satelit internet
Fra : [8800]Me

Dato : 09-08-02 22:56

Hvilke udbyder tilbyder "satelit" internet ? Hvor kan jeg se lidt om det, og
hvem tilbyder det ?

/POLLE

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-08-02 23:32

Fri, 9 Aug 2002 23:56:07 +0200, skrev "[8800]Me"
<real@-NoSpam-sleepy.dk>:

>Hvilke udbyder tilbyder "satelit" internet ? Hvor kan jeg se lidt om det, og
>hvem tilbyder det ?

Det tror jeg har lidt en stille død.

En af de største ulemper er, at du kun kan downloade fra satellit
og ikke uploade.

Da der altid skal sendes returpakker betyder det, at man skal
bruge en alm. opkobling ved siden og hvis du stadig betaler
minuttakst, så slipper du ikke for den.

Efterhånden er der ikke mange steder, hvor man ikke kan få adsl
eller Sonofons FWA og det er da langt bedre.

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-08-02 00:38

On Sat, 10 Aug 2002 00:31:45 +0200, Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:
> En af de største ulemper er, at du kun kan downloade fra satellit
> og ikke uploade.

Generalt eller bare de løsninger der er i DK?

Her er et eksempel på at man ikke behøver dial-up for at få sattelit
internet.

http://bigpond.com/broadband/products/satellite/2wayPricing.asp

Det er naturligis ikke i Danmark, men din kommentar lød mere general så
derfor. Tror faktisk godt det kan betale sig for Telstra at udbyde servicen,
da Australien jo er et ret stort land med mange remote areas.

Men som sagt har det jo ikke noget med det Danske marked at gøre, hvis det
var det du tænkte på.

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-08-02 00:57

Sat, 10 Aug 2002 01:37:54 +0200, skrev Chano Andersen
<spamtrap@mrfunny.yi.org>:

>Det er naturligis ikke i Danmark, men din kommentar lød mere general så
>derfor.

De løsninger, der blev tilbudt i DK krævede dial-up og det er vel
der er relevant.

Jeg tror ikke satellitopkoblinger vil have nogen fremtid i DK, i
et land som Australien er forholdende helt anderledes.

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-08-02 00:58

On Sat, 10 Aug 2002 01:57:26 +0200, Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:
> Jeg tror ikke satellitopkoblinger vil have nogen fremtid i DK, i
> et land som Australien er forholdende helt anderledes.

Kan jeg kun være enig i. Der er ikke ret mange i Danmark der bor ude hvor
kragerne aldrig kommer. Hvorimod du sikkert finder en del af dem i
Australien.

Jeg kender heller ikke prisen på udstyr, men jeg er da sikker på, at hvis
der er en der vil ha' det, og ønsker at betale prisen det vil komme til at
koste for udstyr hos ISP'en, og drifst omkostningerne så skulle der da nok
være en ISP der ville tilbyde det. Jeg tvivler dog på at der er nogen med
den slags penge der ikke bare ville få installeret et fast kredsløb istedet,
som både er hurtigere og har mindre delay ;)

Men som sagt, din kommentar lød meget general, så derfor den lille oplysning
om at der er steder hvor det ikke er nødvendigt med dial-up også ;)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 06:52

On Sun, 11 Aug 2002 01:57:57 +0200, Chano Andersen
<spamtrap@mrfunny.yi.org> wrote:

>Jeg tvivler dog på at der er nogen med
>den slags penge der ikke bare ville få installeret et fast kredsløb istedet,
>som både er hurtigere og har mindre delay ;)

Jeg tror at der er Danske firmaer der er flere enheder med
satalitinternet, igen hvor fastkredsløb ikke er muligt, tænker på
handelsflåden.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-08-02 07:30

Sun, 11 Aug 2002 07:52:29 +0200, skrev Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk>:

>Jeg tror at der er Danske firmaer der er flere enheder med
>satalitinternet, igen hvor fastkredsløb ikke er muligt, tænker på
>handelsflåden.

Muligvis, men næppe til priser, der gør det interessant for
private.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 08:18

On Sun, 11 Aug 2002 08:30:12 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Muligvis, men næppe til priser, der gør det interessant for
>private.

For at du kan få en ren satalit baseret internet forbindelse, så
kræver det at du har tilladelse til at sende til satalit, og sådan en
tror jeg du får svært ved at få som privatmand.
Dertil kommer priserne, så i fjerneren forleden at de ansatte på
handelsflåden får lov til at sende/modtage et bestemt antal mail
til/fra familien, det er jo sikkert hundedyrt,,,

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-08-02 21:31

On Sun, 11 Aug 2002 09:18:29 +0200, Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:
> For at du kan få en ren satalit baseret internet forbindelse, så
> kræver det at du har tilladelse til at sende til satalit, og sådan en
> tror jeg du får svært ved at få som privatmand.

Men man kunne vel forestille sig en løsning hvor sende udstyret er ejet af
udbyderen, og det så er udbyderen der skal bruge en tilladelse. Det betyder
naturligvis at man ikke selv må pille ved det og så vidre, men mon ikke det
er en mulighed?

Men igen.. Det er nok stadig ikke nogen der har råd til det ;)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 22:17

On Sun, 11 Aug 2002 22:30:44 +0200, Chano Andersen
> [...]

>naturligvis at man ikke selv må pille ved det og så vidre, men mon ikke det

Det er jeg faktisk ikke sikker på at man kan, sendetilladelser til
satalti er ikke noget man bare deler ud af i flæng.

>Men igen.. Det er nok stadig ikke nogen der har råd til det ;)

Nej, det er stadig hunde dyrt, og andre (og billiger) løsninger er
beder,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-08-02 16:04

"Chano Andersen" <spamtrap@mrfunny.yi.org> skrev i en meddelelse
> Tror faktisk godt det kan betale sig for Telstra at udbyde servicen,
> da Australien jo er et ret stort land med mange remote areas.

