/ Forside / Teknologi / Udvikling / ASP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ASP
#NavnPoint
smorch 9259
Harlekin 1866
molokyle 1040
Steffanst.. 758
gandalf 657
smilly 564
gibson 560
cumano 530
MouseKeep.. 480
10  Random 410
Subdomæne, hvordan ?
Fra : JN


Dato : 10-08-02 13:13

Kan man selv lave subdomæner, hvis man har ASP og MS-access til rådighed

- har kigget på Netcoders.dk uden at blive meget klogere...


mvh Jakob



 
 
Lars Hoffmann (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 10-08-02 15:25

JN escribió / skrev

> Kan man selv lave subdomæner, hvis man har ASP og MS-access til
> rådighed

Subdomæner er ikke afhængige af hvilke serversidesprog du har
installeret, men derimod opsætningen af DNS serveren.
Med venlih hilsen
Lars Hoffmann

Anders Lund (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 10-08-02 14:32

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse
news:aj30mq$f9k$1@newsreader.mailgate.org...
> Subdomæner er ikke afhængige af hvilke serversidesprog du har
> installeret, men derimod opsætningen af DNS serveren.


Men det er alligevel muligt at lave noget der ligner, ved at bruge en af
servervariablerne til at tjekke hvilken adresse brugeren er landet på og
derefter sende brugeren vidre. Det kræver dog at udbyeren giver mulighed
for * alias. Har desværre ikke lige noget kode, men der er altså muligt.

--
Mvh
Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!



SumSum (10-08-2002)
Kommentar
Fra : SumSum


Dato : 10-08-02 16:44

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5515dc$0$51595$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse
> news:aj30mq$f9k$1@newsreader.mailgate.org...
> > Subdomæner er ikke afhængige af hvilke serversidesprog du har
> > installeret, men derimod opsætningen af DNS serveren.
>
>
> Men det er alligevel muligt at lave noget der ligner, ved at bruge en af
> servervariablerne til at tjekke hvilken adresse brugeren er landet på og
> derefter sende brugeren vidre. Det kræver dog at udbyeren giver mulighed
> for * alias. Har desværre ikke lige noget kode, men der er altså muligt.

Hvis domænet hedder test.dk, kan man skrive hp.test.dk for at komme til hp
mappen. Hvis man skriver hejsa.test.dk, udskriver siden bare hejsa. Jeg ved
ikke om det er det du søger, men jeg bruger det selv på mit site. Filen skal
hedde default.asp, så uanset hvad der står foran test.dk, så hentes denne
side først og sender dig videre eller udskriver at den ikke kender siden.

<%@Language=VBSCript%>
<%
option explicit
dim strURL
strURL = request.servervariables("http_host")
strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
select case strURL
case "test.dk"
response.redirect "index.html"
case "hp"
response.redirect "hp/"
case else
response.write "Siden " & strURL & " findes ikke..."
end select
%>

Hilsen
SumSum


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.380 / Virus Database: 213 - Release Date: 24-07-2002



Jakob Møbjerg Nielse~ (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 10-08-02 17:34

SumSum wrote:
> <%@Language=VBSCript%>
> <%
> option explicit
> dim strURL
> strURL = request.servervariables("http_host")
> strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
> select case strURL
> case "test.dk"
> response.redirect "index.html"
> case "hp"
> response.redirect "hp/"
> case else
> response.write "Siden " & strURL & " findes ikke..."
> end select
> %>

Det er bare en lille ting, men jeg ville nok foretrække:
<%@Language=VBSCript%>
<%
option explicit
dim strURL
strURL = request.servervariables("http_host")
strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
select case strURL
case "hp"
response.redirect "hp/"
case else
response.redirect "index.html"
end select
%>

PS: Der er en lille torsk i din øverste case.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man
Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.



