MySQL spørgsmål
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-08-02 08:35

Mvh.
Mikael Nørrelund og gruppe.

PS.
Vi bruger den nyeste tilgængelige
version af MySQL fra www.mysql.com

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-08-02 23:19

noerrelund@pc.dk (Mikael Nørrelund Andersen) writes:

> Vi er nu så småt begyndt med MySQL, men har vist ikke rigtig
> fortstået client/server-delen.

Det er jo ikke så heldigt, især ikke når man tager i betragtning, at I
er datamatikere, og jeres hovedopgave har databaser som en åbenbart
væsentlig komponent.

Hvad er det, I ikke forstår? Klient-/serverarkitektur er et bredt
område. Har I kigget på MySQL's hjemmeside?

> Før har vi brugt Access, som vi tilgik via et Java-program og JDBC
> til ODBC. Nu vil vi så bruge MySQL, men der følger en server med.
> Hvordan bruges denne korrekt?

Sikkert på samme måde. Jeg er overbevist om, at der er både ODBC og
JDBC drivere til MySQL. Desuden følger der ikke en server med MySQL;
MySQL _er_ en server. Hvis I har en forestilling om, at databaser på
det grundlæggende plan er 'noget der ligner Access', må I tro om
igen. DBMS'er (DataBase Management Systems) er som regel ikke noget
mennesker selv snakker direkte med; man bruger klientprogrammer, der
kan være tekstbaserede, kan ligne Access eller, som oftest, er noget
lignende det program, I er ved at udvikle.

> Vi forestiller os på en eller anden måde, at serveren kan styre
> flere brugeres samtidige adgang (concurrency) og det kan ODBC vel
> ikke alene - eller hvad?

Hvorfor ikke? Hvis hver opkoblede klient har sin egen ODBC-forbindelse
skulle MySQL (eller hvilken DBMS man nu måtte anvende; selv
foretrækker jeg PostgreSQL) klare resten. Hvis I derimod snakker
sammen med databasen fra jeres egen server, kan I for så vidt selv
vælge, om I vil oprette en ny forbindelse til databasen for hver
kørende bruger, eller, som jeg vil anbefale til MySQL, at I kan lægge
forespørgsler i en kø, og der laves call-back, når forespørgslen er
færdig. I Java gøres det sidste nok lettest ved at forespørgslerne
håndteres af et 'observable' singletonobjekt, som de forespørgende
objekter så kan abonnere på.

> På nuværende tidspunkt kører serveren slet ikke ved kommunikation
> med DB'en.

Hvad er problemet?

> Hvordan får vi udnyttet de funktioner der sandsynligvis er i MySQL
> serveren?

'Sandsynligvis'? Hvis ikke den havde nogen funktioner, ville man jo
bare binde skrottet til port 9 og kalde den discard. Det lyder ikke
til, at I har en helt klar forestilling om, hvad I vil have DB'en til
at lave.

> Jeg håber meget på svar eller et link til en evt. beskrivelse.

Det er desværre alt andet en klart, hvad I vil have svar på.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-08-02 13:52

"Martin Christensen"
<knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> skrev:

> Det er jo ikke så heldigt, især ikke når man tager i
> betragtning, at I er datamatikere, og jeres hovedopgave
> har databaser som en åbenbart væsentlig komponent.

Hmm, vi kan jo bare bruge Access, men vil gerne udvide
vores horisont.

> Hvad er det, I ikke forstår? Klient-/serverarkitektur er
> et bredt område. Har I kigget på MySQL's hjemmeside?

Kommer længere nede, men tror vi har fået fat i det
væsentlige.
Når man installere MySQL installeres også en

> Sikkert på samme måde.

Det er i hvert fald det vi er fundet frem til.

> MySQL _er_ en server.

Det fandt vi ud af.

[Concurrency]

> Hvorfor ikke? Hvis hver opkoblede klient har sin egen
> ODBC-forbindelse skulle MySQL (eller hvilken DBMS
> man nu måtte anvende; selv foretrækker jeg PostgreSQL)
> klare resten.

Det lyder da logisk.