Et af problemerne i DK er også sendetilladelser. Det kan være der er
lempeligere regler i Australien

Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-08-02 01:00

On Sat, 10 Aug 2002 17:03:47 +0200, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:
> Et af problemerne i DK er også sendetilladelser. Det kan være der er
> lempeligere regler i Australien

Jeg kender ikke mere til det, end det Telstra oplyser på deres website, men
det kan godt være du har ret. Men der er nok også flere kunder til sådan en
form for opkobling i et land som Australien hvor en del folk bor ude hvor
kragerne har vendt for længesiden. Det kan sikkert betale sig ligeså godt
som ADSL, hvis ikke bedre. Men jeg kender som sagt ikke til forholdene
omkring løsningen.

Fra : [8800]Me

Dato : 10-08-02 08:03

Knud Gert Ellentoft
> Efterhånden er der ikke mange steder, hvor man ikke kan få adsl
> eller Sonofons FWA og det er da langt bedre.

Hvad er Sonofons FWA - har du et link ?

/pr
ravn.cc

Fra : Apollo14

Dato : 10-08-02 08:40

"[8800]Me" <real@-NoSpam-sleepy.dk> pludrede i news:ZU259.8635
$G3.1255904@news010.worldonline.dk:

> Knud Gert Ellentoft
>
> Hvad er Sonofons FWA - har du et link ?
>
> /pr
> ravn.cc

Du kan ikke få det i øjeblikket, da de har gang i en omstrukturering,
og derfor har haft lidt problemmer, med deres pppoe forbindelser, men
det lader til at være løst nu. Men fra d. 1/9 er de online igen med
deres FWA løsning, og den sparker sq meget godt røv, men du må ikke
bo for langt væk fra antennen, og du skal have frit udsyn til den.
Jeg kører pt. med deres FWA uden pppoe, og det er et problem, da man
så ikke kan tilgå sine servere udefra, så når du bestiller så husk at
sige du skal have pppoeforbindelsen.

--
Kenneth Pedersen aka apollo14
Flower: 19262549 - apollo14dk@hotmail.com

Fra : [8800]Me

Dato : 10-08-02 12:03

Hvordan ved jeg at jeg kan få det - og hvad koset det - det er sådanne ting
jeg gerne vil vide. og er der fri trafik ?

/POLLE

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-08-02 17:13

On Sat, 10 Aug 2002 13:02:56 +0200, "[8800]Me"
<real@-NoSpam-sleepy.dk> wrote:

>Hvordan ved jeg at jeg kan få det - og hvad koset det - det er sådanne ting
>jeg gerne vil vide. og er der fri trafik ?

Du går ind på www.sonofon.dk og finder deres FWA, der er der en side
hvor du taster din adresse ind, og så slår den op i deres database
over hvor de har sendere, og så får du sikkert at vide at du ikke kan
få det pt. Men nogle kan jo få det, så måske du kan,,,

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-08-02 17:24

[snip]
> [...]
> over hvor de har sendere, og så får du sikkert at vide at du ikke kan
> få det pt. Men nogle kan jo få det, så måske du kan,,,

og når du opgiver at finde rundt på deres elendige side, så er her et
link (fundet via google da jeg opgav deres hjemmeside):

http://www.sonofon.dk/index.asp?page=/service_og_produkter/internet/sonofon_bredbaand/sonofon_bredbaand.shtml

--
Kim Schulz - Freelance Development | Save the Whales -- Harpoon a
www.schulz.dk - En nørds bekendelser | Honda.

Fra : N/A

Dato : 12-08-02 20:45

Fra : N/A

Dato : 12-08-02 20:45

Fra : N/A

Dato : 12-08-02 20:45

Fra : N/A

Dato : 12-08-02 20:45

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-08-02 20:45

"[8800]Me" <real@-NoSpam-sleepy.dk> writes:

> 8800]Me
>
> Jeg kan ikke se noget om FWA...

SONOFON Bredbånd leveres via en FWA forbindelse (Fixed Wireless
Access) som er en anden form for forbindelse ala ADSL og
lign. Forskellen ligger i, at det sker via radiokommunikation og er
således ikke afhængig af om du har kobber nok tilrådighed.

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-08-02 20:58

On 12 Aug 2002 21:45:01 +0200, Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk>
wrote:

>Forskellen ligger i, at det sker via radiokommunikation og er
>således ikke afhængig af om du har kobber nok tilrådighed.

Men kræver så tilgængæld at du kan visuelt syn mellem de to antenner.
(kundens og Sonofons)

Fra : N/A

Dato : 12-08-02 21:58

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-08-02 21:58

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> TV2 skrev også på TTV at deres PDC var taget ned pga. problemmer, men
> *snart* ville komme på igen med noget fuldautomatisk, det var i januar
> at de slukkede, og forventer nu at komme op igen 14/8, så _snart_ er
> et vidt begreb,,,

Iflg. Hjemmesiden så skulle det være 1/9, hvilket også er planen, så
det er "bare" at vente.

Mvh
Thomas - Der udtaler sig som privatperson

Fra : danni plougmann

Dato : 11-08-02 14:20

online spil som couterstrike diablo2 mohaa, osv,, det kan ikke lade sig gøre
at køre på en 2 vejs sattelitforbindelse.
ping tiderne vil være alt for høje pga af afstanden fra parabol til
sattelit.

f.eks man kan se danmark score samme mål 2 gange (live) ved at skifte fra
dr1 med stueantennen til dr1 på sattelitmodtageren.
jeg vil gætte på forsinkelsen pga afstanden er cirka 4 -5 sekunder.

/danni plougmann

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-08-02 14:47

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dr1 med stueantennen til dr1 på sattelitmodtageren.
> jeg vil gætte på forsinkelsen pga afstanden er cirka 4 -5 sekunder.

Satelliten beffinder sig 72000 km over ækvator, hvilket vil giver ca. 80000
km herfra. Frem og tilbage giver det ca. 160000 km. Lysets hastighed er
300000 km/s. Derfor tager turen fra jordstation til bruger ca. 0,5 sekund.
En ping vil derfor tage ca. ét sekund. Det er selvfølgelig lige i overkanten
til CS

MVH
Kent Glerup

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 14:58

On Sun, 11 Aug 2002 15:46:50 +0200, "Kent Glerup"
<glerupYEAH.olesenRIGHT@mail.dk> wrote:

>Satelliten beffinder sig 72000 km over ækvator,

Hvorfor placere man den så langt ude? Normalt så placere man da
geostationære satalitter 36.000 km over ækvator,,,

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-08-02 15:06

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor placere man den så langt ude? Normalt så placere man da
> geostationære satalitter 36.000 km over ækvator,,,

Damn. Der var jeg for hurtig.....

