Scierra erfaring søges
Fra : Leif

Dato : 09-08-02 14:48

Var lige til en ret god aften med Hywel Morgan i går.

Prøvede en del Scierra stænger.
Har tidligere prøvet SST og SST+ i 9.6' klasse 7/8,
(og bestemt mig for en SST+) men følte nok at Ti+ 'en
virkede noget lettere at håndtere.

MEN en anden deltager sagde, at Scierra'erne generelt
ikke er særlig gode stænger. Han virkede særdeles erfaren
og var i-hver-til-fald rigtig god til at kaste (og instruere mig).

Er der nogen der har erfaring gode såvel dårlige, I vil berige
mig (gruppen) med?

På forhånd tak, Leif (kommende seriøs fluefisker)

Fra : Kim Sorensen

Dato : 10-08-02 17:05

On Fri, 9 Aug 2002 15:48:15 +0200, "Leif" <leif.lykke@mail.dk> wrote:

> [...]
>mig (gruppen) med?
>
>På forhånd tak, Leif (kommende seriøs fluefisker)

Hej Leif,

Jeg er ikke helt sikker, men er der ikke noget med at verdensmesteren
i fluefiskeri benytter sig af kun Scierra Stænger !!

Jeg er ikke helt sikker, men mener bare at h ave læst et eller andet
sted.

/KVS

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 10-08-02 18:45

"Kim Sorensen" <*NoSpam*kim@fam-sorensen.dk> wrote in message
<Klip>

> Jeg er ikke helt sikker, men er der ikke noget med at verdensmesteren
> i fluefiskeri benytter sig af kun Scierra Stænger !!

Hywel Morgan bruger i hvert fald Scierra, men han er jo også produktudvikler
for Svendsens Sport/Scierra. ;D

Mvh.

Martin

Fra : Leif

Dato : 10-08-02 19:32

Nu er der måske en forskel i alm. fiskeri og så konkurrence-kastning??
Han kan bare det der med alle de forskellige kast: vinkler, bagved venstre
hånd osv.

Men hvad siger alle I "alm." fluefiskere??

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-08-02 11:18

"Leif" skrev...
> [...]
venstre
> hånd osv.
> Men hvad siger alle I "alm." fluefiskere??

Du kan desværre ikke bruge "alm" fluefiskeres
erfaringer til ret meget. De fleste, som har dannet sig
deres egen mening om grej, benytter stænger som har adskillige år
på bagen. Jeg vil gerne gi' dig mine kriterier for at vælge en stang.
1. vælg klasse efter de fisk du skal fange med den, Små fisk, let
klasse (#3 - #5) Kun rigtig velegnet til flydeline.
Større fisk, tungere klasse #6 - #8 som også kan bruges
til synkeline. Kan også anvendes på kysten.
Det er dødsygt at fange små regnbuer på en stang
designet til havørred eller laks.
2. Aktion: Topaktion er god til at tørre tørfluer i bagkastet og
kaster generelt med en lidt tyndere linebue (godt) end en stang med
dyb aktion. I hvertfald så længe du er begynder.
En stang med dyb aktion laver generelt "specialkast" bedre...
3. Udvælgelsen: Vakler du mellem flere stænger med samme
egenskaber så vælg den letteste. Er de lige lette, så vælg den
med den tyndeste klinge. Er de lige tykke, så vælg den billigste.
Koster de det samme, så vælg den, hvis design du synes bedst om.
4. Designet: Håndtag skal være kork i den bedste kvalitet du har
råd til. Det skal hellere være lidt for tykt end lidt for tyndt.
Hjulholderen skal passe til hjulfoden. Plast er grimt men
holder til saltvand. Alu og træ kan være pænt, men det er
også det eneste det er... Øjerne kan være slangeringe eller
forede øjer. Hellere ordentlige slangeringe end skod
designer-øjer. Lak på beviklingerne er vigtigt. Alle andre
steder skjuler den bare defekter i det anvendte klæde.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : PETER FLÜGGE

Dato : 11-08-02 07:31

Hej Leif.

Jeg har fisket med flue i 7-8 år og har haft flere forskellige stænger.
Jeg har aldrig været voldsomt seriøs, hvilket nok skyldes at fluefiskeri
efter min opfattelse er lidt besværligt.
For ca. 2 år siden købte jeg en Scierra SST 9 fods klasse 5 stang og det
satte gang i mit fiskeri. Stangen er kvik, let at håndtere og ganske enkelt
en fornøjelse at fiske med.
Dens holdbarhed kan jeg ikke rigtig udtale mig om, da den jo kun er 2 år
gammel. Men indtil videre fejler den intet.

Jeg har hørt, at den nye model Ti skulle være endnu bedre.

Held og lykke med dit fluefiskeri.

Peter.