> [...]
> ved at forespørgslerne håndteres af et 'observable'
> singletonobjekt, som de forespørgende objekter så kan

Det lyder rigtigt, teorien kender vi i hvert fald.

> Hvad er problemet?

Der installeres en *.exe fil sammen med MySQL, som
hedder noget med admin og server. Vi har troet dette var
en MySQL-server, som skulle køre sammen med
vores program.
Det tror vi ikke mere pga. ODBC.

[Snip noget der er forklaret]
> Det lyder ikke til, at I har en helt klar forestilling om,
> hvad I vil have DB'en til at lave.

Jojo, vi kendte bare ikke til MySQL.

> Det er desværre alt andet en klart, hvad I vil have svar på.

Til at forstå virkemåden i MySQL, men vi dropper den
nok, da vi har fået at vide den koster penge at have
kørende på en Windows maskine.

Mvh.
Mikael

Fra : wulff

Dato : 14-08-02 15:01

On Wed, 14 Aug 2002 14:52:00 +0200,
=?iso-8859-1?Q?Mikael_N=F8rrelund_Andersen?= <noerrelund@pc.dk> wrote:
>Hmm, vi kan jo bare bruge Access, men vil gerne udvide
>vores horisont.

Det er altid en God Ting...

> [...]
>hedder noget med admin og server. Vi har troet dette var
>en MySQL-server, som skulle køre sammen med

Der installeres b.la. dette:

c:\path\to\mysql\bin\winmysqladmin.exe

Kør det for at starte MySQL serveren. Derefter kan i bl.a. bruge
programmerne mysql og mysqladmin til at administrere serveren.

>Til at forstå virkemåden i MySQL, men vi dropper den
>nok, da vi har fået at vide den koster penge at have
>kørende på en Windows maskine.

Så har I vist ikke nærlæst dokumentationen Tag et kig på:

http://www.mysql.com/support/arrangements.html

hth

wulff

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-08-02 15:21

"wulff" <wulff@perlmonks.dk> skrev:
> http://www.mysql.com/support/arrangements.html

Vi nærlæser lige denne side og revurdere evt. vores
beslutning.
På nuværende tidspunkt er det dog ligegyldigt hvilken DB
vi bruger, da programmet vil virke med begge.

/Mikael

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-08-02 12:26

wulff@perlmonks.dk (wulff) wrote:
> c:\path\to\mysql\bin\winmysqladmin.exe
>
> Kør det for at starte MySQL serveren.
> Derefter kan i bl.a. bruge programmerne
> mysql og mysqladmin til at administrere serveren.

Jeg mener bare vi kan bruge ODBC driveren
(fra www.mysql.com), til at kommunikere med DB'en
og ikke behøver have serveren kørende!

> http://www.mysql.com/support/arrangements.html

Tjaa, hvis vi erklærer vores program for Open Source
under GNU reglerne, så må vi bruge MySQL gratis.

Vi er så småt igang med at læse GNU reglerne fra:
<http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html>

Det er svært at få et overblik over, findes der en side,
som giver et bedre overblik over dette?

Mvh.
Mikael

Fra : wulff

Dato : 20-08-02 21:37

On 20 Aug 2002 04:26:01 -0700, noerrelund@pc.dk
(=?ISO-8859-1?Q?Mikael_N=F8rrelund_Andersen?=) wrote:
>Jeg mener bare vi kan bruge ODBC driveren
>(fra www.mysql.com), til at kommunikere med DB'en
>og ikke behøver have serveren kørende!

Det svarer vist lidt til at bede om en fil fra en filserver, der ikke
er tændt

>Tjaa, hvis vi erklærer vores program for Open Source
>under GNU reglerne, så må vi bruge MySQL gratis.

Eller hvis I gør det muligt at bruge forskellige dbms'er. Nu er det
heldigvis sådan at GPL og lignende licenser faktisk er ganske
fornuftige...

>Det er svært at få et overblik over, findes der en side,
>som giver et bedre overblik over dette?

Den eneste, jeg lige kan komme i tanke om, er:
http://www.opensource.org/

hth

/wulff