SPÆNDENDE!! ATA133 bundkort med ATA66 drev~
Fra : Trygleren

Dato : 20-08-02 14:22

(1)
Jeg har pt tænkt mig at opgradere min AMD Salatslynge til en XP 1900. Jeg
har nogle ret store SD-ram moduler, så jeg har valgt Asus A7A266-E kortet,
for at kunne starte med dem, og så senere opgradere til DDR-ram.
Mit problem er at på Asus side
(http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7a266-e/specification.htm) står der at
kortet understøtter ATA100/133 og min ene harddisk er ATA66. Vil jeg nu få
problemer med dette? Jeg er godt klar over at en 133-harddisk sagtens kan
arbejde langsommere. F.eks. ATA66, men det her er jo lidt omvendt. Kan
bundkortet godt tage en ATA66?

(2)
Hvad er forskellen på XP 1800, 1900 osv.? Er det samme processor der er
overclocket, eller er de forskellige? Best buy?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars Winther

Fra : TB303

Dato : 20-08-02 14:38

Trygleren <Trygleren@tdcadsl.dk> skrev i
> [...]
> problemer med dette? Jeg er godt klar over at en 133-harddisk sagtens kan
> arbejde langsommere. F.eks. ATA66, men det her er jo lidt omvendt. Kan

ja det vil jeg mene.Det skulle være bagudkompatibelt.

Fra : Tinky Winky

Dato : 20-08-02 14:37

> [...]
> problemer med dette? Jeg er godt klar over at en 133-harddisk sagtens kan
> arbejde langsommere. F.eks. ATA66, men det her er jo lidt omvendt. Kan

Ja, ATA100 og 133 er bagud kompatibelt.

Fremtiden for den slags er forøvrigt Serial ATA. 133 kan ikke bruges til ret
meget ift. ATA100.

> (2)
> Hvad er forskellen på XP 1800, 1900 osv.? Er det samme processor der er
> overclocket, eller er de forskellige? Best buy?

Jeg vil sige en XP1600+ til knap 600 kr. eller en XP2000+ til knap 1000 kr.
www.edbpriser.dk

Fra : Trygleren

Dato : 20-08-02 14:39

Takker og bukker!

Fra : Martin K

Dato : 20-08-02 15:29

Trygleren wrote:
> [...]
> 133-harddisk sagtens kan arbejde langsommere. F.eks. ATA66, men det
> her er jo lidt omvendt. Kan bundkortet godt tage en ATA66?

Fedt board i øvrigt. Jeg har selv haft det i et ½ år snart, og kører med en
AMD Athlon XP 1700+@1466. Bordet kører glimrende med SDR-ram, som jeg kørte
med de første to måneder indtil prisen på DDR-ram faldt til det halve... Der
er tre SDR-sokler, og to DDR-sokler. Du skal her være opmærksom på at
mosterkølere som en Thermal Take Silent Viking *ikke* fysisk kan være på
boardet. Der er simpelthen ikke plads, hvorfor jeg købte en lille men
effektiv CoolerMaster-køler i stedet. Og når man alligevel ikke skal OC, gør
det jo ikke det store (går ud fra du ikke vil OC, når du køber AMD).

Du vil ikke få problemer med ATA-standarderne.

> (2)
> Hvad er forskellen på XP 1800, 1900 osv.? Er det samme processor der
> er overclocket, eller er de forskellige? Best buy?

Jeg ville sige en XP1800+

--
Martin K

Fra : Trygleren

Dato : 20-08-02 15:35

Nej, jeg agter ikke at overclocke. Jeg kender mit held og hvis jeg prøvede
at overclocke, ville det betyde systemnedbrud for samtlige pc'ere der findes
i Aalborg. Jeg har skiftet diverse ting i min pc over årerne, og der er
altid et eller andet der brænder af. Men den har gang har jeg luret Gud af!
Jeg får forhandleren på Edbpriser.dk til at montere hele svineriet for mig!
Strømforsyningen fejler sikkert og brænder det hele af, men så er det i
hvert fald ikke min egen skyld =)

Tak for et ganske brugbart svar i øvrigt - det er altid fedt at høre fra en
der har det man overvejer at købe. Takker og bukker!
Btw.: jeg køber min AMD i Box - er der plads til den køler? Det må der
vel...