Installation af Gnome 2.0
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 10-08-02 05:22

Hej alle,

jeg har downloadet Gnome 2.0 fra Sunsite (den til SuSE 8.0 of course).
Jeg husker at jeg på Mandrake havde et program der hed urpmi, men det
har jeg ikke på SuSE. Og nok er det mig der garanteret er n00b, men jeg
synes ikke jeg ser en enkelt fil jeg kan launche i Gnome 2.0 RPM'erne,
og så får jeg hele molevitten installeret, alt hvad der nu engang skal
installeres ?

Er der nogen der vil hjælpe mig med at guide mig i den rigtige retning
(eller bare fortælle mig hvad jeg skal gøre ), så jeg kan få den
installeret ? Jeg har downloadet hele svineriet, så ingen pakker
mangler... jeg aner bare ikke hvilke jeg skal installere, med hvilken
kommando osv.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : XoDeus

Dato : 10-08-02 09:17

Jeg kunne også godt tænke mig hvordan man installer gnome 2 på suse 8!

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 11-08-02 01:33

XoDeus wrote:

> Jeg kunne også godt tænke mig hvordan man installer gnome 2 på suse 8!

Hmm, det nærmeste jeg kan komme, er en guide der henvises til fra gnome.org.
Den henviser til Ximian's site, der igen i bund og grund er en
installations-guide til Ximian Desktop. Nu er der bare det at Ximian
Desktop stadig er baseret på Gnome 1.4, og så er vi jo lige vidt.

I Gnome's FAQ er der ikke rigtigt noget der gi'r en ordentlig måde at gøre
det på, med mindre man vist selv kompilerer hele pisset. Hvilket ikke kan
være rigtigt når man kan downloade det hele som RPM'er.

Så findes der også GIG 1.41 og 2.0 (Gnome Installation Guide) af en eller
anden tysker. Igen beskæftiger den sig overhovedet ikke med RPM versionen
af Gnome 2.0, men kun hvordan man gør hvis man selv vil compile hele
molevitten.

Er der ikke EN eller anden venlig sjæl der lige gider at pege i den rigtige
retning ? Der er sgu' da ikke noget at sige til at KDE åbenbart er mere
populært end Gnome med den mangel på information der er omkring den.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Jimmy Selgen

Dato : 13-08-02 09:28

On Sat, 10 Aug 2002 06:21:37 +0200, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> [...]
> synes ikke jeg ser en enkelt fil jeg kan launche i Gnome 2.0 RPM'erne,
> og så får jeg hele molevitten installeret, alt hvad der nu engang skal
tjaaa... jeg ville nok bare køre 'rpm -I *.rpm' i det directory hvor du
har hentet pakkerne til... men sådan er jeg jo ;) ..

ellers er der jo altid muligheden for at bruge Garnome
(http://www.gnome.org/~jdub/garnome)

Jimmy

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-08-02 07:01

Jimmy Selgen wrote:

> tjaaa... jeg ville nok bare køre 'rpm -I *.rpm' i det directory hvor du
> har hentet pakkerne til... men sådan er jeg jo ;) ..

Tjah, det blev også prøvet. Men så bli'r der brokket over dependencies. Jeg
gjorde så det at jeg lavede en rpm -Uvh --force gtk*.rpm *.rpm.

Så blev hele pisset installeret. Sjovt nok, når jeg prøver at logge ind med
Gnome desktop, er det stadig v1.4.

Der er FANDME ikke noget at sige til at Linux ikke er mere populært end det
er i de små hjem når der skal være SÅ meget pis med bare at installere en
skide desktop. Personligt er jeg nået dertil hvor nu gider jeg bare ikke
mere. Så må jeg jo bare nøjes med kun at kende til KDE3. Pisse ærgeligt,
men hvis ikke engang man med bare nogenlunde nemhed kan installere Gnome så
må det jo bare være sådan.

> ellers er der jo altid muligheden for at bruge Garnome
> (http://www.gnome.org/~jdub/garnome)

Se, så er vi igen ude i at hele pisset skal kompileres og hvad ved jeg. Det
er som sådan heller ikke noget egentligt problem. Jeg er bare imod at
skulle gøre det, når nu der findes officielle RPM pakker hvor jeg IKKE
skulle behøve at gøre det.

Så kan I sige hvad I vil, men de her ting ER fandme nemmere i Windows
verdenen. Det kan godt være at der ikke bli'r checket for alle mulige ting,
pis og papir og yada yada, men tingene bli'r fandme da i det mindste gjort
uden alt for meget ballade.

Lortesoftware ! GRRR !

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 07:04

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> writes:

> Så kan I sige hvad I vil, men de her ting ER fandme nemmere i Windows
> verdenen.