Du her helt ret. Divider lige alle mine tal med 2, så burde det stemme

Ups

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-02 17:01

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Satelliten beffinder sig 72000 km over ækvator

Man vil bruge en satellit i den geostationære bane (36.000 km), og ikke
nødvendigvis i en bane over ækvator.

Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 17:43

On Sun, 11 Aug 2002 18:01:16 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Man vil bruge en satellit i den geostationære bane (36.000 km), og ikke
>nødvendigvis i en bane over ækvator.

Gad vide hvornår de dersens "svævende" tingester indenfor atosmofæren
som man skulle kunne nå med en alm. antenne, som skulle kunne bruges
til såvel mobil.tlf. som internet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-02 18:19

> Gad vide hvornår de dersens "svævende" tingester indenfor atosmofæren
> som man skulle kunne nå med en alm. antenne, som skulle kunne bruges
> til såvel mobil.tlf. som internet.

GPS-nettet er i en højde hvor man kan nå dem med relativt små antenner.
Problemet med at bruge satellitter i denne højde er:

Man skal bruge adskillige (>25) for at dække bare et lille område, idet
de ikke er stationære
Man kan ikke målrette signalet

Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 18:34

On Sun, 11 Aug 2002 19:19:05 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>GPS-nettet er i en højde hvor man kan nå dem med relativt små antenner.
>Problemet med at bruge satellitter i denne højde er:

GPS er alene en modtager (alså den man bruger på jorden), hvor det jeg
taler om er både modtager og sender.

>Man skal bruge adskillige (>25) for at dække bare et lille område, idet
>de ikke er stationære
>Man kan ikke målrette signalet

Det er næmlig svære at lave en lille sender, end det er at lave en
lille modtager, når vi ikke kan bruge retningsbestemt sender/modtager.

Det jeg tænker på er sådan nogle flyvende tingster med solceller, der
driver nogle propeller som så holder dem oppe, hæver om dagen, lader
batterier op, og de så falder noget i højde om natten, men ikke så
meget at det bliver et problem, de holder så en kostastnt position (i
de 2 planer). Mener det var i Ilostret[1] Videnskab jeg engang læste
om det.

[1] Hmm stort i og lille L ser sku noget ens ud i det tegnsæt jeg
bruger i Agent, sikke upraktsik,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-02 18:49

> GPS er alene en modtager

Der er også tovejssystemer på de satellitter. Man kan sende små
beskeder.
Men ellers er der Viasat og Iridium systemerne du kan sammenligne med.

> hvor det jeg
> taler om er både modtager og sender.

Det gør jeg også...

Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-08-02 20:02

> [...]

>GPS-nettet er i en højde hvor man kan nå dem med relativt små antenner.
>Problemet med at bruge satellitter i denne højde er:

De er faktisk temmelig højt oppe - godt 20000 km svjh, med en omløbstid på
ca. ½ døgn.

>Man skal bruge adskillige (>25) for at dække bare et lille område, idet
>de ikke er stationære

Der er i alt ca. 28 GPS-satellitter, og det er nok til at man altid kan
bruge GPS-navigation overalt på jorden. Man skal have modtagelse fra
mindst 4 satellitter for at regne en tredimensional position ud, men jeg
har aldrig været ude for at der ikke var væsentlig flere end 4 brugbare
satellitter på steder med frit udsyn: typisk er der 10-11 (sommetider 12)
brugbare satellitter hvis man står på en slette. Så hvis man kun havde
brug for at modtage signal fra én satellit ad gangen, så ville man kunne
nøjes med langt færre end de 28.

Jeg mener at kunne huske at have læst at de fleste GPS-satellitter har 50
W-sendere (og de nyeste satellitter har noget kraftigere sendere). Jeg
synes egentlig det er imponerende at sådan én (eller rettere op til 12
samtidig) kan modtages med en lillebitte antenne i et batteridrevet
apparat til et par tusind DKK.

Men som andre har sagt, så mangler der i en sammenligning med GPS jo lige
det med at sende fra jorden til satellitten.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-02 20:17

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Men som andre har sagt, så mangler der i en sammenligning med GPS jo
lige
> det med at sende fra jorden til satellitten.

Jeg kan ikke finde info på det lige nu, men der er nogen GPS-modtagere
der kan sende en slags SMS'er

Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-08-02 21:07

> [...]

>lige
>
>Jeg kan ikke finde info på det lige nu, men der er nogen GPS-modtagere

Er de mon så ikke simpelthen bygget sammen med en ordinær mobiltelefon?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-08-02 21:57

GPS-modtagere
> Er de mon så ikke simpelthen bygget sammen med en ordinær
mobiltelefon?

Nej. Det skulle efter sigende være det system der blev brugt til
kommunikation af den verdensomrejsende luftballon for nogen år siden

Statistik over dk.* og tele.* - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 22:33

On Sun, 11 Aug 2002 22:57:00 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Nej. Det skulle efter sigende være det system der blev brugt til
>kommunikation af den verdensomrejsende luftballon for nogen år siden

Der findes GPS med indbygget e-mail funktion.
Følgende er fundet på
<http://216.239.51.100/search?q=cache:5v8iFRYQVnIC:www.sydpolen.dk/qa-1.asp+satelit+telefon+&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 22:49

On Sun, 11 Aug 2002 23:32:44 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Der findes GPS med indbygget e-mail funktion.

Men jeg er nu stadig ikke overbevist om at det er GPS satelitterne der
håndtere e-mail funktionen, men det er jo også mindre væsentligt i den
forbindelse vi kom ind på det på, da det var om man kunne sende fra et
håndholdt apperart med en lille antenne der ikke er retningsbestemt,
til en satalit. Men med hvilken hastighed kan der sendes, det er vi
ikke kommet fram til, for med e-mail så sker der jo ikke noget ved at
det er endog meget langsomt, så langsomt at det ikke er nok til at man
kan bruge det til at sufe med,,,
En byte i sekundet er jo nok,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 21:21

On Sun, 11 Aug 2002 21:16:50 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Jeg kan ikke finde info på det lige nu, men der er nogen GPS-modtagere
>der kan sende en slags SMS'er

Mange langtursbiler har udstyr der har GPS, men også GSM og nogle også
satalit udstyr, med det udstyr kan vognmanden se hvor bilen befinder
sig, sende beskeder til bilen, ligesom chaufføren kan se på et kort
hvor han er, og sende beskeder hjem til kontoret, men det er via. GSM
/ satalit det sendes, GPS'en bruges AFAIK alene til position
bestemelse.

