Omregning fra power til radius?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 20-08-02 14:14

Hej

Da jeg ikke har stor erfaring matematik m.v.
Håber jeg, der nogen, der vil hjælpe med at lave en omregning
af nedstående formel.

Vingeeffetkten udregnes.

Parmeter:

Radius:=12

V:=10

Cp:=(16/27)*0.60

Np:=16/27;

LuftMF:= 1.225;

Udregning fortaget ud fra en radius på 12.0 meter.

Power:= Np*(LuftMF/2)*Cp*V3*(radius2*Pi) = Kw/h

1000

Ønsker udregningen fortaget ud fra Power så radius fås i stedet.

Er det noget du vil hjælpe med? Helst med et eksempel!

E:mail: monie@tdcadsl.dk

Med venlig hilsen

Monie Jacobsen

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 20-08-02 19:25

"Monie Jacobsen" <monie@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej
>
> Da jeg ikke har stor erfaring matematik m.v.
> Håber jeg, der nogen, der vil hjælpe med at lave en omregning
> af nedstående formel.

Du har fremskaffet en formel der ligner noget der skal bruges til at regne
på effekten ud af en vindmølle:

> Vingeeffetkten udregnes.
> Parmeter:
> R =12 [m] Vinge Radius
> V =10 [m/s] Vind hastighed
> Cp =(Np)*0.60 Virknings grad (0.35 er det ikke lidt lavt ved 10
m/s ?)
> Np =16/27 Max Teoretisk virknings grad
> rho =1.225 [kg/m3] Gns. Massefylde for luft ved havets overflade og
15°C
> P [kw] Rotor effekt

Du havde fået indregnet Np to gange i din formel, den skal vel kun ind een
gang ?

P= (rho/2)*Cp*V3*(R^2*Pi) /1000

Isoler rotor radius R:

R=sqrt( (P*1000*2)/( rho*Cp*V3*Pi ) )

Du skal lige vide at Cp er en værdi er afhænger af vindhastigheden, da
rotoren kun er optimal i et arbejdspunkt.
Kurven for en mølle med fast omdrejnings tal har normalt form som en
parabel som typisk har max ved 8 m/s og Cp=0.48.
Årsagen er bla. at twistet i rotoren typisk er lagt ud til 8 m/s, som er en
hyppig vindhastighed på steder hvor der installeres vindmøller.
Hvis møllen køre med variablet omdrejnings tal, vil det påvirke Cp kurven så
den bliver flad i toppen.

Hvis du vil vide mere se www.windpower.dk

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 20-08-02 21:25

Hej Niels Erik Danielsen
Mange tak for dit eksempel på formel.
Er ved at lave vindmølle- beregnings- program i Delphi. Er tækt til
beregning på en husstandsmølle, for møllebygger.
Og har fået programmet til at tegne de forskellige vingeprofil af
forskellige
NASA profiler, beregnet ud fra vingelængde (radius). Det var jo derfor der
var brug for en anden formel.
Hvis det har interesse kan du få programme til test.
Har nedenfor markeret nogle spårgsmål.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

"Niels Erik Danielsen" <ned@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Monie Jacobsen" <monie@tdcadsl.dk> wrote in message

> Du har fremskaffet en formel der ligner noget der skal bruges til at regne
> på effekten ud af en vindmølle:

// Hvad syntes du det skulle være?
> m/s ?)
15°C // Hvad er den i 10 m højde?

> Du havde fået indregnet Np to gange i din formel, den skal vel kun ind een
> gang ?
// har søgt efter en formel, men denne her er vel ok eller har du en bedere?

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 20-08-02 22:05

"Monie Jacobsen" <monie@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Er ved at lave vindmølle- beregnings- program i Delphi. Er tækt til
> beregning på en husstandsmølle, for møllebygger.

Vær lige opmærksom på at på engelsk kan ordet 'power' både betyde effekt og
kraft. Fysisk er dette to forskellige ting.

M.v.h.
Olav

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-08-02 22:20

"Olav M.J. Christiansen" wrote:

> Vær lige opmærksom på at på engelsk kan ordet 'power' både betyde effekt og
> kraft. Fysisk er dette to forskellige ting.

De fysiske størrelser effekt og kraft hedder på engelsk »power« og
»force« henholdsvis. Men så er det i øvrigt rigtigt at ordet kraft
også bruges i betydningen »energi til elnettet« eller sådan noget på
dansk. Det kender vi fra ord som kernekraft, vindkraft, kraftværk,
kraft-varme-værk og flere andre. Denne betydning af kraft kan ganske
rigtigt ofte oversættes med »power«.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 20-08-02 22:35

Ok Olav M.J. Christiansen
Og mange tak
MVH
Monie

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@nospampleasee-kontor.dk> skrev i en
meddelelse news:3d62af7c$0$27682$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 20-08-02 23:17

Hej Niels Erik Danielsen
Lige et spørgsmål:

P= (rho/2)*Cp*V3*(R^2*Pi) /1000
Det skal vel være sådan: P= (rho/2)*Cp*(V^3)*(R^2*Pi) /1000 ??

R=sqrt( (P*1000*2)/( rho*Cp*V3*Pi ) )
Og denne: R=sqrt( (P*1000*2)/( rho*Cp*(V^3)*Pi ) ) ??

MVH
Monie