SumSum (10-08-2002)
Kommentar
Fra : SumSum


Dato : 10-08-02 22:56


"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse
news:aj3f86$bbi$1@sunsite.dk...
> SumSum wrote:
> > <%@Language=VBSCript%>
> > <%
> > option explicit
> > dim strURL
> > strURL = request.servervariables("http_host")
> > strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
> > select case strURL
> > case "test.dk"
> > response.redirect "index.html"
> > case "hp"
> > response.redirect "hp/"
> > case else
> > response.write "Siden " & strURL & " findes ikke..."
> > end select
> > %>
>
> Det er bare en lille ting, men jeg ville nok foretrække:
> <%@Language=VBSCript%>
> <%
> option explicit
> dim strURL
> strURL = request.servervariables("http_host")
> strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
> select case strURL
> case "hp"
> response.redirect "hp/"
> case else
> response.redirect "index.html"
> end select
> %>

Nu havner man jo på samme side uanset om man indtaster http://test.dk eller
http://hejsa.test.dk
Det var jo ikke meningen.

case "test.dk"
response.redirect "index.html"
tester netop på linket http://test.dk og sender personen til en indexfil,
hvor http://ukendt.test.dk ikke skal til indexfilen, men mødes med en besked
om at siden ikke findes

> PS: Der er en lille torsk i din øverste case.

Hvilken?

SumSum


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.380 / Virus Database: 213 - Release Date: 24-07-2002



Jakob Møbjerg Nielse~ (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 10-08-02 23:07

SumSum wrote:
> Nu havner man jo på samme side uanset om man indtaster http://test.dk
> eller http://hejsa.test.dk
> Det var jo ikke meningen.

Det er sådan jeg kan lide det

>> PS: Der er en lille torsk i din øverste case.
>
> Hvilken?

strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
select case strURL
case "test.dk"
response.redirect "index.html"

Den går kun, hvis URL'en er test.dk.test.dk. Du skal teste på "".

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man
Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.



Jakob Møbjerg Nielse~ (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 10-08-02 23:08

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:
> strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")

Og først nu lægger jeg mærke til punktummet. Bare glem hvad jeg skrev


--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man
Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.



SumSum (10-08-2002)
Kommentar
Fra : SumSum


Dato : 10-08-02 23:13

"Jakob Møbjerg Nielsen" skrev i en meddelelse
> > strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
>
> Og først nu lægger jeg mærke til punktummet. Bare glem hvad jeg skrev
>

Jubii. Jeg har overgået en datalog

Hilsen
SumSum

> Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
> jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
> http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man
> Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.

P.S. Er det svært at finde et godt job som programmør i dag? Det er længe
siden jeg har været indenfor det fag, så jeg har mistet fornemmelsen


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.380 / Virus Database: 213 - Release Date: 25-07-2002



Jakob Andersen (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 10-08-02 23:30

"SumSum" <motor30@hotmail.com> wrote
> P.S. Er det svært at finde et godt job som programmør i dag?
> Det er længe siden jeg har været indenfor det fag,
> så jeg har mistet fornemmelsen

Nej, det er det ikke generelt. Men hvis man som min navnebror gerne vil have
noget i Nordjylland er det straks mere udfordrende da de potentielle
ansættelsessteder går konkurs på stribe.

PS: Jakob jeg holder pr. 1. September i mit nuværende job, hvis du er
interreseret kan jeg godt lægge et godt ord ind.

--
Jakob Andersen



Jakob Møbjerg Nielse~ (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 11-08-02 17:51

Jakob Andersen wrote:
> PS: Jakob jeg holder pr. 1. September i mit nuværende job, hvis du er
> interreseret kan jeg godt lægge et godt ord ind.

Hvor er det henne? Jeg er højst sandsynligt *meget* interesseret, for
jeg er ved at løbe tør for penge

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man
Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.



Jakob Møbjerg Nielse~ (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Møbjerg Nielse~


Dato : 11-08-02 17:58

SumSum wrote:
> Jubii. Jeg har overgået en datalog

Tjaa, tjoo... datalogistuderende

> P.S. Er det svært at finde et godt job som programmør i dag? Det er
> længe siden jeg har været indenfor det fag, så jeg har mistet
> fornemmelsen

Ja, i Nordjylland er det. Samtlige gode jobs (i hvert fald på
onlinedatabaserne), ligger i Kbh. og Århus. Men det er nok fordi jeg
ikke gider at være Navision udvikler, dem er der nemlig mangel på

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."
http://www.jakobnielsen.dk/ | -- Terry Pratchett, Reaper Man
Jeg søger et fuldtidsjob som programmør. Tag et kig på hjemmesiden.



