Egon Schiele
Fra : Tom

Dato : 19-08-02 16:30

Hej

Jeg er blevet lidt nysgerrig mht. teknikken i subj.'s tegninger og malerier.

Ofte ser man materialerne angivet som: "kridt, akvarel og dækfarve på
papir"... Mit spørgsmål er nu, hvad er "dækfarve" for noget? Betyder det
bare en hvilken som helst type maling som lægger sig ovenpå papiret?

Håber nogen kan hjælpe :)

mange hilsner
tom

Fra : Angelbo

Dato : 19-08-02 17:17

Hej

Dækfarve er vandfarve, der i modsætning til akvarel ikke er transparent. Når
man maler akvarel, bruger man det hvide i papiret når man skal bruge hvid
farve. Det er umuligt at male lyse farver ovenpå mørke i akvarelteknik.
Med dækfarve kan det lade sig gøre at male lyse farver ovenpå mørke.

Fra : Tom

Dato : 19-08-02 18:16

Hej

Tak for svaret!
Det er ikke så længe siden jeg "opdagede" Schiele, og jeg er helt vild med
hans billeder.

vh tom

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-02 12:31

Tom wrote:
[...]
> Det er ikke så længe siden jeg "opdagede" Schiele,
> og jeg er helt vild med hans billeder.
[...]

Hvis det ikke er så længe siden du "opdagede" Schiele, så du måske
ikke den udstilling på Lousiana som hed "Wien 1900 - kunst &
design" for snart 12 år siden. Bladet fra dengang: Lousiana Revy,
31. årgang nr.2, januar 1991 (fås på bib.) har en del om Schiele,
Klimt, Kokoschka og de andre.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Tom

Dato : 20-08-02 19:04

Mange tak for tippet.

venlig hilsen
tom

Fra : Viggo Jørgensen

Dato : 21-08-02 17:09

Mere om Schiele:
1) For nogle få måneder siden var der en udstilling på Kunstforeningen, hvor
tegninger fra en amerikansk samler af de 3 nævnte kunstnere - herunder
Schile var udstillet. Udstillingskataloget er værd at få fat i.
2) I New York har der inden for seneste par år været en meget interessant
udstilling med Schiele. Som en udløber heraf kører en retssag i USA, som
sikkert kan tage mange år og blive meget beskæmmende for den Østriske Stat.
Nazisterne beslaglage flere af hans billeder hos familien Bondi i
forbindelse med Holocaust. Bondi-familien har efter krigen henvendt sig til
den Østrigske Stat for at få oplyst om nogle af billederne var havnet i
offentlige samlinger - men fået et benægtende svar. Nu viser det sig at
nogle af de efterlyste billeder blev udlånt fra Leopold Foundation til
udstillingen i USA i 1997. Retssagen går nu på om det er Bondi-familens
efterkommere, som har ejendomsretten til billederne eller det er den
Østrigste Stat, der har fået/gemt dem efter modtagelse fra nazistiske
kilder. Malerierne kan ikke komme ud af USA, inden denne sag er afsluttet.
Venlig hilsen
Viggo Jørgensen