Så er Windows operativsystemet for dig. Tak for besøget :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-08-02 07:27

In article <kkadnq6knq.fsf@mimer.null.dk>, thunderbear@bigfoot.com
says...

> Så er Windows operativsystemet for dig. Tak for besøget :)

Nåh ja, undskyld. Jeg havde glemt man ikke må blive frustreret herinde
og på nogen som helst måde komme til at nedgøre Linux.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-02 07:45

Jacob Saaby Nielsen <jay@dontspamme.kode-fu.net> writes:

> Nåh ja, undskyld. Jeg havde glemt man ikke må blive frustreret herinde
> og på nogen som helst måde komme til at nedgøre Linux.

Okke jo. Du må meget gerne nedgøre det, og håne det og i det hele
taget være utilfreds og muggen, bare du er det i en sober tone (og her
haltede den vist lidt).

Men dine problemer taget i betragtning og din indstilling til tingene,
er Windows nok operativsystemet for dig.

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-08-02 07:55

In article <kk65ye6is6.fsf@mimer.null.dk>, thunderbear@bigfoot.com
says...

> Okke jo. Du må meget gerne nedgøre det, og håne det og i det hele
> taget være utilfreds og muggen, bare du er det i en sober tone (og her
> haltede den vist lidt).

LOL ! Tag dig dog sammen mand, det eneste usobre udtryk i den post er
"Lortesoftware". Drop din opdragelse, den del er klaret... Og den
foregik altså ikke i søndags-skolen.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 14-08-02 23:08

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> LOL ! Tag dig dog sammen mand, det eneste usobre udtryk i den post er
> "Lortesoftware". Drop din opdragelse, den del er klaret... Og den
> foregik altså ikke i søndags-skolen.

Sku' vi nu ikke lige?

En hurtig sammentælling giver:
pisset, FANDME, pis, skide, pisse, pisset, fandme, pis og papir, fandme,
Lortesofware ! GRRR!

I min verden er det ikke sobre ord.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-08-02 23:44

In article <ajekcd$1a31$2@news.cybercity.dk>, usenetnospam@nau.dk
says...

> I min verden er det ikke sobre ord.

Og i min verden kan folk godt overleve et par beskidte ord... og så er
vi så lige langt.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 15-08-02 00:35

Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Og i min verden kan folk godt overleve et par beskidte ord... og så er
> vi så lige langt.

Det har jeg skal heller ikke sagt noget om, jeg mente såmænd bare at der
var flere usobre ord i dit indlæg end "Lortesoftware". Og så er den ikke
længere, vi er rigeligt off-topic herinde, så ikke mere fra min side.

--
Skrevet med KNode fra et Debian GNU/Linux system
Kerne: Linux 2.4.17 :: Oppetid: 1 dag, 16 timer, 7 minutter

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 14-08-02 08:52

Jacob Saaby Nielsen (jay@dontspamme.kode-fu.net) wrote:

>Tjah, det blev også prøvet. Men så bli'r der brokket over dependencies. Jeg
>gjorde så det at jeg lavede en rpm -Uvh --force gtk*.rpm *.rpm.

Man bruger _aldrig_ --force, med mindre man ved hvordan man retter de
problemer rpm brokker sig over, normalt med god grund.

> [...]
>men hvis ikke engang man med bare nogenlunde nemhed kan installere Gnome så

Tør øjnene og snup en kiks.

> [...]
>pis og papir og yada yada, men tingene bli'r fandme da i det mindste gjort

Der bliver da gerne tjekket for en masse under windows "Dette spil
kræver DirectX i mindst version XX, installationen afsluttes". Forskellen
er bare at der ikke er en ignorer-knap under windows, og selvom der var,
ville du jo ikke være i tvivl om at spillet ikke kom til at virke.

Linux er langt mere fleksibelt end windows, ikke nemmere, og det koster
altså at man selv sætter sig ind i en hel del mere, derunder
installationsvejledninger. Hvis det ikke er acceptabelt, så er windows
ganske rigtigt dit system.

Mvh.

Dennis Jørgensen

--
I can hear you shaking your head in sorrow and bewilderment. Don't worry.
Everything is getting nicely out of control.

Douglas Adams, The Salmon of Doubt

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-08-02 11:10

In article <slrnalk304.9ag.postmaster@clouseau.kampsax.dtu.dk>,
postmaster@q.nospam.kampsax.k-net.dk says...

> Man bruger _aldrig_ --force, med mindre man ved hvordan man retter de
> problemer rpm brokker sig over, normalt med god grund.

Tak for rådet, det skal jeg huske... til næste gang :D

> Tør øjnene og snup en kiks.

Det var dog et lortesvar at gi'... Men godt du selv kan finde ud af det,
så du kan poke lidt til os andre n00b's.

> [...]
> er bare at der ikke er en ignorer-knap under windows, og selvom der var,
> ville du jo ikke være i tvivl om at spillet ikke kom til at virke.

