Default værdi for en parameter i en funkti~
Fra : Thomas

Dato : 12-08-02 15:57

Hej NG

Hvordan laver jeg et default værdi for et af mit parametre ? Jeg ville gerne
have at besked = 'en eller anden tekst' såfremt den er undefined

function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {
document[img_name].src=img_src;
window.status=besked;
}

mvh.
Thomas

Fra : Paw P Larsen

Dato : 16-08-02 15:06

Thomas wrote:

> function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {

var besked=besked||'en eller anden tekst'

> document[img_name].src=img_src;
> window.status=besked;
> }

HTH
--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | http://plawer.dk/
Først fik jeg Tiscali. Nu vil jeg have Internet!

Scribbles about Cisco 677 security http://plawer.dk/scribbles/

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 13-08-02 07:15

> Hvordan laver jeg et default værdi for et af mit parametre ? Jeg ville gerne
> have at besked = 'en eller anden tekst' såfremt den er undefined

Jeg mener det er noget i denne stil ...

besked = "Tekst, der vises, når parameteren er undefined ...";

function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {
document[img_name].src=img_src;
window.status=besked;
}

- Så hvis der ikke angives en værdi, bliver "den gamle" brugt ...

Det kunne også være:

function billedeHoover(img_name,img_src, besked='Besked') {
..
}

Jeg er ikke sikker, men prøv dig frem !!

MVH Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Winther

Dato : 13-08-02 07:31

Hej

Så vidt jeg husker så tester ( undefined == null ) = true, du kan derfor
lave en simpel test om besked er null eller ej.

function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {
if ( besked == null ) {
besked = 'this is a default message'
}
document[img_name].src=img_src;
window.status=besked;

Venlig Hilsen

Jacob

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 16-08-02 12:17

Jacob Winther skrev:
> [...]
> du kan derfor lave en simpel test om besked er null eller ej.
>
> function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {

Er der noget i vejen for bare at teste 'besked' som en boolesk værdi:

function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {
document[img_name].src=img_src;
window.status=(besked)?besked:'this is a default message';
}

--
kosmisk hygge fra vesterbro
/morten

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 13-08-02 09:09

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

> [...]
>
> besked = "Tekst, der vises, når parameteren er undefined ...";
>
> function billedeHoover(img_name,img_src, besked) {

Det er efter min mening en lidt dårlig ide at sætte en global variabel
bare for at få en standardværdi af et funktionsargument. Min måde ville
være følgende:

function billedHover(img_name, img_src, besked) {
   if (!besked) besked = "Standardbesked"
}

Hvis der er fare for, at besked kan indeholde tallet 0, bør man bruge
Jacobs if (besked == null).

PS.: Thomas, du mener vel "hover", ikke "hoover"? Førstnævnte betyder at
svæve over - sidstnævnte er det engelske ord for en støvsuger - samt
navnet på forskellige kendte, afdøde, amerikanske personer : )

Fra : Cocktail

Dato : 16-08-02 12:47

> PS.: Thomas, du mener vel "hover", ikke "hoover"? Førstnævnte betyder at
> svæve over - sidstnævnte er det engelske ord for en støvsuger - samt
> navnet på forskellige kendte, afdøde, amerikanske personer : )

Aaaha!!!!
så fik vi DET på plads!!

Så når konen "hoverer" så mener hun bare "støvsuge" !!!!

Tak!
Cocktail
- svæver hen til shakeren, rystet, men fattet....