Fra : Jens

Dato : 12-08-02 23:36

> [...]
sekund.
> En ping vil derfor tage ca. ét sekund. Det er selvfølgelig lige i

Hvad har lysets hastighed lige at gøre med transmission til/fra en satellit
?

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-08-02 23:37

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad har lysets hastighed lige at gøre med transmission til/fra en
satellit

Transmissionen foregår vha lysbølger.

OPDATERET Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-08-02 17:43

On Tue, 13 Aug 2002 00:36:53 +0200, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:
> Transmissionen foregår vha lysbølger.

Tænk, jeg har altid troet at det var mikrobølger... Nå men så blev jeg det
klogere :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 18:58

On Wed, 14 Aug 2002 18:43:05 +0200, Chano Andersen

Transmissionen er point to point jord <-> satelit.

>Tænk, jeg har altid troet at det var mikrobølger... Nå men så blev jeg det
>klogere :)

Er forskællen på lysbølger, mikrobølger, og radiobølger ikke bare
bælgelængden?

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 14-08-02 20:25

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> wrote:
> Er forskællen på lysbølger, mikrobølger, og radiobølger ikke bare
> bælgelængden?

Jo det må da være korrekt - de er jo alle elektromagnetiske
svingninger(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 20:23

Ivar Madsen skrev:

>Er forskællen på lysbølger, mikrobølger, og radiobølger ikke bare
>bælgelængden?

Nej. Lys- og radiobølger, samt røntgenstråling og radioaktiv
stråling er alle af samme art med blot frekvensen (og dermed
energien) til forskel. Mikrobølger er lyd.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 20:53

On Wed, 14 Aug 2002 21:22:59 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Nej. Lys- og radiobølger, samt røntgenstråling og radioaktiv
>stråling er alle af samme art med blot frekvensen (og dermed
>energien) til forskel. Mikrobølger er lyd.

En af os tager fejl, jeg tror at du får svært ved at lave lyd på de
freq som mikrobølger er.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 21:40

Ivar Madsen skrev:

>En af os tager fejl

Ja, og det er ikke dig.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 21:46

On Wed, 14 Aug 2002 22:40:00 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, og det er ikke dig.

Ja, sådan kan man også undgå direkte at erkende at man har taget
fejl

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-08-02 15:57

Ivar Madsen wrote:

> [...] jeg tror at du får svært ved at lave lyd på de
> freq som mikrobølger er.

Til gengæld er *bølgelængden* for mikrobølger og [ultra]lyd (i luft)
typisk af samme størrelsesorden, nemlig fx 10 cm eller 1 cm.

De korteste lydbølger (i luft) der er hørbare, er på ca. 2 cm. Ultra-
lyd er altså lyd med bølgelængder (i luft) på under ca. 2 cm.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-08-02 21:58

> Tænk, jeg har altid troet at det var mikrobølger...

Mikrobølger er lysbølger med en bølgelængde indenfor et vist domæne.

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-08-02 01:06

On Wed, 14 Aug 2002 22:57:37 +0200, Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> enlightend everyone in dk.edb.internet.udbydere with:
> Mikrobølger er lysbølger med en bølgelængde indenfor et vist domæne.

Hmm... Ok, så lærte jeg også det :)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 14:47

On Sun, 11 Aug 2002 15:20:25 +0200, "danni plougmann"
<danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>at køre på en 2 vejs sattelitforbindelse.
>ping tiderne vil være alt for høje pga af afstanden fra parabol til

Nu er internettet jo også til andet end spil. Specielt når vi snarker
erhvervsløsninger som private ikke har mulighed for at få (ikke her
til lands thivertifald), og som der ikke er mange dansker der har råd
til at have som privat internetforbindelse.
Men til mail, er det udmærket, du mærker ikke den forsinkelse
overhovedet. Til surf er det forøvigt også OK, et par sekunder fra
eller til mærker man ikke på de langsomme forbindelser.

Fra : Peter Makholm

Dato : 14-08-02 20:29

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Nej. Lys- og radiobølger, samt røntgenstråling og radioaktiv
> stråling er alle af samme art med blot frekvensen (og dermed

Radioaktiv stråling er ikke kun elektromagnetiske bølger. Der er vel
kun gamme-stråling der er det. Alfa-stråling er i hvert fald ikke.

> energien) til forskel. Mikrobølger er lyd.

Mikrobølger som i en mikrobølgeovn? Det er nyt for mig at det skulle
være lyd.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 20:32

Peter Makholm skrev:

>Radioaktiv stråling er ikke kun elektromagnetiske bølger. Der er vel
>kun gamme-stråling der er det. Alfa-stråling er i hvert fald ikke.

Nej, det glemte jeg.
>Mikrobølger som i en mikrobølgeovn? Det er nyt for mig at det skulle
>være lyd.

Undskyld. Jeg slog lige efter, og jeg tog fejl. Det er også
elektromagnetiske bølger.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 20:54

On Wed, 14 Aug 2002 21:28:59 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Radioaktiv stråling er ikke kun elektromagnetiske bølger. Der er vel
>kun gamme-stråling der er det. Alfa-stråling er i hvert fald ikke.

Jeg mener at Alfa-stråling også er elektromagnetiske bølger, det kan
så godt være at det er mere end ligesom synligt lys er det.
Synligt lys er også patikelstråling.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-08-02 21:21

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> writes:

> Jeg mener at Alfa-stråling også er elektromagnetiske bølger, det kan
> så godt være at det er mere end ligesom synligt lys er det.

Alfa-stråling er heliumkerner.
Beta-stråling er elektroner (eller positroner - så kaldes det beta-plus).

> Synligt lys er også patikelstråling.

Mjoh, eller "bølger i pakker" eller hvordan man nu vælger at tolke
det der kvante-halløj.

