Langebro og trafikken
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-08-02 21:47

Nogle år efter at den 'nye' Langebro var færdig forsøgte man sig i en
periode med en form for trafikregulering eller -overvågning fra et tårn
som blev anbragt langs Amager Boulevard ved indkørslen til Thorshavnsgade.

Kender nogen af jer historien om dette 'trafiktårn'? Altså hvor længe det var i
brug og hvordan det fungerede osv.

--
Hilsen: Jørgen / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 13-08-02 22:32

Har du prøver Sydvest Folkeblad i 2000 var der noget om Københavns Havn
herunder noget om Langebro

http://www.sv-folkeblad.dk/lokalhistorie/lokalhistorieMenu.html

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/

Fra : 8sl

Dato : 23-08-02 08:45

Hej Jørgen.
Jeg kan godt huske tårnet, men ikke formålet med det. Det må have været
sidst i 50'erne og/eller først i 60'erne.
Der ligger et billede af det på billeddatabasen REX, men det har du
sikkert allerede opdaget.

Mvh
Svend-erik

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-08-02 08:44

"8sl" skrev bl.a.:

> Jeg kan godt huske tårnet, men ikke formålet med det. Det må have været
> sidst i 50'erne og/eller først i 60'erne.
> Der ligger et billede af det på billeddatabasen REX, men det har du
> sikkert allerede opdaget.

Næ, det har jeg nu ikke, Svend-Erik. Jeg har aldrig lært at bruge REX. Synes,
den virker besværlig med alle de adgangsmigher, kodermigder og hvad ved jeg.
Du har vel ikke et direkte link til billedet?

Mvh.: Jørgen

Fra : 8sl

Dato : 23-08-02 12:44

Hej igen Jørgen.
Der er desværre ikke en direkte link til billedet, men så besværligt er
det nu heller ikke.
Start på siden:
http://rex.kb.dk/ALEPH/NVD7CV7LPMRU7384LF3AJBAVMRG4IQQS66234NBSL3BAPEGIK
V-10191/file/start-0
I rubrikken "Skriv ord" skriver du: overvågning af trafik
Marker "ja" ved spørgsmålet "Skal ordene stå i rækkefølge?"
Tryk på "Søg"
Herefter skulle du gerne få et resultat, der hedder [København, Amager
Boulevard, 1]
Klik på det.
Herefter kommer du til en side med en række billeder. Det aktuelle
fotografi er nr. 2 fra oven. Klik på det. Vupti, du har hvad du leder
efter.

Held og lykke.

Svend-Erik
http://rex.kb.dk/ALEPH/BRJCH997R5HRPEX3N8CUR9YUHGVEBD87ILE4167ALLKAYBUYT
K-00109/file/start-0

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-08-02 18:48

"8sl" skrev bl.a.:

> Der er desværre ikke en direkte link til billedet, men så besværligt er
> det nu heller ikke.

Tak! Det lykkedes søreme, selvom jeg synes der var lidt bøvl med links
og søgeknapper. Hvilket måske skyldtes mit nye popup-stopper-program.

Mvh.: Jørgen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-08-02 01:56

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message news:ak4p6a$qu3$1@sunsite.dk...

> Næ, det har jeg nu ikke, Svend-Erik. Jeg har aldrig lært at bruge REX. Synes,
> den virker besværlig med alle de adgangsmigher, kodermigder og hvad ved jeg.
> Du har vel ikke et direkte link til billedet?

det ver dengang

nu er REX world wide web interface

http://www.kb.dk

click
REX - omline catalog

click
Den National Billedbase

skriv
langebro

click

SØG

Post 1 - 10 af 45

10 billeder hver post

Bådforbindelse, Langebro sprængt, København, 1945. - DH005622

SØG andersens boulevard

Resultat for søgningen: Fritekst= ( trafik langebro ); Sorteret efter: 01---D02---A

You cannot get an URL because the server works in sessions

Hugh W

Fra : 8sl

Dato : 26-08-02 09:31

Hej Jørgen.
Jeg har spurgt en tidligere beboer på Islands Brygge. Han siger, at
"trafiktårnet" blev etableret samtidig med den nye Langebro, der blev
åbnet i 1954. Han mener, at "tårnet" blev anvendt i forbindelse med en
manuel regulering af lyssignalerne ved gaderne Amager Boulevard,
Thorshavnsgade og Ved langebro. Den manuelle regulering var nødvendig
p.g.a. de komplicerede trafikale forhold, specielt i myldretiden. Den
gang havde man ikke "intelligente" lyssignaler, som i dag. Han husker
ikke hvornår "tårnet" blev nedlagt.
Forklaringen lyder i mine øjne plausibel. Du husker måske
lysreguleringen i krydset Amager Boulevard - Amager Fælledvej. Her måtte
en betjent i mange år i myldretiden styre lysreguleringen manuelt fra et
skab ved vejkrydset for at få trafikken til at glide. Han blev bare våd
når det regnede. Ved Langebro var det mere komfortabelt.

Fra : tovekrog

Dato : 05-11-02 23:46

> [...]
Thorshavnsgade.

> Kender nogen af jer historien om dette 'trafiktårn'? Altså hvor længe

Hej Jørgen
Jeg kan se på dette og dine øvrige indlæg her i gruppen, at du
interesserer dig for lokale bybilleder osv. Kender du de bøger, som er
udgivet af Sporvejshistorisk selskab ?
Willy Christensen har udgivet bøger om de forskellige sporvejslinier,
linie 2, 5 osv. Der er mange gamle fotos i bøgerne.
Hilsen Tove krog

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-11-02 13:52

"tovekrog" skrev bl.a.:

> Hej Jørgen
> Jeg kan se på dette og dine øvrige indlæg her i gruppen, at du
> interesserer dig for lokale bybilleder osv. Kender du de bøger, som er
> udgivet af Sporvejshistorisk selskab ?

Ja tak, Tove, de er glimrende og jeg har en tre-fire af dem.

Mvh.: Jørgen Grandt