scsi aktiv terminering
Fra : C A

Dato : 10-08-02 12:12

Jeg har et adaptec 19160 scsi kort og 2 IBM harddiske monteret på et kabel.

Ingen af diskene er termineret med jumpere og det er tilsyneladende lige
meget, i hvilken rækkefølge diskene sidder på kablet.

Nu har jeg så hørt at der er noget der hedder en aktiv terminator - og at
det er noget jeg bør bruge. Men systemet kører tilsyneladende fint uden.

Vinder jeg noget ved at investere i en aktiv terminator - og i givet fald
hvilken?

Hilsen CA

Fra : Torben Christensen

Dato : 10-08-02 14:50

"C A" <mail@NOSPAM.se> skrev i en meddelelse

> Ingen af diskene er termineret med jumpere og det er tilsyneladende lige
> meget, i hvilken rækkefølge diskene sidder på kablet.

Hvis det er lvd-diske så sidder termineringen på kablet.

--
Torben

Fra : Peter Olsen

Dato : 11-08-02 21:38

On Sat, 10 Aug 2002 13:12:15 +0200, "C A" <mail@NOSPAM.se> wrote:

> [...]
>
>Vinder jeg noget ved at investere i en aktiv terminator - og i givet fald

Jeg kører med 3 SCSI CD-romer samt en SCSI disk og jeg kører med en
passiv terminator og det fungerer fint. Dog er jeg blevet tilrådet at
køre med en løs terminator der sættes i SCSI-out stikket på det sidste
led i kæden, istedet for at bruge den terminering der er indbygget i
selve SCSI-enheden.

Mit umiddelbare råd er, at købe en passiv terminator.

Petert

Fra : DWM

Dato : 11-08-02 21:53

"Peter Olsen" <peter-olsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selve SCSI-enheden.
>
> Mit umiddelbare råd er, at købe en passiv terminator.

Man kan ikke være sikker på et stabilt signal med en passiv term. pga
af de nye og høje clock frekvenser. Længde på kablet har selvf. også
noget af sige mht det. Jeg siger ikke at man ikke kan bruge en passiv
term men hvis man vil være på den sikre side så køber man en aktiv.
Jeg købte min aktive term hos zitech. Det skal dog siges at det nok ikke
har været den billigste man kan få :)

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-08-02 21:52

C A wrote:

> [...]
> det er noget jeg bør bruge. Men systemet kører tilsyneladende fint uden.

Det med at du ikke terminer med jumper lyder lidt specielt.

Men ellers vil scsiudstyr fabrikeret efter ca 98/99 efter min
erfaring være ret ligeglad med, hvilken terminering der sker.

Men helt uden terminering har jeg aldrig fået det til at virke stabilt.

Men ellers er det kun i specielle tilfælde, du mærker forskellen,
og efter min erfaring er det virker / virker ikke, ikke performance.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-08-02 08:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message
> Men helt uden terminering har jeg aldrig fået det til at virke stabilt.

Min ene PC er termineret på nogle ganske mærkværdige måder (passive
terminatorer midt i kæden). Der foreligger ikke nogen videnskabelig
forklaring på det, men det var eneste måde jeg kunne få SCA-diske til at
spille på min AHA-2842VL.

> Men ellers er det kun i specielle tilfælde, du mærker forskellen,
> og efter min erfaring er det virker / virker ikke, ikke performance.

Det er enten/eller med SCSI. Enten findes diskene eller også gør de ikke -
normalt. Termineringsfejl kan også vise sig efter opstart, feks ved forsøg
på at tilgå visse dele af en disk. Jeg havde en situation hvor en kopiering
(fra en gammel til den der skulle erstatte den) stoppede nøjtagtigt samme
sted hver gang og maskinen simpelthen gik i baglås.
- Årsag: termineringsfejl.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : DWM

Dato : 12-08-02 08:23

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> terminatorer midt i kæden). Der foreligger ikke nogen videnskabelig
> forklaring på det, men det var eneste måde jeg kunne få SCA-diske til at

Det er vel så fordi at der ikke sad noget på de stik før.
DVS enheder på start af kabel - så nogle stik der ikke sad noget på -
og så nogle flere enheder. Hvor langt er dit kabel?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-08-02 13:15

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> wrote in message
> Det er vel så fordi at der ikke sad noget på de stik før.
> DVS enheder på start af kabel - så nogle stik der ikke sad noget på -
> og så nogle flere enheder. Hvor langt er dit kabel?

Skriv det lige om så det er til at forstå.

Fra : DWM

Dato : 12-08-02 23:05

> Skriv det lige om så det er til at forstå.

Læs det igen så kan det være at du forstår det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-08-02 23:52

> Læs det igen så kan det være at du forstår det.

Jeg har læst det mange gange og jeg fatter ikke hoved eller hale i det...

Nå, men... Never to be seen again.

Fra : DWM

Dato : 13-08-02 07:30

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har læst det mange gange og jeg fatter ikke hoved eller hale i det...
>
> Nå, men... Never to be seen again.

Der sidder nogle enheder i starten af kablet på de første par stik (f. eks)
Dernæst sidder der nogle stik som er tomme og derefter er der så igen
enheder i slutningen af kablet. Hvis man har et langt kabel kan det være nødvendigt
at
sætte passive terms på de stik som er ind imellem de enheder for at det bliver
stabilt.

Fra : C A

Dato : 12-08-02 15:25

> Det med at du ikke terminer med jumper lyder lidt specielt.

Ja, det undre egentligt også mig, men termineret er de altså ikke - i hvert
fald ikke på jumperne. Og det er også ligegyldigt i hvilken rækkefølge
diskene sidder på kablet - den starter op og kører uden problemer. På det
andet scsi-kabel har jeg cd-rom og brænder og her skal sidste enhed
termineres for at det kører/starter op.

Og om kablet skulle være termineret ved jeg sgu ikke - men jeg tror det
ikke.
Det ligner bare et almindeligt kabel med mulighed for 5 tilslutninger...

Så: Det hele kører tilsyneladende som det skal - derfor ved jeg ikke om det
kan betale sig at prøve at investere i en aktiv/passiv terminator...

C A

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-08-02 15:50

"C A" <mail@NOSPAM.se> wrote in message
> Så: Det hele kører tilsyneladende som det skal - derfor ved jeg ikke om
det
> kan betale sig at prøve at investere i en aktiv/passiv terminator...

If it works, don't fix it...!