JN (10-08-2002)
Kommentar
Fra : JN


Dato : 10-08-02 19:35

Det jeg søger er, at jeg fx har mitdomæne.dk, men at jeg ønsker at fx en
kammerat skal komme frem til ligepræcis hans side ved at trykke
kammerat.mitdomæne.dk, så at sidstnævnte URL blot fungerer som en
re-direct/URL-forkorter.

Kan man det ??


> Hvis domænet hedder test.dk, kan man skrive hp.test.dk for at komme til hp
> mappen. Hvis man skriver hejsa.test.dk, udskriver siden bare hejsa. Jeg
ved
> ikke om det er det du søger, men jeg bruger det selv på mit site. Filen
skal
> hedde default.asp, så uanset hvad der står foran test.dk, så hentes denne
> side først og sender dig videre eller udskriver at den ikke kender siden.
>
> <%@Language=VBSCript%>
> <%
> option explicit
> dim strURL
> strURL = request.servervariables("http_host")
> strURL = Replace(strURL, ".test.dk", "")
> select case strURL
> case "test.dk"
> response.redirect "index.html"
> case "hp"
> response.redirect "hp/"
> case else
> response.write "Siden " & strURL & " findes ikke..."
> end select
> %>
>
> Hilsen
> SumSum
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.380 / Virus Database: 213 - Release Date: 24-07-2002
>
>



Anders Lund (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 10-08-02 20:46

"JN" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
news:k1d59.8976$G3.1342675@news010.worldonline.dk...
> Det jeg søger er, at jeg fx har mitdomæne.dk, men at jeg ønsker at fx en
> kammerat skal komme frem til ligepræcis hans side ved at trykke
> kammerat.mitdomæne.dk, så at sidstnævnte URL blot fungerer som en
> re-direct/URL-forkorter.
>
> Kan man det ??


Det kan det script der lige er belbet sendt dig.

<%@Language=VBSCript%>
<%
option explicit
dim strURL
strURL = request.servervariables("http_host")
strURL = Replace(strURL, ".mitdomæne.dk", "")
select case strURL

case "www"
response.redirect "forside.asp" '<-- Din forside

case "kammerat" '<-- her skriver du bare
"subdomænet"
response.redirect "http://www.mitdomæne.dk/kammerat" <-- Siden der skal
sendes vidre til

case else
response.write "Siden " & strURL & " findes ikke..."
end select
%>


--
Mvh
Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!



SumSum (10-08-2002)
Kommentar
Fra : SumSum


Dato : 10-08-02 23:00

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> skrev i en meddelelse
news:3d556d5a$0$43962$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> <%@Language=VBSCript%>
> <%
> option explicit
> dim strURL
> strURL = request.servervariables("http_host")
> strURL = Replace(strURL, ".mitdomæne.dk", "")
> select case strURL
>
> case "www"
> response.redirect "forside.asp" '<-- Din forside

Virker ikke. Der skal stå case "mitdomæne.dk", da http_host indeholder
"mitdomæne.dk", hvis der indtastes http://mitdomæne.dk" Det er derfor
jeg erstatter .mitdomæne.dk og ikke mitdomæne.dk i replace sætningen

Hilsen
SumSum


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.380 / Virus Database: 213 - Release Date: 25-07-2002



Anders Lund (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 11-08-02 00:07

"SumSum" <motor30@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d558d20$0$14333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Virker ikke. Der skal stå case "mitdomæne.dk", da http_host indeholder
> "mitdomæne.dk", hvis der indtastes http://mitdomæne.dk" Det er derfor
> jeg erstatter .mitdomæne.dk og ikke mitdomæne.dk i replace sætningen

Enig, men hjemmeside ligger normalt på www subdomænet. Jeg anser det som god
skik at bruge www til hjemmesider. På den måde kan man se hvad man går ind
på. Fx ville jeg holde mig lidt skeptisk til links der peger på
ftp.etellerandet.dk eller mail.etellerandet.dk da det jo giver et billeder
af noget andet end en webside. Bottomline: brug www til websider, så undgås
forvirring.



