Hvordan laver jeg en simpel database?
Fra : Zach

Dato : 14-08-02 15:48

Hej

Jeg har brug for at lave en forholdsvis simpel database, men jeg har absolut
ingen erfaring med databaser, så;

1) hvilket program skal jeg bruge (gerne lille og simpelt, måske endda
freeware eller shareware)?

2) hvordan designer/programmerer jeg den derefter?

Databasen skal være en oversigt over resultater af cykelløb på den måde, at
man enten kan søge på et bestemt løb, og derefter får en komplet
resultatliste.

Eks. søges der på Danmark Rundt 2001 "samlet resultat", leverer basen
følgende liste:

1) David Millar
2) Jann Kirsipuu
3) Danielle Nardello
4) etc.

Eller man kan søge på en bestemt rytter og derefter få en komplet liste over
dennes resultater.

Søges der for eksempel på "David Millar" kommer basen med en lang liste hvor
der blandt andet står;

Nr.1 Danmark Rundt 2001

Desuden skal der ved hver rytter være plads til informationer om fødselsdag,
firmahold etc. Tilsvarende skal der ved løbene være informationer om datoer,
klacificering etc.

Jeg håber at I/nogen forstår hvad mit behov er og har en løsning.

På forhånd yderst tak

Henrik Zachariassen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-08-02 16:01

Zach skrev:

> Jeg har brug for at lave en forholdsvis simpel database, men
> jeg har absolut ingen erfaring med databaser, så;

Jeg vil anbefale dig at købe et af de små hæfter om databaser man
kan få fx på DSB-stationer. Det er ikke så nemt at gætte sig til
hvordan en database fungerer

> 1) hvilket program skal jeg bruge (gerne lille og simpelt,
> måske endda freeware eller shareware)?

Hvor skal du bruge databasen? Først og fremmest - skal den på
nettet eller skal du bare lave en enkeltstående applikation.

Hvis du har MS Office i pro-versionen eller bedre har du også
databasen Access. Den er rimelig nem at gå til, og du kan
forholdsvis nemt lægge den på en webside hvis du har adgang (og
kendskab) til asp.

Du kan godt hente diverse sharewareprogrammer til forskellige
databaseopgaver - men du får det næppe på nettet på den måde.

Det lyder som et ret ambitiøst projekt du har kastet dig ud i. Held
og lykke med det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Zach

Dato : 14-08-02 16:31

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
> Zach skrev:

> Jeg vil anbefale dig at købe et af de små hæfter om databaser man
> kan få fx på DSB-stationer. Det er ikke så nemt at gætte sig til
> hvordan en database fungerer

OK - er der nok vejledning i dem?

> Hvor skal du bruge databasen? Først og fremmest - skal den på
> nettet eller skal du bare lave en enkeltstående applikation.

Den skal bare være enkeltstående og ikke på nettet.

> [...]
> databasen Access. Den er rimelig nem at gå til, og du kan
> forholdsvis nemt lægge den på en webside hvis du har adgang (og

Jeg har Access/MS Office, men ingen erfaring med programmet.

Huha - jeg troede det var simpelt.

Foreløbig tak for hjælpen.

Zach

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-08-02 16:44

Zach skrev:

> OK - er der nok vejledning i dem?

Det skal jeg ikke kunne afgøre. Jeg har brugt tykkere bøger end
dem, men det er mit indtryk at de giver en rimelig god
introduktion.

> Den skal bare være enkeltstående og ikke på nettet.

Fint - det er bestemt også det nemmeste at begynde med.

> Jeg har Access/MS Office, men ingen erfaring med programmet.

Så køb et hæfte om Access - sørg for at få et hæfte der passer til
den version du arbejder i. Kig på eksempelbasen (Northwind) og
brug de indbyggede guider (wizards) - så kan du komme ret langt
uden egentlig programmering.

Hvis du får brug for mere hjælp kan du spørge i den særlige Access-
gruppe <news:dk.edb.database.ms-access>.

PS: Der er ingen grund til at sende dine indlæg i kopi pr email.
Det er fint nok at de havner her.