Opgradering fra oracle 8 til 9
Fra : Ove Hvam Andersen

Dato : 16-08-02 10:32

Hej
Vi kører i dag Navision XAL på en Oracle 8.05 database som vi påtænker at
opgradere til en version 9i.
Er der nogen der har erfaring med dette, giver det nogle fordele
performance, administration m.m.
Er der nogen der har en cirka pris på opgradering ? (kun DB), hvor mange
timer skal man beregne en opdatering tager?

MVH
Ove Hvam Andersen
Flexa Møbler A/S

Fra : Barnabas

Dato : 18-08-02 12:36

Hejsa,

Hvis jeg var dig ville jeg først og fremmest opgradere til den sidste
version af oracle 8. Jeg tror det 8.1.7.4 for at være helt præcis. Der er et
væld af bug fixes og performance ting ift. 8.0.5, og opgraderingen er ret
smertefri siden det er indenfor samme ver.

Hvis i ikke direkte har brug for nogen af de nye ting i 9i kan jeg ikke se
nogen grund til at opgradere? Der er arbejdet meget på parallel server, så
det nu ikke kun er high availability, men også et performance issue at bruge
det. Der er sikkert en masse andre nye ting i 9'eren, men som sagt: Der er
vel kun grund til at skifte hvis der specifikt er en eller flere af disse
nye features i har brug for.

En opgradering af oracle 8.0.5 til 8.1.7.4 tager vel en 2-3 timer med test
af systemet. Der er en migration manager til at gøre det med i oracle
pakken. Performance wise og management wise tror jeg ikke i vinder det helt
store ved skift til 9i, men det kan det være at andre kan berette om?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-08-02 12:59

Barnabas wrote:

> [...]
> et væld af bug fixes og performance ting ift. 8.0.5, og opgraderingen er
> ret smertefri siden det er indenfor samme ver.

Jeg ville sige det samme. Faktisk vil jeg mene, at hvis deres system kører
fint med den nuværende version, er der ingen grund til at skifte. Og slet
ikke til 9i.

> [...]
> pakken. Performance wise og management wise tror jeg ikke i vinder det
> helt store ved skift til 9i, men det kan det være at andre kan berette om?

Jeg kan berette lidt: At der for små og mellemstore databaser ikke er nogen
videre forskel performancemæssigt. Den er en smule nemmere at administrere
(vi er sluppet for explicitte rollbacksegments), og værktøjerne til nogle
platforme (linux) er blevet betydeligt bedre.

Men alt i alt: Hvis det kører, så lad være med at skifte. Og hvis I har
performanceproblemer er der altid andre løsninger.

-Claus