--
-- Torben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 21:38

Ivar Madsen skrev:

>Jeg mener at Alfa-stråling også er elektromagnetiske bølger

Nej, der skelnes mellem alfa-, beta- og gammastråling hvor kun
gammastråling er elektromagnetisk.

>Synligt lys er også patikelstråling.

Alle bølgebevægelser kan opfattes som en strøm af partikler. Men
hvis der er stor forskel på partiklerne, så regner man ikke
bølgeformerne for 'beslægtede'.

--
Bertel

Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-08-02 07:37

On Wed, 14 Aug 2002 21:54:00 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

>Synligt lys er også patikelstråling.

Med hvilemassen 0. Eller elektromagnetiske bølger med bølgelængde i
500nm området.

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 15-08-02 15:51

Ivar Madsen wrote:

> Jeg mener at Alfa-stråling også er elektromagnetiske bølger, det kan
> så godt være at det er mere end ligesom synligt lys er det.
> Synligt lys er også patikelstråling.

De partikler som alfastråling består af, er hadroniske (nemlig hver
bestående af to protoner og to neutroner). De partikler som beta-
stråling består af, er leptoner (elektroner). Alfa- og betastråling
består altså af partikler med ladning og masse forskellig fra nul.

Derimod er de partikler som elektromagnetisk stråling (og herunder
også gammastråling) kan opfattes som bestående af, gaugebosoner uden
masse eller ladning. Der er derfor tale om en ganske anden slags
stråling.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-08-02 16:13

On Thu, 15 Aug 2002 16:51:01 +0200, Jeppe Stig Nielsen
<mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
>også gammastråling) kan opfattes som bestående af, gaugebosoner uden
>masse eller ladning. Der er derfor tale om en ganske anden slags

OK, dengang i 79/80 da jeg gik i 10. klasse havde vi en vikar (havde
kun gynimasie uddannese) i fysik/kemi, han havde misforstået så han
mente ikke at vi _skulle_ op i den del, så det sprang vi over. Men
20-3 uger inden muntlig eksamen finder han udaf at det er også noget
vi skal op i, så det er hjemme eksamens lærestof.
Vi var så til fysik/kemi eksamen en mandag, hvor jeg havde været til
roregata i Lücern i weekenden, kom hjem mandag morgen og tog direkte
til eksamen, de andre i klassen havde trukket alle andre spm. så der
var kun dem tilbage som vi måtte læse på selv, (og glad var jeg) og
så kom jeg op i lige præcis lyset, og havde 30 minutters forbredelse,
så det er mit kendskab til lys og hvad det består af.
(fik forøvigt et 10 tal)

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 15-08-02 12:45

Peter Makholm wrote:
> Mikrobølger som i en mikrobølgeovn?
> Det er nyt for mig at det skulle være lyd.

Lyd er oscilationer i tryk, mikrobølger i EM feltet.

I plasmaer kan man faktisk godt have bølger der kobler
det magnetiske felt og tryk, dvs. magneto-akustiske bølger.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk where you do not

Fra : T. Liljeberg

Dato : 15-08-02 15:43

On Thu, 15 Aug 2002 13:44:36 +0200, Carsten Svaneborg
<zqex@nowhere.on.the.net> wrote:

>Lyd er oscilationer i tryk, mikrobølger i EM feltet.
>
>I plasmaer kan man faktisk godt have bølger der kobler
>det magnetiske felt og tryk, dvs. magneto-akustiske bølger.

Og i halvledere kan man koble det elektriske felt med mekaniske bølger
- fotoner med fononer.

Tom

Fra : Steen Hansen

Dato : 15-08-02 11:01

> Hvilke udbyder tilbyder "satelit" internet ? Hvor kan jeg se lidt om det,
og
> hvem tilbyder det ?

Get2net, havde for et par år siden en særdeles atraktiv pakke via satelit,
den blev desværre lukket igen.

http://www.europeonline.com/, har i mange år tilbudt satellit internet,
desværre for dem havde de for nogle år siden et blakket ry, hvilket medførte
at deres danske agent (Kjærulf tror jeg), droppede dem. Om tingene har
ændret sig ved jeg ikke, men de kan stadig tilbyde dig 768 Kbit/s, dog til
en noget høj pris syntes jeg, men til gengæld har de så noget de kalder
powerdownload.

Satelit internet er selvfølgelig lige interesant uanset om man bor i
tyskland eller danmark på landet eller i byen. satelitten kan jo ikke se
forskel.
Ulempen er den langsomme upload, men "næsten" alle opkoblinger i Danmark har
jo en meget lille upload, så det betyder ikke det store.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-08-02 16:00

On Thu, 15 Aug 2002 12:00:45 +0200, "Steen Hansen"
<explorer55@mail.dk> wrote:

>Satelit internet er selvfølgelig lige interesant uanset om man bor i
>tyskland eller danmark på landet eller i byen. satelitten kan jo ikke se
>forskel.

Nej, en teknologi der ikke er særlig velegnet men dog har nogle
fordele fram for andre mulige teknologier, bliver uintersant den dag
der er noget der er beder. Derfor er envejs satelit uintersant hvor
man kan få ADSL.

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-08-02 19:11

> [...]
> fordele fram for andre mulige teknologier, bliver uintersant den dag
> der er noget der er beder. Derfor er envejs satelit uintersant hvor

Den er vel ligeså egnet som andre teknologier, specielt hvor der er langt
til en centralen.
Hvis man, som de fleste, ikke har behov for et stort upload er den vel
ligeså egnet til surfing som f.eks ISDN og de fleste ADSL produkter.
ADSL er også forældet, det hele står og falder med det skide kobber vi alle
var med til at grave ned for 30 - 40 år siden.
Danmark er næsten undermineret af højhastighedskabler, det er bare det
sidste stykke fra "vejen" og ind til husstandene, der hindrer de fleste i at
få bredbånd. Det i mente, er jeg enig i at ADSL dækker de flestes behov, det
er bare alt for dyrt.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-08-02 21:12

On Fri, 16 Aug 2002 20:10:33 +0200, "Steen Hansen"
<explorer55@mail.dk> wrote:

>Den er vel ligeså egnet som andre teknologier, specielt hvor der er langt
>til en centralen.

Satelit internet har en meget høj ping, det er dyrt, det er ikke
velegnet til suf af site der ikke indeholder store bilder, eller mange
små filer, det er ikke velegnet til spil.
Det er velegnet til at hente store filer.

>Hvis man, som de fleste, ikke har behov for et stort upload er den vel
>ligeså egnet til surfing som f.eks ISDN og de fleste ADSL produkter.

Nej, sateliter hænger 36.000 Km over jorden, det gør at der er 72.000
Km fra senderen til modtageren, det tager tid for signalet at nå den
strækning, det gør at det ikke er velegnet til små filer, men ved
store filer betyder det ikke noget om den kommer det sener.

> ADSL er også forældet, det hele står og falder med det skide kobber vi alle
>var med til at grave ned for 30 - 40 år siden.

Jeg vil nu ikke sige at ADSL er forældet. Der findes da teknikker der
kan give en højere hastighed, men så mister du sådan noget som
telefoni på samme kobber.

> Danmark er næsten undermineret af højhastighedskabler,

Så slemt er det nu heller ikke.

> det er bare det
>sidste stykke fra "vejen" og ind til husstandene, der hindrer de fleste i at
>få bredbånd.

Det hindere ikke en eneste i at få ADSL. ADSL er beregnet til at køre
over samme kobber som telefoni, det har en teknisk begrtanset
rækevide, det er det eneste som forhindre nogen i at få ADSL.
Det er så nogle ISP'er der ikke tilbyder telefoni, men det er
mangelfuld brug af kobberet, og har ikke noget at gøre med at der ikke
er kobber det sidste stykke vej fra vejen og til husstanden, for det
er der til alle dansker der ønsker det, det har TDC forsyningspligt
på, koste hvad det koste vil, der er en fast pris for kunden.

>Det i mente, er jeg enig i at ADSL dækker de flestes behov, det
>er bare alt for dyrt.

Hvad skulle prisen for ADSL være, for den ikke ville være for dyr
efter din mening?

Fra : Jacob Sindal

Dato : 20-08-02 09:58

> Det hindere ikke en eneste i at få ADSL. ADSL er beregnet til at køre
> over samme kobber som telefoni, det har en teknisk begrtanset
> rækevide, det er det eneste som forhindre nogen i at få ADSL.

Så er satelitinternet vel også beretiget ?

> Hvad skulle prisen for ADSL være, for den ikke ville være for dyr
> efter din mening?

Må jeg foreslå en pris på et gennemsnit af prisen for linierne i europa,
eller norden.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-08-02 13:36

On Tue, 20 Aug 2002 10:57:48 +0200, Jacob Sindal wrote:

> Så er satelitinternet vel også beretiget ?

> Må jeg foreslå en pris på et gennemsnit af prisen for linierne i europa,
> eller norden.

Ja - hvad er den så, i et land med en tilsvarende befolknings tæthed ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob Sindal

Dato : 23-08-02 08:00

> Ja - hvad er den så, i et land med en tilsvarende befolknings tæthed ?

Det er tilsyneladende billigere i Sverige og Norge, hvor befolkningstætheden
er mindre og skatten lavere, hvor der er ufremkommeligt terræn..... Find
selv på mere.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-08-02 09:12

On Fri, 23 Aug 2002 08:59:44 +0200, Jacob Sindal wrote:

> Det er tilsyneladende billigere i Sverige og Norge, hvor befolkningstætheden
> er mindre og skatten lavere, hvor der er ufremkommeligt terræn..... Find
> selv på mere.

Men kan du få ADSL i de mindre samfund der ?

Mig bekendt nej.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-02 10:24

On 23 Aug 2002 08:11:54 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Men kan du få ADSL i de mindre samfund der ?
>Mig bekendt nej.

Der er vistnok noget om at Stortinget har besluttet at de skal have
mulighed for at få ADSL i bygderne også, og der er så tale om skatte
tilskud. Det kan godt være at der er noget jeg har misforstået, nogen
der VED noget konkret om Norge?

Fra : Jacob Sindal

Dato : 23-08-02 12:06

> Men kan du få ADSL i de mindre samfund der ?
>
> Mig bekendt nej.

Nu er Dk jo altså heller ikke så stor som Sverige, det er helt andre
afstande og forhold, end i lille Dk, hvor alt er fladt og pænt samlet.

Du har heller ikke, altid kunnet få ADSL over hele Dk, hvis man da kan det
idag. Priserne i Dk er heller ikke faldet nævneværdigt selvom der måske er
fuld dækning idag.

Denne udbyder påstår at kunne levere ADSL i Sverige
http://www.digitalelite.nu/fast_lina.htm

Og apropos Satelitbredbånd denne 2- 400 kbit/s linie

http://www.tiscali.se/tiscsat/whatis.html

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-08-02 13:09

On Fri, 23 Aug 2002 13:05:45 +0200, "Jacob Sindal" <Jass@yahoo.dk>
wrote:

>Denne udbyder påstår at kunne levere ADSL i Sverige
>http://www.digitalelite.nu/fast_lina.htm

Og hvad skriver de så:

|För privatpersoner/ Företag (ADSL)
|Vi kommer under Maj månad att kunna erbjuda privatpersoner i hela
|Sverige bredband. Det är ett ADSL abonnemang som kommer att finnas i
|hastigheterna 512Kbit, 1Mbit och 2Mbit. En installationsavgift på 1495
|kr debiteras på första fakturan.
|Priser:
|512Kbit - 795 kr/mån
|1Mbit - 1295 kr/mån
|2 Mbit - 2195 kr/mån

Godtnok nogle høje priser, en hel del over hvad du skal give
herhjemme. Hvad får man så for de penge, mere end vi gør i DK?

|I priset ingår följande:
|1 st. Router (Powerbit 3600

Kender ikke den router, men der er væsentligt billiger ADSL i DK med
udmærket router.

|1 st. Brandvägg

En firewall, den behøves ikke at koste noget, er indbygget i router.

|10 MB webbhotell

Det har jeg godtnok ikke set på nogen Dansk ADSL, men derimod så har
de næsten alle hjemmeside plads, om det er en underbiblotek på web
serveren, eller om det er som selvstændigt domæne det gør ikke den
storeforskæld i opsætningen, det er stortset bare hvor det skal sættes
op på serveren. (og kan automatiseres 100% begge dele), og pladsen på
selve disken koster det samme, 10MB plads er 10MB plads.

|5 st. E-post adresser

Kun TDC har ikke flere e-mail adr.

|1 st. Domännamn (net, org, com)

Ikke engang et .se domæne, og så til private (i Sverige), nå men det
koster noget at have et domæne ved ikke hvormeget men sikkert ikke ret
meget, men det skal betales af det månedelige abonnement.

|Fri Support

Det er der også på den Danske ADSL'er, nogle af dem har dog lange
ventetider, og mulighed for at betale sig fra ventetiden.

|Alla priser: exkl. moms.

