Online salg af begrænset lager
Fra : Dennis Hansen

Dato : 19-08-02 12:09

Hvis man skal lave noget onlinesalg af feks. 100 bøger, og man skal
sørge for at der ikke bliver solgt mere end netop 100
bøger som er til rådighed, her tænker jeg på at så snart folk klikker
"Læg i kurv" så hiver jeg en bog fra basen og så er der kun 99 tilbage
at sælge,
hvad gør i så hvis den handel aldrig bliver gennemført så skal bogen jo
lægges tilbage i basen så der igen er 100 bøger at sælge.

Jeg har lavet noget med et cronjob der går ind og chekker en tabel for
at se om der ligger
handler der er påbegyndt og er ældre end et vist antal minutter, er der
det sletter den handel og lægger bogen tilbage i basen.

Hvordan klarer i den problematik at man skal sørge for at der kun bliver
solgt et vist antal varer
og samtidig ryddet op i ufærdige handler ?

Jeg ved jeg kunne vente med at hive bogen fra basen indtil handlen rent
faktisk er gennemført, men det vil så betyde at hvis
der er 1000 mennesker der starter samtidig med at klikke bogen i
indkøbskurven, så vil bogen være udsolgt for 900
af dem når de når til kassen, det er ikke godt.

Håber jeg har fået forklaret mig nogenlunde forståeligt.

Mvh
Dennis

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 19-08-02 12:50

> [...]
> indkøbskurven, så vil bogen være udsolgt for 900
> af dem når de når til kassen, det er ikke godt.

Hej Dennis

Det er faktisk sådan jeg tror de fleste online shops fungerer, nemlig at varen
først er solgt, og bliver trukket fra databasen, når der er afgivet en bekræftelse
af køberen.
Jeg ville også selv vælge denne løsning.

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 19-08-02 13:24

Dennis Hansen wrote:
> [...]
> indkøbskurven, så vil bogen være udsolgt for 900
> af dem når de når til kassen, det er ikke godt.

Tror du at det vil ske? Under alle omstændigheder, så er det dem der
først gennemfører betalingen, der får bogen.

Hvis bogen bliver trukket fra, allerede når den bliver lagt i kurven,
kan enhver gå ind og lægge resten af bøgerne i en kurv, for bare at
lukke siden igen. Så vil det se ud som om der er udsolgt, indtil der
sker en timeout på indkøbskurven. Og hvis personen er ond nok, ville han
kunne lave et script, således at samtlige varer altid ville være
udsolgte.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Dennis Hansen

Dato : 20-08-02 10:49

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Tror du at det vil ske? Under alle omstændigheder, så er det dem der
> først gennemfører betalingen, der får bogen.

Ikke i den størrelsesorden, men ja det vil ske.

> [...]
> sker en timeout på indkøbskurven. Og hvis personen er ond nok, ville han
> kunne lave et script, således at samtlige varer altid ville være

Det har du ret i, det er noget snavs, jeg vil benytte metoden med at vente
med at trække bogen til handlen er godkendt.
Tak for det,

Mvh
Dennis