Forskellen er også, synes jeg, at der kombineret med min n00b-ness hvad
angår Linux, ikke ser ud til - for en nyankommen - at være en entydig
måde at installere programmer på. Men det kan jo være det vil se sådan
ud efterhånden som jeg bliver mere erfaren. I don't know. Men det ER da
trælst at tingene absolut skal være omstændige når man er ny.

> [...]
> altså at man selv sætter sig ind i en hel del mere, derunder
> installationsvejledninger. Hvis det ikke er acceptabelt, så er windows

1. Problemet i denne henseende var ikke så meget at jeg ikke satte mig
ind i det. Problemet var at jeg ganske enkelt ikke kunne finde noget som
helst om RPM installation af Gnome 2. Det er fint acceptabelt at skulle
sætte sig ind i noget, men det er til gengæld uacceptabelt når så
udviklerne tilgængeliggører informationerne et ulogisk sted, eller den
helt mangler.

2. Jeg er meget uenig i at fleksibilitet absolut behøver at betyde at
det skal være sværere. Linux kan sagtens holdes lige så fleksibelt, og
samtidig være nemt at have med at gøre (og jeg gider ikke høre en eller
anden sang fra de varme lande om at "jeg synes da linux er nemmere end
windows").

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-08-02 11:13

On Wed, 14 Aug 2002 12:09:40 +0200, Jacob Saaby Nielsen wrote:

> Men det ER da trælst at tingene absolut skal være omstændige når man
> er ny.

Er der nogen steder i livet det _ikke_ er sådan?

> Linux kan sagtens holdes lige så fleksibelt, og samtidig være nemt
> at have med at gøre

[...]

Fedt, så har du et projekt at gå igang med!

,

--
"at least forty government networks have been publicly Adam Sjøgren
cracked by typographically challenged vandals" asjo@koldfront.dk

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 14-08-02 11:41

> [...]

> installeret ? Jeg har downloadet hele svineriet, så ingen pakker
> mangler... jeg aner bare ikke hvilke jeg skal installere, med hvilken

Har du læst README_GNOME2 i .../supplementary/GNOME2/ dir'et??
Der er en grund til at den hedder README

Men hvis ikke, så står der:
>Installation and notes:
>-----------------------
>
>Some packages that need some more work to integrate into the
>SuSE system are not yet available, as for example GDM2. We are
>working on the packages in order to provide them as soon as possible.
>
>**
>If GNOME 1.x and GNOME 2.0 should be used side by side,
>it is highly recommended to update your GNOME 1.x
>packages to the latest SuSE packages.
>**
>
>Download all the base packages and install them.

Her menes _alle_ og du installere dem ved at hente dem alle ned i et tomt
dir og skrives: rpm -Uvh *.rpm
Du kan alternativt prøve: rpm -Uvh --test *.rpm først, for at se om den
melder fejl. Hvis den gør, så lad os se dem.

>After installation, SuSEconfig must be run.

Dvs. som root skal du skrive: SuSEconfig

>You will also need to install the FAM package and enable
>the fam-Daemon in the current runlevel (this can be done via the YaST2
>Runlevel-Editor). Nautilus will use FAM for filesystem-notification.

Dvs. du finder de omtalte FAM packages (jeg bruger ikke selv Gnome, så
jeg ved ikke hvor de er eller hvad de er) og installere dem ligesom
ovenfor.
Derefter starter du yast2 som root, vælger "System" og derefter "Runlevel
editor". Så finder du den omtalte fam-daemon, markere den og afmærker
hvilke runlevels den skal starte i. Her vil du nok typisk vælge 5 (og
måske også 3, hvis du starter X via en skal med startx).

> [...]
>
>startx - /usr/X11R6/bin/gnome2
>
>from the console, or by adding a session called gnome2 to your favourite
>Display manager.
>
>As an alternative to Sawfish, there is also Metacity available.
>You can switch to Metacity by typing
>
>killall sawfish ; sleep 2 ; exec metacity
>
>in a terminal while you are in the GNOME2 session. Metacity is a fast
>and lightweight windowmanager which can be configured via the
>metacity-setup program. If you logout and click on "save session",
>your session will startup with metacity from now on.

Ovenstående burde sige sig selv. Hvis ikke så skriv igen.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
Interesting Theorem: All positive integers are interesting. Proof:
Assume the contrary. Then there is a lowest non-interesting positive

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 14-08-02 12:15

In article <pan.2002.08.14.10.41.21.148786.814@get2net.dk>,
thames@get2net.dk says...

> Ovenstående burde sige sig selv. Hvis ikke så skriv igen.

Tak ! For det første brugbare svar Jeg prøver efter, og skriver her
igen uanset resultat.

--
Jacob Saaby Nielsen