Kat og lejlighed
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-08-02 08:56

Ikke for at starte en ny diskussion om indekatte kontra udekatte, men sønnen
vil gerne have en kat i deres lejlighed. Hvad gør vi inden for at skabe så
gode rammer som muligt? Den vil uden tvivl blive forkælet, og jeg skal nok
holde styr på dyrlæge og kasteration, men skal vi købe et klatrestativ eller
er der andre ting, der kan underholde sådan et kræ? Vores egne katte er
udekatte, så jeg aner intet om hvordan man holder en indekat sund og rask,
både fysisk og mentalt.

Er det en idé at få den fra kattens værn i stedet for fra en seddel i et
supermarked? Det er ikke pengene, der spiller ind, blot vil jeg gerne sikre
mig at det er en sund kat, så vi ikke ender med at må aflive den pga diverse
problemer. Men har kattens værn styr på det, eller er det affaldskatte i
ordets negative betydning?

Mvh Maria

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-08-02 09:11

Hej Maria

Det er klart, at en kat, som skal holdes indendørs, skal have nogle flere
beskæftigelsesmuligheder end udekatte, som jo får dækket deres behov for
kradsning mv. i det fri.

Et kradsetræ er derfor et must til indekatte - så stort som muligt, og
ihvertfald mindst 1 meter højt, så katten (også når den bliver voksen) kan
strække sig op ad det og stadig have noget at kradse på. Derudover kan man
jo indkøbe alverdens legedimser og -dutter, nogle synes kattene er sjove -
andre ikke... og det afhænger selvfølgelig også af individet - ofte er det
jo det "hjemmefangede" der er bedst, piberensere som er krøllet sammen,
kuglepenne, der "fiskes" op ad blyantsholderen og så videre - men de fleste
katte kan ikke stå for pelsmus

Angående køb af kat/killing, så vil jeg umiddelbart sige, at et internat
*burde* have styr på kattene - i den forstand er de er sundscheckede,
vaccinerede, orme- og loppefri mv. inden de flytter derfra - hvilket man nok
kun finder hos de færreste private, som jo oftest kun har fået killingerne
fordi katten kom hjem og var drægtig. Der er som sådan ikke spor i vejen
for, at din søn får en "affaldskat", hvis vel at mærke den har fået en
tilnærmelsesvis god start på livet - altså at den er blevet præget positivt
på mennesker og forhåbentlig ikke har været alt for meget grumt igennem.
Sundhedsproblematikken kan jo også opstå senere, da dette bestemt også
afhænger af fodring, jævnlige dyrlægebesøg, vaccinationer mv., som du
allerede er inde på. Når man kigger på killinger er det vigtigt, at
killingerne virker friske, livlige og tillidsfulde (når de er vågne... - de
sover jo meget), at de har klare øjne uden betændelse, at deres næse ikke
løber, at de har en pæn rund mavse uden at virke oppustede (kan være tegn på
orm). Alt dette burde kunne findes på et internat, og jeg er sikker på, at
nogle af de andre herinde kan anbefale nogle gode internater i dit område -
mange herfra har nemlig selv katte fra sådanne.

Mvh. Camilla

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev...

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 18-08-02 09:30

> men skal vi købe et klatrestativ ¨

Helt sikkert. Katten vil elsker jer for det. Det er et must. Størrelse kan
varieres men jeg har aldrig fortrudt mit gulv til loft?

http://makeashorterlink.com/?L2F951F71

> Er det en idé at få den fra kattens værn i stedet for fra en seddel i et
> supermarked?

Jeg kan varmt anbefale Inges kattehjem.

http://www.inges-kattehjem.dk/

Som har god service. De har en masse viden omkring katte og også
indedørskatte. Jeg købte selv min anden kat hos dem og er glad for det idag.
Loui som han hedder, var vaccineret, kastreret, øremærket og havde fået
ormekur. Han var 1½ år gammel og kom fra et liv som indekat. De sørger for
at du får en kat som er vant til at være inde, hvis du bor i lejlighed. Du
kan tilmed købe alt fra foder til katteseng derude.

Men hvad med 2 katte? En indedørskat har brug for et socialtliv med andre
katte. Du ungår også at den kommer til at kede sig. Og det er ikke meget
dyre med to.

Med venlig hilsen Randi - der elsker sine to glade indedørskatte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-08-02 14:47

In article <ajnlvc$2d18$1@news.cybercity.dk>, Randi Skindbjerg
Kristensen <randi_k@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> at du får en kat som er vant til at være inde, hvis du bor i lejlighed. Du
> kan tilmed købe alt fra foder til katteseng derude.