Og så er der kursforskællen (hvorfor har vi dog ikke fået EUR i både
Sverige, og Danmark, det ville have været meget letter at samligne
priser ) men momsen svare vist nogenlunde til kursforskællen.

Sumarsumarum, så er det vist dyre end tilsvarende i DK,,,

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-08-02 17:43

On Fri, 23 Aug 2002 13:05:45 +0200, Jacob Sindal wrote:

> [...]
>
> Du har heller ikke, altid kunnet få ADSL over hele Dk, hvis man da kan
> det idag. Priserne i Dk er heller ikke faldet nævneværdigt selvom der

Øh - det at der er fuld dækning skulle netop gøre det dyrere ...
eller sagt på en anden måde, når man ikke har fuld dækning, så er det
billigere at lave, og det kan dermed sælges billigere.

> Denne udbyder påstår at kunne levere ADSL i Sverige
> http://www.digitalelite.nu/fast_lina.htm

Jeg ved hvad Telia/Skanova skal have for ADSL i Sverige - det er ikke
nemt at få en forretning ud af at gensælge det ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-08-02 15:45

> Men kan du få ADSL i de mindre samfund der ?
>
> Mig bekendt nej.

Hvorfor udtaler du dig så ?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-08-02 19:08

On Tue, 20 Aug 2002 10:57:48 +0200, "Jacob Sindal" <Jass@yahoo.dk>
wrote:

>Må jeg foreslå en pris på et gennemsnit af prisen for linierne i europa,
>eller norden.

Og du mener at priserne på de Danske ADSL'er er væsentligt over
gennemsntittet?`
Hvad er gennemsnittet, jeg kender ikke til priserne på ADSL andre
steder.
Jeg ved at mange steder (også herhjemme) deler en gruppe samme
forbindelse, hvorved prisen kommer meget langt ned, men det kan du
ikke på nogen måde sammenligne.

Så igen, kom med en pris.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 20-08-02 21:40

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev den Tue, 20 Aug 2002
20:07:34 +0200 i dk.edb.internet.udbydere:

>Og du mener at priserne på de Danske ADSL'er er væsentligt over
>gennemsntittet?`
>Hvad er gennemsnittet, jeg kender ikke til priserne på ADSL andre
>steder.

Det er godt nok meget svært at sammenligne. Jeg tog en surftur rundt
for at se om det kunne betale sig at flytte udenlands og derved få mon
1024/256-forbindelse billigere.

Den koster 535 kr. hos TDC pr. måned.

Flytter jeg til Norge, så kan jeg få den samme forbindelse for 750 NKR
hos TeleNor, dvs, 757 DKR. En tur til Sverige er væsentligt billigere,
idet jeg her slipper med 375 SKR hos Telia, nemlig sølle 300 DKR.
Eneste ulempe er blot at hastigheden kun er på 512KBit!

Rejser jeg i stedet til Finland, så vil Elisa sælge mig en
ADSL-forbindelse magen til min egen for 105 €, dvs. 779 kr.

Flygter jeg til England, så skal jeg slippe 160 £ for den samme
forbindelse - det svarer til 1862 Dkr om måneden. Til gengæld kan jeg
glæde mig over at skatten er billigere.

Mine sidste slanter bruger jeg på en tur under Kanalen til Frankrig,
hvor EasyConnect vil sælger mig en 1024/512-forbindelse til 165 €,
hvilket er 1225 DKR.

Jeg skynder mig derfor over grænsen til Tyskland, hvor den samme
forbindelse koster 59 €, hvilket er sølle 438 DKr. Til gengæld er de
fleste forbindelser p.t. oversvømmet

Jeg svømmer derfor til Italien, hvor Tiscali vil sælge mig en 640/128
(ingen højere!) til den nette sum af 59 €, altså samme pris som i
Tyskland. Jeg kan dog glæde mig over at vinen er bedre i Italien og
pigerne er kønnere. Det kan selvfølgelig være dem, der tænkes på i
sætningen 'sulla rete fissa, via Internet, in tutta Italia' på
Tiscalis hjemmeside.

Iøvrigt sælger Tiscali i Italien også Internetadgang via satellit,
hvilket jo er trådens udgangspunkt. Her er hastigheden 400/150Kbits og
prisen er 96€ pr. måned = 712 DKR.

PS: Ovenstående sammenligning er hverken særlig videnskabelig eller
nøjagtig, der er udelukkende tale om stikprøver. Havde jeg valgt at
undersøge prisen på andre hastigheder, var resultatet sikkert blevet
et andet. Konkurrencen ligger på de lave hastigheder, og her er prisen
noget lavere i nogle af landene.

Et andet problem er forskelle i hvad der er indeholdt i abonnementet.
Jeg har bestræbt mig på udelukkende at finde flatrate-udbydere, men
nogle abonnementer inkluderer USB-modem, mens andre er ren
installation. Ved nogle tilbud er der ekstra oprettelsesgebyr, krav om
telefonabonnement eller andet, der kan være med til at forrykke
pris-billedet.

Der er dog ikke noget tegn på at prisen på dansk ADSL ligger meget
over gennemsnittet, snarere tværtimod.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-08-02 21:59

On Tue, 20 Aug 2002 22:39:36 +0200, Jens Tønnesen
<nospam2002-01@pressefoto.dk> wrote:

> En tur til Sverige er væsentligt billigere,
>idet jeg her slipper med 375 SKR hos Telia, nemlig sølle 300 DKR.
>Eneste ulempe er blot at hastigheden kun er på 512KBit!

