MySQL vs PostgresSQL
Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-08-02 21:14

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 13-08-02 00:01

Jan Eliasen skrev:

> Lad mig lige høre ad; Er der nogen grund til at vælge MySQL fremfor
> PostgresSQL?

Jeg har ikke savnet MySQL efter at jeg skiftede til PostgreSQL, må jeg
sige. Jo, okay, der er en enkelt ting: I PostgreSQL kan man ikke som i
MySQL slette kolonner i tabeller efter at have oprettet dem. Man skal
flytte al tabelindholdet over i en midlertidig tabel, slette den gamle
tabel med den overflødige kolonne, oprette en ny tabel uden den
overflødige kolonne og så hælde alt indholdet fra den midlertidige tabel
over i den nye tabel. Ret besværligt. Jeg har talt med nogen, der siger,
at de stort set aldrig bruger det med at slette kolonner, så de synes
ikke, det er noget problem. Min erfaring er derimod, at i løbet af et
projekt skabelelstid sker det tit, at kunden ændrer ønsker, hvilket
ændrer enkelte småting ved databasedesignet - og hvis man så ikke sørger
for at slette kolonner, der er blevet overflødige, så står man et halvt
år efter, når man skal rette noget i koden, og undrer sig over, hvad den
og den kolonne mon skal bruges til (en kolonne, der i virkeligheden
burde have været slettet).

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-08-02 02:24

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 13-08-02 09:01

Martin Christensen skrev:

> Hvis DB'en skal have lave svartider hvert minut døgnet rundt, og
> indholdet bliver opdateret jævnligt, kan PostgreSQL godt have sine
> problemer. Der skal køres et VACUUM af og til

Det sætter man da så bare ind i crontab. Ikke noget stort problem.

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-08-02 22:49

Fra : Troels Arvin

Dato : 12-08-02 21:24

On Mon, 12 Aug 2002 22:14:12 +0200, Jan Eliasen wrote:

> Er der nogen grund til at vælge MySQL fremfor PostgresSQL?

Der er enkelte positive ting at sige om MySQL:

1. Hvis databaseserveren ikke har supermange samtidige
forbindelser, og hvis der er tale om simple SELECTs,
så er MySQL sandsynligvis noget hurtigere end PostgreSQL.
2. Der fås vistnok bedre JDBC-drivere til MySQL.
3. MySQL har visse rare ting såsom REPLACE.
4. Det er lettere at adminisrere MySQL: Brugeradministration
og permissions er lettere at have med at gøre.
5. MySQL har indbyggede replikeringsmuligheder (i modsætning
til PostgreSQL hvortil der findes en håndful løsninger,
hvoraf ingen af dem synes færdige).
6. MySQL's command-line værktøjer har en mere systematisk
syntaks ind PostgreSQL's ditto.
7. Hvis man vil afvikle på Windows, så halter PostgreSQL's
Windows-udgave vist en del performancemæssigt.

Ellers kan jeg kun komme i tanker om fordele ved PostgreSQL fremfor MySQL.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-08-02 21:24

Jan Eliasen wrote:

> Lad mig lige høre ad; Er der nogen grund til at vælge MySQL fremfor
> PostgresSQL?

Hvis du har en hovedsagentlig read-only database (f.eks til web-brug)
størst mulig performance, så vælg MySQL.

Vil du have en fuldt relationel database, med masser af ekstra smarte
features, så vælg PostgreSQL.

-Claus

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 13-08-02 00:02

Claus Rasmussen skrev:

> Hvis du har en hovedsagentlig read-only database (f.eks til web-brug)
> størst mulig performance, så vælg MySQL.

Hvorfor? I de fleste almindelige web-tilfælde er hastighedsforskellen
mellem de to reelt så lille, at den ikke betyder noget.