Blæseren larmer
Fra : elvis

Dato : 18-08-02 11:42

Hej

Jeg har fået sat en ekstra blæser i mit kabinet, sådan en blå Antec 80 mm

Men den larmer ad h til, men får også flyttet noget luft. Den kører ca 2800
omdrejninger pr minut.

Kunne man give den lidt mindre volt, så den larmer mindre (ligenu får den 12
v) ? Det gør ikke noget den kører lidt langsommere.

Jeg har hørt noget om en 7 V mod. Kan det bruges ?

mvh elvis

Fra : Martin S.

Dato : 18-08-02 12:10

"elvis" <elvis@beskedboks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
12
> v) ? Det gør ikke noget den kører lidt langsommere.
>
> Jeg har hørt noget om en 7 V mod. Kan det bruges ?

Ja. se http://people.freenet.de/s.urfer/7vtrick.htm
Man kan også lave 5v trick -det giver lidt airflow så der lige er
cirkulation -
eller skift til en lydsvag Papst blæser.

Mvh. Martin S.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 18-08-02 12:15

"elvis" <elvis@beskedboks.dk> writes:

> Kunne man give den lidt mindre volt, så den larmer mindre (ligenu får den 12
> v) ? Det gør ikke noget den kører lidt langsommere.

> Jeg har hørt noget om en 7 V mod. Kan det bruges ?

Måske, de fleste 12V blæsere kan køre ved 7V.

Hvis blæseren er direkte forbundet til strømforsyningen, skal du bare
flytte 0V benet i blæserens stik over i 5V hullet, på den måde får du
et spændingsfald på 7V.

Hvis din blæser er forbundet til bundkortet så skal du indstille
blæserens hastighed i biosen.

XFUT: dk.edb.hardware.stoej

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-08-02 12:55

> [...]
12
> v) ? Det gør ikke noget den kører lidt langsommere.
>
> Jeg har hørt noget om en 7 V mod. Kan det bruges ?

Du kan købe en termostatstyring hos www.brinck.dk eller evt. sætte en
modstand på ledningen. Hvis du vælger en variablemodstand kan du selv skrue
op og ned for blæseren...
Den sidste mulighed er at købe en digidoc hos www.studiedata.dk den kan
styre op til 8 blæsere og har 8 temp. følere. Jeg bruger den selv og er
*meget* glad for den da den kun starter de blæsere der er brug for, og
desuden overvåger 5V og 12V kredsløbene. Jeg har dog valgt *ikke* at sætte
mine CPU blæsere til den da jeg helst vil have de kører fuld skrue hele
tiden. Ja, jeg har 2 CPU blæsere monteret for minimal støj og maksimal
kølning...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002