Hvilket jo så gør at du skal samligne den med en 512 Kbit Dansk ADSL.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 20-08-02 23:14

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev den Tue, 20 Aug 2002
22:59:18 +0200 i dk.edb.internet.udbydere:

>Hvilket jo så gør at du skal samligne den med en 512 Kbit Dansk ADSL.

Naturligvis, men nu var min historie jo bygget op om at jeg ønskede at
beholde min 1024/256.

En mere rimelig sammenligning havde selvfølgelig været 512
Kbit-forbindelse, som der sikkert (?) bliver solgt flest af på
europæisk plan. Men det er der jo så en anden én, der kan lege med.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-08-02 22:03

On Tue, 20 Aug 2002 22:39:36 +0200, Jens Tønnesen
<nospam2002-01@pressefoto.dk> wrote:

>Der er dog ikke noget tegn på at prisen på dansk ADSL ligger meget
>over gennemsnittet, snarere tværtimod.

Alså som jeg havde forventet,,,

Fra : Steen Hansen

Dato : 22-08-02 09:52

> Satelit internet har en meget høj ping, det er dyrt, det er ikke
> velegnet til suf af site der ikke indeholder store bilder, eller mange
> små filer, det er ikke velegnet til spil.
> Det er velegnet til at hente store filer.

Du har ret, den høje ping gør det generelt mindre egnet

> Hvad skulle prisen for ADSL være, for den ikke ville være for dyr
> efter din mening?

Jeg vil nødigt starte en ny tråd om dette emne. Det er diskuteret så mange
gange i denne gruppe.
Men direkte adspurgt som forbruger, vil jeg mene at ca. 250 kr/md for en
512/128 vil passe bedre til de flestes (og min) pengepung.
Min holdning er at udbyderne skal have lov til at tjene penge lige som alle
andre, men uden at have gjort mig nogen økonomiske overvejelser, vil jeg
tro der er flere udgifter forbundet ved at trykke og omdele en avis.

Danmark er dyrest med ADSL:
http://www.mediawatch.dk/8.0/naviger.asp?page=vis.asp&art=9207&type=nyheder&
b=110

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-08-02 10:54

On Thu, 22 Aug 2002 10:52:23 +0200, Steen Hansen wrote:

> [...]
> Men direkte adspurgt som forbruger, vil jeg mene at ca. 250 kr/md for en
> 512/128 vil passe bedre til de flestes (og min) pengepung.

500 kr/måned for min bil vil også passe bedre til min pengepung - men
det gør alså ikke at jeg kan få den for den pris.

> [...]
> tro der er flere udgifter forbundet ved at trykke og omdele en avis.

.... den at have gjort mig nogen økonomiske overvejelser ...

Hvorfor udtaler du dig så

> Danmark er dyrest med ADSL:
> http://www.mediawatch.dk/8.0/naviger.asp?page=vis.asp&art=9207&type=nyheder&b=110

i Sverige kan man kun få ADSL i de større by samfund
i Tyskland er befolknings tætheden betydeligt større end i Danmark

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-08-02 15:42

> Hvorfor udtaler du dig så

Fordi jeg blev spurgt

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-08-02 21:03

<explorer55@mail.dk> wrote:

>Danmark er dyrest med ADSL:

Også med andre ting, jeg er for mindre end 5 minutter siden kommet
hjem fra Tyskland, hvor jeg bl.a. har købt en Bounty for 0.5 EUR,
hvilket er ca. halv pris iforhold til herhjemme.

Vi var i Die Ostsee Therme, det kostede 17 EUR (ca. 130 kroner), for
hele dagen, det er en del støre end Landia, vi nød saunaafdelingen,
MEGET støre end Lalandia's saunaafdeling, tearasse med sauna, bassing,
bobbelbad, og så solbadningsmulighed også, altsammen incl. i adgangen,
hvor Saunaafdelingen i Lalandia (Adam & Eva) koster yderliger 20
Kroner. Lalandia koster vist 100 for indgang for en endagsbesøgende.
Alså er Thermen i Tyskland kun 10 kroner dyre, men man får meget mere.

Den artikel du linker til, kan jeg ikke bruge til så meget, for der er
ikke speciferet hvad det er der koster hvad.

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-08-02 15:41

> [...]
> Kroner. Lalandia koster vist 100 for indgang for en endagsbesøgende.
> Alså er Thermen i Tyskland kun 10 kroner dyre, men man får meget mere.

Det glæder mig, at du har haft en billig tur til Tyskland, det er dig
sikkert vel undt.
Ligegyldigt hvor meget du hopper bliver jorden dog ikke flad.

> Den artikel du linker til, kan jeg ikke bruge til så meget, for der er
> ikke speciferet hvad det er der koster hvad.

"Sammenlignet med Sverige betaler danskerne to tredjedele mere for en hurtig
forbindelse"

totredjedele = 2/3 dvs. En internetforbindelse der koster 100 Dkr i Sverige
skal du give ca. 166 DKr for i Danmark

Kig i øvrigt her, hvis du ønsker at regne på det :
http://pcforalla.idg.se/prisguiden/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-08-02 12:53

"Steen Hansen" <explorer55@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man, som de fleste, ikke har behov for et stort upload er den vel
> ligeså egnet til surfing som f.eks ISDN og de fleste ADSL produkter.

Du ville jo stadig skulle have eksempelvis en ISDN-forbindelse til
upstream

> Danmark er næsten undermineret af højhastighedskabler, det er bare
det
> sidste stykke fra "vejen" og ind til husstandene

Dit "bare" er ca. lige så dyrt som det i:
"Det er bare at udgrave nogle tunneller under Europa så kan vi have en
metro mellem alle storbyerne"

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-08-02 13:12

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse news:3d5e39f0$0$87302$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Det er bare at udgrave nogle tunneller under Europa så kan vi have en
> metro mellem alle storbyerne"

Nok næppe metro, men måske undervandsbåde?

(undskyld, jeg ku' ikk' la' vær')

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jesper Harder

Dato : 23-08-02 19:57

> Ikke engang et .se domæne, og så til private (i Sverige),

Svenskerne kaster ikke .se-domæner i grams til alle mulige tilfældige
mennesker, som de gør i Danmark. Privatpersoner kan kun få et
domænenavn under pp.se i Sverige.