--
Mvh
Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!



Jakob Andersen (11-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 11-08-02 10:18

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote
> Enig, men hjemmeside ligger normalt på www subdomænet. Jeg anser det som
god
> skik at bruge www til hjemmesider.

<http://fuckwww.dk>

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt



e-SKape (12-08-2002)
Kommentar
Fra : e-SKape


Dato : 12-08-02 14:47


"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> skrev i en meddelelse
news:3d559c84$0$43954$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Enig, men hjemmeside ligger normalt på www subdomænet. Jeg anser det som
god
> skik at bruge www til hjemmesider. På den måde kan man se hvad man går ind
> på. Fx ville jeg holde mig lidt skeptisk til links der peger på
> ftp.etellerandet.dk eller mail.etellerandet.dk da det jo giver et billeder
> af noget andet end en webside. Bottomline: brug www til websider, så
undgås
> forvirring.

Hvorfor hunden skal vi stakkels brugere dog skrive de 4 tegn extra, hvis vi
kan undgå det???
Hvis der står http://dyndns.dk ville jeg ret hurtigt skyde på at det var en
webside...
Og hvis det nu var en mail-server, hvad så? Hvor ville man komme hen?
og hvis det var en ftpserver, så ville man jo bare ryge ind på en
ftp-server... så ku man jo kigge lidt rundt der så.

Et eks. på en der konsekvent bruger http://domæne.dk som default url til
webserveren. Og hvis man skriver www. foran, bliver man redirectet til
domæne.dk:

http://dyndns.dk <--- Mit "gratis-domæne"

Og ja, som en anden skriver: http://fuckwww.dk

//e-SKape



JN (13-08-2002)
Kommentar
Fra : JN


Dato : 13-08-02 12:03

Men hvor skal jeg placere scriptet - på min forside (index.html) eller hva'
?


Jakob


"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> skrev i en meddelelse
news:3d559c84$0$43954$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "SumSum" <motor30@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3d558d20$0$14333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Virker ikke. Der skal stå case "mitdomæne.dk", da http_host indeholder
> > "mitdomæne.dk", hvis der indtastes http://mitdomæne.dk" Det er
derfor
> > jeg erstatter .mitdomæne.dk og ikke mitdomæne.dk i replace sætningen
>
> Enig, men hjemmeside ligger normalt på www subdomænet. Jeg anser det som
god
> skik at bruge www til hjemmesider. På den måde kan man se hvad man går ind
> på. Fx ville jeg holde mig lidt skeptisk til links der peger på
> ftp.etellerandet.dk eller mail.etellerandet.dk da det jo giver et billeder
> af noget andet end en webside. Bottomline: brug www til websider, så
undgås
> forvirring.
>
>
>
> --
> Mvh
> Anders Lund
> Anders@zaimGED.dk
> Fjern geden fra min signatur!
>
>



Jakob Andersen (13-08-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 13-08-02 12:12

"JN" <jakob@putandtake.dk> wrote
> Men hvor skal jeg placere scriptet - på min forside (index.html) eller
hva'

Ja på index.asp(eller default.asp), men det kræver som sagt at din udbyder
har sat din DNS op så alle subdomæner peger mod dit domæne altså så
*.domæne.dk peger hen på domæne.dk

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt



e-SKape (13-08-2002)
Kommentar
Fra : e-SKape


Dato : 13-08-02 23:39


"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
news:ajapet$2pm9$1@news.cybercity.dk...
> Ja på index.asp(eller default.asp), men det kræver som sagt at din udbyder
> har sat din DNS op så alle subdomæner peger mod dit domæne altså så
> *.domæne.dk peger hen på domæne.dk

Og det har dyndns.dk medmindre du har valgt "egen navneserver"

//e-SKape



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste