. Jeg mistede min sidste udekat for 10 år siden, tænk
engang at det er så længe siden, han var kun en stor killing og ikke
gammel nok til at være kastreret og derfor heller ikke øremærket. Om
han blev stjålen, fordi han var venligheden selv og tillidsfuld, eller
om han døde ved jeg ikke, men jeg glemmer ham aldrig og hver gang nogen
mister en udekat kommer jeg til at tænke på ham igen.
Han, og Johans tæv af en lokal territoieejer, gjorde at jeg aldrig vil
ha' fritløbende katte igen, det er simpelthen for hårdt.

Kate

Fra : Katrine Nederby

Dato : 10-08-02 21:04

"Christian Jonassen" skrev:

> [...]
øjne
> stå og strække sig op af altandøren og "skrige" )

Hej Christian.

Jeg ved præcis, hvordan det er at se en kat have det på den måde

Jeg ved godt, at mange her i gruppen bruger at gå ud med deres kat i snor,
men jeg fraråder det altid, med mindre man er indstillet på (har tid og
overskud til) at leve op til den _store_ forpligtelse det medfører. Jeg har
selv meget dårlige erfaringer med metoden, idet jeg tidligere havde en
hankastrat (hellig birma), som jeg begyndte (dagligt) at tage med på småture
i det grønne. Han elskede turene, men resultatet blev i længden en kat, som
var meget rastløs og frustreret over begrænsningerne ved at være indekat. Et
kvarter efter vi var kommet ind fra en time lang tur, begyndte han at vandre
frem og tilbage og skrabe på min hoveddør. Det var synd for både katten
selv, mine øvrige katte og mig. Jeg er meget imod, at katte skal rende frit
og kunne slet ikke drømme om at lukke dem ud her, hvor jeg bor (v.
Viborgvej/Ringvejen også i Århus). Men katten trivedes ikke, og jeg valgte
til sidst at finde ham et nyt hjem i mere "sikre" omgivelser (dvs. udenfor
Århus) og dermed muligheden for et udeliv. Det lykkedes mig ikke at finde
ham et hjem med en indhegnet have, men det næstbedste: Et liv som fritgående
hos en familie, der i alle andre aspekter passede perfekt til netop denne
kat. De har endda kattelem, så han kan komme og gå som det passer ham, og
jeg har aldrig set ham så harmonisk som han er nu

Med andre ord, så har jeg stor forståelse for den situation, I er havnet i,
men jeg mener under ingen omstændigheder, du bør lade en kat rende frit,
hvor du bor. Det ville være at spille hasard med dens liv. Du skal ikke
alene gøre op med dig selv, om du er villig til at leve med frygten for at
de dør/forsvinder sporløst, men også overveje om du vil byde dine katte at
leve med den risiko; En fritgående kat lever ikke alene med risikoen for at
blive påkørt, men også risikoen for at blive smittet med uhelbredelige
sygdomme eller risikoen for at rende ind i mennesker, der er knapt så glade
for katte eller risikoen for at blive lukket inde eller stjålet eller.......
Desuden bør du tage hensyn til dine omgivelser og bl.a. overveje om du vil
byde billisterne på Trøjborgvej risikoen for at påkøre din kat (De fleste af
os har det trods alt forfærdeligt med at påkøre et dyr).
Jeg kan fortælle, at vi derhjemme i løbet af min barndom havde ialt 9
fritgående katte. Af dem "overlevede" kun de 4. Af de øvrige blev 2 dræbt i
trafikken, 2 forsvandt sporløst og 1 blev dræbt af en fremmed hund. Og det
var endda laaangt ude på landet. Derfor er ingen af mine katte idag
fritgående, og de bliver det heller aldrig. Hvis jeg valgte at lukke dem ud,
ville det jo (iflg. min helt egen personlige statistik) svare til, at jeg
bevidst valgte at lade tre af dem dø/forsvinde (jeg har fem ialt). -Og det
får ikke ti vilde heste mig til

Har vi ikke tidligere "snakket om" muligheden for at sikre jeres
altan? -Måske ville det være nok for Berta hvis bare hun kunne komme ud på
den? Jeg har selv fem indekatte, som er fuldt ud tilfredse med kun at leve
det udeliv altanen kan tilbyde. Men de har heller aldrig prøvet andet.

Mht. varmen i lejligheden: Hvad gør du for at lufte ud/lave gennemtræk? Du
kan meget nemt lave nogle rammer af træ påsat hønsenet/fluenet og sætte dem
for et par vinduer, så der kan komme lidt mere luft ind, uden du risikerer
at misserne smutter ud Flere her i gruppen har vist billeder af, hvordan
det kan se ud

Og hvordan er lejligheden i øvrigt indrettet set fra et kattesynspunkt
(legetøj, huler, klatremiljøer, muligheder for at bevæge sig i højderne
osv.). -Måske kan du drage nytte af min artikel "Kat i Lejlighed" her:
http://pandoras_burmese.tripod.com/Burmeser/id10.html

Hvis ikke det er muligt at gøre Berta tilfreds med en tilværelse som
indekat, bør du måske finde hende et hjem, hvor mulighederne for et udeliv
er bedre (allerbedst selvfølgelig m. løbegård eller indhegnet have). Ved
godt det lyder ret negativt, men jeg mener som sagt ikke, du gør din kat
nogen tjenester ved at lade den rende løs på Trøjborg.

Mange hilsner
Katrine,
som nu har kogt vand til den store guldmedalje (pga.
colibakterie-forureningen i nord-Århus) og er spændt på, hvordan det ser ud
med arbejdet på mandag (Min arbejdsplads ligger i det ramte område og bruger
meget vand i produktionen (fødevarer)). Kattene har selvfølgelig også fået
kogt afkølet vand, men ved nogen alligevel, hvordan de vil reagere på en
evt. colibakterie infektion; -Vi har jo muligvis drukket det i et par dage?

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-08-02 10:55

"Katrine Nederby" <katnederby@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kogt afkølet vand, men ved nogen alligevel, hvordan de vil reagere på en
> evt. colibakterie infektion; -Vi har jo muligvis drukket det i et par

Hej Katrine

Vi bor tilsyneladende ikke så langt fra dig og dermed også i det område hvor
vandet er forurenet.
Jeg har også tænkt på at vi måske har haft dette forurenede vand i nogen tid
før advarslen kom ud. Så vidt jeg ved er forureningen ikke så stor og dermed
vil det formentlig kun være "svage" individer som vil udvikle sygdom. Dette
vil som regel vise sig som "turistmave" også hos kattene, altså mest som
diarré og sommetider opkastninger. Jeg har indtil videre ikke set at nogle
af mine katte har haft dette og her til morgen fik vi købt en masse
kildevand, så jeg håber vi slipper.

Danielle Villefrance
Ailuro's Maine Coons
www.ailuro.dk

"If man could be crossed with the cat,
it would improve man but deteriorate the cat."
Mark Twain

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-08-02 17:38

Spørgsmålet er om politiet ikke overtræder loven, når de ikke tager katte
alvorligt.

Du skriver at katte er de eneste dyr de ikke tager sig af, vil det sige at
de tager sig af en kanariefugl???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mulle

Dato : 10-08-02 21:05

Det var den besked jeg fik, da jeg ville melde mig kat bortløbet, om det
juridisk holder vand, aner jeg ikke, måske der er en jurist i denne gruppe??

Ihvertflad nægtede de at optage rapport, og først efter en del
parlamenteren, henviste de mig til Kommunen/Vejvæsnet. Vejvæsnet påstod
faktisk at de holdt lidt styr på hvad de sådan gik og samlede op, ...en
lille tørst.

Til gengæld kontaktede jeg Falck, men her påstod man at man ikke engang
tjekker øremærker, hvis de finder en død kat!!!

Katte er vist rigtigt dårligt stillet...

(min kat kom helskindet hjem efter 4 dage på færden, det havde jeg faktisk
allerede fået atvide af en clair voyant efter 2 dages fortvivelse...tror det
eller lad vær!)

Hilsen Heidi (Mulle)