MySQL UTF-8
Fra : Allan Unnerup

Dato : 15-08-02 21:26

Når jeg læser MySQL's hjemmeside, synes jeg, at det fremgår, at MySQL ikke
understøtter tegnsættet UTF-8.

Når jeg så selv forsøger, synes jeg, at det virker glimrende både at gemme
og hente data med tegnsættet UTF-8.

Er det noget jeg har overset?
Nogen der har erfaring med MySQL og UTF-8?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Larz

Dato : 15-08-02 21:33

Allan Unnerup wrote:
> Når jeg læser MySQL's hjemmeside, synes jeg, at det fremgår, at MySQL ikke
> understøtter tegnsættet UTF-8.

Ja, det synes jeg også at jeg kan læse.

> Når jeg så selv forsøger, synes jeg, at det virker glimrende både at gemme
> og hente data med tegnsættet UTF-8.

Er du sikker? Kan du gemme strenge der ligner dette:

   xc4\xb0\xc5\x9f_D\xc3\xbcnyas

Ellers kan du jo prøve med http://dk.php.net/utf8_decode

--
-
Lars

Fra : Allan Unnerup

Dato : 19-08-02 11:37

> Er du sikker? Kan du gemme strenge der ligner dette:
>
> xc4\xb0\xc5\x9f_D\xc3\xbcnyas

Det ved jeg ikke, men når jeg skriver "blåbærgrød" i en formular i browseren
(UTF-8), skrives der "blåbærgrød" i MySQL (Latin 1).

xc4\xb0\xc5\x9f_D\xc3\xbcnyas er jo blot en visual præsentation. Der står jo
reelt noget andet i databasen.

> Ellers kan du jo prøve med http://dk.php.net/utf8_decode

Bortset fra, at jeg benytter Java, men ja, Java har noget tilsvarende.

Jeg spekulerer på, om grunden til at de skriver, at MySQL ikke håndterer
UTF-8 er problemer omkring fx "order by". Det kan sagtes forestille mig, at
deres sorteringer (bortset fra a - z) ikke virker som forventet.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-08-02 11:54

On Mon, 19 Aug 2002 12:36:46 +0200, "Allan Unnerup" <alu@udkik.dk>
wrote:

>Jeg spekulerer på, om grunden til at de skriver, at MySQL ikke håndterer
>UTF-8 er problemer omkring fx "order by". Det kan sagtes forestille mig, at
>deres sorteringer (bortset fra a - z) ikke virker som forventet.

.... samt LENGTH(), tekststrengs-sammenligninger, m.m., hvor teksten
skal betragtes som sproglig tekst, og ikke blot som en bunke binær
data. En søgning efter BLÃ…BÆRGRØD vil vist næppe finde
blåbærgrød
--
- Peter Brodersen