Jeg tror du kan sige det samme om Kattens Værns internater. Da jeg
f.eks. forelskede mig en sort "halvorientaler", kunne de fortælle mig,
at denne kat ganske rigtigt var indekat - men at den ikke brød sig
særlig om andre katte. Og så var det jo ikke den jeg skulle ha' med
hjem alligevel... rart at få at vide, så man ikke begår en fejl både
overfor sine egne og den nye kat.

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck
fjern "x" fra e-mail adresse v. privat svar

Fra : Majer

Dato : 18-08-02 09:41

> vil gerne have en kat i deres lejlighed. Hvad gør vi inden for at skabe så
> gode rammer som muligt? Den vil uden tvivl blive forkælet,

Hej Maria!!

Vi bor også i Lejlighed pt. med 1 kat og på torsdag har vi 2 katte *jubler*.
Sidste år da Peter (vores første kat) flyttede ind, blev vi hurtigt enige
om, at lejligheden skulle laves mere "kattevenlig". Vi har selv lavet et
stort klatremiljø, som bliver brugt meget. Peter har også selv fundet nogle
yndlige-sove-steder rundt omkring på hylder og høje skabe. Og der har vi så
lagt et lille tæppe til ham, så han ved at han må bruge stedet. Og vi er fri
for, at han altid får væltet noget ned, for nu er det fjernet! Vi har også
lukket vores altan af, med mink-net, og lavet en "sladre-bænk" til ham
derude. Han elsker virkeligt det sted! Og ja... så har han tonsvis at
lejetøj, og er snotforkælet!!

Håber at du kan bruge mit svar!

Mange hilsner fra

Majer.

www.majer.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-08-02 10:01

"Maria Frederiksen" skrev bl.a. :

> [...]
> udekatte, så jeg aner intet om hvordan man holder en indekat sund og rask,

Hej Maria

Måske kan du bruge noget af det, jeg har skrevet her:
http://pandoras_burmese.tripod.com/Burmeser/id10.html

Mange hilsner
Katrine

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 18-08-02 12:12

Prøv at gå på biblioteket. Der er en glimrende bog specielt om indekatte,
med mange forslag til stimulation. Jeg tror, forfatteren hedder noget med
Ulrike.

Mvh. Else.

Fra : Majer

Dato : 18-08-02 12:45

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med mange forslag til stimulation. Jeg tror, forfatteren hedder noget med

Jeg har en bog der hedder "katte i lejlighed" af Katrin Behrend (forlag:
Aschehoug). Den kan helt klart anbefales!

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 18-08-02 21:24

"Majer" <majbritt{REMOVE}@majer.dk> skrev i en meddelelse
news:3d5f88a5$0$27668> Jeg har en bog der hedder "katte i lejlighed" af
Katrin Behrend (forlag:
> Aschehoug). Den kan helt klart anbefales!

Jamen, det var da også lige præcis den, jeg tænkte på. Tak, Majer

Mvh. Else.

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 18-08-02 16:56

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote
<snip>
> [...]
<snip>
> Er det en idé at få den fra kattens værn i stedet for fra en seddel i et

Hej Maria
1. Det bedste I kan gøre er efter min mening at anskaffe to katte med det
samme. Katte er sociale dyr (læs fx bogen "Den smilende kat"), og har
faktisk enormt megen glæde af hinanden.
2. Dernæst synes jeg at et gulv-til-loft-klatre/kradsetræ er et must (mindst
et). Når nu katten/e skal leve indendøre må man - så godt man overhovedet
kan - kompensere for de træer ol. den går glip af. Udnyt væggene opefter ...
klatremøbler, hylder, gangbroer... pludselig kommer spånpladeånden op i een

3. Hvis I er gode til at læse på engelsk eller tysk, så skaf bøger hjem fra
udlandet ... udvalget er mildest talt lousy på dansk (på nær den om "katte i
lejlighed"), og der findes flere bøger om kattens adfærd osv. på andre
sprog. Det gælder om at vide hvad katten oplever udendøre (de positive ting,
naturligvis) og så forsøge at overføre det på hjemmet.

Jeg ville aldrig købe en killing hos nogen der fik killinger på deres huskat
.... jeg er 100% imod ukontrolleret avl (de mange herreløs katte taget i
betragtning), så derfor vil jeg anbefale jer enten at købe en racemis hos en
god og ansvarlig opdrætter, eller at anskaffe jer en affaldsmis hos Kattens
Værn eller Inges Kattehjem (eller lign.). Jeg har _KUN_ gode erfaringer med
Kattens Værn, og udover at man køber en dejlig ven for livet hos dem - under
god vejledning - så hjælper man dem med at gøre et enormt stykke arbejde.
Der bliver gjort et stort arbejde for at rydde op efter uansvarlige
katteejere, og bla. videreformidling af katte er en del af dette arbejde -
de katte, der formidles videre er vurderet egnede til videreformidling....
lige nu er de nok ved at drukne i killinger (desværre).
-Gitte